10 stappen vooruit 9 weer terug.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

10 stappen vooruit 9 weer terug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 20:40

Hebben jullie dat gevoel ook weleens, dat je paard het eerst begrijpt en dat je hem weer iets hebt geleerd.
En daarna gaat het weer tien keer klote, en daarna ga je weer voorruit en daarna weer 100 keer klote.
Ohw, in die fase zit mijn paard nou hoor.
Gister liep ze weer super, en dan geef ik haar vaak een dagje vrij ofzo.
En dan ga ik er weer op, ebn dan in de verkeerde galop, weigeren stelling aan te nemen.
In galop achter overkruist, en zo scheef zijn als een banaan.

de meeste dagen werkt ze gewoon NIET mee.
Wie heeft dit ook weleens gehad, en hoe hebben jullie dit opgelost?


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:49

Ik heb dat ook sommige dagen gaat het helemaal top, lekker aan de teugel braag alle hindernissen springen, lekker voorwaarts.
Anders dagen ontzettend tegen mijn hand rug eruit, niet willen springen, oren naar achter en er is niet veel meer mee te beginnen Scheve mond
Het wisseld erkeer om ik denk toch dat ze meer betere dagen heeft dan slechte

Elise de shet het ik maar 1 woord voor GEWELDIG paard Lovers Ze heeft nog nooit onder het rijden haar oren a achter gedaan ( bahlave ren galop) ze heeft er super veel zin in doet alles voor mij en gaat echt voor me door het vuur. Beter kan bijna niet Lovers

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:17

Zoals iedereen heb ik ook geregeld deze problemen. Afhankelijk van hoe het gaat, zet ik gewoon mijn verstand op nul en ga met die banaan. Ik probeer er de uitdaging in te zien.
Paarden kunnen nml ook hun dag niet hebben. Denk je eens in: hoe zou jij je ruiter duidelijk maken als je je niet lekker voelt of even geen zin hebt? Op je werk of op school pas je je wel aan aan je eigen gevoel. Een paard kan dat niet. Dat hou ik dan ook in mijn achterhoofd. Van de drie trainingsdagen gaat er altijd wel een dag wat minder. Kan te maken hebben met de dag ervoor (zware inspanning), met het humeur (bv hengstig) of onwennigheid.
Learn to live with it! Your horse has to live with you too... Knipoog

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:00

ik ben gelukkig weer uit onze dipperiode van 3 maanden. Daarvoor liep hij al langere tijd keurig netjes en ging met grote sprongen voorruit. Tja dan kun je er op wachten dat het een keertje mis gaat. Met als gevolg dat Sjaak zich compleet afsloot op elke hulp (vriendelijk of onvriendelijk) vol in protest ging. Ik heb toen ook 3 maanden weinig gereden en veel gelongeerd.

Nu zitten we weer in de opwaartse periode en is hij zeer goed uit zijn slechte periode gekomen. Dat is dan wel weer het voordeel. Na een dippie komt Sjaak er altijd veel beter uit.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:00

Ik heb vaak als ik keertwendingen oefen. De ene dag gaan ze perfect, de dag erna lijkt het wel of hij niet begrijpt wat ik van hem vraag terwijl ik precies hetzelfde doe...

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:40

en dan heb je natuurlijk ook nog de dagen dat je zelf supergemotiveerd op je paard stapt, dat je net een prachtige kur op muziek hebt gezien, en dat je denkt, nu ga ik mijn paard ook eens zo goed aan de hulpen zetten....tja, dan valt het gauw tegen.
of: je hebt net les gehad en het ging zo super, dat je de volgende dag weer zo lekker wilt rijden en dan gaat het ineens helemaal niet meer zo lekker.... dus: dan toch maar een dagje longeren....

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:44

Kyra schreef:
en dan heb je natuurlijk ook nog de dagen dat je zelf supergemotiveerd op je paard stapt, dat je net een prachtige kur op muziek hebt gezien, en dat je denkt, nu ga ik mijn paard ook eens zo goed aan de hulpen zetten....tja, dan valt het gauw tegen.
of: je hebt net les gehad en het ging zo super, dat je de volgende dag weer zo lekker wilt rijden en dan gaat het ineens helemaal niet meer zo lekker.... dus: dan toch maar een dagje longeren....


Haha! Inderdaad! Dan is het weer een kwestie van relativeren.... Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:45

Je kent paddy wel he. Ik heb soms het gevoel dat er gewoon geen sprake is van communicatie met dat beest. Nu zit ik met ups en downs, soms doet ze het heel goed, en soms lijkt het er echt op dat ze voor geen meter wil, wat ik ook doe. En dan denk ik dat ik toch alles goed doe en dan is het voor haar nog niet goed genoeg. Gelukkig kan ik nu wel voortaan voorkomen dat ze met me wegfietst heel hard en gisteren ben ik toch tevreden afgestapt. Is het met de fries dat het niet zo fijn gaat? ja, postzegels verzamelen is gemakkelijker, heb er ook wel eens aan gedacht om dat maar te gaan doen.........

De hond is de betere mens

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:52

Angeliek schreef:
Hebben jullie dat gevoel ook weleens, dat je paard het eerst begrijpt en dat je hem weer iets hebt geleerd.
En daarna gaat het weer tien keer stinkmodder, en daarna ga je weer voorruit en daarna weer 100 keer stinkmodder.
Ohw, in die fase zit mijn paard nou hoor.
Gister liep ze weer super, en dan geef ik haar vaak een dagje vrij ofzo.
En dan ga ik er weer op, ebn dan in de verkeerde galop, weigeren stelling aan te nemen.
In galop achter overkruist, en zo scheef zijn als een banaan.

de meeste dagen werkt ze gewoon NIET mee.
Wie heeft dit ook weleens gehad, en hoe hebben jullie dit opgelost?


Gewoon net doen of je gek bent en rijden!!! Knipoog Tong uitsteken Haha! Bloos }>

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 14:22

Paarden leren ook makkelijker iets fouts aan, en moeilijker iets goeds...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:27

Angeliek schreef:
Paarden leren ook makkelijker iets fouts aan, en moeilijker iets goeds...

guess what: mensen ook! Haha!
Die tip van Zwelgje hierboven vond ik ook zo gek nog niet: net doen of je gek bent en gewoon doorrijden.

De hond is de betere mens

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:49

iedere dag gedachten op nul en weer over nieuw beginnen, wel proberen met het lekkere gevoel verder te gaan en proberen fijn te rijden en je lichaam ontspannen zodat je je paard niet hindert.

maar jah iedere keer dat doen is gewoon super moeilijk.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:24

Angeliek schreef:
Paarden leren ook makkelijker iets fouts aan, en moeilijker iets goeds...


...dat kan ook aan de ruiter liggen.....

Het is makkelijker iets goed an te leren dan iets fout af te leren.....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:16

Angeliek schreef:
Paarden leren ook makkelijker iets fouts aan, en moeilijker iets goeds...


Nee hoor, dat ben ik niet helemaal met je eens. Je moet het omdraaien. Ruiters leren makkelijker iets fouts aan dan iets goeds en dat brengen ze over op het paard. Er is er maar 1 die bepaald hoe jouw paard loopt en dat ben je zelf!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 18:02

ja idd steef! het is vaak erg makkelijk om te zeggen ja maar mn paard was vervelend, of mn paard deed het fout, of hij snapt me niet, in 99% van de gevallen ligt het aan de ruiter! en die 1 % die overblijft zijn de dingen die een paard 'fout' doet ivm een lichamelijk gebrek!

zie hier om me heen veel te veel mensen die de fout bij hun paard zoeken ipv bij hunzelf!zo irritant! en al helemaal als ze dan een ander paard kopen en die binnen een jaar helemaal verreden hebben!

als je het zelf goed doet, dan zal je paard het ook goed gaan doen, kost wat tijd&geduld, maar met doorzetten kom je er wel, maar als het een dagje niet goed gaat, lekker laten gaan, niet op dat ene dingetje blijven hameren, gewoon iets totaal anders doen of een dagje longeren, zorg voor afwisseling dat scheelt ook al veel!
en verder:goed lesnemen en opletten dat je zelf geen fouten in je rijden maakt!oke niemand is perfect, ik maak ook fouten, maar als er iets niet gaat zoek ik het eerst bij mezelf voordat ik ga denken dat mn paard het fout doet of niet wil/kan.

want: er is er idd maar 1 die bepaald hoe je paard loopt en dat ben je zelf!
en een mindere dag kan er altijd tussen zitten!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 18:24

Renske20 schreef:
ja idd steef! het is vaak erg makkelijk om te zeggen ja maar mn paard was vervelend, of mn paard deed het fout, of hij snapt me niet, in 99% van de gevallen ligt het aan de ruiter! en die 1 % die overblijft zijn de dingen die een paard 'fout' doet ivm een lichamelijk gebrek!

zie hier om me heen veel te veel mensen die de fout bij hun paard zoeken ipv bij hunzelf!zo irritant! en al helemaal als ze dan een ander paard kopen en die binnen een jaar helemaal verreden hebben!

als je het zelf goed doet, dan zal je paard het ook goed gaan doen, kost wat tijd&geduld, maar met doorzetten kom je er wel, maar als het een dagje niet goed gaat, lekker laten gaan, niet op dat ene dingetje blijven hameren, gewoon iets totaal anders doen of een dagje longeren, zorg voor afwisseling dat scheelt ook al veel!
en verder:goed lesnemen en opletten dat je zelf geen fouten in je rijden maakt!oke niemand is perfect, ik maak ook fouten, maar als er iets niet gaat zoek ik het eerst bij mezelf voordat ik ga denken dat mn paard het fout doet of niet wil/kan.

want: er is er idd maar 1 die bepaald hoe je paard loopt en dat ben je zelf!
en een mindere dag kan er altijd tussen zitten!


Helemaal mee eens!!!!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 20:37

Kyra"]
[quote="Renske20 schreef:
ja idd steef! het is vaak erg makkelijk om te zeggen ja maar mn paard was vervelend, of mn paard deed het fout, of hij snapt me niet, in 99% van de gevallen ligt het aan de ruiter! en die 1 % die overblijft zijn de dingen die een paard 'fout' doet ivm een lichamelijk gebrek!

zie hier om me heen veel te veel mensen die de fout bij hun paard zoeken ipv bij hunzelf!zo irritant! en al helemaal als ze dan een ander paard kopen en die binnen een jaar helemaal verreden hebben!

als je het zelf goed doet, dan zal je paard het ook goed gaan doen, kost wat tijd&geduld, maar met doorzetten kom je er wel, maar als het een dagje niet goed gaat, lekker laten gaan, niet op dat ene dingetje blijven hameren, gewoon iets totaal anders doen of een dagje longeren, zorg voor afwisseling dat scheelt ook al veel!
en verder:goed lesnemen en opletten dat je zelf geen fouten in je rijden maakt!oke niemand is perfect, ik maak ook fouten, maar als er iets niet gaat zoek ik het eerst bij mezelf voordat ik ga denken dat mn paard het fout doet of niet wil/kan.

want: er is er idd maar 1 die bepaald hoe je paard loopt en dat ben je zelf!
en een mindere dag kan er altijd tussen zitten!


Helemaal mee eens!!!!
[/quote]

Ik weet wel dat het voor het grootste gedeelte 99% aan de ruiter ligt.
Maar ik heb het op wel ZOVEEL manieren geprobeerd, dat ik toch twijfel dat het aan haar ligt.
en ik longeer ook heel veel, en aan de longe valt ze ook naar binnen, springt in de verkeerde galop aan, overkruist achter.
Ze valt zelfs naar binnen als ik de zweep vast heb.
Dit is allemaal begonnen toen ze kreupel was geweest.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 20:50

dat is inprincipe een natuurlijke reactie. Paarden in het wil lopen ook niet kaarsrecht.
Ik denk dat je merrie bagn is zichzelf te blesseren en daarom zichzelf spaart dmv naar binnen vallen en "save" (overkruist = makkelijker te balanceren op een kleine wending) galopperen. Is immers makkelijker dan recht te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 01:14

Het is niet makkelijker of moeilijker iets goed of fout aan te leren, het is precies hetzelfde. Het goede proberen we met opzet en het foute gaat meestal per ongeluk, dat is het verschil. Iets goed aanleren wordt alleen maar moeilijk door het consequent moeten blijven en het foute lijkt makkelijker omdat we het helemaal niet opgemerkt hebben dat er een leerprocesje aan de gang was. Met dat alles in het achterhoofd geldt dat de langste weg de kortste is. Oftewel, je moet overal doorheen en je kunt niks overslaan; daarom zijn er de mooie momenten en de mindere.
In het africhten van je paard kun je eigenlijk geen verkorte route nemen omdat alles zijn tijd nodig heeft en het groeien trapsgewijs gaat.

Als je merkt dat je echt achteruit gaat en dingen echt fout gaan, dan is het helemaal niet onverstandig om ook eens iemand anders te laten kijken. Niet alleen om te kijken of je paard wel goed in orde is (na een blessure) maar ook om te bedenken of je opbouw na de rustperiode wel klopt. Het kan zijn dat je paard wat meer tijd nodig heeft om weer op zijn oude niveau te komen en dat hij daar veel hulp van jou bij nodig heeft, dat kan. Dat hij bepaalde dingen al kon en altijd goed uitvoerde, wil niet automatisch zeggen dat hij dat nu net zo goed kan. In dat geval kan een tandje terug wel helpen. Daarnaast kan iemand anders misschien eens met je meekijken om te zien of het gedrag uit onmacht komt (zie boven) of omdat hij misschien toch wat stout en overmoedig is?? Eerst dus kijken of het wel kan wat jij wilt en of je wel de juiste aanpak hebt en pas dan kijk je of je paard misschien een iets te grote vinger in de pap heeft. Stel dat je daarop uitkomt, dan bedenk je dus weer een manier om dat weer in goede banen te leiden waarin je dus duidelijk bent, maar nog steeds zorgt dat je je paard niet overvraagt, enzovoort.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 09:27

Angelique, vergeet niet dat die merrie drachtig is en in april geloof ik? een veulen moet krijgen. Die blinkt niet meer uit in souplesse en lengtebuiging. Vraag dat dan ook niet meer van haar en longeer haar hooguit op een hele grote volte.

De hond is de betere mens

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:34

als het paard volgende maand drachtig is zoum ik er lekker relaxed mee gaan rijden!! het is natuurlijk logisch dat ze nu ang niet so soepel is als anders en dus met veel meer dingen meer moeite heeft!

heb je weleens een vrouw gezien die 7 of 8 maanden zwanger is en nog hetzelfde doet als voordat ze zwanger was? nee, die hebben ook overal meer moeite mee, dat is toch logisch!dus zo is het bij jouw paard ook!

laat het rijden ff voor wat het is, wacht tot het veulen er is en de merrie goed is hersteld en dan kan je weer gaan rijden!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:10

over drachtig gesproken: afgelopen vrijdag in Indoor Brabant reed in de ZI Kür Petra van esch op een merrie die over 3 weken moets bevallen! De kritiek van het publiek naast me kwam niet uit de lucht! Het beestje was bovendien nog hardstikke bang voor alles, kwam een paar keer omhoog. Ze zou maar zo in de stress raken dat dat consequenties voor het veulen zou hebben....

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:21

Een paard voelt meestal ook heel goed aan hoe jij in je vel steekt. Ga maar eens na of op de dagen dat het minder ging, jij misschien niet zo'n zin had om te rijden........je kan dan in een soort vicieuze cirkel terecht komen en dan gaat het voor je gevoel steeds slechter.

Gewoon positief denken en rustig blijven proberen Haha!

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:31

Tyrza schreef:
over drachtig gesproken: afgelopen vrijdag in Indoor Brabant reed in de ZI Kür Petra van esch op een merrie die over 3 weken moets bevallen! De kritiek van het publiek naast me kwam niet uit de lucht! Het beestje was bovendien nog hardstikke bang voor alles, kwam een paar keer omhoog. Ze zou maar zo in de stress raken dat dat consequenties voor het veulen zou hebben....


Sorry hoor, maar dat snap je toch niet? Ga eens na hoe je zelf zou zijn als je hoog zwanger bent, niet dat ik dat weet, maar ik kan me er iets bij voorstellen... Nee, dat vind ik echt raar....

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:38

Dat is inderdaad wel een extreem geval.

Over het algemeen kan het helemaal geen kwaad om een drachtige merrie aan het werk te houden, als je tenminste rekening houdt met haar beperkingen.

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 3 bezoekers