gevoelloze mond, hoe netjes aan de teugel rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

gevoelloze mond, hoe netjes aan de teugel rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 11:31

Ik rij sinds kort op een paardje. Deze is vrij stug/gevoelloos in de mond. De eigenaaresse wil hebben dat ik haar door middel van "zagen" aan de teugel rij omdat dit volgens haar de enige manier is om haar aan de teugel te krijgen. Ik ben niet helemaal weg van deze methode omdat dit in mijn ogen een te harde manier is. Wie heeft er tips om dit paard aan de teugel te krijgen zonder dat ik hoef te gaan "zagen"?? Het paard is redelijk voorwaarts maar dan moet je wel flink je been erbij houden, sporen en zweep is geen optie omdat het paard dan bokkend door de bak gaat. Dus als iemand tips heeft om haar aan de teugel te krijgen op een wat vriendelijker manier zijn deze erg welkom.

Veni, vidi, vici


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 12:04

Ontspannig, lijkt me de beste oplossing. Vooral bij een stugge mond word een beetje spelen al heel snel zagen en dan word de mond nog veel stugger.
Gewoon zorgen dat je je heel erg ontspannend in die handen been erbij en gewoon lekker ontspannen rijden dan zoek hij vanzelf je hand op.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 12:08

Moeilijk om tips te geven, als je het paard niet kunt zien.
Uit je verhaal kan ik opmaken dat hij niet echt aan het been is. Voordat je het paard naar beneden wilt gaan rijden, is het belangrijk dat hij goed aan het been is en stuwing van achter naar voren heeft.
M.i. zal je dus eerst aan de activiteit moeten gaan werken, dmv overgangen. Als nml de achterhand hierdoor meer onder de massa komt, zal het gewicht op een gegeven moment VAN de voorhand afgaan en meer van achter aangesproken worden. Het paard gaat bij wijze van spreken meer bergopwaarts lopen (en dan met name met zijn totale lijf, niet met zijn hoofd/hals). Omdat de druk hierdoor in de mond minder zal worden, zal het dier wat meer gaan "nageven". Het is een lang en moeilijk proces om een paard wat zo afgestompt is op het bit, aan de teugel te krijgen. Wees daarom consequent en zoek een goede trainer. Ik ben bang dat e aan tips alleen niet veel hebt. Het zal onder begeleiding het beste gaan.
Maar om nog even terug te komen op de overgangen: probeer deze te rijden met het gevoel dat hij in de overgang daalt met de achterhand. Als e bv stapt, moet je het gevoel hebben dat je ELK moment kunt aandraven, galopperen. ZO goed moet hij aan het been staan. Om dit te creëren, moet je zeer consequent met je beenhulpen zijn. Let erop dat je niet constant je been eraan hebt; het paard moet van zichzelf voorwaarts blijven. Zakt het tempo af, dan weer been eraan (let er dan wel op dat je been rustig blijft, meestal gaat men door deze oefening wat onrustiger met het been worden). Zowel de overgang terug als naar voren moet gereden worden, met het gevoel dat hij onder je door loopt met de achterhand.
Dit zijn slechts enkele tips. Het is beter persoonlijkere adviezen geven als het paard en ruiter eens bekeken zijn.
Maar alsnog succes! Ik hoop dat je wat aan hebt...

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 12:27

Paarden hebben geen stugge mond, maar een vastgeroest lijf. Wat zich voor ons vertaald in een stugge mond.

Zoals tyrza al zij is hij niet voorwaarts. Dat is al een van de grootste struikelblokken in het rond willen rijden van een paard. Hij moet voorwaarts zijn.

Ik zou zelf beginnen met (na alle lichamelijke oorzaken hebben uitgesloten) met longeren. Licht bijget om het paard de ontspanning op te laten zoeken.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 13:05

Het paard is niet echt stijf in haar lijf, de eigenaresse heeft haar een tijdje gelongeerd met lichte bijzet en vanaf dat moment gaat het ook beter, volgens haar. Ik rij ook veel overgangen om haar alerter op het been te krijgen maar de bak waar in gereden wordt is momenteel erg zwaar. Zelf probeer ik ook op ontspanning te rijden en haar voorwaart te houden zodat ze mijn hand opzoekt maar dat gaat nu nog erg moeizaam. Als het paard aan de teugel komt d.m.v. zagen beloon ik haar door mijn hand te ontspannen maar dan heeft ze de neiging om gelijk weer naar boven te komen. Ik weet dat dit een proces is wat tijd vergt en dat dit niet over 1 nacht ijs zal gaan maar ik zal de tips die ik hier krijg gaan proberen en dan hoop ik dat er vooruitgang in komt. Begeleiding erbij zal inderdaad mooi zijn maar het advies van "zagen" komt van de indtructeur van de eigenaaresse. Ik ben van plan om zelf een instructrice te gaan zoeken om te kijken of het dan beter zal gaan.

Veni, vidi, vici

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 14:27

Als je zeker weet dat het niet aan je been en de reactie van het paard ligt. En ook niet dat het paard een vastgeroest lijf heeft, zoals sjakie zei.
Dan kan je met je handen ipv zagen ook druk zetten.

Gelijke druk op 2 teugels. Als je vervolgens een reactie krijgt ontspannen. Al is het maar een reactie van 1mm, ontspannen!!
En in het beging zal het paard gelijk weer zijn hoofd omhoog doen, maar dit is een kwestie van trainen en geduld.

Als je druk zet krijgt het paard een onprettig gevoel en zodra hij braaf is en jij ontspant, is die druk weg. Zo leert hij dat het lekkerder is om laag en ontspannen te lopen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, bij mij werkt het wel.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 18:05

Antoinette schreef:
Als je zeker weet dat het niet aan je been en de reactie van het paard ligt. En ook niet dat het paard een vastgeroest lijf heeft, zoals sjakie zei.
Dan kan je met je handen ipv zagen ook druk zetten.

Gelijke druk op 2 teugels. Als je vervolgens een reactie krijgt ontspannen. Al is het maar een reactie van 1mm, ontspannen!!
En in het beging zal het paard gelijk weer zijn hoofd omhoog doen, maar dit is een kwestie van trainen en geduld.

Als je druk zet krijgt het paard een onprettig gevoel en zodra hij braaf is en jij ontspant, is die druk weg. Zo leert hij dat het lekkerder is om laag en ontspannen te lopen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, bij mij werkt het wel.



Hier heb ik zo mijn bedenkingen op. Je paard zal wellicht uiteindelijk omlaag komen met zijn hals, maar dan is er nog geen aktiviteit gemaakt, waardoor het gewicht en dus ook de druk nog steeds op de voorhand blijven. Je kán dit wel doen, maar EERST moet hij goed aan je been zijn.

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:42

Een gevoelloze mond bestaat niet. Een paard krijgt geen eelt op de lagen ofzo. Een paard kan zich wel afsluiten voor het getrek in de mond. Dat is waarschijnljik bij jou ook zo.
Paardne die veel met slof gereden zijn, of met harde hand zijn vaak niet hard, maar blokkeren daar gewoon zodat ze hard lijken.
Bij mij mag zo'n paard niet omhoog kijken met het hoofd. Het hoofd zal enigzins aan de teugel moeten, of iets wat er op lijkt. Veel been geef ik dan, en ik speel dan ook met de handen. Komt het paard naar beneden, dan ontspan ik. Het paard moet gewoon weten dat het daar prettig is.
Een voorwaarde is wel dat het paard aan het been is. Anders trek kje het paard alelen maar in de krul.
Een losse teugel werkt niet bij paarden die zich afsluiten voor teugelhulpen. Dus in het begin zul je wel wat meer druk nodig hebben. Maar je mag dan niet vergeten te ontspannen zodra het paard ook maar enigzins in de goede richting komt. Daarna zal het paard zelf ook gaan ontspannen en veel lichter op de hand worden.
Dit kan overigens maanden duren voordat je weer een lekker smeuiig paardenmondje hebt. Want door het getrek zijn vaak ook nog verkeerde halsspieren getraind en die moeten er ook nog af. Een half jaar is niets bij een echt 'hard' gemaakt paard.
En vaak is het probleem van een harde mond niet alleen HET probleem. Veel van dit soort paarden zijn slecht aan het been. En daar meot je dan eerst aan werken

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:57

Tyrza"]
[quote="Antoinette schreef:
Als je zeker weet dat het niet aan je been en de reactie van het paard ligt. En ook niet dat het paard een vastgeroest lijf heeft, zoals sjakie zei.
Dan kan je met je handen ipv zagen ook druk zetten.

Gelijke druk op 2 teugels. Als je vervolgens een reactie krijgt ontspannen. Al is het maar een reactie van 1mm, ontspannen!!
En in het beging zal het paard gelijk weer zijn hoofd omhoog doen, maar dit is een kwestie van trainen en geduld.

Als je druk zet krijgt het paard een onprettig gevoel en zodra hij braaf is en jij ontspant, is die druk weg. Zo leert hij dat het lekkerder is om laag en ontspannen te lopen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, bij mij werkt het wel.



Hier heb ik zo mijn bedenkingen op. Je paard zal wellicht uiteindelijk omlaag komen met zijn hals, maar dan is er nog geen aktiviteit gemaakt, waardoor het gewicht en dus ook de druk nog steeds op de voorhand blijven. Je kán dit wel doen, maar EERST moet hij goed aan je been zijn.
[/quote]

Daarom had ik er boven nog even extra gezet dat het paard wel aan het been moet zijn! Lachen
Misschien is het wel handig om voordat je aan dit begint eerst een aantal rondjes in een arbeidsdraf met lange teugel lekker naar voren.

Dan pas oppakken.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:46

Hoi Antoinette, sorry, ben het weer niet eens (niet persoonlijk opvatten, hoor!)
Het is goed bedoeld om eerst met lange teugel te rijden, maar ook dán laat je je paard op de voorhand lopen. Het paard valt uit elkaar, waardoor hij dus niet gesloten is. Hierdoor is het dus niet te verhelpen de druk van de voorhand af te halen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 02:14

Ben even oude herinnerigen aan het ophalen.
Vroeger op heel wat paarden met "ongevoelige" mond gereden.
Mijn manier en vast niet iedereens manier was:
Gewoon mijn handen om en om licht spannen en lekker ontspannen door blijven rijden.
Op het moment dat ze naar beneden komt beide handen ontspannen, komt ze iets naar boven weer om en om heel licht spannen.
Gaat ze helemaal naar boven iets meer om en om spannen *sjit wat moeilijk uit te leggen zo zeg*
Hoe meer ze naar beneden gaat hoe meer ontspannen, zit ze goed helemaal ontspannen.
En dan vooral lekker ontspannen door blijven rijden, niet druk over maken want dat voelt je paard ook.

Niet iedereen zal het er mee eens zijn, maar naar mijn ervaring gaat met de tijd *geduld vereist* 9 van de 10 paarden door de eh...nek Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:07

Tyrza schreef:
Hoi Antoinette, sorry, ben het weer niet eens (niet persoonlijk opvatten, hoor!)
Het is goed bedoeld om eerst met lange teugel te rijden, maar ook dán laat je je paard op de voorhand lopen. Het paard valt uit elkaar, waardoor hij dus niet gesloten is. Hierdoor is het dus niet te verhelpen de druk van de voorhand af te halen.


Dat je het er niet mee eens bent kan best en dat vat ik ook niet persoonlijk op! Lachen
Maar bij sommige paarden helpt dit in mijn ogen gewoon. Ik heb paarden gereden bij wie je absoluut niet gelijk de teugels aan mocht nemen. En die een zeer stuge mond hadden. Als ik ze na een aantal rondjes oppakte liepen ze gewoon super.

Daar in tegen als ik naar mijn eigen paard kijk moet ik het juist niet doen. Als ik dat doe en daarna wil oppakken doet ze dus helemaal niets meer. Zij denkt ook: zal ff lekker worden, eerst mijn zin dan die van baasje, dus echt ff niet Haha!

Dus ik vind dat het van het paard afhangt, maar meningen kunnen verschillen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:30

Antoinette schreef:
Dan kan je met je handen ipv zagen ook druk zetten.

Gelijke druk op 2 teugels. Als je vervolgens een reactie krijgt ontspannen. Al is het maar een reactie van 1mm, ontspannen!!
En in het beging zal het paard gelijk weer zijn hoofd omhoog doen, maar dit is een kwestie van trainen en geduld.

Als je druk zet krijgt het paard een onprettig gevoel en zodra hij braaf is en jij ontspant, is die druk weg. Zo leert hij dat het lekkerder is om laag en ontspannen te lopen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, bij mij werkt het wel.


ben het niet zo met je eens, zodra je een paard blijft vasthouden in de mond worden ze vaak alleen maar stugger en laten ze een actieve achterhand er nog al snel onder leiden. een paard loopt niet aan de teugel als zijn hoofd maar laag is. hij moet ook ontspannen zijn en dat lukt naar míjn mening niet door maar vast te houden tot hij uit alle ellende zijn kop naar onder heeft. wij noemen dat in de krul trekken en is geen goeie oplossing naar mijn mening.

groetjes

karleylover

Berichten: 484
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Leidschenveen (Den Haag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:43

uhm niet aanvallend bedoeld okkie maar er staat tog dat je korte ophoudingen moet geven dat je als je paard goed loopt jezelf moet ontspannen!! sjorrie hoor maar noem dat egt niet in de krultrekken dat is als je alleen maar druk hebt en niet meet ontspant of je paard met een hulpteugel ofso naar beneden trekt (als je hem verkeerd gebruikt)

nogmaal okkie dit is niet aanvallend bedoeld ofsow Haha!

Tjelle mijn allerliefste fjordje!!

Karley ik zal je nooit vergeten!!


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:47

ik denk dat we het beter in praktijk zouden moeten zien van elkaar. Wellicht dat we min of meer hetzelfde bedoelen,maar iets anders uitleggen? Ik respecteer je mening Antoinette. En als het bij je werkt, waarom niet?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:49

Als mijn paard nagevelijk is dan zijn mijn handen totaal ontspannen. Komt ze er tegenin dan geef ik een klein kneepje en dan weer ontspannen dus niet ophoudingen blijven maken! alleen ophoudingen maken als het nodig is

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:53

Okkie1"]
[quote="Antoinette schreef:
Dan kan je met je handen ipv zagen ook druk zetten.

Gelijke druk op 2 teugels. Als je vervolgens een reactie krijgt ontspannen. Al is het maar een reactie van 1mm, ontspannen!!
En in het beging zal het paard gelijk weer zijn hoofd omhoog doen, maar dit is een kwestie van trainen en geduld.

Als je druk zet krijgt het paard een onprettig gevoel en zodra hij braaf is en jij ontspant, is die druk weg. Zo leert hij dat het lekkerder is om laag en ontspannen te lopen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, bij mij werkt het wel.


ben het niet zo met je eens, zodra je een paard blijft vasthouden in de mond worden ze vaak alleen maar stugger en laten ze een actieve achterhand er nog al snel onder leiden. een paard loopt niet aan de teugel als zijn hoofd maar laag is. hij moet ook ontspannen zijn en dat lukt naar míjn mening niet door maar vast te houden tot hij uit alle ellende zijn kop naar onder heeft. wij noemen dat in de krul trekken en is geen goeie oplossing naar mijn mening.

groetjes
[/quote]

Ho even, ik heb het hier niet over in de krul trekken!! Ik heb het over druk geven op 2 teugels. Ik trek mijn paard absoluut niet in de krul! En terwijl ik druk geef, activeer ik ook de achterhand.
Als zij nageeft, dan ontspan ik mijn handen en laat ik haar iets uitschuiven. Op die manier loopt ze heerlijk ontspannen naar beneden en laat ze haar rug los. En volgt mijn hand. Als ze dan iets omhoog komt hoef ik maar een halve ophouding te maken en ze ontspand weer
Maar ik moet wel zeggen dat ik hier hele goede begeleiding bij heb en zonder dat had ik er ook nooit aan moeten beginnen.

Als je me niet geloof, nodig ik je uit om eens te komen kijken. Het gebeurt absoluut niet onder dwang.
Ik moet er ook nog even bijzeggen dat ik beter ben in voelen en zelf rijden dan in het verwoorden. Sommige mensen hier kunnen dat heel goed. Ik ben daar gewoon minder in.

verder: 'no hard feelings'

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:52

Hai,

Je schrijft dat de bak erg zwaar is.
Dit is dan al een groot probleem om iets van je paard te vragen.
Het is voor een paard vaak erg moeilijk om in een zwaar lopende bak te kunnen presteren!

Bij ons is de bak ook nog vrij nieuw en vaak erg zwaar en dit merk ik gelijk aan mijn paard.
Nu heeft hij ook een handicap wat het dan nog moeilijker maakt maar je merkt het duidelijk aan hem als de bak te zwaar wordt.
Dit paard is heel soepel te rijden maar dan kan je vragen en werken op hem wat je wil maar hij kan zich dan niet volledig geven en met je meewerken als de bak te zwaar loopt!

Ik rij dus niet veel in de bak en als die echt te zwaar loopt al helemaal niet.
Wij hebben echter voor de bak een grote ruimte waar je ook kan rijden(kan soms ook wat zwaar zijn) en zomers in het land,als de grond goed droog is.
Verder rij ik heel veel buiten en daar zijn velden genoeg om hem even te versoepelen in de spieren.

Door een te zware bak kan je paard dus moeilijk te rijden zijn,puur omdat het te zwaar wordt en het dier zich daardoor niet kan ontspannen.
Probeer dus eens op een andere ondergrond te rijden en kijk,voel hoe het paard dan loopt.

Succes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:07

sorry ik zal het wel verkeerd opgevat hebben ..

groetjes

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 15:00

Er zit wat verbetering in, ik moet nog wel veel kracht zetten (lees te veel) en zodra je ontspant komt ze gelijk weer omhoog maar het gaat beter. In draf vindt ze het makkelijker om aan de teugel te komen omdat ze dan wat meer snelheid heeft. Ik rij veel overgangen met haar om haar beter aan het been te krijgen. De eigenaaresse vertelde mij dat de vorige baasjes haar nogal hadden verpest en dat het haar erg veel moeite had gekost om haar enigszinds aan de teugel te krijgen. Ik ga waarschijnlijk snel wat privelessen met haar rijden om haar verder beter te leren kennen en te kijken of ze met minder kracht ook aan de teugel wil komen.
Hopelijk zal dit zijn vruchten af gaan werpen.

Veni, vidi, vici

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:48

sandra1977 schreef:
Zelf probeer ik ook op ontspanning te rijden en haar voorwaart te houden zodat ze mijn hand opzoekt maar dat gaat nu nog erg moeizaam. Als het paard aan de teugel komt d.m.v. zagen beloon ik haar door mijn hand te ontspannen maar dan heeft ze de neiging om gelijk weer naar boven te komen.


Goed paardrijden doe je met je pinken weet je dat? Lachen
Een paard wordt overigens niet aan de teugel gereden met de handen, gebeurt dat wel dan noem ik dat in de krul trekken. Aan de teugel rijden doe je door je paard voorwaarts actief te houden met je been. Je zegt hierboven ook dat ze ontzettend zwaar weegt en dat het veel kracht vergt, dat is dan toch echt een signaal dat je paard niet actief voorwaarts loopt maar op haar voorhand maar wat ligt aan te klooien om het zo te zeggen.

Mijn advies is van die mond afblijven en ze achter actief te maken door voorwaarts te rijden en van die mond af te blijven. Als je paard op z'n eigen benen loopt met "stuwende" kracht ben je al veel verder dan de meeste ruiters.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:53

sandra1977 schreef:
en zodra je ontspant komt ze gelijk weer omhoog maar het gaat beter.


"Aan de teugel lopen" is overigens dé vorm van ontspanning. Ontspan jezelf dus vooraleer je van je paard verwacht dat ie het doet. Als je paard lekker los door z'n lijf loopt op een regelmatig tempo en stuwende kracht komt het vanzelf goed. Dit wordt trouwens in de eerste instantie enkel en alleen bereikt als de ruiter het goeie voorbeeld geeft en vanaf de eerste moment zelf de ontspanning zelve is.

En nogmaals, het is geen krachtmeting, want dat win je toch niet Lachen

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:21

Een paard aan teugel krijgen die gevoelloos is in de mond is geen makkelijke opdracht. Ik heb ook zo'n paard. Ik reed met een normaal trensbit en moest ook 'zagen ' om haar aan teugel te krijgen. Maar het paard wint toch na verloop van tijd. Ik heb mij toen gewoon een ander bit aangeschaft. Tegenwoordig rijd ik haar met een Pelham bit met dubbele teugel. Wat is het gevolg nu: Wanneer je aan het bit trekt, dan doet het pijn in de mond van het paard. Dat weet het paard ook. Maar ik hoef niet te trekken of te zagen. neen, ik kan nu rijden zonder enige druk op mijn teugels te zetten. En ze heeft nog nooit zo goed gereden. Ik hoef niet aan mijn teugels te hangen en ik hoef niet te 'zagen' om ze aan teugel te krijgen. Door met een sterker bit te rijden, maar dan wel met een hele zachte(!!!!) hand te rijden kan je heel veel berijken.
Zorg er ook voor dat je ontspannen zit. Om aan teugel te rijden is het belangrijkste dat je u schouders ontspant. Daardoor gaan automatisch ook je handen ontspannen, waardoor de mond en de hals van het paard zullen ontspannen, waardoor hij veel makkelijker aan de hand zal lopen.
Veel succes.

Wees blij dat je op een paard kan rijden. Alleen het feit al dat je erop mag zitten zou ik al als een hele eer beschouwen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:39

sofieenhans schreef:
Een paard aan teugel krijgen die gevoelloos is in de mond is geen makkelijke opdracht. Ik heb ook zo'n paard. Ik reed met een normaal trensbit en moest ook 'zagen ' om haar aan teugel te krijgen. Maar het paard wint toch na verloop van tijd. Ik heb mij toen gewoon een ander bit aangeschaft. Tegenwoordig rijd ik haar met een Pelham bit met dubbele teugel. Wat is het gevolg nu: Wanneer je aan het bit trekt, dan doet het pijn in de mond van het paard. Dat weet het paard ook. Maar ik hoef niet te trekken of te zagen. neen, ik kan nu rijden zonder enige druk op mijn teugels te zetten. En ze heeft nog nooit zo goed gereden. Ik hoef niet aan mijn teugels te hangen en ik hoef niet te 'zagen' om ze aan teugel te krijgen. Door met een sterker bit te rijden, maar dan wel met een hele zachte(!!!!) hand te rijden kan je heel veel berijken.
Zorg er ook voor dat je ontspannen zit. Om aan teugel te rijden is het belangrijkste dat je u schouders ontspant. Daardoor gaan automatisch ook je handen ontspannen, waardoor de mond en de hals van het paard zullen ontspannen, waardoor hij veel makkelijker aan de hand zal lopen.
Veel succes.


Dat je het hier zo neerzet, vind ik een schouderklopje waard. Maar het feit dat je trots bent op het feit dat je het gebruikt, vind ik erg beschamend. Maar dat kan aan mij liggen. Je zegt zelf dat het zeer doet, waarom gebruik je in godsnaam zo'n bit dan?
Dat je geen druk op je teugels hebt, is ook niet handig. Jou paard is niet aan het been en volgt je hand niet, nee, jouw paard is bang voor de pijn die er komt als hij zijn kop niet in de krul zet.......

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:48

Ik ga met Loolapelooza mee.
Op kracht win het je nooit van een paard, dus moet je slimmer zijn.
Laat zijn mond met rust, en concentreer je op iets totaal anders.
Dan loopt ie maar met zijn hoofd in de lucht, maakt niet uit.
Activeer die achterhand en zodra het paard begint te "kantelen" (dus het gewicht op de achterhand plaatst) zal het hoofd bijna vanzelf gaan dalen.
Dan is het aan jou om, heel zachtjes, op te vangen en hem dus naar de ontspanning toe te rijden.

Ik heb ook zo'n paard dat niet wilt. Ik hou mij nu met totaal andere dingen bezig, zoals die actieve achterhand.
En ik merk nu al dat hij meer gaat ontspannen, ook al loopt ie dan niet in dat mooie krulletje.

Succes iig!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers