Het kopen van een paard... HELP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Het kopen van een paard... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 16:22

... mijn droom komt misschien uit , alleen waar kan ik het beste gaan kijken, ik zie zoveel internetsites. Kan iemand mij vertellen wie een goed/betrouwbaar adres weet/heeft of op welke site jullie een betrouwbaar paard hebben gekocht. En of je een paard op proef mag nemen, wie heeft daar ervaring mee??

Hoe kom ik er nou achter, dat het een lief, betrouwbaar, en vooral verkeersmak paard is... Ik hoef geen wedstrijdpaard maar gewoon voor de recreatie (er lekker op uit en af en toe wat dressuur voor mezelf)

Graag jullie informatie.



Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:42

Wat voor iets zoek je?
Hoe groot? Hoe oud? prijs?

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 16:48

Soort maakt niet zoveel uit als het maar geen Fries of Fjord is. Leeftijd 7 - 9 jaar. Prijsklasse: € 1500,- - € 2000,-. Hoogte: 1.50 - 1.60.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:03

Het adres dat ik weet heeft vooral jonge paarden die nog ingereden moeten worden.
Dus dat is niet wat je zoekt denk ik.
Qua prijs zit je daar wel goed.... die van mij was 1100 euro.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:15

Ik heb mijne via marktplaats. Er zitten altijd onbetrouwbare mensen tussen, maar gewoon vaak gaan kijken als je een paard leuk vind en zeker op proef nemen en klinisch laten keuren! Als dat alle2 niet mag dan zegt t vaak al genoeg...

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 17:16

Nee, ik wil hem niet inrijden . Hij moet al verkeersmak zijn en betrouwbaar.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:34

Je kunt idd kijken op marktplaats.nl of adverteergratis.nl. Op paarden.pagina.nl vind je heel veel sites waar paarden aangeboden worden. Je moet idd wel uitkijken als je via internet een paard koopt, want er zitten ontzettend veel bedriegers tussen. Dit is trouwens niet alleen via het internet! Een goede tip is dus om hem eerst een maand of meer op proef te nemen en hem klinisch te laten keuren door de dierenarts. Veel succes!!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 17:40

Hoi Kiamyd,

Maar kun je een paard een maand voor proef mee naar huis nemen dan? Of moet je bij die handelaar een maand gaan rijden??

Dees

Berichten: 18902
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:47

Een verkeersmak en betrouwbaar recreatiepaard is heus te vinden, zeker als je eentje zoekt die ongeveer 1.60m. groot is. Reken op een uitgave van een 2/2,5 duizend euro voor zo'n paard. (voor een warmbloed dan).

MAAR...voor dat je kompleet ontwapent verliefd gaat worden op het erf van de handelaar: WEET WAT JE WILT!!!!!
als jij van tevoren heel goed in je hoofd hebt wat je wilt gaan doen met het paard, hoe het er ongeveer uit moet zien, merrie, ruin of hengst, stokmaat, ras, opleidingsniveau, loop je gewoon minder kans op een miskoop.

Heb je weinig verstand van gezonde paardengangen en exterieur-uitdagingen, of ben je een emotionele basket-case zodra je verliefd raakt, neem dan iemand mee die je nuchter kan vertellen wat wel en wat niet leuk is aan het paard. Liefst iemand waar je op kan vertrouwen dat die doorzet als je dreigt een miskoop te begaan (ik heb mijn goede vriendin ook wel eens verboden het paard te kopen waar ze verliefd op was, maar paard was voor haar te klein en achteraf gaf ze me groot gelijk).

Over kopen bij handelaren of bij particulieren. Handelaren kopen hun paarden vaak in bij particulieren. Zegt dus in feite genoeg. Hetzelfde paard is bij de handelaar gewoon een stuk duuurder, maar je krijgt soms wel iets meer garantie.
Laat het paard wat je wilt kopen iig klinisch keuren. Wees er zeker van dat je met een gezonde begint. Rontgenologisch keuren voor een paard dat idd alleen maar recreatief gebruikt gaat worden, lijkt mij onzin.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:47

Kan vaak gewoon thuis hoor! Dan kan je lekker zelf je gang gaan en zien hoe alles in jouw omgeving gaat. En wil je perse een paard van een handelaar of niet? Want die adverteren juist meestal niet op marktplaats enzo

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:51

TIP: Kan je niet iemand meenemen als je gaat kijken, die veel ervaring heeft met paarden en aanschaf. Meestal als je hals over kop verliefd op een paardje wordt, zie je soms andere dingen over het hoofd.


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:52

Als je een paard niet op proef kunt krijgen kijk dan of je hem al een aantal keer kunt rijden. Keertje rijden op vreemd terrein, keer op bekend terrein, buitenritje. Dan weet je al wat je aan zo'n beest hebt.
Laat hem iig klinisch keuren.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:53

Gitte schreef:
Hoi Kiamyd,

Maar kun je een paard een maand voor proef mee naar huis nemen dan? Of moet je bij die handelaar een maand gaan rijden??


Ja, je hebt het recht om een paard op proef mee naar huis te mogen nemen. Hoe lang hangt af van wat je afspreekt met degene waarbij je hem koopt. Als je hem op proef hebt kun je namelijk gelijk bekijken of hij bijv. stalgebreken of andere gebreken heeft. Ook heb ik van iemand gehoord, toen ik mijn paard kocht, dat ze weleens een kalmerend middel of id. inspuiten wat wel vier weken kan werken. Daarom was het advies toen aan mij om het paard minstens vier weken op proef te nemen.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Dees

Berichten: 18902
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:03

Kiamyd schreef:
Ja, je hebt het recht om een paard op proef mee naar huis te mogen nemen. Hoe lang hangt af van wat je afspreekt met degene waarbij je hem koopt. Als je hem op proef hebt kun je namelijk gelijk bekijken of hij bijv. stalgebreken of andere gebreken heeft. Ook heb ik van iemand gehoord, toen ik mijn paard kocht, dat ze weleens een kalmerend middel of id. inspuiten wat wel vier weken kan werken. Daarom was het advies toen aan mij om het paard minstens vier weken op proef te nemen.


Onzin. Je hebt helemaal nergens RECHT op bij de aankoop van een paard. Je mag het vragen, maar reken erop dat weinig verkopers ermee akkoord gaan. Maar goed, vragen staat vrij. ikzelf zou mijn paard nooit op die basis meegeven.

Wel is waar dat je, als het paard binnen een week of 2, 3 stalgebreken vertoont, of het binnen een week of 3, 4 blijft ernstig permanent kreupel te zijn, dat je dan de verkoop kan terugdraaien. Maar dan zit je wel met een zeer moeilijk stuk bewijslast, en je moet deze voorwaarden ook heel duidelijk vooraf hebben gecommuniceerd. Zonder dit te bespreken, ben je akkoord gegaan met "geen garantie".

De verkoop van een paard is niets meer dan "jij betaalt, en ik lever je het paard". Alle bijkomende toeters en bellen moet je extra overeenkomen. Het is zeer verstandig in dat geval te werken met een sluitend verkoopcontract (maar dat opstellen is moeilijker dan het lijkt).
Daarom, bedenk heel goed voroaf wat jouw voorwaarden zijn bij aankoop. Als jij weet wat je wilt, maak je gewoon meer kans de juiste aankoop te doen.
Laat het paard dat je niet vooraf (dus voor betaling) mag keuren door een door jouw te bepalen dierenarts, staan.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:19

Volgens mij heb je juist wel recht op om een paard op proef te krijgen! Hoe kun je er anders achter komen of een paard echt geen gebreken heeft?? Ik ben bij veel paarden wezen kijken en overal mocht ik ze op proef proberen, wel met een vooruitbetaling natuurlijk. Het terugdraaien van een aankoop is ontzettend moeilijk, als het een echte bedrieger is heb je kans dat je hem nooit meer terug vindt, dus ik zou altijd een proefperiode vragen.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Lobeke
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:21

Hoi ik wou ff reageren mijn schoonouders hebben een stal www.venmstables.nl en nu hoor ik daar wel eens wat maar laat je paard als ik jou was Rontgologisch of in ieder geval en kleinere test ondergaan
door een onafhankelijk iemand zoals in het hierboven geschreven berichtje. Kost wel wat maar dan weet je zeker dat je een goede koop doet.
Verder zou ik hem niet bij een handelaar kopen. Die kopen paarden bij iedereen op en verkopen hem een week later weer door aan iemand die de ballen verstand van paarden heeft en dus weer dik geld verdient.
Ook is het verstandig om iemand mee te nemen die veel verstand van paarden heeft (bied hem desnoods wat geld om een dagje met je mee te gaan paarden kijken).
Veel succes en geloof niks van wat de verkoper zegt ga op je eigen oordeel af van een door jou vertoude persoon af want ze belazeren je bij het leven.

Groetjes Jeroen
www.paardenparade.com
www.venmstables.nl

Lobeke
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:25

PS een "verkeersmak" paard bestaat niet heb paarden gezien die heel betrouwbaar waren langs de weg die opeens totaal begonnen te flippen omdat er toevallig een extra steepje op de weg was gezet of dat er een paaltje zomaar staat die ze niet kennen.

Groetjes Jeroen
www.venmstables.nl
www.paardenparade.com

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:26

Ja lobeke, maar kijk nou eens naar het WOORD ''verkeersmak''!

Verkeer dus.. en geen paaltjes of streepjes op de weg toch??? Tong uitsteken


Maar ik begrijp wat je bedoeld, maar dan kan je geeneen paard verkeersmak noemen, want ik geloof niet dat er ergens een paard rondloopt die echt werkelijk nergens van schrikt.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:30

ben het niet met Lobeke eens dat je geen paarden bij een handelaar moet kopen. Ik rij zelf op een handelstal als extra ruiter en als je bij ons een paard wilt kopen kan je daaromtrent een hoop overleggen. Er zijn 2 full-time mensen in dienst die de paarden dressuurmatig en springgericht rijden. Ook wordt er buiten gereden met de paarden om ze zo aan het verkeer te laten wennen.
Natuurlijk zijn er louche stallen bij die paarden alleen maar als geld zien maar om dat aan te nemen dat alle handelaren niet goed zijn..........
Je kan ook door een partikulier bedonderd worden. Je moet gewoon eens bij meerdere mensen gaan kijken en als je een goed gevoel hebt over de manier waarop je behandeld wordt en je ziet een leuk paard kan er in overleg waarschijnlijk erg veel, vragen staat vrij natuurlijk.
succes met zoeken naar een leuk paard!!

Veni, vidi, vici

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:30

Bij aankoop van een paard heb je geen recht op een proeftijd. Ik zelf doe dat nooit, omdat je je goede paarden dan wel eens met wonden terug kunt krijgen, als zijnde hij werd bang en ging er van door.
Mijn motto is altijd "laat je nieuwe paard keuren" Helemaal, en bij je eigen dierenarts, of een erkend paarden arts. Haal hem door de mangel.
Je kunt je paard overal kopen, als je het maar keurt, dan weet je altijd zeker dat hij goed is. Als er handelstallen bekend staan om truukjes bij de verkoop van slechte paarden, moet je daar natuurlijk niet heen gaan, maar over het algemeen denk ik dat als je maar keurt, je wel goed zit met je aankoop.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:33

denz schreef:
Ja lobeke, maar kijk nou eens naar het WOORD ''verkeersmak''!

Verkeer dus.. en geen paaltjes of streepjes op de weg toch??? Tong uitsteken


Maar ik begrijp wat je bedoeld, maar dan kan je geeneen paard verkeersmak noemen, want ik geloof niet dat er ergens een paard rondloopt die echt werkelijk nergens van schrikt.

jawel die van mij. nou ja, crossmoters in het bos vind ze wel eng, maar als ze ze ziet is er niks aan de hand!


En Gitte als ik je een tip mag geven: koop een draver, die paardjes zijn wel wat moeilijker wat dressuur betreft, maar een beter buitenrijpaard kun je je niet wensen. echt niet. Het zijn echt superbeesten!

maar natuurlijk zijn er ook andere paarden die superlief zijn en er zit er vast wel een voor jou bij.
na een jaar zoeken had ik Starlight ook gevonden en ik wil d'r nooit meer kwijt!!!!!!!1 Pling

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:36

En kijk eens in de vonst (je weet wel die gele krant) daar heb ik starlight ook vandaan en er staan echt veel advertenties in.

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 11:25

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ga zeker jullie tips opvolgen en hopelijk dat ik dan uiteindelijk een juiste keuze kan maken.

Jullie horen nog wel hoe het is afgelopen.

Bedankt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: su72, Ubermetrics en 86 bezoekers