belazerd!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
qhlover
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-03-03

belazerd!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 15:12

Hoi, Dit is nog niet zo lang geleden gebeurd, daarom wil ik jullie waarschuwen: Koop nooit een paard bij Westernstal Cobo !
Ik heb daar een Quarterhorse gekocht, na een week bleek hij kreupel.
Bij de dierenarts bleek dat hij een aandoening heeft aan zijn gewrichten en hij is hierdoor niet geschikt om bereden te worden, want dan krijgt hij heel veel pijn. Omdat ik dit paard pas een week had ben ik gelijk terug gegaan, maar de eigenaar van de stal Klaas Cozijnsen en zijn hulpjes beweerden dat ik dit had veroorzaakt door het paard verkeerd te rijden !!!!
Na veel problemen heeft hij toch het paard terug genomen (om hem vervolgens weer te verkopen) , maar geen centen terug, Neen ik kon een ander paard uitzoeken. Met behulp van de dierenarts kwam ik erachter dat meer als de helft van deze paarden niet gezond zijn, omdat ik niet anders kon heb ik toch een paard uitgezocht, die gelukkig niets mankeerd maar wel veel minder waard is en veel minder kent als het eerste paard....
Belazerd dus !!!! Wees gewaarschuwd !!!


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:35

En daarom kun je het best het paard eerst laten keuren....

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:50

jeetje,
maar ik neem aan dat je toch op papier gewoon hebt laten vermelden dat als het paard afgekeurd word, dat je dan je geld krijgt.
dan heb je gewoon het recht om hem terug te brengen.
als je niets op papier zet bij zo'n grote en belangerijke aankoop, dan moet je maar afwachten hoe zo'n stal je dan tegemoet wil/kan komen.

painthorselover

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:59

Zo dat is nog al wat. Had je dat paard eerst niet laten keuren?
Dat een dierenarts zo maar durft te zeggen dat de helft van de paarden
niet goed zou zijn . Vreemd hoor.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:37

QhLover, je hebt het volste recht je centen terug te vragen. Had je een advocaat ingeschakeld, had je je centen accuut weer terug gehad. Als blijkt dat een paard dermate slecht is wat al veel langer zo is en de verkoper heeft dit niet gemeld, kan je de koop ongedaan maken.....is dit van zeer recent???

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:40

Sorry dat ik het zeg, ik vind (als het allemaal idd klopt) het niet netjes van die stal, maar eerlijk gezegd ook niet al te snugger van jou dat je dat paard niet eerst hebt laten keuren en een fatsoenlijk contractje rond keuring en/of proeftijd op hebt laten stellen. Een paard kopen is doorgaans toch effe wat anders dan een halfje bruin halen....

Als je trouwens ook uit naam van een dierenarts zulke uitspraken over een stal doet, moet je vind ik ook het lef en fatsoen hebben om jouw naam en die van de dierenarts erbij te vermelden.

Verward

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:47

Idd altijd een paard laten keuren, zeker klinisch en als het koopbedrag hoog genoeg is ook rontgonologisch (eis verzekering).

Tipje: als de DA er toch bij is laat meteen wat bloed trekken, altijd handig om naderhand 'verboden zaken' te kunnen aantonen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:34

als hij het zegt zal hij het wel onderzocht hebben en/of er eerder mee te meken gehad
de naam van de betreffende DA hoeft er echt niet bij gezet te worden hoor, zij meld gewoon wat haar vertelde word wil je naam en toenaam weten pb je toch gewoon, zoiets heb ik aan de ene kant over de stalnaam ook(maar aan de andere kant zet maar neer, waarschuwingen zijn altijd handig)

voor de rest keuren voor de koop gesloten is
tuurlijk de verkoper heeft plichten
maar de koper heeft ook onderzoeksplicht

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:43

Er heeft pas een artikel gestaan in de Bit, daarin kun je meer info vinden wat voor stappen je kunt ondernemen om je geld terug te krijgen
Succes !!
Om eerlijk te zijn vind ik wel dat je het paard beter van te voren had kunnen laten keuren !
Toch is het heel vervelend natuurlijk.
Ik vind het eigenlijk ook niet raar om zo'n verhaal over Cobo te horen.
Ik heb zaken met hen gedaan (o.a. een clinic voor hen georganiseerd)
en ik weet dat ze niet zo goed zijn in hun afspraken na te komen.
Ook heb ik een paard van hun in Italie getraind. Dit paard liep nogal
vaak onregelmatig. Dierenarts laten komen. Bleek dat ie hoefkatrol-ontsteking had en zijn zenuw was doorgesneden.
Toen ik dit aan de stal meldde vonden ze dat ik hem gewoon door kon blijven rijden
Natuurlijk heb ik het advies van de dierenarts opgevolgd en
hem terug gebracht. Met het advies van de dierenarts:
Niet meer fokken (het is een dekhengst) en
geen wedstrijden of zware training meer.
Wat ik begreep staat dit paard gewoon weer ter dekking
en te koop....Dus ik begrijp je verhaal...
Als je nog info nodig hebt, mail me dan even...
Succes

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:13

Als dit bekend wordt van deze stal, komt er vanzelf een moment dat mensen daar geen paarden meer kopen. En zo hoort het maar net: Of je verkoopt een gezond paard, of je vermeld het als hij wat mankeert!
Bij de stal waar ik Stella heb gekocht (van sherwood) moest Stella gekeurd worden, en als ze afgekeurd zou worden werd ze niet verkocht! Vind ik echt heel netjes en eerlijk!

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:39


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 09:56

Heel simpel... ALTIJD LATEN KEUREN, ÓÓK ALTIJD FOTO'S!!! en niet alleen 'als het koopbedrag hoog genoeg is', maar JUIST als het laag is! Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vind gokken met €1000 óók een grote gok. Als een paard niet goed blijkt, is dat ook veel te veel geld. En ALTIJD een koopcontract afsluiten waar zaken als proeftijd, keuren, geld terug enz. in staan...

Ik geef toe, de afhandeling is alles behalve netjes, maar bij élke paardenhandelaar staan paarden die wat mankeren. Dat is nou eenmaal zo. Deze paarden worden vaak op veilingen gekocht of bij grotere handelsstallen (tja, we willen nou eenmaal niet te veel betalen) en daar gaat het vaak zo dat als je één bepaald (goed) paard wilt kopen, je er een paar anderen bij moet nemen. Dat zijn dan vaak die 'mindere' paarden. Zo kunnen handelaren toch voordelig af en toe hele goede paarden ophalen, en tja, die andere twee moeten ze dan maar kwijt zien te raken (aan mensen die niet laten keuren dus...)
En dit gebeurt dus óók bij andere handels/trainings stallen...
Ik heb zelf een paard op proef gehad van een 'bekendstaand wedstrijdruiter/trainer'. Na twee weken totaal verliefd op het beestje en dus laten keuren... bleek totaal kapot op de voorbenen, en toen ik haar dus terug ging brengen bleek de hele stal dat daar ook te weten... Ik weet zeker dat ze het net zo lang proberen te verkopen tot er iemand is die niet keurt en de 'gok' neemt...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:28

Citaat:
Ook heb ik een paard van hun in Italie getraind. Dit paard liep nogal
vaak onregelmatig. Dierenarts laten komen. Bleek dat ie hoefkatrol-ontsteking had en zijn zenuw was doorgesneden.



Citaat:
Met het advies van de dierenarts:
Niet meer fokken (het is een dekhengst) en
geen wedstrijden of zware training meer.
Wat ik begreep staat dit paard gewoon weer ter dekking
en te koop....Met het advies van de dierenarts:
Niet meer fokken (het is een dekhengst) en
geen wedstrijden of zware training meer.
Wat ik begreep staat dit paard gewoon weer ter dekking
en te koop....


Was het soms een bonte? oeps Schijnheilig

UlbeH
Berichten: 416
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 14:39

Keuren is zo gek nog niet

Quo Vadis?


qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:45

Dit is nou weer een geval van, het uiteindelijk door schade en schande wijs worden. Het is echt ongelooflijk dat dit soort praktijken anno 2003 gewoon blijven voor komen. Juridisch gezien had hij het geld wat je voor het paard betaald hebt, terug moeten geven. Er ligt een gerechtelijke uitspraak dat dit mogelijk moet zijn, indien dit in alle redelijkheid binnen 4 weken na aankoop geconstateerd is. Het probleem is vaak, als je een proces aan spand, dat het vaak meer kost dan het paard in kwestie.
Paarden handelaar, het woord zegt het al, in en verkopen van koopwaar, vrije handel, vrij beroep, en ja hoor hier gaan we weer. Zelf heb ik hier ook mee te maken gehad, en heb geen proces aangespannen, omdat redelijkheid bij dit soort mensen vaak ver te zoeken is. Het feit dat het mogelijk blijft om paarden weer door te verkopen, terwijl je er van op de hoogte van bent dat ze niet in orde zijn, maakt het dat we altijd met dit soort, zich zelf niet respecterende handelaren te maken hebben, en houden omdat het niet strafrechtelijk vervolgt kan worden. Ik zelf vind het één van de meest voorkomende vormen van dieren mishandeling, maar voor dit soort mensen is mishandeling, iets waar je als handelaar geen winst op heb kunnen maken.
Laatst zij een kennis tegen me, hij was me terug van vakantie uit een ver heet land, jezus jongen als je daar ziet hoe die mensen omgaan met dieren, te triest voor woorden, dat ze daar nou geen stokje voor kunnen steken.
Een stokje, even dacht ik terug aan die tijd dat ik een honkbalknuppel had klaar staan, om op te komen voor een paard dat ook na veel problemen werd terug genomen, en een maand later weer verkocht werd. Misselijk Kotszijnsen wordt ik ervan nu ik weer moet lezen dat dit soort mensen gewoon maar hun gaan kunnen blijven gaan. Tuurlijk moet je een paard laten keuren voor je hem koopt, daar komen we allemaal uiteindelijk wel achter, maar het neemt niet weg dat deze ongelooflijke, misselijke, gewetenloze, achterbakse paardenhandelaren, aangepakt moeten worden, omdat ze altijd heel makkelijk onder de schuld vraag uitkomen, als er weer eens iemand op goed vertrouwen een paard gekocht heeft bij ze. Want uiteindelijk is het dier waar wij met ze alle zo om geven, weer de dupe ervan. Boos!

de beste voetballers staan langs de kant !!

Cer

Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:50

Er zijn echter ook mensen die een afgekeurd paard kopen,want zolang ie loopt, loopt ie... Een beetje onregelmatig, dat wel... maar dat mag de pret niet drukken....

Een keuring blijft natuurlijk een momentopname..

Men mag in de QH Industry natuurlijk ook gewoon fokken met hengsten (en des te meer merries) met erfelijke problemen, wat dat betreft hebben andere stamboeken het beter voor elkaar.
Gelukkig komt er in de hengstenspecial nu wel eens de term 'klinisch en rontgenologisch goedgekeurd' voorbij, maar het is niet vaak. Plus dat de merrie dat niet hoeft te zijn... Heeft dat iets te maken met het verdacht hoge aantal quarters met beenproblemen? Ik zeg ook maar wat... Knipoog

Sja, en als je ze dan ook nog es te jong te zwaar gaat belasten......

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:45

Roos1 schreef:
Citaat:
Ook heb ik een paard van hun in Italie getraind. Dit paard liep nogal
vaak onregelmatig. Dierenarts laten komen. Bleek dat ie hoefkatrol-ontsteking had en zijn zenuw was doorgesneden.



Citaat:
Met het advies van de dierenarts:
Niet meer fokken (het is een dekhengst) en
geen wedstrijden of zware training meer.
Wat ik begreep staat dit paard gewoon weer ter dekking
en te koop....Met het advies van de dierenarts:
Niet meer fokken (het is een dekhengst) en
geen wedstrijden of zware training meer.
Wat ik begreep staat dit paard gewoon weer ter dekking
en te koop....


Was het soms een bonte? oeps Schijnheilig


Nee, de vos-hengst Cash N Lena, heeft vorig jaar veel
dekkingen gedaan voor Cobo en dit jaar waarschijnlijk
weer ! Hij heeft trouwens niet te hard gewerkt bij ons..
Hij ging al snel onregelmatig lopen en toen hebben we
gelijk de dierenarts erbij gehaald...Hij is ongeveer
9 jaar oud.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:49

Rond december zou ik ook een donker bruin QH kopen. Klinisch werd hij goed gekeurd en rontgenologisch afgekeurd. De koop is niet doorgegaan. De eigenaren waren er erg van geschroken en hadden dit nooit verwacht (ik overigens ook niet). Maar door goede afspraken was er niets aan de hand (zelfs niet qua de keuringskosten, mijn heeft het niets gekost). Maar het zegt helemaal niets over de eigenaren van het paard. Zij zijn juist een van de weinige mensen, die ik ken, die goed voor hun paardjes zijn (misschien juist omdat ze het voor de hobby doen).

Goede afspraken is het begin van een aankoop (op papier natuurlijk).

Ik ben verder gaan zoeken en heb nu een QH hengstje (Okie Playboy Tommy) die helemaal goedgekeurd is. En ik ben er super blij mee.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:43

hoi....
wel klote voor je dat dit je gebeurd is maar laat ik eerlijk wezen....

ik ken klaas cozijnse heel erg goed en ik heb denk ik zeker 20 paarden van hem gereden en daarvan was er niet 1 slecht op zijn/haar benen!!!
ik denk dat jij gewoon net pech hebt gehad....
en ik moet ook zeggen dat klaas bij mij nooit moeilijk heeft gedaan als ik niet tevreden was over een paard van hem om wat voor reden dan ook... ik heb altijd mijn geld terug gekregen van hem....

je hebt gewoon alle pech van de wereld gehad!!!
Huilen Verward Ach gut

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:14

Jammer en triest. De volgende keer zul je je paard vast laten keuren maar aan al dat commentaar heb je nu niet veel. Ik hoop wel dat je tevreden bent met je nieuwe paard en dat dit gezond blijft. Ik heb niet veel verstand van aankoopcontracten, die van mij heb ik uit Ierland geïmporteerd met alleen een soort d.a. verklaring, maar ik zou als ik een paard in Nederland kocht willen, dat er een proeftijd van zeg een maand zou gelden. En dit moet dan zwart op wit staan. Als je een paard op een paardenmarkt koopt bijv. gebeurt dit nooit, risico is voor de koper maar bij een handelaar of particulier is een schriftelijke overeenkomst niet zo gek. Een paar regeltjes zijn genoeg, door beiden ondertekend. En een d.a. erbij halen is ook verstandig. Voor de meeste paardenverzekeringen komt er ook een deskundige of d.a. langs voordat de verzekering wordt goedgekeurd. Kan dus gelijk worden geregeld als je het paard op proef hebt. Beter 100 euro kwijt dan 3000 of meer!

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 09:42

Citaat:
ik ken klaas cozijnse heel erg goed en ik heb denk ik zeker 20 paarden van hem gereden en daarvan was er niet 1 slecht op zijn/haar benen!!!


Die 20 heb je dus ook allemaal laten keuren of heb je zelf röntgenogen?? Knipoog
De aandoeningen die met een röntgenfoto naar boven komen hoeft het paard niet direkt 'last' van te hebben of kreupel door te lopen.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:52

Roos1 schreef:
Citaat:
ik ken klaas cozijnse heel erg goed en ik heb denk ik zeker 20 paarden van hem gereden en daarvan was er niet 1 slecht op zijn/haar benen!!!


Die 20 heb je dus ook allemaal laten keuren of heb je zelf röntgenogen?? Knipoog
De aandoeningen die met een röntgenfoto naar boven komen hoeft het paard niet direkt 'last' van te hebben of kreupel door te lopen.


Plus krijgen de paarden niet veel beweging daar.....Dus vaak moet je ze eerst een tijdje rijden (eerst opbouwen en dan aan het werk zetten) en dan komen de problemen er wel uit....Ik kan het weten want ik heb daar een paar weken gewerkt. Ik wil best geloven dat meer als de helft van de paarden niet gezond is!

WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:03

We hebben al geregeld met handelaren te maken gehad, maar wees zelf altijd duidelijk. Bij aankoop altijd afspraken maken over een keuring, het is volslagen Normaal om af te spreken dat het paard bij goedkeuring gekocht word en bij afkeuring dus niet, de kosten zijn in de regel zo, dat bij goedkeuring de koper betaald bij afkeuring de verkoper betaald. Bij COBO, weet ik dat Klaas daar niet happig op is, maar hij vind het ALTIJD goed dat je het paard laat keuren en zelfs 6 weken op proef mee krijgt en mocht het niet naar de zin zijn kan het paard terug, ook met geld terug...Zo zijn onze ervaringen, ook wel met andere Handelaren. Het ligt helaas vaak aan onduidelijke afspraken, bedenk dat mensen die voor hun brood paarden verkopen hier dagelijks mee te maken krijgen en zij zijn niet verplicht om jou te vertellen hoe jij de zaken moet regelen. Laat je anders eerst goed voorlichten en neem altijd een ervaren persoon mee om naar paarden te gaan kijken voor je ook maar beslist of je het misschien wilt kopen. Het kan je een hoop ellende besparen.
Het is jammer genoeg diep treurig gesteld met de kwaliteit van de Quarters etc, maar dat ligt ook aan het fok beleid. Men mag met iedere Quarter, Paint of Appaloosa fokken, gezond of niet, erfelijke gebreken...daar let men liever niet op, prestatie en bloedlijnen zijn alleen nog van belag. Jammer!
Wees alert en laat je nooit met mooie praatjes verleiden.
Ik hoop dat je toch nog een fijn gezond paard hebt kunnen vinden, en wens je er veel plezier mee!
Diana

CAM LINK: http://www.marestare.com/fcam.php?alias=westernstable
2015 breeding: Halo 11 maart, Tammy 16 maart

qhlover
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 11:10

master schreef:
je moet ook een paard laten keuren .
en hoe weet je dat de helft van de andere paarden niet goed is .
heb je die wel laten keuren ?


Ja, nu weet ik het wel
Ik had hem ook eerst moeten laten keuren.
Stom ! Maar dat is nog geen reden voor deze vent om mij te belazeren !
Ik had deze quarter pas een week en hij wilde hem niet terug nemen !
Mijn eigen schuld zei hij ! Niet goed gereden. Ik kon hem wel inruilen op een 'minder' paard. Ik heb mijn dierenarts 'undercover' meegenomen, die inmiddels een goede bekende is geworden. Hij zei dat veel van de paarden, vooral de zwangere merries veel te mager waren. Sommige paarden hadden kleine afwijkingen zoals rotstraal en dat soort dingen. Andere paarden liepen aan de longe al niet goed. Hij heeft geen foto's gemaakt, maar door verschillende proeven kwamen de meeste paarden niet door ! Ik weet dat ik niet de slimste zet heb gemaakt om ongekeurd een paard te kopen, maar daar ben ik zelf inmiddels ook achter.
Laat dit een waarschuwing zijn voor anderen die een paard bij een handelaar gaan kopen. En KOOP NOOIT EEN PAARD BIJ COBO!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers