Australian stockzadels, bijv. van Zadelmarkt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Australian stockzadels, bijv. van Zadelmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 21:44

Wie heeft er ervaring met de Australian stockzadels? Hoe zitten ze, met of zonder horn? Bij Zadelmarkt nl hebben ze er nogal wat, wie heeft daar ervaring mee. En hoe liggen deze zadels op tinkers of andere bredere paarden? Zitten ze net zo lekker als een westernzadel? En hoe zitten de stijgbeugels. Kortom: alle info is welkom

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:10

Ik vind ze wel lekker zitten, heb er 1 keertje mee gereden. Moest er wel even aan wennen, maar op mijn verzorghaffie Stella lag ie goed, en op pojack de Fjord ook.

Een 'gewoon' westernzadel krijgt alleen toch wel mijn voorkeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:52

Snowdon heeft erzo een, ik vond hem erg lekker zitten, je zit er goed vast mee, het is wel even wennen met de 1e keer opstijgen, want dan kan je wel in de knoop zitten met die "blokken". Ook was mijn indruk dat je een wat vastere zit hebt. Stijgbeugels, tja ik vond ze lekker, maar mijn probleem was toen dat Snowdon hoger opgooide in de draf dan ik kon staan, beugels waren te lang en konden niet korter. Ik heb geen ervaring met westernzadels, of ja dat is te lang geleden om te vergelijken.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:58

het zijn fijne zadels. en als een zadel goed bij je past zal ie lekker iztten.
helaas zijn stockzadels iets moeilijker te vinden in maten. zo worden er meestal meestal maar 2 maten aangeboden maar niet elka paard past die. je zult dan echt moeten gaan passen.
bij zadelmarkt zul je ze niet moeten kopen. ze zijn wel mooi goedkoop maarde kwaliteit is triest llaag. ken veel mensen met gescherde beugelriemen etc...

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:53

Wij hebben een spaans vaquera-zadel, een española en twee stock-zadels. Een engels zadel bevalt ons niet omdat je realtief hoog zit zonder steunen voor en achter, wat het hier in de bergen knap wiebelig maakt.
Het tweede stock hebben we gekocht juist omdat je er laag en goed vast in zit. Met een lamsvel erop ook nog eens superkomfie. Een bijkomend argument is, dat ze aanzienlijk lichter zijn dan de spaanse zadels.
Een hier standaard staartriem kan er zó op. Paar leren veters door de ogen en de wollen poncho kan ook mee.

De eerste is gekocht bij zadelmarkt (de 'duurste' die ze daar hebben) en de kwaliteit is goed. De superstevige riemen die erop zitten zullen van op- en afstappen bepaald nooit scheuren! In verhouding tot de prijs zelfs belachelijk goede kwaliteit.
De tweede hebben we hier, in Spanje, gekocht voor nog iets minder zelfs met dezelfde kwaliteit.
Nee, het zijn beide geen topzadels, maar wat verwacht je dan?! Het zijn goede zadels waar je lekker en vast in zit.

Met of zonder hoorn is een kwestie van smaak. We hebben beiden, maar alleen omdat ze hier geen bruine zonder hadden. Tis wel makkelijk bij het opstijgen, maar verder...

Snap overigens de vergelijking met een western-zadel niet zo goed. Tis veel eerder een geëvolueerd klassiek veelzijdigheidmodel en lijkt in níets op een westernzadel. Ja, je kunt ze met hoorn kopen.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 20:34

Dank voor de reacties tot dusver. Een vastere zit is wel lekker want Sox wil nog wel eens een bokje weggeven. De vergelijking tussen western en stock is wellicht verkeerd overgekomen, ik bedoel inderdaad de horn maar ook de stijgbeugels. Ik denk dat ik er wel een met horn wil omdat ik het lekker vind met één hand te rijden en met de andere op de horn te "rusten". De duurste stock is 270 euro, volgens mij is Zadelmarkt.nl iets duurder geworden het afgelopen jaar maar dan nog vallen de prijzen mee. Ik moet ze alleen eens bellen voor de breedte van de bomen, daar geven ze geen info over op hun website. Ik kan mijn paard niet meenemen om te passen want ik heb geen trailer noch een grote auto om een trailer te trekken. En Urk is te ver om het te paard te doen helaas. Trouwens Huertecilla, jullie wonen daar niet slecht hè Lachen. Ik ben het eens met de Spaanse versie van Sneeuwwitje's dwergen m.b.t. de arbeid Knipoog.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:48

Ik heb ook een aussie stock saddle Haha! T zadel zelf zit fantastisch en t past snowdon wel goed, alleen de beugels en singelriemen zijn verschrikkelijk Boos!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 00:01

Wat is er dan verschrikkelijk aan de beugels/singelriemen?? Slecht van kwaliteit of niet goed passend? Is het zadel ook van Zadelmarkt of waar dan vandaan? Info mensen, info!!!! Hoe zit het met de boombreedte? Allemaal nog vragen zoals jullie zien.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:52

Als ze op maat zijn, kunnen ze niet korter bij hem, en aangezien Leon van die lange stelten heeft, kan er dus niemand anders fatsoenlijk op dat zadel rijden die korter als hem is.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:16

Een stock-zadel zit prima. Ik zelf heb het niet zo op de zadelknop die op westernzadels zit (heb er wat minder goede ervaringen mee Scheve mond ), de "oren" op het stock-zadel zorgen voor een stevige zit op het moment dat je paard eens iets te vrolijk is of zeer onverwacht schrikt van een boze kabouter Knipoog .
Ik heb zelf een jaar gereden op een oud model stock-zadel van Wintec (jawel, die heeft ze ook!). Dat was helaas bagger: zat heerlijk, zeer licht van gewicht, maar na een dag rijden hangen de vellen aan de zweetbladen . Erg jammer. Ik heb hem nu enkel nog liggen als reserve-zadel. M'n nieuwe stock is wéér Wintec, nu het nieuwe model. Heel anders, erg stoer en voor het gezicht eigenlijk iets te groot voor mijn ponydame (er is maar 1 maat), maar in de praktijk ligt het prima. De zitting lijkt wel iets op "western", 't is op de een of andere manier wat "vlakker" dan een dressuurzadel, maar verder gaat de vergelijking met een westernzadel inderdaad mank. Een spaans zadel komt waarschijnlijk dichter in de buurt. Ik kan het aanraden!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:12

Maya schreef:
Als ze op maat zijn, kunnen ze niet korter bij hem, en aangezien Leon van die lange stelten heeft, kan er dus niemand anders fatsoenlijk op dat zadel rijden die korter als hem is.


niet alleen dat... het leer is buitengewoon van slechte kwaliteit! Ik had hem niet eens zo lang en de beugels scheurende al kapot of het leer rekt vrij snel uit, of scheurtjes erin, of de beugels lagen er opeens af midden in galop Boos!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:38

kwaliteit kost geld. Ik heb ook zo'n zadel van zadelmarkt geprobeerd. Mijn paard was te breed van voren waardoor de zweetbladen gingen schuren als hij z'n schouder naar voren bewoog. Ze hadden ze maar in 1 maat. Leer is van niet zo denderende kwaliteit. Ik zou eerder naar de horseman outfitter in Groessen gaan. Ruime keuze in stockzadels, meerdere maten en goede kwaliteit leer. Als je wat wilt weten over zadels en leerkwaliteiten zou je Sablou eens kunnen mailen. Die komt altijd op het westernforum en is een zadelmaker.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:32

Hoi, ik wou nog maar even toevoegen aqan het zadelmarkt verhaal dat iemand die ik ken daar een zadel had gekocht dat toen gewoon doormidden was gebroken! hoe slecht kan kwaliteit zijn"?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:40

stockzadels heb ik een keer op gereden, vond het heerlijk zitten, en wat betrefd van zadelmarkt, ik ken niemand die er problemen mee heeft, en vindne het top zadels voor zo ene lage prijs, terwijl ik mensen ken die enorm dure kieffer zadels hebben die na een maandje in tienen lagen. het is maar net geluk hebben iedere zadel fabrikant kan een slechte klos garen hebben gebruikt of niet ged door geregen hebben

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 21:38

Nogmaals dank voor alle info, niet dat het er makkelijker op wordt hoor! De een is positief en de ander negatief. Misschien kan het stiksel de ene keer wat slechter zijn dan de andere keer. Wat de Horseman Outfitter betreft, ik kreeg het nieuwe boekje vandaag binnen en moet het nog goed lezen. De prijzen liggen wel een enorm stuk hoger dan Zadelmarkt.nl en helaas staat de prijs van het stockzadel niet vermeld. Ik kan Sablou wel mailen maar weet nu al wat die gaat zeggen: goedkoop is duurkoop. Ben een tijd geleden ook bij dè zadelmaker in Groningen geweest, die prees Stübben de hoogte in, praten we wel over 1500 euro of zo. Een Torsion zadel is wellicht ook een optie, weer heel wat anders maar ik zoek iets wat niet al te duur is en lekker zit en minimaal 5 jaar meegaat Lachen

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:46

Met een Torsion heb je in ieder geval waar voor je geld, zit lekker en elk paard past er onder. Je hoeft niet bang te zijn voor een niet-passend zadel.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 21:58

Nou, dat scheelt al een hoop gedoe. Ik heb geen trailer en een vrij breed paard met een relatief korte rug, dus echt moeilijk een goed passend zadel te vinden. Dat Orthoflex zadel van Nathalie (of Natasha?) uit Brabant vind ik ook nog steeds geweldig, maar ook zo'n zadel moet echt goed passen en is voor mij op dit moment te duur helaas. Maar nu ga ik off topic. Zondag ga ik een western zadel lenen voor een tijdje, kan ik in ieder geval de horn uitproberen en de beugels, maar ik denk dat zo'n zadel beter zal zitten tijdens de bosritten dan mijn ouwe engelse zadel.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:16

¡Hola Soxje!

Wonen hier inderdaad op een droomplek en de paarden hebben het hier ook niet verkeerd Knipoog

Wat betreft de kwaliteit bij Zadelmarkt: er zit nogal wat verschil tussen de verschilende modellen en bv. die van 275 is een lichtjaar beter dan die van 225 en het economy-model is níet economisch, maar alleen goedkoop. Leer en stikwerk kun je op het oog al behoorlijk beoordelen.

Wat de stijgbeugels betreft: paar gaatjes erbij geprikt en zelfs mijn partner van 165 met korte beentjes past prima!

Wat de maat betreft: tuurlijk moet een zadel wél passen, maar een Australian stock is iets minder kritisch dan de meeste klassieke zadels. Net als een Spaanse vaquera past het op een redelijk breed aantal paarden. Voor een normaal paard van 160/165 met een gemiddelde breedte en een normale rug, past de standaard breedte gewoon goed. De vulling is meestal holofil (Dupont) en dat is erg prettig materiaal, ook voor de pasvorm.
Je kunt bij zadelmarkt overigens ruilen, dus...

Puntje van aandacht: de onderkant van bijna alle Australian stocks is van niet al te resistent materiaal en je moet even opletten of je dekje er compatibel mee is. Ook moet je het dekje echt goed in de luchtkamer omhoog trekken opdat het niet op de rug kan gaan trekken.

Tip: bij Hue&Hott zijn lamsvel overtrekjes voor stock-zadels te koop.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 14:01

Bij Zadelmarkt hebben ze voor de stocks leuke fleece dekjes met ingenaaide zak zodat je iets mee kunt nemen, zoals een kaart o.i.d. Ik ga morgen naar een kennis in de kop van Groningen die ook op een stock rijdt, ik zal dat zadel goed bekijken, dat komt wel niet van Zadelmarkt vandaan maar van Animo Ruitersport bij Veendam. Die hebben ook veel Spaanse, Portugese, Stock en ook wat westernzadels. Bedankt voor de tips m.b.t. dekje, zal er extra op letten als ik er een aanschaf. Je mag wel ruilen in Urk maar ik blijf dan wel op en neer karren, en echt naast de deur is het niet.