Je paard aan een manege verkopen...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Je paard aan een manege verkopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 15:07

Is dat erg.ik bedoel, zou jij dat doen?? Hebben paarden daar een goed leven??Is het geschikt voor Carlos denken jullie??Het zou goed zijn voor hem om veel te lopen.Hij is natuurlijk wel erg snel en fel en niet geschikt voor echte beginners..Hij gaat er niet van door,bokt of steigert niet,maar is gewoon erg snel en trekt wel om harder te kunnen...Niet dat je uit het zadel wordt getrokken,hoor..

Ik vroeg me af of het misschien voor hem zou zijn.Zit allerlei mogelijkheden af te gaan.En heb toevallig gisteren op een manege De Kralingse manege)gereden(met schoolgym Haha!) En ik dacht er toen aan.

En denk je dat een manege,meer voor Carlos zou geven??
Of is een particulier toch beter en leuker voor hem??..

Gr Kat


siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:12

Ik zou me paard nooit aan een manege verkopen!!
Puur omdat ik vind dat alle manegepony's altijd zo worden 'afgereden'. Als ze er een paar jaar staan worden ze echt een manegepony, die vaak altijd sloom zijn, die niet goed meer op de hulpen reageren enz.. Ik weet niet hoe ik dat precies moet zeggen maar ik kan altijd zien of het een manegepony is of niet.

Ik zeg hiermee niet dat dat op alle maneges zo is maar op de meeste wel bij mij in de buurt.
Ik zou mijn paardje veel liever aan een particulier verkopen omdat hij dan meer(ander soort) aandacht krijgt en afwisselender werk doet.

Ik reed vroeger ook op een manege en toen had daar een meisje ook een pony, die was altijd heel snel en reageerde goed op de hulpen, echt ene leuk eigen pony'tje. Toen heeft ze hem verkocht aan de manege i.v.m. te weinig tijd.
Na een jaar was die leuke pony helemaal verandert, hij vond het helemaal niet leuk in die lessen en wou niet meer voorwaarts lopen en reageerde nauwelijks meer op de hulpen. Ik vond het echt zonde dat ze hem had verkocht aan de manege want particulier was hij veel beter af geweest. Hij was gewoon niet gewchikt voor de manege omdat hij te snel was enz.

En ik heb je paardje gezien in je profiel en die zou je makkelijk aan een particulier kunnen verkopen die er bv. recreatief mee wil rijden, want het is een leuk beestje zeg!

Siƫsti van de Rythpluim

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:26

ik ben het ook met siesti eens,ik zou het ook nooit doen!
je vind voor carlos echt wel een goed thuis,waar hij zijn eigen lieve baas heeft.
maar goed het is natuurlijk jouw keuze.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:28

Voor geen goud zou ik Nappie naar een manege doen Hij is veel te eerlijk om die gang te moeten gaan. Hij zou er gewoon niet tegen kunnen. Het is ook een paard die echt regelmaat nodig heeft, niet goed tegen elke keer maar weer veranderingen. In een manege zou hij geen regelmaat kennen, altijd maar andere mensen om hem heen en op zijn rug. Ik wil zelf al niet op een manege staan, laat staan dat ik mijn paard eraan zou willen verkopen.

Ik heb ze gezien, pensionpaarden die supermooi als manegepaarden aan kwamen en na een paar jaar is er gewoon weinig meer van die paarden over. Tuurlijk, iedereen moet leren rijden en ik heb het ook geleerd op een manegepaard, maar wel bij manege's waar de paarden het echt bijna niet anders hadden dan pensionpaarden en niet waar je duidelijk verschil ziet tussen manege of pension. Dus het moet wel een verdomd goede manege zijn als mijn paard er ooit naar toe zou worden verkocht

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:31

Ik sluit me helemaal aan bij Napoleon. Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om een van mijn pukken ooit aan een manege te verkopen! Ik weet zeker dat ik ze daar geen van beiden een plezier mee zou doen en ze zijn me teveel waard om het ze in dat geval aan te doen.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:38

ik denkd at t ailin erg goed zou liggen al die aandacht. Ze is echt gek op aandacht. Maar het is ook erg afhankelijk van de manege waar die terecht komt. maar op dit moment wil ik haar gewoon niet verkopen, dus da makkelijk.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:24

Ik wil niet banketstaaf overkomen maar ik heb ponys en paarden gezien (particulier) die het vele malen slechter hadden dan de paarden en ponys op de manege.
Geen aandacht, 1x per dag uit de box, heel even als de eigenaar tijd had, slaag enz enz.
En natuurlijk zullen er ook legio maneges zijn waar je je pony liever niet zou achterlaten.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:27

Ik zou mn paard echt never nooit aan een manege verkopen!!! Op de maneges die ik ken komen de paarden amper buiten, lopen ze soms 3 uur achter elkaar en krijgen ze niet genoeg aandacht! Ik vind manege paarden er altijd zo zielig uit zien! Er rijden zoveel verschillende mensen op, iedereen rijd anders, hij word lekker verpest dan... maar ja, jouw keus!

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:43

Volgens mij heb ik je in een eerder topic horen zeggen dat hij last heeft van zijn rug......
Voor geen goud zou mijn paard naar de manege gaan, daar zou ik echt voor passen!!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:50

Hangt een beetje van het paard af.
Een aantal jaren terug wilde wij onze pony verkopen, die heeft toen een week of 2 bij de manege waar we stonden in de lessen meegelopen.

En ze knapte er heel duidelijk van op. Het was altijd een vrij humeurige pony, niet vrolijk en zeker geen pret in het lopen.
Toen wij na een paar dagen maar eens naar een les gingen kijken stonden we versteld!! Ze had er super veel lol in!!

Oren naar voren, lekker de bak rond crossen met kleine kindjes op haar rug. Verder wel super braaf.
Lekker met andere pony's in een bak. Voor haar was het ideaal geweest. Helaas wilden de manege eigenaren haar niet hebben, ze was te goed en te duur voor hun.

Magic aan de andere kant absoluut niet, dat word echt een draak. Ze probeert mensen uit tot en met.

Dus ik denk dat het per paard EN manege verschilt.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:54

Ik zou mijn paard NOOIT aan een manege verkopen. Over het algemeen wordt een manegepaard meer gebruikt als een gebruiksmiddel dan als een dier met gevoelens. Iedereen wordt er opgezet en de meeste paarden/pony's veranderen sterk ten nadele. Deze paarden/pony's hebben vaak een muurtje om zich heen gebouwd. Nee ik zou dit mijn paard nooit aandoen.

ramira

Berichten: 436
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: leimuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:02

ik zou mijn paard ook nooit de manege indoen mischien gaat het de eerste tijd goed maar bij de meeste paarden zie je het al snel achter uit gaan.

Everyone who think's that sunshine is pure happiness, has never danced in the rain.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:17

ramira schreef:
ik zou mijn paard ook nooit de manege indoen mischien gaat het de eerste tijd goed maar bij de meeste paarden zie je het al snel achter uit gaan.


Helemaal mee eens!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:22

Yentl"]
[quote="ramira schreef:
ik zou mijn paard ook nooit de manege indoen mischien gaat het de eerste tijd goed maar bij de meeste paarden zie je het al snel achter uit gaan.


Helemaal mee eens!
[/quote]

Ik weet niet maar bij de manege die ik ken zijn alle paarden nog hetzelfd hoor. En er zit ook nog veel pit in!! Ze worden er heel goed verzorgt en krijgen veel aandacht, gewoon ze hebben het goed naar hun zin en ze mogen ook op de wei.

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:23

Ik zou het ook nooit doen. Ik denk niet dat het paard het echt leuk vind om dag in dag uit alleen maar rondjes te rijden met steeds een andere ruiter. Je kunt hem beter aan een particulier verkopen, mits je zeker weet dat het een goed baasje voor je paard is.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown


Charaz

Berichten: 24263
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:25

Dat zou eraan liggen welke manege, als ik weet dat ze er goed met de paarden omgaan en ze kunnen gewoon lekker de wei in. Waarom niet?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:26

cloris"]
Ik wil niet banketstaaflig overkomen maar ik heb ponys en paarden gezien (particulier) die het vele malen slechter hadden dan de paarden en ponys op de manege.
Geen aandacht, 1x per dag uit de box, heel even als de eigenaar tijd had, slaag enz enz.
En natuurlijk zullen er ook legio maneges zijn waar je je pony liever niet zou achterlaten.
[/quote]
Hier ben ik het helemaal mee eens...ik ken particulieren Frusty Soms staan paarden rustig 3 dagen achter elkaar op stal en krijgen ze daarna op hun donder als ze wat frissig zijn etc...Frusty

[quote="antoinette schreef:
Hangt een beetje van het paard af.
Een aantal jaren terug wilde wij onze pony verkopen, die heeft toen een week of 2 bij de manege waar we stonden in de lessen meegelopen.

En ze knapte er heel duidelijk van op. Het was altijd een vrij humeurige pony, niet vrolijk en zeker geen pret in het lopen.
Toen wij na een paar dagen maar eens naar een les gingen kijken stonden we versteld!! Ze had er super veel lol in!!

Oren naar voren, lekker de bak rond crossen met kleine kindjes op haar rug. Verder wel super braaf.
Lekker met andere pony's in een bak. Voor haar was het ideaal geweest. Helaas wilden de manege eigenaren haar niet hebben, ze was te goed en te duur voor hun.

Magic aan de andere kant absoluut niet, dat word echt een draak. Ze probeert mensen uit tot en met.

Dus ik denk dat het per paard EN manege verschilt


En er zijn zoals Antoinette al zegt zeker ook pony's die absoluut opknappen van het manegewerk! Al zijn er ook zat slechte maneges natuurlijk...

Mijn paard zou best naar een goede manege verkocht mogen worden, maar ik ken ook voorbeelden waar ik hem nog niet eens zou willen stallen laat staan aan verkopen...En over dat verrijden; hoeveel particulieren zijn er niet die een paard compleet naar de knoppen rijden Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:09

Nooit, daar is mijn paardje veels te dierbaar voor, hoewel hij het nog wel leuk zou vinden die aandacht in het begin, maar daarna verandert hij denk ik in een draak, bovendien als ze te oud om te werken zijn gaan ze meestal een enkeltje slager. En carlos is al wat ouder...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:12

Ligt helemaal aan de manege.
voorbeeldje:2 maneges waar ik een tijd heb gereden, ik noem het maar ff A en B.
Bij A hebben veel pony's slecht passende zadels, niet goed les, moeten soms als kreupele meelopen in de les, buitenritten gaan er soms te wild aan toe, moeten soms 4 uur achterelkaar lopen.
Bij B hebben ze goede spullen, lopen niet meer als 2 uur achter elkaar, veilige buitenritten, 'verplicht' poetsen voor de les, krijgen goed les enz.

Bij B zou ik zo m'n pony verkopen, daar gaan de paarden naar mijn weten ook niet achteruit, de meeste zijn nog behoorlijk dressuurmatig te rijden.
Bij A zeker niet, die paarden gaan er ook achteruit.

Dus ik zou helemaal naar het soort manege kijken, dus een manege die je toch redelijk kent dan weet je vaak pas hoe het er precies aan toe gaat.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:15

Ik zou m'n paard wel weer aan B verkopen maar dan moet ik die manege ook kennen en anders zou ik dat echt nooit doen. B bedoel je denk Baarlo mee?

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:21

Ja inderdaad, met A weet je vast ook welke ik ermee bedoel Lachen
B vind ik echt een manege waar ze goed voor de paarden zorgen enzo, net zo goed als gewoon een 'normale' eigenaar.(dus niet vd manege)

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:27

Nooit naar een manege.
Zo zielig, paarden worden altijd door en door gereden zo sneu.
1 uur 2 uur 3 uur in de lessen lopen.
Zelfs pony's van 20 lopen nog 2 uren per dag in de les .
Ik zou het dus nooit doen Knipoog

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:30

Een manege hoeft niet per definitie slecht te zijn.
Maar ik gun mijn paard liever 1 vaste baas. Ik denk dat ik hem daarmee gelukkiger zou maken. Maar gelukkig hoef ik hem niet weg te doen..

* To Belg, or not to Belg *

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:35

Ligt er een beetje aan hoe het paard is en welke manege het is.
Als hij op een goede manege zou komen te staan met elke dag een paar uur werk, heb ik dat liever dan dat hij bij een particulier komt, die hem 2x per week een half uurtje laat lopen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:42

parouscha schreef:
Zelfs pony's van 20 lopen nog 2 uren per dag in de les .


Nou en? Die 2 uur per dag lopen gaan ze niet dood van hoor, als ze maar wel in goede gezondheid en conditie verkeren.

Zelf zou ik niet zo snel mijn pony aan een manege verkopen, maar als het een goede manege is, met weidegang voor de dieren, goed tuig, goede verdere behandeling en je kunt hem niet makkelijk aan een particulier kwijt, waarom dan niet?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, Angie91, FCSA, laura22, MairiMacBran, mingming, ttranch, zimbri en 6 bezoekers