Ik ben kwaad!! Mijn cursus leidster.......

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Ik ben kwaad!! Mijn cursus leidster.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 13:53

Hallo,

Nu heb ik een cursus op vrijdag avond voor instructie.
En de cursus leidster is dan ook meteen mijn instructrice op woensdag avond.

Allemaal heel erg leuk en aardig ,maar ik vind haar manier van cursus geven nogal vreemd soms.

Eerst hebben we theorie en daarna praktijk.

Nu moet iedere cursist 10 min les geven aan een groepje ruiters.
Daar krijg je dan een cijfer voor.
Zij staat aan de kant zegt niets en een week later krijg je je cijfer en de reden waarom.

Nu moesten we afgelopen vrijdag ieder een paard pakken en moesten we beentjes voelen!!
Nou ik heb het geweten ook!! Boos!
we hadden eerder in de theorie been gebreken en andere gebreken besproken.
Ik voorzichtig voelen ,kwam ze langs dat ik het te voorzichtig deed.
Ik nog eens voelen voelde ik ineens een bultje wat hard was.

Ik zeg .....ik voel een bultje.......Ik had het nog niet gezegt of het paard drukt me helemaal onderste boven.
Kwam ik onder het paard terrecht en begon naar me te trappen.
Ik ben als een gek er onder weg gekropen maar heb een flinke trap gehad tegen mijn bil. Huilen Huilen

Ik vinds de manier van bultjes voelen niet echt goed!!
Ik vroeg nog aan haar .....kunnen we beter niet gezamelijk paard voor paard bekijken??
Nee....kan wel Boos! Boos!

Ik ben het helemaal zat want zo zijn er nog meer dingen.

Wat vinden jullie......Heeft ze juist gehandeld om ieder een vreemd paard te pakken en er op los voelen aan die benen of niet??

Groetjes: Corina



Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:57

Uhm als dit een cursus is voor instructie lijkt het me logisch dat er van jouw verwacht kan worden dat je met een vreemd paard om kunt gaan!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:58

tja, ik vind een beentje oppakken en even bekijken nou niet zo schokkend. Bij een normaal opgevoed paard en met voldoende beleid mag dat echt geen problemen opleveren.
Zie het probleem dus niet zo.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 14:06

Zij en ik kennen geen van beide de paarden!!
En het paard had een schieffel wat hem heel erg veel pijn deed!!
Ik vind het niet verantwoord om zomaar iedereen wildvreemde paarden te laten pakken en voel maar raak !!
Je kunt nooit weten wat een paard doet en als je niet weet wat het paard heeft !!

Ik vind persoonlijk dat ze eerst zelf had moeten kijken en voelen en daarna pas een paard in iemands handen drukken!!

Ik was niet de enigste waar het mis mee ging!!

Het paard kan er niets aan doen want ik deed hem perongeluk pijn ,maar mijn intructrice had beter moeten weten!!
Geeb van beiden kenden we de paarden en wisten ook niet hoe ze gingen reageren.

Het is een spoedcursus voor instructie......omdat er te weinig instructie op de manege rondloopt.
Nu krijg je een soort diploma wat alleen geld voor die manege!!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:08

Dus als zei het been vastgepakt had was het haar gebeurt! Normaal als jij vreemde paarden vasthebt of moet bevoelen staat er toch ook niemand naast om je hand vast te houden! Het is jouw verantwoordelijkheid om op een correcte wijze naast het paard te staan. Dat je eronder kwam is een teken dat je verkeerd stond!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:13

amen, Irish_lady. Als jij straks lessen geeft moet je toch ook vreemde paarden kunnen controleren bij kreupelheid en zo.
corina"]
Ik vind het niet verantwoord om zomaar iedereen wildvreemde paarden te laten pakken en voel maar raak !!
[/quote]

een beetje voorzichtigheid kan ook geen kwaad Haha!

[quote="corina schreef:

Geeb van beiden kenden we de paarden en wisten ook niet hoe ze gingen reageren.



ja, en met een beetje ervaring en verstand van omgaan met paarden hoeft dat dus geen probleem op te leveren.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-03-03 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:14

Ik vind er eerlijk gezegd ook niets verkeerds aan. Toen ik mijn cursus eigenaardravertrainer in Deurne haalde, moest ik bij het praktijkexamen een chagerijnige hengst inspannen. Hij haalde echt uit (niet schokkend) met zijn achterbenen, maar daar moet ik thuis toch ook mee om kunnen gaan? Het is juist de kunst om goed op de reacties van het paard te letten en op een veilige plek te gaan staan wanneer je zoiets doet, is eigenlijk onderdeel van het kunnen omgaan met paarden.

Extremely rare and Beyond Compare

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:17

Zij is er om te leren, dan vind ik dat de lerares verantwoordelijk is voor de leerling. Ik ben het wel eens met Corina.

Karnat is er eindelijk!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 14:27

Ik ben er dus inderdaad om te leren en mijn cursus leidster had me gewoon goed moeten uitleggen hoe en wat je precies het beste kunt doen.
Is niet gedaan!!
Gewoon pakken en voelen.

Ik stond helemaal niet verkeerd!!
Ik stond naast het paard bij de voorbenen met mmijn rug naar het paard toe.
Het paard had zoveel pijn dat hij me omver duwde en met zijn lichaam naar me toe kwam.
Ik kon geen kant op want ik kwam tussen een muur en het paard en viel toen.
Het paard kwam gericht met zijn achterbenen naar me toe en begon te trappen!!

Ik krijg die cursus om te leren!!

Ik kan toch ook niet zomaar een kind op een paard zetten en zeggen red je ermee!!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:31

corina schreef:
Ik ben er dus inderdaad om te leren en mijn cursus leidster had me gewoon goed moeten uitleggen hoe en wat je precies het beste kunt doen.
Is niet gedaan!!
Gewoon pakken en voelen.

als jij instructrice wilt worden word van jouw van te voren zeker verwacht dat jij zelfstandig een paard kunt beoordelen!

Ik stond helemaal niet verkeerd!!
Ik stond naast het paard bij de voorbenen met mmijn rug naar het paard toe.
Het paard had zoveel pijn dat hij me omver duwde en met zijn lichaam naar me toe kwam.
Ik kon geen kant op want ik kwam tussen een muur en het paard en viel toen.
Het paard kwam gericht met zijn achterbenen naar me toe en begon te trappen!!

Als jij een paard bevoeld doe je dat zeker niet in een situatie waarbij je tussen paard en muur kan komen te staan!

Ik krijg die cursus om te leren!!

Maar ik neem aan dat jij toch ook een bepaalde basiskennis mee moet weten te nemen.!

Ik kan toch ook niet zomaar een kind op een paard zetten en zeggen red je ermee!!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:33

daar ben ik het mee eens
eerst ervaring op doen op een paard waar de leidster van weet dat je er van kan leren!
niet zomaar een of ander paard
zij weet niet wat jij voelt, en weet dus niet of je het juiste zegt
lekker nutteloos lijkt mij.
ze moet toch controleren of jij het juist doet.
niet of je het paard aan kan Verward

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:34

eens kijken, je bent 23 en dit is je tweede eigen paard. Ik ga er dus vanuit dat je iig redelijk wat ervaring hebt en voetjes optillen moet dus geen probleem opleveren.

Het paard in kwestie had een schiefel en dat deed zoveel pijn bij het voelen dat hij je omduwde en vervolgens gericht naar je ging slaan. Dan heb je enorm hard geknepen (schiefels zijn meestal hard en ongevoelig), iets heel onhandigs gedaan, of een etterig gemeen paard te pakken.

Pablo heeft ook een schiefel, die ik regelmatig controleer en hij verblikt of verbloost niet als ik dat doe.

Wat die instructrice betreft, heeft ze je ook verteld wat je dan verkeerd hebt gedaan, en wat er bij de anderen (er waren toch meer problemen) verkeerd ging?

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 14:39

Nogmaals het ging hier om een schieffel die tegen een pees aan drukte , ik deed heel erg voorzichtig!!
Het was bekent bij de manege dat dit paard ongelooflijk gevoellig hier aan was!!
Maar de cursus leidster heeft hier niet na geinformeerd!!
Het is echt een dikke redelijke grote schieffel en mijn instructrice werd ook aan de kant gedrukt door dit paard ,alleen had zij gezien wat het paard deed en had het los gemaakt en door iemand anders in de bak vast laten houden!!

MIJN INSTRUCTRICE ZEI DAT IK NIETS VERKEERD HAD GEDAAN!!


Sorry hoor dames maar jullie zijn wel ongelooflijk kritisch!!

Ik heb opdracht gekregen om op een bepaalde plek het paard vast te zetten en dat heb ik gewoon op gevolgt!!!!
Naar mijn mening moet mijn cursus leidster ook pepaalde kennis hebben om te kunnen inzien of het wel of niet verstandig is.

Er zijn mensen die alleen op de manege rijden zonder enige ervaring en die alleen kunnen opzadelen.
Bij deze mensen zit ik in die cursus, de jongsten zijn 15 jaar!!
Willen jullie mij dan vertellen dat ik niet een beetje kwaad mag zijn op de manier hoe deze cursus gegeven word!!

Er zijn dus mensen die totaal GEEN kennis hebben over dit soort onderwerpen en toch moeten ze raak voelen aan paarden benen!!

Ik vind dat niet verantwoord!!

Ik ben niet kwaad dat mij het overkomen is.......maar op de manier hoe het gegaan is!!

Je kunt in zoveel situaties tussen de muur en het paard terrecht komen!!
Laatst bijgewerkt door cojo79 op 25-03-03 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:44

Jij ook, naar je cursus toe en wij belichten het van de andere kant. Ik zeg overigens niet dat de cursus goed gegeven wordt, dat kan ik niet beoordelen. Maar jij vindt het belachelijk dat je zomaar bij een vreemd paard een been moet optillen en kijken of er iets mee is. Daarvan zeg ik (en anderen) dat daar absoluut niets raars aan is als je een klein beetje met paarden overweg kunt.

Die mensen die ABSOLUUT geen kennis hebben van dit soort onderwerpen, hoe komen die op een cursus voor instructeur? Dat vind ik dus WEL raar.

Citaat:
Ik heb opdracht gekregen om op een bepaalde plek het paard vast te zetten en dat heb ik gewoon op gevolgt!!!!

Naar mijn mening moet mijn cursus leidster ook pepaalde kennis hebben om te kunnen inzien of het wel of niet verstandig is.


dit vind ik echt ongeloooflijk! Doe jij altijd letterlijk wat je gezegd wordt? Een beetje eigen inzicht kan heus geen kwaad.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 14:45

Ik moest aan het been voelen en niet OPTILLEN!!

Je moest met je duim en wijsvingerr langs de pees omlaag drukken!

En nogmaals:

De mensen doen mee aan de cursus omdat de manege hoog zit met te weinig instructie!!
Ze konden zich opgeven als ze zo'n cursus leuk leek!!
En les geven op deze manege is VRIJWILLIGERS werk!!

Dus niet gediplomeerd!!
Laatst bijgewerkt door cojo79 op 25-03-03 14:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:46

en dan is het al helemaal eenvoudig!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 14:49

Ik vind het in ieder geval erg jammer dat de meeste mensen van bokt niet met je mee denkt!!

Het gaat hier om een huis tuin en keuken cursus.......niet door een gediplomeerd cursusleidster!!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:57

nee, niet in JOUW straatje denken. Je wilde horen dat je volledig gelijk had en dat het nergens op sloeg en dat doe ik dus niet. Overigens verandert je verhaal nogal eens (wel of niet vreemd paard, wel/niet gevoelig), maar goed. Ik denk dat jullie allemaal (instructrice incluis) niet erg verstandig bezig zijn.

Ik heb wel wat vraagtekens bij de cursus hoor, daar niet van, maar die heb ik hierboven al genoemd. En daarover wil ik best meedenken.

Citaat:
De mensen doen mee aan de cursus omdat de manege hoog zit met te weinig instructie!!


en zij gaan straks les geven? Frusty Frusty Dat vind ik uiterst merkwaardig. Cursisten van het niveau en met de ervaring die jij omschrijft zijn er echt niet aan toe na een paar weken cursus. Onverantwoord, en ik zou ook eens heel goed kijken hoe dat zit ivm verzekeringen.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 15:02

Het gaat er dus om dat de paarden wel bekend zijn bij de manege wat ze doen en wat bij ze gevoelig is!!
Maar de gene die ons de cursus geeft komt van buiten af en geeft 1 uur per week aan de paardenclub les aan eigen paarden!!
En de paarden waar we de benen van moesten voelen waren manege paarden.

Sorry lielle maar het is dus echt zo ,dat er mensen les gaan geven die niet eens weten wat inbuigen of bijv. volte 10 meter middenlijn is!!

Ik wil ook helemaal niet dat je helemaal met mij meedenkt ,maar dat je je in kunt leven dat ik het allemaal nogal vreemd vind gaan!!

Het is dus een cursus waar echt spoed achter zit!!
Het was eerst 6 weken een avondje per week en ze hebben er nu 8 van gemaakt omdat het totaal niet goed ging!!
Langer willen ze de cursus niet geven want dat word te duur!!
Laatst bijgewerkt door cojo79 op 25-03-03 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:04

Lielle wij zijn het helemaal met elkaar eens: zoals vaak gezegd word je hebt mensen met paarden en paardenmensen. Laat de instructie aub over aan paardenmensen!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:04

persoonlijk zou ik niet op deze manege willen staan (en zeker niet lessen!), en als lesklant zou ik het lesniveau onacceptabel vinden. Dat vind ik dus vreemd, en zelf zou ik de cursus niet willen volgen.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 15:11

Ik volg die cursus omdat deze mij GRATIS is aangeboden!!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:12

dan zou ik hem nog niet volgen. Liever een duurdere cursus waar ik echt iets aan heb. Ik zou als ik jou was eens overleggen met de instructrice en de eigenaar van de manege over de gang van zaken.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 15:15

Dat is ondertussen ook al gedaan.

Want de cursus leidster wilde ook in haar eentje de examens afnemen en daar was de manege het niet mee eens!
Er komt nog iemand die beide partijen niet kent en die neemt ook het examen af.

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:08

Vind het ook een vreemde gang van zaken om een interne cursus te houden omdat er onvoldoende geschoold personeel rond loopt Verward . Ik zou dan liever m'n tijd en energie steken in een (inter)nationaal erkende cursus . Dan kan je altijd ook nog ergens anders aan de slag. Dat kost natuurlijk wel geld, maar daarvoor krijg je dan wel iets Haha! Haha! !

Daarbij heb ik een beetje het idee dat corina vooral hoopte op mensen die het met haar eens waren dat het niet door de beugel kan dat zij 'alleen' dat paard heeft onderzocht.... Als dat inderdaad zo is, dan moet je niet expliciet vragen om wat andere bokkers er van vinden haha! Je weet dat je dan ongezoute reacties kan krijgen Schijnheilig .

Ik ben het er mee eens dat het verstandiger had geweest als de instructrice erbij was gebleven, maar die had dan ook niets kunnen uitrichten. Dat paard had pijn en had evengoed gereageerd, wie hem ook had onderzocht...
Les die je hieruit kan trekken : elk paard reageert anders, of jij het nu kent of niet en of het nu door jou wordt onderzocht of door iemand anders. Hier moet je gewoon altijd rekening mee houden! Dat behoor je zelfs te weten voordat je aan die cursus begon!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 bezoekers