Dressuur met een quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Dressuur met een quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 12:32

Dit zal wel een niet al te gewenst onderwerp zijn, maar ik vraag me toch af wat jullie 'westermensen' nou vinden van dressuur (Engels dus) op een quarter.
In principe staan quarters bekend als de ideale westernpaarden, maar moet dat volgens jullie betekenen dat je met zo'n ras dus geen Engels mag rijden en je je dus echt bij western moet houden?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:42

Een quarter staat bekend als een van de veelzijdigste paardenrassen en dus ook geschikt om dressuur mee te rijden. Kijk maar naar een paard als Rugged Lark die best goed presteerd in de dressuur.
Nou zal de bouw van niet alle quarter optimaal zijn. Maar er zijn verschillende type quarters waarbij vooral de genen met nogal wat amerikaans volbloed, denk ik best heel goed kunnen voldoen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:43

mijn vriendin rijdt op dit moment ook dressuur met haar reiner. Voor de grap om te kijken hoever ze kwam. Ze is net in 3 wedstrijden door de B geraced en heeft haar eerste twee L1 wedstrijden erop zitten. Met winstpunten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:46

Dat is natuurlijk klinkklare onzin. Als jij een paard koopt moet je zelf weten wat je er mee doet. Er wordt dressuur gereden met haflingers, fjorden, friezen en ik weet niet wat meer, en dan zou je niet mogen dressuren met de rijtypischere quarter? kul.

Nadelen van de quarter in de dressuursport is echter gebrek aan maat, want daar staart de jury zich graag blind op. Daarnaast moet een quarter goed kunnen joggen, daar is hij immers op gefokt. Dus vlakkere gangen. In de dressuursport is echter weer meer afdruk gewenst dus geen vlakke gangen. Ik denk ook dat een quarterhorse meer uitblinkt in kracht, en een gewoon europees gefokt warmbloed paard zal weer meer souplesse hebben.

In amerika worden veel quarters engels gereden. Dus waarom hier dan niet? Ik vind quarters hele mooie paarden, tenminste als ze echt rastypisch zijn, d.w.z. mooi bloedhoofje, krachtige nek en flinke dikbilhammen van broekspieren. ik zou het wel leuk vinden als er meer mensen hier mee gingen dressuren maar ik ben zelf ook geen fanatieke dressuuramazone.

De hond is de betere mens

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:50

Er wordt in Amerika heel veel met Quarters (en Paints!!!) gedressuurd en gesprongen, en soms verdienstelijk ook nog. Verder wordt er ook met ze gemend. In principe wordt er alles mee gedaan. Het is een zeer veelzijdig ras
Dus nee, het betekent niet dat wij vinden dat je western moet rijden met je Quarter. Iedereen gaat zijn gang maar. Dat zou hetzelfde zijn als dat ik zeg dat iedereen met een haflinger western moet rijden. Nee hoor, iedereen moet lekker doen waar hij of zij zin in heeft en beter in past.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:50

Dit schreef ik al in het 'western met KWPNer-topic':

In Amerika worden Paints en Quarters ook gewoon voor allerlij andere takken van paardensport gebruikt.
Het is nogal kortzichtig te denken dat alleen Quarters en Paints 'western' kunnen, maar even kortzichtig is het om te denken dat Quarters en Paints alleen maar 'western' kunnen... (ja, lees die nog maar eens )

Natuurlijk kun je met een Quarter of Paint dressuur rijden. Helemaal als deze ook nog eens wat meer richting pleasure/hunter gefokt zijn, omdat ze dan over het algemeen hun gangwerk, hoogte en bouw wat meer mee hebben. Mijn Paintmerrie, die ik inmiddels verkocht heb, had naar mijn mening ook beter als dressuur merrie gereden kunnen worden.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:51

Desiree schreef:
Nadelen van de quarter in de dressuursport is echter gebrek aan maat, want daar staart de jury zich graag blind op. .


De jury staart zich bij mijn vriendin meer blind op de sliding ijzers Knipoog Daar wordt regelmatig iets van gezegd Lips are sealed

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:53

Anya schreef:
[
De jury staart zich bij mijn vriendin meer blind op de sliding ijzers Knipoog Daar wordt regelmatig iets van gezegd Lips are sealed
[/quote]


Hm, ze kunnen ook een groot nadeel vormen op het gras tijdens een buitenconcours! niet voor niets dat veel dressuurmutsen en alle springruiters schroeven in de ijzers draaien omdat ze bang zijn "uit te sliden"...........

De hond is de betere mens

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:54

dr_jacksel schreef:
Dit zal wel een niet al te gewenst onderwerp zijn, maar ik vraag me toch af wat jullie 'westermensen' nou vinden van dressuur (Engels dus) op een quarter.
In principe staan quarters bekend als de ideale westernpaarden, maar moet dat volgens jullie betekenen dat je met zo'n ras dus geen Engels mag rijden en je je dus echt bij western moet houden?


het onderwerp is wel gewenst hoor, helemaal als je het over dressuur op een quarter gaat hebben. zelf vind ik het jammer dat er zo weinig quarters gebruikt worden in de dressuur. ik heb me laten vertellen door iemand uit de dressuur sport, die op een bont paard deze sport bedrijft, dat het regelmatig voor komt dat de prijzen regelmatig aan hun voorbij gaan, omdat het geen mooi donker egaal paard is. dus het gaat niet om het mogen rijden, nee het gaat hier er om wat de mensen die een oordeel moeten gaan geven, er van vinden. dus ik denk dat je er verstandig aan doet om een juiste keuzen te maken, van het type paard, voor een bepaalde sport omdat uit te voeren. want de mensen zien de dingen graag, hoe ze die gewend zijn om te zien. dat neemt niet weg dat ik quarters ken, die zo mee kunnen lopen in een dressuur wedstrijd van een beetje kaliber. dus voor mij betekend dat je met zo'n ras!! (quarter) wel engels zou mogen rijden. het principe wordt door de mens in stand gehouden.

de beste voetballers staan langs de kant !!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:58

Desiree"]
[quote="Anya schreef:
[
De jury staart zich bij mijn vriendin meer blind op de sliding ijzers Knipoog Daar wordt regelmatig iets van gezegd Lips are sealed
[/quote]

Hm, ze kunnen ook een groot nadeel vormen op het gras tijdens een buitenconcours! niet voor niets dat veel dressuurmutsen en alle springruiters schroeven in de ijzers draaien omdat ze bang zijn "uit te sliden"...........


das waar, maar ze start alleen indoor en dan heb je geen problemen.
en ik ben ook wel eens omgedraaid toen ik de ring bekeek...Zo glad en drekkig, daar waag ik mijn paard (met of zonder punten) niet aan.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:00

ps in aanvulling op qhman...strekken (echt lekker uit de schouder komen) is bij de meeste quarters die ik heb gezien niet echt de meest makkelijke gang. Net zoals mijn dressuurmerrie het moeilijk heeft met een pleasuredrafje. Dus daar moet je-vooral in de hogere dressuurklassen- wel behoorlijk aan trekken om dat er enigszins netjes uit te kunnen rijden.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:04

Anya schreef:
ps in aanvulling op qhman...strekken (echt lekker uit de schouder komen) is bij de meeste quarters die ik heb gezien niet echt de meest makkelijke gang. Net zoals mijn dressuurmerrie het moeilijk heeft met een pleasuredrafje. Dus daar moet je-vooral in de hogere dressuurklassen- wel behoorlijk aan trekken om dat er enigszins netjes uit te kunnen rijden.


daar heb je wel gelijk in Anya, maar het ging mij even om het prinicpe

de beste voetballers staan langs de kant !!

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:10

ik vind dat je met een quarter net zo goed dressur kan rijden of springen. waarom niet?


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:15

Ongeveer dezelfde vraag als die of je het wel kan maken om met een KWPN'er western te rijden Haha!

'k Zou niet weten waarom niet. Een paard is een paard is een paard is een paard is een paard is een paard.... *LOL*

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:19

hoi,

wij hebben in de kantine een plaatje hangen v. een quarter, met iemand erop , compleet engelse out-fit, hoedje, stang/trens etc.
dus... quarter in de Z...

jawel Cool als je dat plaatje ziet, zou ik bijna weer gaan dressuren Haha!

ik zal het plaatje zo ff van de muur halen & vanavond eens hier plaatsen.. echt mooooiiiii !

van dat strekken.. kan ik me iets bij voorstellen... maar toch ''zou'' het moeten kunnen...

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:20

qhman schreef:
daar heb je wel gelijk in Anya, maar het ging mij even om het prinicpe


haha, ja dat principe onderschrijf ik van harte. Quarters in de dressuur en dressuurpaarden in de westernsport Haha! Waar zou ik anders blijven met mijn KWPN-er in de western. En Constans met haar Quarter in de dressuur. Dan had ik niemand meer om mee op wedstrijd te gaan Haha!

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:47

Colinda schreef:
van dat strekken.. kan ik me iets bij voorstellen... maar toch ''zou'' het moeten kunnen...groetjes

Iemand die Missy wel eens heeft zien strekken gelooft zijn ogen niet Tong uitsteken een draver zou er jaloers op zijn Haha!

De stand van de schouders zal er ongetwijfeld iets mee te maken hebben, maar ik denk dat het meer gezocht moet worden in het feit dat het niet gewaardeerd wordt als ze het doen Cool


Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:56

Waarom zouden wij zo'n geweldig betrouwbaar mooi veelzijdig paard niet met meer mensen willen delen? Iedereen heeft al gezegd dat ze in Amerika ook voor springen en dressuur worden gebruikt. Ook als renpaard. Ik zou het erg leuk vinden als meer mensen in NL een Quarter zouden aanschaffen. Er zijn veel mensen die een betrouwbaar makkelijk paard willen, dan zeg ik koop een Quarter en dan zeggen ze meteen Nee omdat ze geen cowboypaard willen Lips are sealed

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:01

Malabarista schreef:
. Er zijn veel mensen die een betrouwbaar makkelijk paard willen, dan zeg ik koop een Quarter en dan zeggen ze meteen Nee omdat ze geen cowboypaard willen Lips are sealed


Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat. Ze hebben nu eenmaal het imago van westernpaard.
Maar ik denk dat de prijs ook een rol speelt. Een Quarter is hier qua prijs toch wel een stukje duurder dan een doorsnee 'normaal' paard, mits je niet meteen een dressuurcrack wilt kopen. Dus voor de doorsnee recreatie/lichte dressuurruiter is een Quarter nu geen optie, of je moet puur een liefhebber van het ras zijn.

Over dat 'betrouwbaar' en 'makkelijk' kunnen we nog een andere discussie opzetten. Ze hebben de naam 'cool' te zijn, maar er zitten zat licht ontvlambare typjes tussen Cool

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:04

Sugarmiss schreef:
[Maar ik denk dat de prijs ook een rol speelt. Een Quarter is hier qua prijs toch wel een stukje duurder dan een doorsnee 'normaal' paard, mits je niet meteen een dressuurcrack wilt kopen.
[/quote]


DAt is voor mij inderdaad een hele voorname reden om niet zo snel een quarter te kopen. Dan koop ik maar weer een KWPNer.

De hond is de betere mens

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:13

Niet alle QH's zijn koel in het hoofdje Knipoog

Maar met elk paard kun je doen wat je leuk lijkt. Gewoon oefenen. Het is alleen wel zo dat paarden verschillen in aanleg. Probeer je doelstellingen daar ook op aan te passen, dan gaat het prima Lachen
Komt bij dat je ook duidelijk kan merken wat een paard wel of niet leuk vindt om te doen. Ook iets om rekening mee te houden imo.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:14

Shyte, sorry. SM had het net gezegd van dat koel zijn Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:16

Sugarmiss"]
[quote="Malabarista schreef:
. Er zijn veel mensen die een betrouwbaar makkelijk paard willen, dan zeg ik koop een Quarter en dan zeggen ze meteen Nee omdat ze geen cowboypaard willen Lips are sealed


Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat. Ze hebben nu eenmaal het imago van westernpaard.
Maar ik denk dat de prijs ook een rol speelt. Een Quarter is hier qua prijs toch wel een stukje duurder dan een doorsnee 'normaal' paard, mits je niet meteen een dressuurcrack wilt kopen. Dus voor de doorsnee recreatie/lichte dressuurruiter is een Quarter nu geen optie, of je moet puur een liefhebber van het ras zijn.

Over dat 'betrouwbaar' en 'makkelijk' kunnen we nog een andere discussie opzetten. Ze hebben de naam 'cool' te zijn, maar er zitten zat licht ontvlambare typjes tussen Cool
[/quote]

Maar er zijn ook Quarters op oudere leeftijd die niet duurder zijn dan een ander recreatiepaard. Zijn er genoeg te vinden voor zo'n 5000/6000 guldens. Want dat is wat de meeste er ongeveer aan uit zullen geven. Of is het minder?

En over dat betrouwbaar en makkelijk.... je hebt overal uitzonderingen. Mijn moeder wilde toen ze ons kreeg een makkelijker minder pittig paard dan een volbloed... kocht ze een welsh cob... wie denk je dat nou makkelijker was? de welsh cob of de volbloed? de welsh cob... terwijl die toch ook wel omschreven staan als een rustig paard... er zijn gewoon altijd uitzonderingen Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:16

Het kan maar niet genoeg benadrukt worden Lachen

Romkabouter schreef:
Komt bij dat je ook duidelijk kan merken wat een paard wel of niet leuk vindt om te doen. Ook iets om rekening mee te houden imo.

En dus komen een hoop mensen die denken dat je met elke Quarter een wedstrijdpaard koopt ook wel een bedrogen uit. Knipoog

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:22

Sugarmiss"]
Het kan maar niet genoeg benadrukt worden Lachen

[quote="Romkabouter schreef:
Komt bij dat je ook duidelijk kan merken wat een paard wel of niet leuk vindt om te doen. Ook iets om rekening mee te houden imo.

En dus komen een hoop mensen die denken dat je met elke Quarter een wedstrijdpaard koopt ook wel een bedrogen uit. Knipoog
[/quote]

Ja wat mensen soms neerleggen voor een Quarter die minder waar is dan een muilezel (bij wijze van spreken) dan lach je je kapot. Er is een keertje bij ons op stal een Quarter verkocht voor 17000 gulden terwijl het nergens aanleg voor had. Ja voor lange bosritten had het aanleg... maar echt niet voor de reining, wat ze ermee wilde gaan doen... ook schandalig van de eigenaar om dan zoveel te vragen... of misschien slim.. dat kan ook Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rije en 19 bezoekers