Moet een paard klinisch gekeurd worden voor een ve

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Moet een paard klinisch gekeurd worden voor een ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 23:08

Moet een paard in de prijsklasse tot laten we zeggen 2500,- euro, klinisch gekeurd worden voor het de verzekering in kan gaan?
En als mensen het paard graag willen houden, maar het wordt op een buigproef afgekeurd, heeft het verzekeren dan geen zin?
Ik dacht eigelijk dat paarden vanaf 4000 pas gekeurd hoefden te worden.
Welke verzekering is schappelijker?

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:25

Ja, een paard moet altijd gekeurd worden voor een verzekering! Waarom is hij of zij afgekeurd voor de buigproef? Kan n.l. ook iets tijdelijks zijn, dus heeft het zeker zin om dit nogmaals te laten keuren! Ga maar na hoeveel geld het je kan kosten als dit paard niet verzekerd is. (Dit geld kun je beter investeren in een goed paard wat ook goedgekeurd wordt!) Ik hoor van iedereen dat de AMEV een kei van een verzekeraar is, maar je betaald per gebeurtenis wel 25% mee. Fairmouth heeft een drempel van 250 (GULDEN!) per gebeurtenis maar is wel heel kritisch en wat moeilijker met uitbetalen. Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan laatstgenoemde omdat ik pas echt angst heb voor dure operaties. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:41

mijn pony is wel verzekerd, maar niet gekeurd (toen hij bij ons kwam)

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:48

Dan kan het niet op ziektenkosten zijn waar ik het over heb!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:52

vanaf 10.000 GULDEN is ook röntgen keuring verplicht voor de verzekering... maar een klinische keuring is altijd verplicht...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:53

Mijn paard is verzekerd voor alle ziektenkosten en hoefde niet klinisch gekeurd te worden. Ik zit bij Interpolis.

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:03

mag ik vragen wat een klinische keuring is? Rontgologische keuring is met foto's toch?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:13

ligt volgens mij aan de verzekering die je kiest natascha
en de bedragen liggen bij pony's weer anders dan bij paarden, tenminste, bij de EFO.
Als er 1 been word afgekeurd, kun je het paard dus wel verzekeren, maar dan met uitzondering van DAT been...........

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:50

Sorry hoor maar ik snap niet helemaal waarom er mensen zijn die hun paard uberhaubt laten verzekeren. op een gegeven moment wordt je paard/pony afgekeurd en de verzekering haalt m op voor de slacht. Wie zegt dan dat jou pony daar idd heen gaat?
Wij hadden op de manege iemand van wie haar pony weg moest omdattie afgekeurd was. hij was opgehaald door de verzekering. Hij zou dus naar de slager gaan. Een week later was er een nieuwe manegepony gekomen. Bleek dat dus haar pony te zijn. TErwijl zij d8 dattie dood was. Istie dus gewoon in Utrecht op de veiling doorverkocht...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:09

Bij een klinische keuring wordt er optisch gekeken naar de bewegingen naar het paard (bv buigproeven, op zware bodem bewegen, op harde bodem bewegen) en wordt hij gecheckt op oa de luchtwegen, hartslag, ed.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:13

Leo_American schreef:
Sorry hoor maar ik snap niet helemaal waarom er mensen zijn die hun paard uberhaubt laten verzekeren. op een gegeven moment wordt je paard/pony afgekeurd en de verzekering haalt m op voor de slacht. Wie zegt dan dat jou pony daar idd heen gaat?
Wij hadden op de manege iemand van wie haar pony weg moest omdattie afgekeurd was. hij was opgehaald door de verzekering. Hij zou dus naar de slager gaan. Een week later was er een nieuwe manegepony gekomen. Bleek dat dus haar pony te zijn. TErwijl zij d8 dattie dood was. Istie dus gewoon in Utrecht op de veiling doorverkocht...


Je kan hem ook terugkopen van de verzekering en zelf wegbrengen . Ik heb mijn paard wel verzekerd. Stel dat ie word afgekeurd, ben ik een hoop centen kwijt. Daarom verzeker je dus!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:16

Een kennis van mij heeft afgelopen week ook haar paard moeten laten afkeuren,
dit was er 1 in de echt hoge prijsklasse en ze zijn er zowat een jaar mee bezig geweest.
Maar ze mocht het paard echt niet terug kopen!
Wel mocht ze zelf het paard naar de slacht brengen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:20

Esme_27 schreef:
Mijn paard is verzekerd voor alle ziektenkosten en hoefde niet klinisch gekeurd te worden. Ik zit bij Interpolis.


Dat klopt, maar als jou paard 22 is, of zoiets, dan dondert Interpolis je doodleuk uit de verzekering, het zou ze dan wel eens serieus geld kunnen gaan kosten en daar hebben ze natuurlijk geen zin.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:31

Amev dondert je paard al op 17 jarige leeftijd eruit.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:35

Er komt iemand kijken van de verzekering, dan moet je paard effies draven op het harde enzo. Maar het is absoluut geen vee-arts, gewoon een vent in een verzekeringspakje. Baduh was heeeeeel erg goedkoop, maar er kwam wel een kereltje langs.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:46

Goedkope premie heeft natuurlijk ook te maken met wat voor dekking je wilt hebben....

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:44

Volgens mij moet ieder paard klinisch gekeurd worden voor een verzekering. Bovendien lijkt me dat een koper dat ook voor zichzelf graag wil.

Ik heb zelf goede ervaringen met AMEV/HIPPO. Een paard afgekeurd gehad en die mocht ik zelf wegbrengen zonder dat ik daar financieel minder van werd. Geld stond eerder op mijn rekening dan dat het paard bij de slacht was.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:26

Fitzroy schreef:
Volgens mij moet ieder paard klinisch gekeurd worden voor een verzekering. Bovendien lijkt me dat een koper dat ook voor zichzelf graag wil.
<knip>


Nee hoor, ligt geheel aan de gewenste dekking en het verzekerde bedrag.
Aankoopkeuring is ook voor jezelf maar betrekkelijk hoor, een garantiebewijs krijg je er nooit bij *LOL*

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:07

Hoe kunnen ze controleren hoe oud je paard is? Als ze hem uit de verzekering willen gooien?

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:19

Je kan ook wel bij koop de verzekering van de vorige eigenaar overnemen. Dan hoef je niet te keuren en geldt het laatste keuringsrapport.
Zegt dus niets over huidige 'staat' Haha! van het paard wat je wil kopen, maar je bent in ieder geval gedekt.

NB: Nikita is niet verzekerd.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:53

Sjuimpje schreef:
Een kennis van mij heeft afgelopen week ook haar paard moeten laten afkeuren,
dit was er 1 in de echt hoge prijsklasse en ze zijn er zowat een jaar mee bezig geweest.
Maar ze mocht het paard echt niet terug kopen!
Wel mocht ze zelf het paard naar de slacht brengen.

Daar moet je ook op letten als je een verzekering afsluit. Wij hebben voor Sher expres een verzekering afgesloten waarbij we haar nog wel mogen terugkopen. Als ze dan afgekeurd is voor de sport, maar nog wel kan lopen etc zonder pijn, mag ze lekker nog een paar jaar het land op

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 19:57

Een ponyclubgenootje van mij heeft destijds een paard laten afkeuren en die heeft toen een brandmerk in zijn nek gekregen (A=afgekeurd) omdat ze hem voor de slachtprijs terug kochten van de verzekering. Gebeurt dat tegenwoordig niet meer ? Ik kan me voorstellen dat ze dat tegenwoordig via een chip kunnen vastleggen ? Dit was trouwens wel 15jaar geleden !

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:36

Eldientje is wel klinisch gekeurd, en ook verzekerd, maar ik heb haar laten keuren voor mn eigen gemoedsrust, voor de verzekering hoefde t niet.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 00:01

Bestaat er (overal) niet meer zoiets als een onderlinge verzekering?
Dat je paard laag wordt getaxeerd, en de premie ook laag is, en men niet vraagt naar een klinische keuring?
Enne........
Een paard wat je zelf hebt gefokt, en die niet door de keuring heenkomt, valt dus ook niet te verzekeren?
Vooral bij buigproeven en longeren op de harde circel, vallen toch velen af.
De veeartsen zijn (te) kritisch!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 08:18

Euh ja Natasha,
maar dat zeg jij uit het oogpunt van de verkoper?
Als ik een paard koop wil ik iig dat hij klinisch goed is, nou hoeven ze heus niet spectaculair over de benen op het harde. Maar ze moeten wel zo goed als rad lopen. Zelfde met een buigproef ze mogen heus een paar passen kreupelen, maar aan het eind van het lange stuk moeten ze toch weer hersteld zijn.
Als je als verkoper te vaak met paarden blijft zitten moet je toch bij jezelf te rade gaan...