In hoeverre je keus beperken door bloedlijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

In hoeverre je keus beperken door bloedlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 21:15

Ik heb zelf paarden met behoorlijk uiteenlopende bloedlijnen van basis tot behoorlijk bloederig. Wat exterieur betreft vind ik ze persoonlijk allemaal knap, ik kan genieten van de forse Vos, maar ook de chique Mondriaan laat mijn hart sneller kloppen.

Nou heeft iedereen natuurlijk wel voorkeur voor bepaald bloed, maar wat nu als je een goed/leuk/geweldig paard tegenkomt waar bloed inzit waar je normaal gesproken helemaal niet van houd?
Ik zelf merk dat dus nogal bij mijn vos, ik heb daar dan al een paar keer echt geintresseerden voor gehad die echt wel goed geld boden. Pas geleden had ik weer iemand die behoorlijk enthousiast was, hij wist de vraagprijs, scheelde allemaal niets...
Tot hij hoorde dat er Zep achter zat, toen haakte hij bijzonder snel af;
"GELDERS? Nee sorry, dan houdt het op..."
Ik persoonlijk vind het zo zonde om je te laten beperken! Voor een merrie kan ik me nog indenken dat je de ene bloedlijn interessanter vind om mee te fokken als de ander.
Maar voor een ruin?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:19

als het het paard is waar ik gewoonweg naar op zoek was, dan zou ik ook het dus niet af laten knappen op de bloedvoering.
Tenminste niet voor een paard waarmee je geen doel hebt om te fokken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:43

Lijkt mij erg dom hoor sjuim als het om een goed sportpaard gaat. Trouwens Zep dat was een stuk hoor

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 08:20

Ik zou niet gauw afknappen op een bloedlijn als ik weg ben van het paard. Denk dat ik ook nog wel mensen tegen ga komen die absoluut niet gecharmeerd zijn van een Paddox x Cambridge Cole. Terwijl zij toch echt geen lelijk paard is, maar een goede middenmoter.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:06

voor een merrie kan ik me dat voorstellen, voor een sportpaard mag Pa of Ma zelfs een ezel zijn als het kind maar goed presteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:41

Als ik een ruin op het oog had voor de sport en het type en karakter spraken me aan zou het me idd niet veel uitmaken hoe hij gefokt is.
Voor een merrie vind ik het echter een ander verhaal ivm de fokkerij.
Bovendien zijn F1 producten zoals Ozep vaak ontzettend goed fijne paarden dus het zo voor mij juist een pré zijn.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:45

Is ook een beetje een 'modeverschijnsel' denk ik, heel veel mensen willen 'pronken' met de afstamming van hun paard merk ik vaak. Er bestaan ook heel veel vooroordelen over bepaalde bloedlijnen. Op een gegeven moment had ik Jump gekocht, maar ik had hem nog niet thuis, dus ik vertelde bij ons op de club dat ik een nieuw paard had gekocht en ja hoor , eerste vraag: Wat is het voor bloed? Toen ik dus vertelde dat het een Ahorn x Porter was, was de reactie meteen: nou, da's een springpaard, die kan dus geen dressuur lopen Verward . Nou is Jump inderdaad een prima springpaard, maar hij kan toch echt wel meer dan gemiddeld dressuur lopen (ik niet zo, maar da's een ander onderwerp Haha! ). Ik bedoel, hij loopt de wissels zonder moeite, kan appuyeren, passage noem maar op (met een goede ruiter dus he... }> ) en op concours scoor ik altijd extra (ik weet het, niet eerlijk Party!! ) vanwege zijn uitstraling en sterke voorbeengebruik. Ik bedoel dus maar, op een papier kun je niet rijden... Als je voor het fokken daar op let, oke, daar kan ik nog iets van snappen, maar voor een wedstrijdpaard, maar zelfs ook een recreatiepaard moet je er toch vanuit gaan hoe het paard zelf je bevalt, of zie ik dat nu zo dom???
Ik wil mijn Rex Magna merrie (voor de meeste mensen een gruwelafstamming *LOL* ) misschien laten dekken door Elegant, nou en gelders ligt voor de meeste wedstrijdruiters nou ook niet echt lekker in de markt . Dus een commentaar dat ik al heb gehad! Maar ik heb zelf het gevoel dat het een hele leuke combinatie gaat worden, die een leuk wedstrijdpaard gaat opleveren dus ik trek me er niks van aan, maar ja, ik ben dan ook van plan om het veulen te houden... Haha!

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:46

Voor mij heeft een perfekte pony meestal ook wel een goed papier. Maar goed, ik zitr in de rasfokkerij, niet in de hybride fokkerij. Mijns inziens worden hier nogal wat hybride voorbeelden gegeven.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:48

Ik vind het persoonlijk niet slim om af te knappen alleen op een bloedlijn.
Tenminste als je doel een sportpaard is natuurlijk.
Het lijkt juist wel hoe meer je ervan af weet en je ook laat beinvloeden door anderen. ( denk aan alle meningen hier op FA over bepaalde hengsten) des te minder keus er is. Want dan is er op heel veel paarden iets aan te merken.
Als deze man die geinteresseerd was in Ozep er niets van bloedlijnen zou weten of zich niet iets had aan laten praten door een ander (gelders is niets) had hij hem misschien wel gekocht en er een super fijn sportpaard aan gehad.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:51

Sjuimpje schreef:
Pas geleden had ik weer iemand die behoorlijk enthousiast was, hij wist de vraagprijs, scheelde allemaal niets...
Tot hij hoorde dat er Zep achter zat, toen haakte hij bijzonder snel af;
"GELDERS? Nee sorry, dan houdt het op..."

wat een onzin. Wat kan mij het nou schelen wat voor vader er achter zit als het paard mij aanspreekt! En ik vind gelders overigens eerder een pluspunt dan een nadeel (met het oog op het fokken). Ik vind dat gelders juist perspectieven en mogelijkheden biedt. Kun je goede sportpaarden uit fokken m.b.v. een hoog in het bloed staande hengst.
Waar ik hooguit van af zou kunnen knappen is een als het vaderdier bekend staat om een slecht karakter dat hij doorgeeft, maar dan nog zal ik eerst het individu bekijken.
Nee, ik geef niet zoveel om bloedlijnen want dat zegt mij niet genoeg, hoewel ik ze wel heel interessant vind. Ik zal altijd bij iemands paard naar de papieren vragen. Maar mijn ogen, die zeggen mij veruit het meeste. En als ik moest kiezen tussen een paard met goede bloedlijnen en een paard met minder interessante bloedlijnen maar met meer verschijning en kwaliteit, dan ging ik toch voor het laatste.

De hond is de betere mens

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:53

Als je een paard zoekt voor de sport of recreatie dan maakt het bloed niet uit en moet het paard je gewoon aanspreken.
Zoek je een paard voor de fokkerij dan kijk je zowel of het paard je aanstaat als het bloed.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:50

Ik wou dat ik een afstamming van El Corona had zeg, ook een gelderse hengst, maar wel een begrip in de fokkerij. Helaas veel te jong gestorven.
Ik denk dat het steeds minder gaat uitmaken of er een gelderse hengst achter zit. De geldersen zijn tegenwoordig veel moderner. Ik rij op dit moment een gelderse merrie voor iemand. Het is een zichem, de mensen staan altijd even stil bij de trailer als ik haar eruit haal. Mensen vragen vaak wat voor bloed erachter zit als ik zeg dat het een gelderse is zijn ze wel verbaasd, maar het schrikt niet af. Er zijn zelfs mensen die vragen of het een jonge Jazz is. Zitten die er even goed naast.
Trouwens, als je eens een beetje rond gaat kijken naar de afstamming van de verschillende kwpn-ers hebben ze bijna allemaal wel gelderse voorouders.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:12

Voor een ruin kan het me zeker niets schelen, als dit paard HET gewoon is maakt het niet uit.
Voor de fokkerij vind ik het wel belangrijk. Als er een hengst is die je niets vind en veel van zijn nakomelingen ook niet en d'r zit er 1 bij die wel leuk is ben ik toch geneigt om d'r niet verder op in te gaan.
Veel mensen kijken toch naar bloedlijnen, dat merk ik met Dennis als dekhengst ook. D'r zit geen papier achter dus haken de mensen snel af.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:54

als je enkel een paard voor de sport wil, en niet wil fokken (zoals ik)

dan kijk ik naar:
- het uiterlijk
- het karakter
- de gezondheid
- wat hij kan
-....

maar afknappen op afstamming?

ik zocht een dressuurpaard. toevallig was m'n paard z'n vader springgericht gefokt. geeft niet, hij beweegt super, dat ie goed springt is meegenomen.

z'n overgrootvader was ook niet de gemakkelijkste, maar m'n paard is echt lief en wel gemakkelijk.

dus ik zou het paard zelf bekijken en niet naar afstamming in dit geval.

velen huiveren inderdaad van gelders bloed. waarom vraag ik me af? is der iets mis mee? nee toch, komen toch ook super-sportpaarden van?

net als die discussie over grib, hij zou een traag achterbeen hebben. kan best, maar daarvoor heeft een afstamming van hem dat nog niet.

je rijdt op een paard, niet op een papier hé !

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:20

In jouw geval kan ik het me niet voorstellen dat je het laat afweten als je het paard al gezien hebt. Dat geldt idd wel voor een merrie maar voor een ruin in de sport, nee, daar zou het bij mij niet op vastzitten.

Wat ik wel een ander verhaal vind is als je op zoek gaat naar een paard. Dan zou ik zeker wel selecteren op bloedlijnen. Je kunt tenslotte niet alle paarden in Nl bekijken die te koop staan Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 18:00

Voor een ruin zou het me niet uitmaken *LOL* Op papier kun je niet rijden en als het het paard is gaat hij mee Haha!

Een merrie(mits voor de fokkerij) vind ik wat anders, dan zou ik wel naar de bloedlijnen kijken en een beetje een interessant gefokt paard willen hebben Haha! (en bijv. geen F1 produkt).
Een merrie puur voor de sport vind ik hetzelfde verhaal als de ruin *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 18:02

Dat komt heel vaak voor hoor!! Ik spreek zoveel mensen die zeggen dat als ze mijn merrie in een advertentie hadden zien staan, (bloedlijn: Balzflug x Pion x Amor) ze nooit hadden gaan kijken, alleen om de bloedlijn...

Zelfs mijn trainer zei dit en zei er wel achteraan dat het een fantastisch paard is dus dat het toch heel jammer was als mensen zo afketsen puur op afstamming.

Bij mij komt het bijna niet voor dat ik een paard heel erg leuk vind en dat er bloed achterzit wat ik niet leuk vind. Als ik een paard leuk vind zit er bijna ook geen gelders bloed achter bijv. Ik val over het algemeen toch steeds op dezelfde type paardjes....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 19:53

Voor de fok vind ik het zeker belangrijk om goed ( ook betrekkelijk natuurlijk) papier te hebben. Voor de sport minder, maar toch kun je vaak wel een redelijke indicatie geven als je het papier ziet. Je krijgt er een bepaald verwachtingspatroon van.

Voor de handel begrijp ik ook wel, dat sommige bloedlijnen gewoon niet interessant zijn, en veel moelijker te verkopen. Denk dat gelders bloed daar wel bij hoort, samen met Jazzen.................die zijn ook niet makkelijk te verkopen.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 08:39

Ik zit er al een tijdje over te dubben of ik mijn Rex Magna merrie wil laten dekken door Elegant. Ben er nog lang niet uit, maar ik merk wel dat de mensen die zelf een 'modepaard' hebben (dus bv. een afstammeling van Ferro, Jazz of Krack C of zoiets), dat die het helemaal niks vinden. Daar leeft echt nog het idee dat Gelderse paarden alleen voor de koets kunnen lopen... Maar mensen die er wat meer verstand van hebben (althans, zo schat ik ze in...) en die niet meteen met de laatste mode meelopen, geven mij groot gelijk. Niet in zo'n heet bloedpaard nog meer bloed en moeilijke karakters infokken maar terug naar de basis voor een goed en fijn gebruikspaard. Nu alleen nog een wei regelen voor volgend jaar......

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 08:45

Ik vind dat je voor zo'n merrie ook wel Parcival kunt overwegen,
geeft echt super karakters en is net iets moderner.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 08:56

Die ken ik eigenlijk niet, weet je waar ik daar meer info over kan vinden? Zoals gezegd ben ik er toch nog niet uit dus ik wil graag alles weten... Vererft ie ook een beetje maat en massa en een fatsoenlijke galop? Want dat zoek ik er ook nog bij...

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 09:02


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 09:18

JollyJumper schreef:
Ik zit er al een tijdje over te dubben of ik mijn Rex Magna merrie wil laten dekken door Elegant. Ben er nog lang niet uit, maar ik merk wel dat de mensen die zelf een 'modepaard' hebben (dus bv. een afstammeling van Ferro, Jazz of Krack C of zoiets), dat die het helemaal niks vinden. Daar leeft echt nog het idee dat Gelderse paarden alleen voor de koets kunnen lopen... Maar mensen die er wat meer verstand van hebben (althans, zo schat ik ze in...) en die niet meteen met de laatste mode meelopen, geven mij groot gelijk. Niet in zo'n heet bloedpaard nog meer bloed en moeilijke karakters infokken maar terug naar de basis voor een goed en fijn gebruikspaard. Nu alleen nog een wei regelen voor volgend jaar......


Dat heeft niets met verstand te maken, dat heeft met smaak te maken. Gelderse paarden zijn tegenwoordig inderdaad een stuk luxer dat ze ooit zin geweest.

Maar smaken verschillen en om nou direct te zeggen dat zo iemand minder intelligent is Verward Beetje kort door de bocht!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 09:20

Pipo schreef:
[
Maar smaken verschillen en om nou direct te zeggen dat zo iemand minder intelligent is Verward Beetje kort door de bocht!
[/quote]


Nou, ik denk dat dit meer een kwestie is van vooroordelen dan smaak. En vooroordelen getuigen vaak van minder intelligentie.

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 09:24

Inderdaad Desiree,
de beste man vond het paard geweldig, TOTDAT hij hoorde dat er Gelders achter zat..
Terwijl Zep notabene een behoorlijk moderne Gelderse was. (GoudsmidxTrak als ik het goed heb)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 62 bezoekers