Advies gevr. over conditietraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Advies gevr. over conditietraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 20:59

Nu ik weer wat vaker rijd dan afgelopen winter, merk ik dat conditie van Yorghos (en ook van mij Bloos ) achteruit geholt is... Ik wil dan ook wat serieuzer met hem aan de gang om het weer op pijl te brengen. Maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken.
Mijn doel is om komende zomer weer lange dagtochten te kunnen rijden.

Yorghos ( Tinker van 1.60m ) staat 24/7 buiten en krijgt nu dagelijks 1 kg brok, ca 8 kg penen en onbeperkt hooi. Rijden doe ik op dit moment zo'n 3 keer per week en dan rijd ik altijd buiten, op mijn gemakje.
Ik heb een buitenbak tot mijn beschikking, maar daar zijn Yorghos en ik allebei niet zo weg van. Ik kan vanaf deze week 4 dagen per week rijden, de andere dagen heb ik wat minder tijd, maar kan ik evt. wel longeren of iets anders met hem doen.

Hebben jullie suggesties over het opbouwen van een soort trainingsrooster? En wanneer moet je de voergift gaan aanpassen? Andere ideeën of adviezen?

* To Belg, or not to Belg *


JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:37

Ik zou in iedergeval dus al die 4 dagen beweging geven en elke dag 20min. a een halfuur en dan kan je bijv. volgende week een paar dagen wat langer....
En voral heel veel draven, bijv. instappen werken (draven/galop) een stap pauze van een minuut of 2 en daan weer verder met draven en galoperen tot uitstappen. Ik zouop de dagen dat ze rijd het krachtvoer met een kwart schepJe vermeerderen omdaty meer beweegt.
Met longeren veel overgangen en niet al te veel stap ...wel wat natuurlijk :> ander isset ineenkeer wel heel veel !
en dan moet je zelf maar kijken hoe je het steeds meer kan opbouwen met langer en vaker ( als dat lukt) en lekker veel in het weekend het bos in eerst een uurTJE en daarna steeds langer enz. !! suc6 ermee !! :wave

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 22:20

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar een algemene regel over het opbouwen van conditie bij de mensen is als volgt. Je begint spiermassa te trainen als je minimaal drie keer per week zodanig traint dat er vermoeidheid optreedt. En dat natuurlijk bij de spieren die je wilt trainen

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:46

Als je op lucht (uithoudingsvermogen) wil trainen, dat deed ik nl. bij mijn koersdravers zo, is rustig beginnen met longeren. Instappen en dan draven. Steeds langer onafgebroken draven. Dus eerst bv 5 min rechts- en linksom, dan verhogen naar 10 min. etc etc

Werkte bij de dravers altijd prima, heb er nog niet een meegemaakt die lucht tekort kwam...

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Ineke2

Berichten: 33073
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:29

Raar gezegd misschien maar van veel stappen (echt doorstappen dus!) krijgen ze ook conditie van.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:31

Ik heb een heel interessant stuk liggen over Interval training...

Zal het eens opzoeken, en als je echt intresse heb een middagje tikken..Knipoog

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Ineke2

Berichten: 33073
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:36


Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:47

Ineke2 schreef:
Raar gezegd misschien maar van veel stappen (echt doorstappen dus!) krijgen ze ook conditie van.


Van veel stappen vallen de meeste paarden wel af Knipoog

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 21:45

Buitenzorg schreef:
Als je op lucht (uithoudingsvermogen) wil trainen, dat deed ik nl. bij mijn koersdravers zo, is rustig beginnen met longeren. Instappen en dan draven. Steeds langer onafgebroken draven. Dus eerst bv 5 min rechts- en linksom, dan verhogen naar 10 min. etc etc

Werkte bij de dravers altijd prima, heb er nog niet een meegemaakt die lucht tekort kwam...


Het trainen op uithoudingsvermogen is idd mijn bedoeling.
Als ik nu rijd doe ik veel stapwerk met wat draven en als er een geschikt pad voor is, een stukje galop.
Ik ben al begonnen om het draven wat op te voeren.


Citaat:
Misschien heb je hier wat aan: http://www.vet2000.be/Basistraining.html


De link werkt nu niet, maar heb ook een erg trage verbinding. Zal het straks nog even proberen. Bedankt alvast.

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 21:46

Feetje"]
[quote="Ineke2 schreef:
Raar gezegd misschien maar van veel stappen (echt doorstappen dus!) krijgen ze ook conditie van.


Van veel stappen vallen de meeste paarden wel af Knipoog
[/quote]

Afvallen is niet de bedoeling, hoor! Voor mijzelf zou dat wel mogen, maar dan moet ik zelf wat meer gaan stappen... Haha!

* To Belg, or not to Belg *

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:17

Les_Fjal schreef:
Ik heb een heel interessant stuk liggen over Interval training...

Zal het eens opzoeken, en als je echt intresse heb een middagje tikken..Knipoog


Hoef je niet over te tikken. Ik heb ergens een heel artikel over interval training en dat komt van inet af. Zal eens gaan speuren.... Scheelt jou een middagje tikken Knipoog

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:34

ik heb dus het zelfde doel als jij.
Ik train nu 6 keer per week.
ik rij vooral buiten in het bos en dat beterkent veel stapwerk. dwz inderdaad echt doorstappen. als dat goed gaat dan de draf opbopuwen. je begint met instappen en dan 5 minuten draven en dan weer 5 minuten stap. dan een kort gallopje en dan weer flink doorstappen naar huis en zo ben je een uur onderweg.
Ik zit nu op 5 min instappen, dan 10 min draven en aaneensluitend 3 minuten gallop. dan 20 min. flink doorstappen, dan 5 minuten draven, vervolgens 10 minuten stappen en dan weer 5 min. stappen en dan als laatst weer 5 min draven en aneensluitend 3 minuten gallop en 10 minuten uitstappen.

dit doe ik 4 keer per week.
dan 2 keer per week trainen in de bak dressuurmatig.

en dit alles uitbouwen en het komt goed.

succes.

voor vragen mag je me pben. het gaat er vooral om dat je je paard net iets langer door laat gaan dan ie wil. dat is conditie rijden, maar dat je hem ook ruimte geeft om op adem te komen. en heel veel stappen.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 00:19

Buitenzorg schreef:
Hoef je niet over te tikken. Ik heb ergens een heel artikel over interval training en dat komt van inet af. Zal eens gaan speuren.... Scheelt jou een middagje tikken Knipoog


Hehe...Lachen...Dit stuk is geschreven door de eigenaar van de stoeterij waar ik een tijd heb gewerkt en gewoond...en leest wel lekker weg...

Maar jou voorstel klinkt als muziek in de oren...Knipoog.....ik ben er ook wel geinteresseerd in...

Thanx...Lachen

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 08:16

Lijkt mij ook erg interessant. Als je het artikel kunt vinden zou ik het graag willen lezen.

* To Belg, or not to Belg *

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 09:07

Het is een artikel geschreven door een fysio voor mensen, maar ik gebruikte de 'sprinttraining' vooral als ik op het strand reed.
Alleen de 10-30 seconden iets langer. bv Lekker instappen en indraven en dan bv 5 min. flink draven.

http://www.fysiotherapiedaalmeer.nl/int ... ining.html

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, herr_balou, IzAw, massiemas, roosjenat, Symke en 80 bezoekers