Voeradvies van Fyto@Garvo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Voeradvies van Fyto@Garvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 12:53

Na aanleiding van het topic van Colinda op Western, wil ik jullie graag wat voorleggen.

Ik heb de banner van Bokt Haha! maar even gebruikt en Garvo gemaild en gevraagd of wij Nic het juiste voer geven.

Wat krijgt hij:
Vork 1x p.d hooi
Vork hele dag weidegang
Vork 2x schep sportbrok (merk weet ik niet)
Vork hapje na het rijden van; muesli, lijnzaad, knoflook, zemelen

Nic blijft nl een tomeloze energie houden en zet qua gewicht niet echt aan. Zeker de eerste 15 minuten probeert hij onder je vandaan te lopen. Dat proberen we uiteraard rijtechnisch op te lossen, maar ook speelt zijn energie hier een rol. Tevens mag hij op bepaalde plaatsen naar mijn mening wat ronder/voller worden.

Dit is wat ik terug kreeg van Fyto Garvo:
De meeste sportbrokken hebben als energiebron koolhydraten. Koolhydraten zorgen voor veel snel beschikbare energie. Een temperamentvol paard wil altijd zijn energie kwijt en zal dat tonen tijdens het trainen. Wil je wat meer rust in je paard brengen dan zijn vetten een geschiktere energiebron voor je paard. De energie uit vetten komt geleidelijker vrij en is als het ware niet zo "heet" voor je paard. Een paard heeft geen galblaas en kan daarom uit zichzelf maar maximaal 4% vet verteren. Er zijn echter wel voeders met een hoger vetpercentage die daar een oplossing voor hebben ingebouwd. Als je een voer voert met meer dan 6,5% opneembaar vet dan zullen er automatisch minder koolhydraten in zitten zodat je een rustiger paard kunt krijgen. Je paard zal de vetten benutten als brandstoffen en ze niet opslaan als lichaamsvet!

Om je paard wat beter op gewicht / omvang te krijgen moet 'ie spieren gaan aanzetten. Een voorwaarde om dit te krijgen is beweging; dat krijgt 'ie voldoende. Nu moet je er nog voor zorgen dat alle bouwstoffen voor de spieren voldoende in de voeding aanwezig zijn. De bouwstoffen voor spieren zijn complete eiwitten, d.w.z. alle essentiele aminozuren in de juiste verhouding. Eiwit in voer heeft een bepaalde verhouding tussen aminozuren, aminozuren zijn de bouwstenen van eiwit. Stel dat je paard voor het bouwen van spieren 2 aminozuren A, 3 aminozuren B en 1 amonizuur C nodig heeft. Als er in het voer een bepaald aminozuur te weinig aanwezig is, dan is die bepalend voor de hoeveelheid en het tempo waarmee de spieren gevormd kunnen worden. Het vormen van spieren (vlees) heeft een week of 6 tijd nodig, maar om dit proces te ondersteunen heeft 'ie alle noodzakelijke bouwstoffen via zijn voeding nodig (dus een voer met alle essentiele aminozuren).

Hooi als ruwvoer is perfect, dit is altijd beter dan kuilvoer!
het liefst stro in de box, zodat hij zelf zijn behoefte aan vezels kan afdekken.
Hetgeen je bijvoert is niet noodzakelijk. Je kunt de lijnzaadolie niet gebruiken om meer vetten in de voeders te brengen. Pure lijnzaad olie is boven de 4% van het totale rantsoen niet meer opneembaar voor een paard. Zemelen zijn erg koolhydraatrijk, die kun je dus beter achterwege laten.

Kortom zoek een voer met een comleet eiwit (alle essentiele aminozuren), het eiwitpercentage is minder belangrijk, dit mag wel varieren van 10 tot 13%. Daarnaast moet het voer dus een hoog opneembar vet gehalte bevatten, minimaal 6,5 %. Als je de zemelen, de muesli en de brok vervangt door dat voer dan moet je er ongeveer 3 tot 3,5 kg per dag van verstrekken. Je krijgt dan waarschijnlijk een rustiger paard die na een aantal weken wat beter op gewicht komt.

Binnen het assortiment van Fyto Horse is Fyto Gold (voledige muesli) goed geschikt voor je paard. (Naast Fyto Gold hoef je geen brokken te voeren).


Ik moet zeggen dat ik het heel prettig vind om zo'n uitgebreid verhaal terug te krijgen. Ik heb zelf nooit geweten dat zemelen zorgt voor snel beschikbare energie. Wisten jullie dat?? Ik sta er nl wel van te kijken.

Wat vinden jullie van het verhaal en hebben jullie evt nog tips. Wat voeren jullie en heeft positieve effecten op een ietwat druk paard??

Ben benieuwd!

Op zoek naar de zon!!!


Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:57

Lijkt me een beetje standaard verhaal!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:01

Best een leuk advies, maar uiteindelijk is het gewoon commercieel natuurlijk. Het is de bedoeling dat jij aan de hand van hun advies dat Fyto voer gaat kopen, daar draait het uiteindelijk allemaal om. (Geen verwijt ofzo, is gewoon logisch bij een commercieel bedrijf).

Nulla tenaci invia est via

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 13:09

Nou, ik moet zeggen dat ik dat nog vond meevallen. In die zin dat ik een tijd terug ergens anders voor de gein eens advies had gevraagd, maar daar kwam in het hele verhaal alleen hen eigen merk naar voren.
Dat viel me hier 100% mee.

Maar dat verhaal over zemelen?? Klopt dat??

Op zoek naar de zon!!!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:12

ja dat is misschien wel zo, maar je krijgt een hele uitgebreide uitleg erbij. Perfect toch, je bent niet verplicht om dat voer bij hun te kopen!. Met deze uitleg kun je ook zelf op zoek gaan,naar wat jij het meest geschikt vindt. Of je neemt het mee naar een fourage handelaar.
Ik vind wel degelijk dat je hier iets aan hebt! Perfect! En je weet gelijk wat meer dan het standaard, "je moet meer van zus of zo voeren"

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:26

Je kan hem best 3 keer per dag hooi voeren dat doe ik bij Mabel ook.
En misschien kun je beter over gaan op basisbrok dat is meestal voldoende.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 13:30

Kyra schreef:
En je weet gelijk wat meer dan het standaard, "je moet meer van zus of zo voeren"


Precies, dit kreeg ik dus terug van Havens. Hoe bedoel je reclame..................

Je zou zeker eens de HAVENS Slobber-Mash moeten voeren, ik denk in
plaats van de zemelen (en lijnzaadolie). Dat is ook een produkt (zonder
haver) waar ze wel vlees van krijgen, maar niet fel van worden. Het
bevat ook extra linol, je hoeft dan geen extra lijnzaadolie te voeren.

Als muesli kun je het beste de HAVENS Muesli-zonder-Haver voeren (tenzij
je dit al voert). Hier worden ze ook niet fel van. Er zit bovendien
extra dinkel in, en dat stimuleert de spijsvertering.

Indien U er ook een folder van wilt, s.v.p. uw adres + PC terugmailen
.

Hier heb ik dus echt helemaal niks aan.

Maar wat voeren jullie en hoe gedraagt je paard zich daarbij??

En Diana, hij staat hele dagen op de wei. Na zijn ontbijt meteen naar buiten en hooi zodra hij binnen komt, daarna brok, na het rijden een happie muesli. Hij krijgt van ons soms nog wat hooi extra. Maar ik zou niet weten wanneer ik hem dan nog een keer hooi moet geven Vork
Daarbij voeren ze bij ons op stal alleen maar sportbrok (dat krijg je als je bij een persoon op stal staat die de paarden in de sport uitbrengt Haha! )
Maar bedankt voor je tip!
Laatst bijgewerkt door Dimple op 25-03-03 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Op zoek naar de zon!!!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:35

nee, dat is pas echt 'standaard'.
Ik voer mijn paard als extra Cavalor high force. Mijn paard heeft moeite met spier en vet aanzet. Ze verbrand alles voor de training zeg maar. Maar ja er moet natuurlijk ook wat overblijven voor de spieren en het vet anders blijft het zo'n scharminkel.
Ik had al erg veel geprobeerd, maar ze is een moeilijke eter. Dit bevalt erg goed. Ik heb het gedaan via een kennis die bij diergeneeskunde in Utrecht voedingsonderzoeken doet bij paarden. Hij werkt dan ook nog bij Cavalor, maar ik moet zeggen, eindelijk begin ik verandering te zien. Het werkt dus!
Verder krijgt ze gewoon voordroog en draversbrok en knoflook

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:12

Bij ons krijgen de paarden ook in de paddock hooi misschien kan iemand een pluk hooi in de wei doen volgens mij staat er nog niet veel gras.
Krijgt 2 kilo basisbrok, in de zomer gaan de paarden op stal over op sportbrok dan halveer ik de portie van Mabel andes stuitert ze dor de bak heen.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlotte446 en 168 bezoekers