Weglopen...onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Weglopen...onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 21:01

Mijn paard, shire/hackey heeft er tegenwoordig een handje van om onder me uit te lopen. Hij loopt dan boven mijn tempo en maakt zich sterk. Een 'ophouding' (onder een ophouding versta ik geen ruk aan de teugels) geven heeft weinig zin, want twee tellen later doetíe het weer. Hij valt ook erg uit elkaar tijdens het 'weglopen'. ik houd daarom mijn benen er wel goed bij, probeer hem tussen mijn handen en benen te houden (wel ontspannen natuurlijk!). Soms lukt het stukjes goed, dan beloon ik hem door weer te gaan stappen.

De ene keer doet hij het erger dan de andere keer. Vandaag was het dramatisch!! Later kwam er meer ontspanning en heb ik hem wat lager laten lopen. Het drammen en weglopen was toen ook bijna over.

Het is erg lastig om dit op te lossen, hebben jullie tips voor me???

[edit]titel aangepast[edit]

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:09

je kan proberen meer met je zit te werken. Juist als je paard harder wilt gaan, ben je geneigd om in elkaar te kruipen of naar voren te vallen met je bovenlichaam (je gaat je nml onbewust schrap zetten).
Verder is je stemhulp ook een optie. En praat dan met name met een lage toon. Als je "hoo" roept met een hoge stem, werkt het nog niet.
En weer zeg ik het: overgangen! en dan met de nadruk op de rust in de overgangen. En als je vanuit de stap wegdraaft, doe je dit ook met je zit: druk hem onder vandaan. Overgang naar stap terug: zwaar zitten, benen lang en op je kont zitten, niet naar voren vallen.
Luistert je paard een keer, beloon hem dan ook daarvoor, zij het met stem, zij het met een klopje of klontje. Leg de nadruk op wat hij wél moet doen. Als je constant hem afstraft, veroorzaak je alleen nog maar meer spanning.
Ik hoop dat je er wat aan hebt...
Succes!