bokken bij hoger springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

bokken bij hoger springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 13:10

Hey,

Als je met Ramco( 1.30m) hoger gaat springen (80-90cm, dus niet overdreven hoog) dan geeft ie vaker een bokje als je naar de sprong gaat en dan vertrekt ie in galop? Het is niet vervelend hoor, maar ik vroeg me gewoon af, waarom ie dat doet? Want het zijn helemaal geen hoge bokjes ofzo hoor. Weet iemand het?

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:17

vindt hij springen heel erg leuk? Soms geven paarden nl weleens een vreugdebokje...het zou kunnen dat jouw pony gewoon wat te enthousiast is..ik weet niet of het dat hoor, maar het zou kunnen. Gewoon achterover blijven zitten en als je voelt dat ie harder wil meteen terugnemen..dan ben je hem als het ware voor....ik weet niet goed hoe ik dit uit moet leggen, misschien heeft iemand anders nog tips?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:44

ik denk niet dat een paard bewust het springen leuk kan vinden. ik weet het niet voordat iedereen mij aanvalt want ik kan niet in het hoofd van een paard kijken. maar ik denk dat een paard springt niet persé omdat hij er zoveel plezier in heeft maar dat hij gewoon gehoorzaam is.

een paard weet dat de ruiter hem over de hindernis wil hebben. en dat als dat niet gebeurt er meestal consequenties aan vas hangen (een tik met de zweep, de sporen erin etc.).

een paard is een gewoonte dier en na een aantal keer springen (onder dwang) weet hij niet beter en springt gewoon.

ik denk dat jou paard zichzelf of (on)bewust door jou, teveel word opgefokt. het stoort niet zeg je en ik neem aan dat je controle houdt dus zie ik niet zo'n probleem.

sorry als ik verkeerd concludeer in mijn bericht. ik ben geen springruiter en weet niet wat er nou precies in die paardenkoppies omgaat maar dit is wat ik denk.

groetjes

karleylover

Berichten: 484
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Leidschenveen (Den Haag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:33

hoi, het kan indd een vreugde bokkie zijn!!!

okkie ik val je niet aan als je dat denkt maar paarden kunnen het egt leuk vinden...mijn fjord karley is er wel dol op want als ik er zonder zadel zonder hoofdstel op zit...ze hoeft niet van mij over de sprong heen ik geef der helemaal geen besturen en tog gaat ze springen hoe hoog of hoe raar de sprong ook is...tjah misschien is mijn paard weer een uitzondering Tong uitsteken:P

xxx lisanne en karley

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 20:37

Okkie, uhm, ik denk niet dat ik hem opfok, want hij gaat nog steeds rustig en beheerst naar de sprong hoor. Hij geeft enkel een bokje op de plaats dat hij ongeveer moet aangaloperen en dan gaat ie na dat bokje ook over in een rustige beheersde galop.. Dusja..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:34

Misschien vind hij het juist niet leuk, bokken is niet altijd een uiting van plezier volgens mij.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:46

Pellie schreef:
Misschien vind hij het juist niet leuk, bokken is niet altijd een uiting van plezier volgens mij.


Is zeker zo Pellie...haha het was ook alleen maar een suggestie..ik kan niet in het hoofdje van dat paard kijken (kon dat soms maar..dat zou wel makkelijk zijn ) Maar soms doen ze het gewoon puur uit vreugde..

Ik ken paarden die helemaal gek zijn van springen en paarden die er echt een hekel aan hebben en paarden die het niet zoveel uitmaakt. Ik ben van mening dat een paard ook best iets leuk kan vinden..dat merk je meestal wel aan zijn gedrag. (om even te reageren op Okkie1..maar ik val je beslist niet af )

Ennuh Alieska als je echt perse wilt weten waarom hij dat bokje geeft zou je het misschien aan je instructrice kunnen vragen? Of iemand die jouw paardje ook goed kent of er veel verstand van heeft? Het is trouwens wel fijn dat hij verder wel goed onder controle te houden is!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:09

okee...misschien zag ik het verkeerd...ken 'beuren...Haha!

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 13:29

allemaal bedankt voor de reacties!!

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:51

PIJN

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:56

sofieenhans, dat is zeer zeker geen pijn hoor.
Het is niet omdat een paard bokt, dat ie pijn heeft (dat zou kunnen, maar dat is niet noodzakelijk.)

Ik weet ook niet waarom hij dat doet Eef.
Maar als je er gewoon met rijdt en aangaloppeerd, doe hij het toch soms ook?
Dus ik denk dat het niet echt iets met die sprong te maken heeft.
Gewoon een kronkeltje in zijn koppie!! Haha!

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 13:07

ahja!! Dat kan zijn, die ramco is toch ook een raartje hé! :-D

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:54

Faustie schreef:
Het is niet omdat een paard bokt, dat ie pijn heeft (dat zou kunnen, maar dat is niet noodzakelijk.)


Dit ben ik dus niet met je eens, bokken kan heel veel verschillende dingen betekenen: vreugde, pijn of een paard dat het niet met je eens is kan zeker weten ook een flinke gooi in de lucht bezorgen..
Beetje dom om er vanuit te gaan de het nooit pijn zou zijn Scheve mond !

Daarnaast doet hij het niet op de sprong nee, dus zou het niet gelijk pijn hoeven zijn, maar er altijd van uitgaan dat het geen pijn is bij [veel] bokken, hoe en wanneer dan ook, vind ik niet slim..

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:46

Nina..., lees het nog eens.
Ik zei er duidelijk bij :
Het is niet omdat een paard bokt, dat ie pijn heeft,
Dat zou kunnen, maar is niet noodzakelijk.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:58

Faustie schreef:
Nina..., lees het nog eens.
Ik zei er duidelijk bij :
Het is niet omdat een paard bokt, dat ie pijn heeft,
Dat zou kunnen, maar is niet noodzakelijk.


Het is niet omdat een paard bokt, dat ie pijn heeft (dat zou kunnen, maar dat is niet noodzakelijk.)


Deze zin in het geheel is wel degelijk zo geschreven, dat als een paard bokt het eigenlijk nooit pijn heeft, wat je met noodzakelijk bedoeld? Waarschijnlijk een ander woord..

Maar als jij het anders bedoelt, prima hoor, maar schrijf het dan goed op Haha!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:25

Ik rijd een ruin die dat ook doet, bokken na de sprong. Het maakt niet uit of het hoog of laag staat.

In het begin kon ik hem praktisch niet houden, zo trok hij naar het hout.

Na veel dressuurwerk, en bij het springen een pessoabitje in, kan ik hem in mijn tempo Haha! naar de sprong rijden.

Toch bleef hij dat "nabokken" doen. Hij is lichaamlijk helemaal in orde, de rede dat hij na de sprong bokt blijkt te zijn, dat hij het gewoon onwijs leuk vind!!!

Want volgens de dierenarts en fysio is ie tip top in orde.

Dus misschien dat ie, net als het paardje dat ik rijd, gewoon het leuk vind en gewoon erug Lachen enthousiast is?

suc-6 dr mee!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:04

niet noodzakelijk = dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Het paard hoeft niet altijd te bokken uit pijn, het kan wel, maar hoeft niet altijd zo te zijn. het kan dus andere redenen hebben.
Snappie? Haha!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:38

Faustie schreef:
niet noodzakelijk = dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Het paard hoeft niet altijd te bokken uit pijn, het kan wel, maar hoeft niet altijd zo te zijn. het kan dus andere redenen hebben.
Snappie? Haha!


Noodzakelijk betekend in mijn ogen wat anders, maargoed Haha!
Ik snap nu wat je bedoelde! Iets heel anders als ik eerst dacht nml Knipoog