gallen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

gallen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 13:56

Mijn halve shire/hackney heeft al enkele jaren soms wat dikke achterbenen, met name de kogels, aan de buitenkant van zijn benen. Ik rijdt hem wel gewoon, zodat de doorbloeding goed blijft. Sinds kort heeft hij een best wel grote bult op deze plaats. het lijkt een beetje op een ei. Het valt niet op door zijn behang, je ziet het niet duidelijk. Hij loopt er helemaal niet kreupel van. Mijn instructrice zegt dat het een gal is en niet ernstig is. Het kan gekomen zijn door een overbelasting zei ze. Volgens haar gaat het niet meer weg en is het gewoon een schoonheidsfoutje.. Ik vind het toch wel raar en dik, dus laat ik er toch even de veearts naar kijken van de week.
Wat denken jullie hiervan?


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:14

Kan niet zoveel kwaad hoor. Zolang ze niet kreupel is, is er niets aan de hand. Je krijgt het ok niet goed meer weg. Een van mijn paarden heeft het ook en het kan geen kwaad. Om het te beperken is goed opwarmen en afkoelen het voornaamste. Ook de benen na het werk +/- 15min goed koelen is heel goed.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 19:28

Afspuiten doe ik zo vaak mogelijk, vooral na het rijden.
Ballouk staat in de winter vaak binnen. Hij gaat wel elke dag enkele uurtjes naar buiten, en vier keer in de week rijden. Misschien dat het wel komt doordat hij minder beweging krijgt dan in de zomer, als hij dag en nacht buiten staat.


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:11

Als ze veel bewegen dan neemt de zwelling af en zodra je ze stil zet loopt het weer net zo snel op. Dus beweging heeft zeker een positieve invloed op het verloop. Als mijn paard de hele middag in het land heeft gelopen dan zijn de beentjes ook mooi droog en na een nachtje op stal zitten de galletjes er weer. Niks aan te doen.
Ik leg wel regelmatig een klei bandage aan na het werken om de benen wat langer koeling te geven en ik heb een speciale homeopatische zalf wat ik na het werk op de benen smeer om de spieren en pezen te koelen en ontspannen. Meer dan dat kan je bijna niet doen hoor.
Succes ermee.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:15

Sommige mensen doen 's nachts stalbandages bij het paard om om de gallen te voorkomen en zgn mooie droge benen te houden. Ben ik persoonlijk geen voorstander van.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 12:02

ik heb ook altijd geleerd dat stalbandages niet veel goed doen, maar vaak alleen maar kwaad. zwak zouden ze ervan kunnen worden enzo..
En mijn paard heeft al een bergje haar aan zijn benen!!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:05

Powder Amoricaine erop smeren! Verkrijgbaar bij Divoza. Het is een poeder dat je met water moet aanmaken tot een klei en dat smeer je op de benen. Heeft een opdrogend effect.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers