Bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 11:23

Ik wil graag weten wat jullie hiervan vinden (voordelen, nadelen) en of iemand dit gebruikt? Wat voor een heb je dan en waar heb je m gekocht? Ik bedoel dus geen hackemore of iets, maar zoiets als dit hoofdstel van de foto Lachen
Afbeelding

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 11:57

Ziet dr leuk uit ! wil je dr mee gaan rijden ??
Ik heb geen idee waar je dat kan kopen.....misschien kan e het zelf zelfs wel in elkaar zetten ( als je een beetje creatief ben dan he Knipoog ..) ! is dat jou pony/paard ?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 12:27

Ik weet wel een paar sites waar ik t kan kopen, dit plaatje heb ik van de site van emiel voest, is dus niet mijn paard Lachen
Ik wil t misschien gaan kopen maar ik wil eerst even weten wat de voor en nadelen zijn evan...

dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 12:45

ik geloof wel dat bitloose hoofdstellen (net als hackmore) hard op de neus drukken. en daardoor wel streng zijn.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 13:06

Ja dat hoorde ik dus ook, en ik wil juist iets wat minder streng is dat een bit...

dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 13:07

dan denk ik dat je beter bent om een minder streng bit te gebruiken. een dikker (hoe dikker hoe zachter) of één in rubber

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 14:22

Ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe zacht/rustig je bent met je handen. Cool

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 14:28

ik heb nu gewoon een trensje, maar ik wil graag ervaringen horen van mensen met zo'n hoofdstel Lachen

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 17:28

Een neusriem , of iets anders dat op de neus ligt waaraan je teugels bevestigd zoals een Hackamore , side-pull of zoiets , is alleen streng als je er zelf aan zit te sjorren of er teveel druk op geeft.
Natuurlijk is zo'n hoofdstel vriendelijker , als je hiervan af blijft heeft het paard nergens druk , als je van een bit afblijft heeft hij altijd nog dat staal in de mond...
Dus wat lijkt je zelf prettiger ? Knipoog

Als je aan een bit zit te plukken is dat niet fijn in de mond , als je hieraan zit te plukken is dat niet fijn onder de kin....op en rondom de neus.

Als je je paard rijdt op je zit , benen , stem en gewicht , dus niet aan je teugels trekt e.d om te sturen maar dat doet met je lijf , en je paard reageert hier goed op dan is een bitloze optoming imo ideaal.

Je zult er wel even aan moeten wennen , je paard ook , maar als je nu ook al voornamelijk met je zit,benen en stem rijdt dan is het vast voor je paard fijner dan met een bit!

Even een tijdje proberen , dan weet je pas zeker of het iets voor jullie is. Lachen

Ik ben met de mijne nu net begonnen om met een side-pull te rijden , hiervoor had ik en Hackamore , daar zit wel een fijnere rem op voor noodsituaties , met een side-pull heb je wat dat betreft weinig te vertellen als het eropaan komt....dus ik zou zo'n optoming liefst pas gebruiken als je paard goed aan de hulpen staat en betrouwbaar genoeg is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 17:51

Zelf rijd ik Händelll regelmatig met dit hoofdstel.
Afbeelding
Zoals je kunt zien geet het druk op de neus en achter de oren, maar het werkt lang niet zo stevig in als een bit.
Je moet dus wel een betrouwbaar paard hebben wat goed luisterd, goed aan de hulpen staat en cool in het hoofd is.
Voor de merrie´s zou ik hem nooit gebruiken.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 19:49

Dat is de reden waarom ik dat hoofdstel niet heb gekozen.. Mijn doordrammertje kán lekker ontspannen op geen hulpen, maar heeft toch af en toe wat inwerking nodig..

Overigens rijd ik in de bak gewoon met een dubbelgebroken bitje (naar mijn mening een vriendelijk bit), en in het bos, op de weg of tijdens wedstrijden (Endurance) met een hackamore. Om dezelfde reden als pmarena, een hack los laten hangen is geen hindering, een bit los laten hangen blijft altijd een stuk staal in de mond..

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:24

Het soort hoofdstel wat je kiest maakt eigenlijk zelden wat uit. Het gaat er nog altijd om hoe je het gebruikt.
Als je op dit hoofdstel teveel druk zet knijp je de neus af en zet je veel druk achter de (zeer gevoelige Schijnheilig ) oren van je paard. Ik vind ze persoonlijk niet vriendelijker dan het bit.
En het argument dat het paard bij geen druk nergens last van heeft en bij een bit nog altijd dat staal in zijn mond heeft, vind ik de grootste onzin. (Een ruiter op de rug is ook altijd hinderklijk, dus dan kun je je nog afvragen waarom we er eigenlijk nog opzitten Lips are sealed )

Maar goed het is aan jouw om de keuze te maken en de voor en nadelen voor jouw paard af te wegen

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:42

Dit bitloze hoofdstel van Emiel Voest werkt volgens het principe van "wijken voor druk". Doordat het hoofdstel kruislings geplaatste teugels heeft, werkt bijvoorbeeld de rechterteugel in, aan de linkerkant van het hoofd. Het paard voelt aan de linkerkant van zijn hoofd druk, en "wijkt" voor deze druk naar rechts, hij geeft na op jou teugelhulp.

Net als wanneer je met een bit rijdt maak je hier gebruik van kleine hulpen. Hoe vriendelijker jij bent met je hand hoe vriendelijker het is voor je paard. Denk hierbij dan niet alleen aan de "kracht" waarmee je inwerkt, maar vooral aan de snelheid waarmee je je hand weer ontspant wanneer je paard nageeft. Maar in principe geldt dat ook als je met een bit rijdt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 12:28

sjakie schreef:
Het soort hoofdstel wat je kiest maakt eigenlijk zelden wat uit. Het gaat er nog altijd om hoe je het gebruikt.
Als je op dit hoofdstel teveel druk zet knijp je de neus af en zet je veel druk achter de (zeer gevoelige Schijnheilig ) oren van je paard.


Daarom heb ik de neusriem ook zo hoog zitten en niet te strak, hier is het neusbeen nog erg dik en kun je niets afknijpen.
Hang de neusriem erg laag en strak op het randje van het neusbeen/neusgaten kun je je idd de neus afknijpen.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 12:48

Is dat ook niet voor jonge paarden te laten wennen aan een hoofdstel?

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:07

En gewoon met halster rijden, hoe denken jullie daar over. Ik heb de laatste week met Rocco buiten met halster gereden en ging perfect, en ik it er nu over te denken het altijd te gaan doen, behalve in de bak. Jullie mening...

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:11

Rocco schreef:
En gewoon met halster rijden, hoe denken jullie daar over. Ik heb de laatste week met Rocco buiten met halster gereden en ging perfect, en ik it er nu over te denken het altijd te gaan doen, behalve in de bak. Jullie mening...

Ligt eraan waar je rijdt. Bij ons heb je altijd te maken met verkeer, ik heb dan liever iets meer zekerheid dan een halster alleen. Maar als je vlak bij het bos woont en je paard is braaf met alleen een halster.....waarom niet?

Vogeltje
Berichten: 60
Geregistreerd: 16-03-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:20

Ik ben ook voor het (zoveel mogelijk) bitloos rijden. Al ligt het natuurlijk ook aan je paard. Somige paarden doen het opeens veel beter op een hackamore ofzoiets dan op een bit en andersom.
Toch heb ik altijd wel een beetje een hekel aan dat kouwe stuk staal in een paard z'n mond en als het dus anders kan zou ik het ook anders doen. Mijn paardje is zelf nog te jong om te berijden maar als de tijd daar is ga ik zeker bitloos proberen te rijden. Bv met zo'n bitloos hoofdstel van Emiel Voest. Lachen

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 18:57

Zijn bitloze hoofdstellen duurder dan normale hoofdstellen?
En waar zijn ze te koop?

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:49

Ik ken dat hoofdstel niet.
Maar ik rij zelf met hackamore.
En ik kan er veel fijner meer rijden.
Ik rij er overal mee, over het fietspad naas tde provinciale weg.
In het bos, in de bak.
En HET is is ook HOE jer ermee rijd.
Maar ik vind het 10 keer beter rijden dan met bit.
Maar lasagna is denk ik heel ruw gereden vroeger met het bit, en vecht nu dus letterlijk tegen hetbit Boos!.
Daarom is een hackamore voor ons de ideale oplossing.

ikke

Berichten: 37538
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:55

Goh, zelfs het mehrootje heeft ie dus gekopieerd, Emiel gaat wel erg ver in het kopieren van ideeen.
Het mehrotisch rijhalster bestaat al jaren, ik heb er een jaar of tien geleden al eens mee gereden en toen bestond het al een tijd. Ik weet niet anders of Leslie reed met een mehrotisch bitje (leren bit) en ik ken haar toch al zo'n 15 jaar.
Het kan een goed althernatief zijn voor een bit, maar ook hier geldt weer dat een optoming net zo scherp is als de ruiterhand die het bediend.
Je paard moet er even aan wennen, maar het rijdt wel lekker.
Libby's horsetack maakt iets soortgelijks in stof, daar rijdt ik al jaren mee rond, fijn hoofdstelletje. http://www.libbys-tack.com/ voor ideeen.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 00:11

Citaat:
Ik heb de laatste week met Rocco buiten met halster gereden en ging perfect, en ik it er nu over te denken het altijd te gaan doen, behalve in de bak.


Waarom in de bak wel met bit dan?

Ik zou juist niet zomaar met een halster buiten gaan rijden. Juist eerst in de bak oefenen met het rijden op alleen halster (en bedoel je dan een stal- of een touwhalster?) en dan als ie goed reageert ermee buiten gaan rijden.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:29

Ik ben nog op zoek naar zo'n hoofdstel, dus als iemand er eentje weet Knipoog

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 01:00

En ik heb er net vorige week één besteld bij Emiel Voest
Dus zodra ik die binnen heb, kan ik je precies vertellen hoe dat bevalt Haha!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:01

memory schreef:
Citaat:
Ik heb de laatste week met Rocco buiten met halster gereden en ging perfect, en ik it er nu over te denken het altijd te gaan doen, behalve in de bak.


Waarom in de bak wel met bit dan?

Ik zou juist niet zomaar met een halster buiten gaan rijden. Juist eerst in de bak oefenen met het rijden op alleen halster (en bedoel je dan een stal- of een touwhalster?) en dan als ie goed reageert ermee buiten gaan rijden.


Hij reageert gewoon goed op halster dus ik hoef er niet mee te oefenen, maar nageeflijk rijden ed gaat moeilijker met halster, dus daarom rij ik in de bak met bit.