Zelfmoord! Laf of juist niet..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Zelfmoord! Laf of juist niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 10:30

Ik zag dat ergens anders een topic staan over een jongen die het had geprobeerd.

Gisteren keek ik in de krant en zag een overlijdingsadvertentie staan van een belangrijke klant van ons, die ik toch ook redelijk vaak aan de telefoon heb gehad.
Hij was net in de 40, zelfmoord..
Ik vraag me dan altijd af hoe mensen erbij komen om tot zoiets over te gaan, je moet dan wel zo wanhopig zijn.

Graag zou ik willen weten hoe jullie hierover denken..

Is zelfmoord laf, omdat je niet genoeg wilskracht bezit om toch door te gaan en omdat je heel veel mensen achterlaat.

Of is het lef hebben?

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:37

Ik weet het niet, maar sommige mensen plegen zelf moord omdat ze zoveel problemen hebben ofzo en gewoon van elende niet meer willen verder leven, zij zien dan zelfmoord als een fijne oplossing om van hun leed af te zijn. Frusty

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:40

Zelfmoord is egoistisch.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:41

Ik vond zelfmoord laf als je andere mensen erbij betrekt, bv treinmachinist. Als je dood wilt wil je dood. Ik vind dat als jij daar zelf goed over nagedacht heb en je wilt echt niet meer verder dan je dan uit mag stappen. Ik vind dat niet laf, Wel vind ik het dom omdat er heel veel in een hele korte tijd in je leven kan veranderen waardoor je leven weer een stuk aangenamer kan zijn. maargoed iemand die alle stations al gepasseerd is en dan niet verder wil mag van mij gaan zolang hij er maar niemand anders mee lastig valt

Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:43

Ik heb een halfjaar met een jongen van 23 jaar verkering gehad, toen het uitging waren we nog hele goede vrienden, we kwamen elkaar altijd tegen met uitgaan en dat was erg gezellig. Afgelopen zomer was ik op vakantie, toen ik terug kwam ging ik met een vriendin de stad in om ff lekker te feesten.
Mijn broer en een vriend van hem waren er en die riepen mij, ze keken niet echt blij...ze zeiden:Michael heeft een poging tot zelfmoord gedaan..." Ik wist niet wat ik hoorde, maar vertelde mijn broer, hij lag in het ziekenhuis en alles is goed met hem. Dat deedt me goed om te horen maar telkens die avond dacht ik er weer aan...Een vriendin van me bleef bij me slapen en de volgende ochtend kwam mijn broer op mijn kamer..."michaal is dood" Wat er dan met je gebeurt is niet te bevatten, ik kon nie huilen niet lachen, ik was helemaal leeg, niemand had het verwacht. Het was echt een hele lieve en normale jongen, maar wel een binnenvetter, niemand wist dat hij in de problemen zat, hij bleek ontzettende schulden te hebben maar er was niemand die er wat van af wist, zelfs zijn huidige vriendin niet....
Het erge nog is dat ik niet naar zijn crematie kon gaan omdat ik een bruiloft in Polen had, daar is mijn oom getrouwd.
Op het tijdstip dat hij gecremeerd werd heb ik in een mooi kerkje een kaars voor hem opgestoken.

Maar Youngster met de vraag of het lef of laf is?? Daar heb ik lang over gedacht, en ik kom er niet uit, soms ben ik boos op hem, maar ik vraag me af wat er door hem heen is gegaan...Ik hoop dit nooit meer mee te maken, ben nu erg bang als iemand zich naar voelt, denk gelijk dat hij of zij rare dingen gaat doen.....

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:44

Eigenlijk is het geen van beiden.
Meestal is het een roep om aandacht/begrip. Ik denk dat er ook behoorlijk wat mensen zich stuk bijten op de prestatiedruk die de samenleving in hun beleving oplegt.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 10:48

Ik denk dat als je het aandacht is je het niet zover laat komen dat je echt dood wil, maar een poging doet en bv net niet genoeg pillen slikt ofzo..
Als dat zo is weet ik niet of ik wel echt medelijden kan hebben, tuurlijk zal je schrikken, maar ik denk ook zeker wel dat het belangrijk is de achterliggende gedachten van iemand dan te weten..
Ik denk dan dat het kort door de bocht is om te roepen dat ze egoistisch zijn..er is altijd een reden voor..

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:48

Nee.... ik vind het niet laf... wij kunnen niet in het hoofd van de persoon kijken die zo graag dood wil en we mogen dan ook niet oordelen over zijn of haar beslissing. Sommige mensen die pogingen ondernemen zijn al zo ver heen dat ze niet meer over hun directe omgeving nadenken. Normaal gesproken zijn deze mensen misschien heel meelevend en staan voor iedereen klaar, maar op een gegeven moment knapt er iets bij hun en zijn ze onherkenbaar veranderd en doen dingen die 'normale' mensen niet kunnen bevatten... Ik oordeel daar dan niet over omdat ik het ook niet begrijp waarom mensen die wens hebben...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:15

Ik hoor vaak van mannen die eerst een paar kinderen op de wereld schoppen en dan de moeder ermee achter laat om eruit te stappen. DAt vind ik lafaarden.

Maar de daad op zich........ ik weet het niet. Ik veroordeel het niet direct.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:18

Ik ben zelf van mening, dat hoe moeilijk de situatie ook is, er is altijd een uitweg, een oplossing, het is alleen ff zoeken hoe die te vinden.
Zelfmoord is iig niet de oplossing voor een probleem, hoe groot ook.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:19

Het is niet laf, geen lef hebben en ook niet egoïstisch voordat een persoon zo iets doet is er al heel veel gebeurt...

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:24

Ik persoonlijk denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat hoe erg het probleem ook is, er altijd wel een oplossing te vinden is. In de ogen van de persoon die zelfmoord wil plegen is die oplossing er niet en dan kunnen dat soort mensen heel eigenwijs zijn en willen/kunnen ze niets van wie dan ook aannemen... daar heeft de buitenwereld geen enkele invloed op jammer genoeg.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:27

Maarten schreef:
Ik persoonlijk denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat hoe erg het probleem ook is, er altijd wel een oplossing te vinden is. In de ogen van de persoon die zelfmoord wil plegen is die oplossing er niet en dan kunnen dat soort mensen heel eigenwijs zijn en willen/kunnen ze niets van wie dan ook aannemen... daar heeft de buitenwereld geen enkele invloed op jammer genoeg.


sja, daar ben ik het wel mee eens. Ze zeggen ook dat ieder huisje zijn kruisje heeft. Mijn ervaring heeft geleerd dat het ene kruisje het andere niet is. Sommige zijn wel erg zwaar en soms is het zelfs dat er vele zware kruizen naast elkaar bestaan. Als je alleen nog maar leeft om de ene ellende na de andere te incasseren is het leven eigenlijk bijna niet meer om te doen. en voor de een is iets onoverkomelijker dan voor de ander. ER zijn mensen die fluitend door het leven gaan zonder veel weerstand van een kwaadaardig gezind lot, maar je hebt ook mensen die gewoon te veel te verduren hebben.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 11:28

Ik denk dat als iemand het echt wilt je er niks tegen kan doen, maar bij sommige (lees sommige) zie je het aankomen, hiervoor kan je zeker wel een heleboel betekenen..ook al is het aandacht trekken.

De mensen die niks zeggen en alles over zich heen laten komen enz..die zijn meestal het "gevaarlijkst" ik denk dat deze groep zeker wel alles heeft overwogen..
Bij ons in het dorp heeft een moeder van twee jongens zelfmoord gepleegd door voor een trein te springen, egoistisch? nee ik vind van niet, ik kende die vrouw en ook haar zoons..ze zaten allebei vreselijk aan de drugs en sloegen hun moeder regelmatig in elkaar, ik weet niet of je dan nog kan zeggen dat het egoistisch is..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:32

Sjee, wat erg van die vrouw. Ja, ik kan me inderdaad voorstellen dat ze zelfmoord gepleegd heeft. Vraag me af of dat enige impact heeft gehad op die rotzakken van zonen.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:32

Laf ... hmmm denk voor de persoon zelf niet ...
Persoonlijk en ik heb dat altijd gevonden vind ik het verdomd veel lef hebben wil je dat doen ...
Ik moetb er zelf niet aan denken ... maar ik denk dat voor de buitenwereld en altijd wel iets van afkeer is tegen zelfmoord...

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:33

Tja... ik kijk nu even naar mijzelf; ik ben een persoon die niet aan alles even zwaar til en kan sommige dingen heel goed naast me neer leggen en kijk liever naar de positieve dingen in het leven, maar andere personen zien alleen maar negativiteit en verliezen daardoor de mooie dingen uit het oog. Hoe langer je negatief blijft denken hoe neerslachtiger je wordt. Op een gegeven moment geloven deze personen niet meer dat er nog mooie dingen zijn, ookal worden zij door vrienden/familie hierop gewezen.

Maar... het kan zo ineens omslaan in het leven. Er kan je iets vreselijks overkomen wat je niet het hoofd kunt bieden, waar andere mensen weer heel makkelijk tegenaan kijken en je daarmee willen helpen, maar jij ziet geen uitweg meer en wilt ook niets aannemen... wat moet je dan?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 11:34

Desiree schreef:
Sjee, wat erg van die vrouw. Ja, ik kan me inderdaad voorstellen dat ze zelfmoord gepleegd heeft. Vraag me af of dat enige impact heeft gehad op die rotzakken van zonen.


Nee niet echt, op de oudste wel enigsinds, maar op de jongste niet, die zit elke dag lekker met z'n drugs vriendjes te vissen en loopt te geinen..
Ik kende de vrouw, was een super lief mens!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 11:36

Even een ander leuk discussie punt.

Wat als je zelfmoord pleegt voor je land en je godsdienst??
bv de zelfmoord aanslagen die er de laatste tijd veel zijn geweest!

De mensen zijn zo gehersenspoelt dat ze volgens mij niet eens weten wat ze doen..

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:41

Euhm.... dat vind ik iets totaal anders en eerlijk gezegd nogal oftopic Haha! hihi... dat heb ik nog nooit meegemaakt, een topic-starter die IMO oftopic gaat Haha! Misschien een idee om een nieuw topic hierover te starten? Knipoog

Hoewel... nu ik er even over nadenk... mensen die geestelijk zo aan de grond zitten zijn eigenlijk ook totaal gebrainwashed en denken niet meer logisch na, maar aan de andere kant... mensen die voor hun land zelfmoord plegen denken wel degelijk na over hun acties en het hoe en waarom...

Vind het hele topic over het hoe en waarom van zelfmoord door mensen die geestelijk instabiel zijn vrij intrigerend, vandaar dat ik eigenlijk wel ontopic wil blijven Haha!
Laatst bijgewerkt door Maarten op 26-03-03 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:44

Ik vind het laf om te zeggen dat zelfmoord plegen laf is Haha! . Je moet wel zo ontzettend radeloos zijn als je zover gaat, dat een ander daar eigenlijk helemaal geen oordeel over mag vellen denk ik.
Bovendien zijn er zo veel redenen.... De een zit al z'n leven lang niet lekker in z'n eigen velletje en wordt maar niet happy, de ander heeft een gigantisch probleem en schreeuwt om aandacht maar iedereen houdt zich doof, de volgende heeft te horen gekregen dat íe ernstig ziek is en een pijnlijke dood tegemoet gaat....
Dus wie zijn wij in vredesnaam om er over te oordelen?

Zelfmoordcommando's..... Dat valt voor mij onder het hoofdstuk Laf omdat die erop gericht zijn om anderen te vernietigen. Als je dan zo sterk gelooft, dan kun je er toch op vertrouwen dat God of Allah of hoe je hem/haar maar wilt noemen, zelf zijn of haar straffen wel uitdeelt????

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:00

Ik vind niet dat je die mensen kan beoordelen zonder te weten hoe zij zich voelen.
Als jijzelf je nog nooit zo slecht hebt gevoelt moet je niet zomaar je mening erover geven, je kan er mensne mee kwetsen, mensen die zelfmoord willen plegen zijn zoo ver heen en voor hun gevoel is dat de beste oplossing, het bespaard HUN veel pijn en ik spreek uit ervaring.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:04

plien4tarzan schreef:
Ik vind niet dat je die mensen kan beoordelen zonder te weten hoe zij zich voelen.
Als jijzelf je nog nooit zo slecht hebt gevoelt moet je niet zomaar je mening erover geven, je kan er mensne mee kwetsen, mensen die zelfmoord willen plegen zijn zoo ver heen en voor hun gevoel is dat de beste oplossing, het bespaard HUN veel pijn en ik spreek uit ervaring.



youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 12:05

Dat zeg ik ook niet, maar ik denk dat er zeker mensen bij zitten die het gebruiken om aandacht te krijgen..
Tuurlijk kan je er mensen mee kwetsen als je dit zegt, maar misschien raak je dan wel een punt waar ze dan over nagaan denken..dat is misschien toch wel wat is om voor te leven.
Als iemand veel pijn heeft, ligt het er ook aan wat voor pijn.
Is diegene ernstig ziek, slechte jeugd gehad, vader moeder ernstig in de problemen noem maar op..ik denk dat het makelijk te zeggen is het bespaart ze veel pijn dus laat ze hun gang maar gaan, denk je niet..ik zeg niet dat dit in jou geval ook zo is..

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:08

Ja maar als mensen aandacht willen is het toch omdat ze wanhopig zijn, denk jij dat die mensen denken: kom laat ik mijn hele familie pijn doen enmezelf doodmaken om wat aandacht te krijgen? Nee tuurlijk niet.