stijf, onevenwichtig..wie kan helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

stijf, onevenwichtig..wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 10:32

Hallo,

wie kan mij een aantal tips geven om beter op je paard te blijven zitten?
Ik heb me er de laatste tijd op betrapt dat ik echt heel onevenwichtig op mijn paard zit. Ik denk ook dat dat komt omdat ik er een hele tijd uit ben geweest i.v.m. de zwangerschap en de tijd erna, maar ik zou graag weer net zo rijden als ik daarvoor deed.

Theoretisch zit alles er nog wel in maar als ik het moet uitvoeren..oei dan vind ik het heel moeilijk.

Ik rij altijd mijn kont kapot en ik kan ik de galop niet goed ontspannen blijven zitten, mijn houding is ook verkeerd denk ik want ik heb na het rijden zo'n last van me rug. Allemaal spanningen denk ik... Huilen Huilen Huilen

Ik wil weer net zo lekker rijden als ik daarvoor deed en als jullie me tips geven, please niet al te moeilijk graag in het begin..ik heb al spierpijn...


Ik vind dit echt zo vervelend, wie kan me helpen en me goede tips geven??? Huilen Huilen


Doegie ik wacht jullie tips af!

Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:42

Zitles met een instructeur op de grond. Is volgens mij het enige juiste antwoord. Want zoals jezelf al zegt: theoretisch zit alles er nog wel in.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:08

jezelf tijd geven.
ontspannen zitten.
en mss ondergoed zonder naden, of een bontje over je zadel

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 11:10

Heuh, hoe bedoel 'zitles' op de grond? Lachen
Klinkt leuk, maar hoe moet ik me dat voorstellen? Ik krijg op het moment maar 1x in de week priveles.

Ik denk ook wel dat oefenen veel doet, maar daar moet ik alleen wat goede tips bij hebben, want zoals benen stil houden etc. op de grond oefenen??? Hihi, nee geintje Knipoog Ik denk dat dat een beetje moeilijk zal gaan, maar ik kan in iedergeval wel even vragen of een 'grondles'erin zit...hihi.

In iedergeval bedankt dat je even met me mee wilde denken.

Doegie Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:12

En veel rijden, liefst ook met andere paarden.
Hoeft niet meteen uren lang achter elkaar, maar halve uurtjes.
Wees flink, en doe de beugels af en toe weg.
En ga eens 'spele-rijden' zonder zadel...

Koop het boek Centered Riding, daarin zijn prima voorbeelden van ideen weergegeven, die je onbewust zullen helpen concentreren op juist zitten...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 11:13

Eeen bontje voor op me zadel...zou dat helpen? Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit aan gedacht, wel aan bijv. een rijbroek met een leren zitvlak maar of dat nou lekker zit en rijd...? Want telkens mij bipsje Knipoog Knipoog kapot rijden is echt geen pretje...

bedankt,

liefs Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:22

Leren zitvlak vind ik persoonlijk lekkerder zitten dan een bontje: dan heb ik anders het gevoel dat ik geen contact heb met het zadel.

Je kan in principe rustig beginnen, door in stap zonder beugels te zitten. Benen lang, hakken laag, tenen naar binnen. Concentreer je op je liezen, dat je deze ontspant ze moet als het ware uitrekken). Als je een spiegel hebt in de bak, kan je deze gebruiken om je zit te corrigeren. Ga dus in stap zitten zoals het zou moeten. Zo rek je de spieren langzaam maar zeker beetje bij beetje uit.
Kont in het zadel, schouders naar achter, borst vooruit (maar niet te krampachtig), benen lang zoals hierboven geschreven. Bovenarmen langs je lichaam en onderarm in 1 lijn met de teugel naar de mond laten hangen.
Gaat de stap wat makkelijker, ga je eerst wat lichtrijden in draf. Je kan om een stapje verder te gaan, eens in galop zonder beugels rijden. Zit over het algemeen prettiger dan de draf

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 12:57

Dit is een tip die ik kan gebruiken!!! Ik ga deze meteen uitproberen vanavond na het werk!

Bedankt!

Ik laat je weten hoe het ging.

Doegie Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:26

Ben erg benieuwd!
Succes ermee! Overigens, als je snel stijf bent, slik dan eens extra Magnesium (kan ook preventief).

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 13:27

oh nog even een vraagje over een leren rijbroek: schuurt dat niet aan je kont? Ik bedoel, van binnen is een leren rijbroek niet gevoerd toch? Je zit roch meteen op het zitvlak dat van leer is toch???

(ik hoop niet al te off topic...sorry anders daarvoor)

Doegies Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:36

Heb er zelf nooit last van gehad (en ik heb NOG geen eelt op mijn kont...). Ik neem ook niet de echte leren broeken, die worden zo hard in de was. Je hebt van dat speciale kunstleer, blijft mooi en zacht.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:10

wat je wel kan krijgen met dat kunstleer, is dat het een beetje erg (branderig) gaat zweten tussen je billen, zeker als je al wat stevige billen hebt....
Ik heb het niet uit iegen ervaring, maar dat lijkt me toch geen pretje...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:24

Haha! Overigens even off topic: heb zelf de laatste dagen erg last van schrale liezen (tja, 1 keer een te strakke onderbroek tijdens het zonder beugels rijden gedragen... Koe ). Even een boxer dus lenen van mijn vriend... Knipoog

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 08:44

...volgens mij is een boxer sowieso wel lekkerder rijden, die onderbroekjes zitten gauw op de verkeerde plek..hihi!

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:13

zitles nemen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:17

Okkie1 schreef:
zitles nemen


euhh...wie wat hoe waar heb je het over?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:39

hij had niet alle tekst gepakt :S maar ik wou dus zeggen voor die onevenwichtigheid kun je het beste les nemen en ik heb ook leren zitvlakken en zit SUPER echt... groetjes. succes

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 23:50

zit les, wat moet ik hierbij voorstellen?

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:53

dat jij op e paard zit en een ander je paard longeert. Je kan dan bepaalde oefeningen doen om je zit te verbeteren, zonder dat je je om je paard hoeft te bekommeren en degene kan ook aanwijzingen geven...

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 00:48

oei, dat wordt moeilijk...Haha! ik zie mezelf al steeds vallen en weer opstaan...hahhaha! Grapje, het is natuurlijk het proberen waard!
Misschien ook nog tips HOE je dan kan BLIJVEN zitten???

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 09:48

met je kont! Het gaat natuurlijk stapsgewijs. Eerst in stap, daanra evt draf en galop. Ze zullen vast niet meteen verwachten dat je als een blok in het zadel zit; daarvoor neem je immers geen zitlessen...

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 14:09

hahaha, nee daar heb je ook weer gelijk in!! Vanavond ga ik beginnen met oefenen. Ik laat jullie wel even horen hoe het is afgelopen...foto's komen de eerst volgende keer...Haha! hahaha

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 14:11

ben heeeeel benieuwd! Succes ermee!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 14:51

Thanks, tot vanavond dan maar he?!

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:19

tsja kim zoals ik jou al eerder hebt gezegt, blijven zitten op je kont en jezelf ontspannen, en niet bij elk ding wat siko doet in "paniek" raken.
en je bent al aardig goed op weg je hebt van de week al een paar keer zonder beugels gereden en je zit al een stukje beter... op luuk ging het toch ook goed?

Love the life that you live, live the life that you love


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 42 bezoekers