vervolg vraagje op: moet je je paard....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

vervolg vraagje op: moet je je paard....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 13:16

...Als ik mijn paard zou verkopen, ben ik dan verplicht om het paard te laten keuren of moet ik dat aan de kopers overlaten?

En welke keuring wordt er het meeste toegepast? (klinisch of rontgologisch?)

Wat gaat een keuring kosten?

Allemaal alvast bedankt,

Doegie Kim

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:23

Je bent niet verplicht je kan wel afspreken dat jij de kosten betaald als hij afgekeurt wordt en hun als hij goedgekeurt wordt (zo heb ik Mabel gekocht). Maar misschien willen de kopers hem wel helemaal niet keuren dat kan natuurlijk ook.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:26

Het hangt van de kopers af of ze hem laten keuren. Beetje afhankelijk van de prijs en de leeftijd van het paard zullen ze er voor kiezen om hem alleen klinisch of ook rontgenologisch te laten keuren.
Het is idd gebruikelijk om af te spreken dat bij goedkeuring de kopers betalen en bij afkeuring de verkopers.

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 13:31

dus het wordt een beetje fifty fifty verdeeld? Eigenlijk ook niet meer dan logisch. Maar wordt er dan een klinische of 'foto'keuring gehouden?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:24

klinisch word t meest gedaan, rongenologisch is heel duur, dat word meestal alleen bij sportpaarden gedaan. De koper bepaald gewoon of ze m laten keuren, dat hoef jij dus niet te doen!

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:42

Dat jij betaald bij afkeur is helemaal niet logisch, de kopende partij wil keuren, dat is hun risico en dus ook hun kosten. Stel dat je tien keer kopers krijgt, tien keer keuren en tien keer afkeur, dan zit jij al met meer kosten dan je paard ooit opbrengt.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:49

ikke schreef:
Dat jij betaald bij afkeur is helemaal niet logisch, de kopende partij wil keuren, dat is hun risico en dus ook hun kosten. Stel dat je tien keer kopers krijgt, tien keer keuren en tien keer afkeur, dan zit jij al met meer kosten dan je paard ooit opbrengt.

Als je paard een keer gekeurd is, en is afgekeurd, kan je dat toch gewoon tegen de volgende koper zeggen inplaats van hem weer te laten keuren Verward
Toen ik Sher kocht heb ik haar klinisch en rontgenologisch laten keuren, onder de voorwaarde dat ik betaalde als ze goedgekeurd werd, en als ze afgekeurd werd de verkoper. Rontgenologisch moeten de kopers idd zelf weten, de verzekering vraagt er geloof ik naar vanaf 10.000 gulden (€ 4500?)

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 22:25

okee, het is me duidelijk dat de meningen over de verdeelde keuring verschillend zijn. Ik vind het ook wel logisch om het op deze manier te doen dat wnneer je paard gezond is, dat je dat dan zelf betaald, die verkopers hebben er dan niets meer aan. Maar wat ik me nog wel afvraag...(is me nog een beetje onduidelijk Knipoog) Hoe zit dat dan met de verzekering? Ik heb Siko niet verzekerd, dat kwam omdat 'ie in eerste instantie was afgekeurd omdat 'ie niet snel genoeg van de buigproef herstelde. Kan ik hem uberhaupt nog in de verzekering doen?

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 22:30

he kim ga je siko nou alsnog verkopen?
niet doen hoor heeft luuk geen vriendje meer hihi
soory ff off topic

maar meestal zijn de ksoten toch voor de koper bij een keuring?

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 22:32

hai Inge,

nou, ik weet het nog niet hoor. Ik ben er wel overna aan het denken, maar ik heb geen haast. Ik vraag me echt af of je een paard dat afgekeurd is alsnog in de verzekering kan doen?

wie weet dat??

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 22:36

Als je hem weer laat keuren en hij word goedgekeurd dan kan hij volgens mij alsnog de verzekering in!

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:00

Waarom zou je een paard verzekeren? Ik geloof er niet meer zo in om dat te doen. Ik denk dat als je het geld van de verzekering opzij zet, dat je je eigen verzekering kunt zijn.
Afkeur op buigproef is erg dubieus. Neem een andere dierenarts, zeg dat ie door de buigproef moet en de dierenarts regelt het even voor je, kwestie van iets minder doorpakken. Ik vraag me zelfs af of dat voor een verzekering reden is om een paard te weigeren. Is wel afhankelijk van het te verzekeren bedrag en de uitgebreidheid van de polis.

pareltje

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: mijnsheerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:09

ik heb er nog steeds spijt van dat ik parel niet heb laten verzekeren.. ze heeft 3 maanden in dierenkliniek utrecht gestaan... dan gaan de kosten aardig oplopen.
nou is het natuurlijk sterk afhankelijk van het soort verzekering dat je afsluit of je uberhaubt zulke kosten terug krijgt..

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 23:20

Ik heb mijn paard niet opnieuw laten keuren, maar ik heb wel nieuwe foto's laten maken n.a.v. advies van mijn dierenarts. Op de nieuwe foto's was niks meer te zien, maar het idee DAT er nog wat zit zit bij mij tussen de oren. Ik weet zo net nog niet of het wel of niet verstandig is om een paard te laten verzekeren, ik denk dat die keuze ook bij jezelf ligt, maar als ik bovenstaande lees kan ik me heel goed voorstellen dat je liever wel had gedaan..! Welke verzekeringsmaatschappijen doen aan een paardenverzekering? Misschien dat ik het alsnog een keer probeer.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:50

Het afkeuren van paarden door veeartsen gebeurd toch heel erg veel, en zorgt voor alom veel verdriet.

Ik heb hier ook al een topic over gestart, kan zo'n paard dan niet meer in de verzekering?Lijkt me toch sterk.

Kosten van afkeuren voor de verkoper?
Lijkt me niet.
Zit die naast de enorme teleurstelling ook nog eens met de veeartskosten!Het is al erg genoeg!!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 00:46

Op zich ben ik het met je eens, maar je kunt toch niet steeds als je een paard op het oog hebt, laten keuren en dan als 'ie wordt afgekeurd naar de volgende stappen? Dat lijkt me nou ook weer niet eerlijk voor de koper.

Misschien is het juist wel een goed idee voor mensen dat wanneer ze hun paard willen verkopen dat ze dan zorgen dat het paard al gekeurd is en zodra er kopers voor komen dat ze dan het geld voor de keuring terug vragen...? Het is maar een idee....

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 01:20

Nee!
Weet je waarom niet?
Zo'n keuring is een MOMENTOPNAME.
En dan zeggen ze: goh, die heeft alvast haar veearts omgepraat , en haar paard goed laten keren; als naderhand toch een probleem aan het licht komt.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:21

Natasha schreef:
Kosten van afkeuren voor de verkoper?
Lijkt me niet.
Zit die naast de enorme teleurstelling ook nog eens met de veeartskosten!Het is al erg genoeg!!


Het is anders heel gebruikelijk om het zo te doen. Wat heb jij als koper aan een afgekeurd paard? Die koop je niet, moet je dan ook nog opdraaien voor de keuringskosten omdat men je een paard probeert te verkopen dat niet goed is?
No way, dan zou ik dus al bij voorbaat jouw paard niet eens laten keuren en naar de volgende gaan.

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 14:24

Natasha schreef:
Nee!
Weet je waarom niet?
Zo'n keuring is een MOMENTOPNAME.
En dan zeggen ze: goh, die heeft alvast haar veearts omgepraat , en haar paard goed laten keren; als naderhand toch een probleem aan het licht komt.


Ja, daar kan ik voor inkomen maar je krijgt toch ook een rekenig en de papieren van de dierenarts waarop staat dat een paard goed of niet goed is gekeurd???

En bovendien kun je toch een andere dierenarts aanwijzen die de keuring doet?

Ik weet het niet zeker, maar ik vond het wel voor de hand liggen...

Doegie Liefs kim