Vaarbewijs??

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Vaarbewijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 08:54

In ons district hebben we een politieboot waar eigenlijk niets meegedaan word en ik loop al een tijdje te zeuren bij m´n baas dat dat wel heel jammer is en dat hij mooi gebruikt zou kunnen worden voor controle op visstroperij (ik werk in Harderwijk).
Werd ik net opgebeld dat ik volgende maand mijn vaarbewijs kan gaan halen Haha!
Alleen 1 probleempje, ik heb eigenlijk nog nooit gevaren en weet net het verschil tussen een zeilboot en een motorboot, verder heb ik totaal geen verstand van boten of de waterverkeersregels.

Vraagje: Wie heeft zijn vaarbewijs en wat moet je daar allemaal voor weten/kunnen?


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 08:57

hum een vaarbewijs vereist toch wel wat kennis over boten, navigatie, stromingen, het lezen van waterkaarten, voorrangsregels op het water e.d. Je moet ook en man over boord manouvre kunnen uitvoeren.

Voor zover ik weet heb je in Nederland een vaarbewijs nodig voor een boot vanaf een bepaalde lengte. Uit mijn hoofd is dat dacht ik vanaf negen meter. Je kunt op het net vaarbewijs intikken, dan krijg je relatief veel info. Als je iets niet weet, pb dan even. Dan vraag ik het aan mijn broer. Dat is de wedstrijdzeiler van de familie.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:00

Is het niet zo dat er ook cursussen (en dus ook vaarbewijzen) zijn voor onervaren mensen? Dat lijkt mij wel. Hier in de buurt wordt relatief veel gezeild (Loosdrecht) en er zijn altijd mensen die echt nog niet eens het verschil tussen twee boten kunnen zien die ook leren varen...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:01

Laui! schreef:
Is het niet zo dat er ook cursussen (en dus ook vaarbewijzen) zijn voor onervaren mensen? Dat lijkt mij wel. Hier in de buurt wordt relatief veel gezeild (Loosdrecht) en er zijn altijd mensen die echt nog niet eens het verschil tussen twee boten kunnen zien die ook leren varen...


ja die zijn er hoor...In Friesland in ieder geval, om meerdere plekken. Bij Loosdrecht zijn in ieder geval zeilcursussen, of ze er ook vaarbewijs doen weet ik niet...

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:02

Anya: langer dan 15 meter of harder kunnen dan 20 km/h (en dat zal die politieboot wel kunnen)

Mijn vader is er toevallig mee bezig. Hij vindt dat het niks voorstelt, maar hij vaart dan ook al 30 jaar ofzo Haha! Als je totaal niks met boten hebt, dan kon het nog best wel eens tegenvallen denk ik, vooral de navigatievraagstukken.
Hier kun je denk ik wel wat meer vinden:

http://vaarbewijs.info
www.vaarbewijs.nl

Of type gewoon even vaarbewijs in bij Google *LOL*

Nulla tenaci invia est via

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:11

Margreet schreef:
Anya: langer dan 15 meter of harder kunnen dan 20 km/h (en dat zal die politieboot wel kunnen)

Mijn vader is er toevallig mee bezig. Hij vindt dat het niks voorstelt, maar hij vaart dan ook al 30 jaar ofzo Haha! Als je totaal niks met boten hebt, dan kon het nog best wel eens tegenvallen denk ik, vooral de navigatievraagstukken.
Hier kun je denk ik wel wat meer vinden:

http://vaarbewijs.info
www.vaarbewijs.nl

Of type gewoon even vaarbewijs in bij Google *LOL*


Ja je hebt gelijk met die vijftien meter, volgens mij komt die 9 meter uit de oude zeilreglementen. Ik heb het boek wel eens doorgebladerd...Mijn zusje wat het aan het doen. Vooral het navigatiedeel is inderdaad redelijk ingewikkeld. Ik zeil al jaren (mooi weer zeiler) vanwege een wedstrijdzeilende familie met 5 boten (ik ben een dissident met mijn landdier Haha! ) maar het lezen van die waddenzeekaarten en ook nog rekening houden met het tij vind ik nog wel redelijk ingewikkeld. Nou is dat met zeilen weer wat ingewikkelder dan met zo'n grote motorboot. Dan hou je je gewoon aan de vaargeul Knipoog en daar liggen boeien....

Maar een makkie wordt het niet als je geen ervaring op het water hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:24

Bedankt Margreet Haha!
Ik heb net wat proefexamens bekeken en moet dus echt wel even aan de studie.
De boot is niet zo heel erg groot, het is een soort snel motorbootje (weet niet hoe het type heet).
Als het water wat warmer is gaan we oefenen om de Kira vanaf de boot te laten stellen.
Nu maar zeuren om een Patrol om de boot met aanhanger te kunnen trekken want m´n huidige dienstauto (Astra stationcar) kan hem vast niet trekken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:33

Het examen voor het vaarbewijs is best wel pittig als je geen praktijkervaring hebt vind ik. Het navigatiegedeelte is niet echt heel makkelijk Haha! en verder moet je eigenlijk gewoon het complete bpr uit je knarretje leren. Niet moeilijk, maar best veel.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:01

Het vaarbewijs is volgens mij alleen maar theorie uit je hoofd leren en wat technieken toe kunnen passen. Ik dacht dat je zelfs gewoon een LOI-cursusje kunt doen. Mijn vader heeft vroeger cursussen gegeven voor het vaarbewijs, maar dat doet hij nu niet meer.
De vader van m'n vriend heeft het ook gehaald en van zijn vaartechnieken heb ik nou niet echt een hoge dunk. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:56

Het hebben van een vaarbewijs zegt ook niks over je vaarcapaciteiten.... Het is slechts een middel om te zorgen dat mensen in ieder geval een stuk theoretische kennis hebben (al is het maar tijdelijk met het examen) Haha!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:37

Er is toch een boekje van de ANWB voor het vaarbewijs? Volgens mij hoef je ook geen praktijk dingen te tonen, is het puur theorie. Wat ik persoonlijk link vind, gekeken naar mijn ervaringen, is dat men dan wel een vaarbewijs heeft maar van het varen an sich totaal geen kaas heeft gegeten, ongeacht of ze in een motorboot of zeilbootje varen.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:31

Mijn vader heeft zijn vaarbewijs een paar jaar terug gehaalt, mag op schepen tot een bepaalde lengte, maar een klein motorbootje is tot nu toe het enigste wat hij heeft bestuurd,. De rest is ook allemaal nieuw, maar hij mag het varen... Best wel vreemd...
wel alleen op binnewateren, dat is ook nog een heel verschil.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:40

Ilindra schreef:
Bedankt Margreet Haha!
Ik heb net wat proefexamens bekeken en moet dus echt wel even aan de studie.
De boot is niet zo heel erg groot, het is een soort snel motorbootje (weet niet hoe het type heet).
Als het water wat warmer is gaan we oefenen om de Kira vanaf de boot te laten stellen.
Nu maar zeuren om een Patrol om de boot met aanhanger te kunnen trekken want m´n huidige dienstauto (Astra stationcar) kan hem vast niet trekken Haha!


Je mag de mijne wel lenen hoor!! Ik heb nog wel een politie-baseballpet en dan kan ik je chauffeuren! Haha! .
Heb trouwens ook nog mijn blouses en mijn streepjes.... Die wilden ze niet meer terug Verward .

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, ChanelR, ComscoreBot, Dyphusion, estell__, floorsxm, Fly_high, Josien_, koenlover, Larissajulia, Marion_, Plonspony, Renee1991, ryukapple, Schuur_, Seventeen, Sharnelle, Steenbok12, sunshine, x_Rebecca en 88 bezoekers