Advies gevraagd: moeilijker in de buitenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Advies gevraagd: moeilijker in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 13:01

In de binnenbak rijden met mijn verzorgpaard gaat erg goed (hij bokt niet meer (een enkele keer bv 1x per week, wordt rustiger in de galop en ik kan hem aardig aan het werk zetten zonder dat hij tegenwerkt).

Longeren in de longeerbak buiten gaat ook goed, op de terugweg aan de hand in piaff maar hij steigert niet..

Maar nu het zo lekker weer wordt wil ik in de buitenbak gaan rijden (deze is niet omheind omringd door bomen.

Nu steeg ik a.s. zondag buiten op en meneer begon gelijk te steigeren en het pad af richting bos te dreinen. Bij een ophouding steigeren, been steigeren ect. Ik ben afgestapt en heb hem in de binnenbak flink aan het werk gezet.

Hij wil dolgraag het bos in, want daar is de wei waar hij over ongeveer een maand weer in mag.

Verleden week steeg ik op buiten, niets aan de hand, naar de buitenbak gereden, en daar begon ie al te hupsen, dus ik eraf en naar de binnenbak en daar deed ie niets, was lief en luisterde.

De reden dat ik eraf ga en hem mee naar binnen neem is dat hij me eraf gooit als hij dat wil. Hij wordt dan echt link. Een mep met de zweep of een schop met een spoor resulteert in erger gedrag, zo erg dat hij alles doet om je eraf te krijgen.

Op stal zegt iedereen dat hij me uitprobeert en dat ik hem zijn zin geef. Maar volgens mij krijgt hij zijn zin niet. Hij wordt alsnog gereden, moet werken, alleen dan in de binnenbak, terwijl hij graag naar buiten wil....

Wat denken jullie...

Ik blijf proberen om hem buiten te rijden. op een keer krijg ik mijn zin... en rijden we netjes in de buitenbak.. Ik stap er iedere keer weer op. Ik heb me voorgenomen om volgende keer, er iets langer op te blijven zitten. En hem stil te laten staan, en zo proberen de kant op te gaan waar ik heen wil..

Maar ik wil zelf wel erg graag heel blijven... Ik heb zelfs afgelopen week al een veiligheidscap gekocht. Voelt een stuk veiliger

Vorig jaar deed hij in het bos ook al erg gek..

[edit] titel aangepast [/edit]


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:18

Opstijgen in de buitenbak. Draken? Afstappen en in de binnenbak stevig aan het werk zetten. Daarna afstappen, naar de buitenbak, opstappen. Draken? Terug naar de binnenbak en flink rijden. Daarna afstappen etc etc.
Net zo lang tot 'ie niet meer gaat sodemieteren in de buitenbak. Dan rij je een paar rondjes (geen zware oefeningen meer, kies iets wat íe makkelijk/leuk vindt) en dan stop je ermee voor die dag.

Dit bouw je rustig uit.

Dat kwartje valt snel genoeg. Etterbakken is keihard werken, en braaf zijn is 'normaal' werken.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:01

Ik zou eerst binnen wat losrijden, de rust er in vinden. Dan naar buiten. Gaat ie vervelend doen, haal dan iemand erbij, die hem meeneemt naar de buitenbaan. Dit kan je afbouwen door de persoon op een gegeven moment hem aan een longe mee naar buiten te laten nemen. Niet accepteren als hij gaat dreigen. Ik weet, het is eng als je paard steigert. Probeer dit te voorkomen door drang naar voren te houden, dmv been aandrukken (niet schoppen) en zwaar zitten. Hou hem voorwaarts naar de buitenbak toe, dat hij geen tijd heeft op te gaan steigeren of bokken.

Sterkte ermee!

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:53

Ik denk dat een deel van het probleem schuilt in dat je afstapt. Dan heeft ie je er feitelijk wel afgekregen, hij hoeft er alleen minder moeite voor te doen dan als jij door zou zetten.
Ik denk dat wat Tyrza zegt heel zinvol is. Iemand meenemen die m desnoods vooruit mept is vaak maar een paar keer nodig. Cap op, bodyprotector om en blijven zitten. Hij moet toch leren dat naar het bos en naar de buitenbak geen recreatieve wandelroute naast het baasje is.
Ik weet dat het allemaal makkelijker klinkt dan het is, als je het echt zelf niet durft, laat het dan eerst een keer door een ander doen en stap er direct daarna zelf op. Hoe langer je aan die gekkigheid toegeeft, hoe linker het wordt.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:54

kun je ook niet gewoon rustig stappen buiten, als dat wel zo is probeer dan eens gewoon met de stap onstpannen te beginnnen en daar vanuit verder werken en steeds als het mis gaat weer opnieuw terug naar de stap.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:02

De manier die Sonja omschrijft klinkt mij nog als beste in de oren en zou ik zelf ook toepassen.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:44

Werkt ook erg goed met paarden die het erf niet af willen voor een buitenritje Haha!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:49

Goh ik heb dat nooit hoor. Die van mij loopt maar wat graag overal heen als hij maar lekker aan het werk mag. Maar jah heeft ook wel nadelen. Een keer lekker rondsjokken met paard is er niet bij, alles gaat in snelwandel tempo.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:59

Die van mij vond het nooit zo grappig om van het erf af te gaan en liet dat nogal duidelijk blijken.... Nu niet meer..... Schijnheilig

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:04

Dan van mij heeft dan alleen maar zoiets van Yes we gaan weer leuk mensjes omcrossen als ze op het ruiterpad aan het joggen zijn en die vervelende blafdingen zijn ook leuk om weg te laten jagen.
Afgelopen weekend was er een slipjacht die verzamelde zich in de arena net op het moment dat we daar een rondje wouden crossen. Maar een mooi gezicht is dat zeg(vond paard gelukig ook, met hoorn en al)

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 19:01

Ik denk dat ik dat van Sonja inderdaad maar eens uit ga proberen. Ik wil uit eindelijk toch mn zin krijgen. En dat is dat ik normaal in de buitenbak en in het bos kan rijden. Het zal de nodige tijd kosten om ervoor te zorgen dat meneer weet dat hij beter lief kan luisteren.

Het is een beetje een ingewikkeld geval. En ik wil graag mezelf heel houden.

Ik ga van de week toch maar weer ns oefenen. Erop, cap op en kijken wat ie doet. Het vervelende is dat ik hem niet een keer een flinke mep kan verkopen. Dat pikt ie niet, en het nadeel is dat hij dat onthoudt voor de volgende dagen, en dan is ie dus niet meer te hanteren.

Ik denk altijd maar, de aanhouder wint, en dat ben ik (hoop ik). Zijn eigenaresse is de enige die er verder op durft te stappen, maar die rijdt hem bijna niet.. Als het me echt niet lukt, mag zij erop (gnagna, zij weet maar al te goed hoe hij is.)

Hij wil erg graag het bos in, en is daarvoor te enthousiast....

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:38

De manier van Sonja lijkt mij ook het beste.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:02

De Sonja manier klinkt heel goed! Haha!

Je kunt ook een les met je instructrice afspreken. Probleem uitleggen en dan in de buitenbak gaan rijden. Zij kan dan gelijk het probleem aanpakken (mij helpt dat altijd wel, iemand aan de kant met zinnige tips).

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:38

Mij lijkt sonja's tip ook de beste (en veiligste) manier om het op te lossen. Natuurlijk kan het nooit kwaad om, zoals Apple zegt, dit met wat hulp van je instructrice te doen....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:19

Ja inderdaad, hulp van een goede deskundige instructice kan nooit kwaad!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:28

Laat je wel even weten hoe het is gegaan? Ben benieuwd!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:24

In een buitenbak zien ze gewoon meer, zijn ze meer afgeleid. MAar alleen door te doen wennen ze er aan en komen ze er doorheen. Mijn merrie is buiten ook lastiger te rijden maar ik heb geen keus meer, op de huidige stal is geen binnenbak. Ach, moet ik maar leren om haar concentratie vast te houden door te blijven rijden.

De hond is de betere mens

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 12:42

Het is gelukt...... Jippie

Gisteravond, heb ik hem opgezadelt, ben naar buitengelopen en weer opgestegen, tja je moet het blijven proberen.

Hij liep rustig aan een lang teugeltje naar de buitenbak, en heeft daar 20 min gestapt en gedraaft en een heel mooi rustig galopje laten zien. Hij heeft geen 1 voet fout gezet.

Hij was erg braaf, tja dat kan ook voorkomen. Ik heb eerst een rondje zonder zadel aan de hand door de bak gelopen, want zijn eigenaresse was nog aan het rijden (en we hebben 1 zadel en 2 paarden).

Vanavond kijken of ie nog een keer zo lief kan zijn.

Ik heb mezelf voorgenomen dat de aanhouder wint.

Bedankt voor alle tips.


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:43

hardstikke goed! Heb je nu gedaan wat Sonja zei, of was hij braaf van zichzelf?

karleylover

Berichten: 484
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Leidschenveen (Den Haag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:43

mooi dat het zo goed gaat!! verder nog veel suc6!!

Tjelle mijn allerliefste fjordje!!

Karley ik zal je nooit vergeten!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:44

wees er op voorbereid dat hij best nog wel eens een keer stierig kan zijn hoor. Dat moet ik ook. Het gaat echt met ups en downs.

De hond is de betere mens

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 13:00

Hij deed uit zichzelf lief.

Maar ik weet uit ervaring dat iedere dag anders is, en ben altijd op mn hoede om optijd in te grijpen.

Mocht hij tijdens het rijden weer raar doen, volgt er straf door hard te moeten werken in de binnenbak. Maar ik ga ervan uit dat ie lief is en merk het gelijk als het anders is.

Hij is als de dood om op zn donder te krijgen.. En vertoont dan vluchtgedrag. Hij probeert dan zo snel mogelijk van het kwade af te komen (door je eraf te gooien). Hij moet nog leren dat het anders kan. Ik ben nu iets meer dan een halfjaar bezig. Eerst waren de draf en galop een soort race. Toen ging hij beter draven en ook de galop is al een stuk beheersbaarder.

Het heeft tijd nodig, veel tijd, maar dan bereik je ook wat met hem.

Heb hem gister na het rijden, voor de stal circa 10 tot 15 minuten stil laten staan. Dat moet ie gewoon kunnen, lang teugeltje, overal naar kijken. en als ie een pas voorwaarts ging, moets ie die ook weer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:38

Super dat het je zo gelukt is!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:16

Ja, ik vind het ook heel leuk vor je dat het de goede kant op lijkt te gaan! Maar hou hem inderdaad goed in de gaten, het kan natuurlijk heel goed dat ie het over een tijdje weer flikt. Wel is het heel belangrijk dat je hem goed en duidelijk laat blijken dat ie het goed doet als ie braaf is. Laat dat blijken door middel van je stem of even een kllopje op de hals of een aai door de manen. Dan is het voor hem in ieder geval ook duidelijk dat ie zo op die manier braaf is

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:06

zodra het paard merkt dat jij van hem kan winnen, vind hij jou 'groot' (<--figuurlijk) en respecteerd hij je beter en accepteerd je hulpen beter..en zo klim je altijd een stapje omhoog zoals nu Haha! heel leuk voor je dat het gelukt is, is een goed gevoel he Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers