Nou Jantina, wij hebben ook geen heide meer

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Nou Jantina, wij hebben ook geen heide meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 23:26

Verdrietig
Eergister was op TV Drenthe een grote heidebrand te zien, waarvan ik al vermoedde dat dat de heide achter de recreatieplas is, waar ik regelmatig met Tinka rijdt.
Vandaag kwam ik er toevallig langs, en jeetje, het was net een maanlandschap, alles is pikzwart en een heel gedeelte van de hei is er niet meer. Compleet afgebrand.
Er worden vaak militaire oefeningen gehouden (erg leuk die bosjesmannen die je zelf niet ziet maar waar je paard zich het apelazerus van schrikt als je langs die bosjes galoppeert en er beweegt ineens zo'n bosjesman Bloos ) en nu schijnen zij de brand veroorzaakt te hebben.
Echt zonde.
Ik heb toevallig een foto waar Jantina naar het betreffende stuk heide staat te kijken met Tinka. Dat was toen er nog sneeuw lag, toen was het dus compleet wit, nu is het pik- en pikzwart en het zal wel weer een tijd duren voordat het weer hersteld is Huilen
Afbeelding


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:29

Wat zonde!!! Nou ja, hoeven ze in elk geval niet te plaggen...
Ik hoop dat het snel weer aangroeit allemaal! Dat wordt dus niet daar rijden als ik een keertje naar Assen kom...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 23:29

Ah heide genoeg hier hoor in de buurt
Fochteloërveen en Balloërveld.
Maar dit was onze 'achtertuin', toch wel erg zonde...

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 00:58

Cody troost je met de gedachte dat verbrande grond vruchtbare grond is (hoe je dit ook op wilt vatten Knipoog ) en dat het na die tijd vaak veel mooier wordt!
hier gebeurt dat ook regelmatig!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 08:08

Echt zonde ! Het wordt na verloop van tijd inderdaad wel weer mooi, maar dat duurt zolang. Voorlopig heb je een beetje troosteloze 'achtertuin'.

Slimme actie trouwens van die 'bosjesmannen'.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 08:35

Hopen dat het zich snel hersteld. Hier in de buurt zijn ze een stuk grond weer in oude staat aan het terugbrengen... in heide Haha!.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 08:51

Wat zonde zeg! Maar inderdaad schijnt zulke grond wel heel vruchtbaar te zijn dus wie wat wat voor moois er weer terug komt!

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 09:11

Zonde Boos!
Ach inderdaad hopen dat het snel hersteld is kun je in ieder geval weer lekker daar rijden

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 10:29

Noouuuu... wat zonde!!! Het was daar zo mooi!
Wil je dat ik mijn plukje heide uit mijn voortuintje aan je doneer? Dan kun je een nieuw stuk opkweken Knipoog


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 10:31

Sneu zeg! Rot mili's ook, laten ze in die sahara gaan oefenen! Of ergens bovenin groningen...

Maar eh...geef zo'n heide een paar fikse regenbuien en een week of 2, lijkt het al heel anders. Zeker in deze tijd van het jaar!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 10:32

Zonde zeg!
Ik heb nog een leuk -bosjesmannen verhaal-
Ongeveer 2 weken geleden gingen we uit eten in leusden en daar hingen ze onder een fietsbruggetje even later zagen we er langs de weg een in de bosjes zitten, in de grond te friemelen. Draait harmen zijn raampje open en zegt 'Lens kwijt?" Mééén wat was die gozer beledigd, en wat heb ik gelachen!!

:evaw:

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:43

heel erg zonde omgeving kootwijk was (denk inmiddels wel 10 jaar) geleden ook zo'n erge bosbrand ook langs de snelweg werd ook allemaal afgezet.
Nu zie je het nogsteeds de hei is terug maar de bomen blijven zwart en sommige krijgen ook geen bladeren meer heel erg jammer

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:49

Jee wat ontzettend zonde! Nou ja, 'vroegah' werd heide ook platgebrand om het vruchtbaarder te maken, misschien is dat nu een geluk bij een ongeluk... Maar wel erg jammer van je 'achtertuin' idd, moet er niet aan denken dat 'mijn' heide verwoest wordt. Scheve mond

Gevolgen van natuurbranden blijf je nog heel lang zien. De stal in Australië waar ik in '98 werkte, was in '83 helemaal platgebrand door enorme bosbranden. Ik dacht dat de brandsporen die ik daar in het bos zag redelijk vers waren, maar de 'locals' wisten me te vertellen dat het nog van '83 was.

En die bermbrand aan de A1 bij Kootwijk staat ook in mijn geheugen gegrift, op een vrijdagavond vlak voor mijn verjaardag was dat, '94 als ik het me goed herinner. Ook daar zie je de sporen nog steeds.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 14:59

De heide zelf hersteld zich redelijk snel, ook hier brandt er elk jaar wel een stuk(je) weg.
De eerste heide brand hebben we 2 weken geleden gehad.
Branden er ook bomen af en wordt de troep niet opgeruimd duurt het vaak een hele tijd voor het er weer een beetje normaal uitziet.
De heide wordt er idd wel vaak mooier op omdat het helmgras ook allemaal wegbrand en wat minder snel terug komt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:28

Ik zag hier vanavond op de hei ook een hele zwarte plek (en stinken dat het deed!), geen fraai gezicht. Het heeft natuurlijk ook al best een poos niet geregend en dan is er niet veel nodig voor een flinke fik.

Over militairen: hier doen ze ook wel eens moeite om alles mooi te camoufleren in de bosjes, met netten e.d., hele toestand, ze zouden echt niet opvallen ware het niet dat er een knalblauwe Dixi bij staat... Dan bescheur je het toch ook!! Het is een waterwingebied, dus de 'boodschap' zal wel niet in een kuiltje in de grond mogen, maar een beetje belachelijk ziet het er wel uit *LOL*

Nulla tenaci invia est via

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 21:37

Ja! Die blauwe Dixie staat hier ook!! *LOL* Haha!

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:06

Cody schreef:
Ja! Die blauwe Dixie staat hier ook!! *LOL* Haha!


Whahahah dat is echt humor
zie het al helemaal voor me hoe zo'n militair met zijn geweer in de aanslag uit die dixi komt kruipen Haha!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 08:52

Ja, echt zonde is dat, ik had het al gezien. is alweer de tweede keer.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 12:47

Zo echt jammer zeg! Ik hoop maar dat het snel weer hersteld. Ook al duurt het lang!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 12:53

maaike van de vis schreef:
Ja, echt zonde is dat, ik had het al gezien. is alweer de tweede keer.


Wat doe jij stiekem in MIJN achtertuin?? Schijnheilig Tong uitsteken

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 08:50

Cody"]
[quote="maaike van de vis schreef:
Ja, echt zonde is dat, ik had het al gezien. is alweer de tweede keer.


Wat doe jij stiekem in MIJN achtertuin?? Schijnheilig Tong uitsteken
[/quote]


De boel aansteken, wat dacht jij dan! Schijnheilig

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 09:52

zondèèèèèèèèèèèè

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 09:56

Ghe ghe, die gasten horen met hun opklapbaar schepje een kuil te graven en daar hun sjit in te deponeren...

Misschien heeft het ook wel weer wat om over zo'n zwarte vlakte te galopperen Cody?!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange1a, Bretsa, Dunkeedoo, joyce83, Karintich, Liaan, Maaike_Ma, Neon, Orchideee, Renkle, SemrushBot, Varekaj, vera_pino, Whizz, xColorCross en 139 bezoekers