Hoe traint jullie trainer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Hoe traint jullie trainer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:56

Duidelijke vraag geloof ik Haha!
Ben dus erg benieuwd hoe jullie trainer traint. Heeft hij/zij zelf les, zo ja in welke frequentie en van wie dan (naam mag, zie poll, hoeft niet -> ben vooral benieuwd wat iemand "is" in de westernsport)


DubbelFun

Berichten: 88543
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:19

Sonja schreef:
Duidelijke vraag geloof ik Haha!
Ben dus erg benieuwd hoe jullie trainer traint. Heeft hij/zij zelf les, zo ja in welke frequentie en van wie dan (naam mag, zie poll, hoeft niet -> ben vooral benieuwd wat iemand "is" in de westernsport)


Vanaf morgen mits de meerderheid van 'ja'-zeggers idd de meerderheid blijft houden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:49

Staat ook bij Hoeft niet. Naam op zich boeit me niet, meer in hoeverre die trainer weer boven je eigen trainer staat qua kunnen, of misschien wel niet.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:53

daar zit een addertje onder het gras of grass, sonja
ik vind niet dat een trainer,als hij zelf met rijden niet zo goed is ,maar het wel aan jouw over kan brengen hoe het beter zou gaan ,ook niet onder zijn leerling staat of dat een trainer is of niet.

o wat doe ik nu weer,ik heb ook geen grote prijzen behaald,nu ja ons kent ons zal ik maar zeggen.
o ik zet er maar niet onder dat ik rinus ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:17

Dat maakt toch ook niet uit Rinus? Mijn trainer kom je ook niet veel op wedstrijden tegen, maar ik kan nog zooooo veel van hem leren....
Wedstrijdniveau zegt mij niet alles.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:28

Ik vind het het belangrijkste dat mijn trainer alles heel duidelijk kan uitleggen. Als hij iets verteld begrijp ik meteen wat hij bedoelt. Hij kan het echt supergoed verwoorden Lachen

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:40

sorrry was even de kids aan het halen Sonja.
moest je me naam nu noemen????
ik begrijp het sonja, maar ik gaf reactie op je vraag in hoeverre de trainer van de trainer boven hem moest staan,en daar geldt het zelfde,ook die trainer hoeft geen betere prestaties gehaald te hebben maar het goed kunnen verwoorden.

rinus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:15

Huilen 88x bekeken maar niemands trainer traint blijkbaar in dit land Huilen
Dus was mijn stelling in een vorig topic toch waar? (dat trainers vaak zo verduveld arrogant zijn dat ze denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben en dat ze zelf helemaal JE van HET zijn....)

Cer

Berichten: 30073
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:20

Nou ja ik zou wel wat willen zeggen, maar ik heb geen trainer... doe het op de doe-het-zelf methode, 20 jaar ervaring in the pocket en goed mn ogen openhouden...

Oh, en ik ben zowieso aan het afbouwen qua rijden om er uiteindelijk mee op te houden, dus ga me niet meer verdiepen in trainingstechnieken etc.

Sorry dat ik geen waardevolle bijdrage kan leveren, maar ik was wel benieuwd naar eventuele reacties!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:27

OK OK, hier komt dan de eerste... Haha! Degene van wie ik les heb gaat zelf ook regelmatig naar clinics.

Zoals in een ander topic genoemd is niet elke clinic even leerzaam, maar ook daar leer je weer hoe je het niet wilt.

Als ik dan les heb, krijg ik ineens een oefening die ik nog niet ken met de daarbij behorende uitleg. Werkt wel verfrissend vind ik, en, net zoals met een clinic, als het het paard niet ligt (vind ik belangrijker dan de ruiter), hou je er mee op, maar heb je een "probleem" waar je met de jou reeds bekende methodes inet uit komt, is het fijn als je eens ergens anders je licht op kunt steken

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:58

Ik heb momenteel 2 trainers.
Een ken ik nog niet zo lang maar geeft erg prettig les (komt aan huis, ook makkelijk)
De ander is Alphons Dikhoof en die heeft zelf les van PeterSimons. Wat wel heel grappig is is dat hij in onze les ook vaak dezelfde oefeningen doet met ons als waar hij met Peter mee bezig is. Ook elementen van zijn wedstrijden gebruikt hij bij ons. Zo was er laatst in de Kalverhoek bij de trail een oefening waar balken als een waaier op de grond lagen waar je in galop overheen moest. Dat bleek een erg moeilijke oefening te zijn en ook bij Alphons ging dat niet helemaal goed. Wij waren er dus al op voorbereid dat die woensdag erna in onze les de balkjes klaar zouden liggen. Weliswaar een stuk ruimer neergelegd maar toch...
Dat vind ik erg leuk en afwisselnd aan zijn lessen.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:58

De trainer waar ik nu rij, heb ik sinds een jaar of drie. Ik vind, voor zover ik hem bezig gezien heb, dat hij erg paardvriendelijk is, ik heb hem nooit onnodig grof zien doen. Hij volgt zelf ook clinics, en ik merk dat hij die ervaringen ook gebruikt in de lessen. Hij is judge en heeft dus ook kijk op hoe het in de ring hoort. Nadeel vind ik dat hij mij op wedstrijden geen begeleiding oid geeft, terwijl hij wel aanwezig is. De volgende week in de les hoor ik dan wat er fout ging, dus hij kijkt stiekum wel.... En inderdaad, het gaat wel om het geld, ik als ruitertje met anderhalf paard tel niet echt mee. Daar merk ik in de les trouwens niets van hoor, iedereen krijgt hetzelfde les, maar in de omgang daaromheen merk ik duidelijk verschil...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:30

Zoals iedereen zo onderhand nu wel weet hier Lachen volg ik de thuisstudie van Parelli. En dat is voor mij de beste beslissing die ik tot nu toe heb genomen. Ik heb van diverse trainers les gehad maar ik 'miste' nog iets. Er werd puur en alleen gelet of mijn paard goed liep of niet, de rest werd niks mee gedaan. Van parelli heb ik geleerd om mijn paard met grondwerk voor te bereiden op hulpen etc en ik leer ook om mijn paard steeds beter te 'lezen' en mijn vragen goed voor te bereiden zodat ik ook een goed antwoord krijg. Ook in het zadel krijg ik heel veel oefeningen voor zit etc en dat viel in het begin zeker niet mee. Dit alles heeft er nu toe geleid dat ik steeds meer de hulpen kan verfijnen, een zeer gewillig paard heb die totaal ontspannen kan lopen en vooral veel lol heeft!! Als ik nog wel vragen heb kan ik eddy modde bellen of bv een video maken en opsturen. Ook zijn er diverse sites waar ik met mijn vragen terecht kan. Er is zelfs mental-coaching (www.parellinet.com) voor als je het even niet ziet zitten of als het gewoon niet ging die dag. Als we er aan toe zijn wil ik zeker ook weer wedstrijden gaan rijden maar die mislukken meestal door mijn eigen wedstrijdangst. Maar uiteraard ga ik ook graag mee met iemand naar les om te kijken etc, ik steek er altijd weer wat van op. Wat ik wel mis is begeleiding op wedstrijden. Voor mij is een wedstrijd echt nog steeds vrij veel stress en dat uit zich uiteraard ook in het gedrag van mijn paard. Ik zou het fijn vinden om op die momenten eens begeleiding te hebben.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:29

Er zijn ook trainers die top ruiters zijn maar het gewoon heel slecht over kunnen brengen maar dat wil niet zeggen dat het gelijk geen goede trainer is.
En ik heb ook mijn eigen trainer en op de manier waarop op zij mij traint ben ik het hartstikke mee eens de manier van lesgeven.
Maar ik vind Volker Schmitt gewoon een verschrikkelijk mooie ruiter een mmoie stijl alles meer dus het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je je eigen trainer gelijk helemaal de beste vind dat is bij mij in elk geval niet zo.
Maar ieder zijn mening.

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:56

Sonja schreef:
|( 88x bekeken maar niemands trainer traint blijkbaar in dit land Huilen


Ondertussen heb jij ook nog niets verteld Haha!

Of Angelique ook les krijgt weet ik niet. Zelf geeft ze zoveel mogelijk les als ze kan. Ze zit tot over haar oren in de privé-lessen en Michel geeft zoveel mogelijk de lessen zodat zij meer tijd overhoudt voor haar trainingspaarden en haar privéleven natuurlijk.
Ja, hoe ze traint...ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen (aangezien jij topicstarter bent, wil ik ook graag jouw verhaal horen, waarvan ik dan weer kan afkijken Tong uitsteken). Ze traint in principe veel op reining, omdat ze dat zelf ook rijdt. Daarnaast geeft ze ook trailclinics en is er weleens een halterclinic voorbij gekomen. Ook longeerclinics worden er weleens gegeven. Zo leer je overal wat van Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:58

cornelie schreef:
Zoals iedereen zo onderhand nu wel weet hier Lachen volg ik de thuisstudie van Parelli. En dat is voor mij de beste beslissing die ik tot nu toe heb genomen.

Krijg je bij die video's alleen les in NH of ook bv. in reining op een PP manier?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 17:37

Xono: Angelique heeft een keer een clinic gevolgd van Craig Johnson.

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 21:33

XoNo schreef:
Ondertussen heb jij ook nog niets verteld Haha!


Knipoog Je hebt gelijk, maar ik had het in een ander topic al gedaan.

Mijn trainer traint zelf alleen met zijn eigen vrouw, waar Dick ook les van heeft. Effe duidelijker: ik train dus bij hem, en Dick traint bij haar.
Ze trainen dus samen, maar hebben allebei geen les van buitenaf. Hebben jaren op Madepolder gereden, maar zijn toen "op zichzelf" gegaan en ik geloof dat ze alleen bij echte probleemgevallen nog terugvallen op Van Amstel.
(Correct me if I'm wrong, ik weet dat je meeleest Haha! )

Het voordeel van dat zij samen kunnen trainen, is dat ze elkaar scherp kunnen houden. Nadeel is denk ik dat ze niet snel verder komen dan het niveau dat ze momenteel hebben, juist omdat er geen frisse invloeden doorheen waaien. Natuurlijk gaan ze wel kijken op wedstrijden, en zijn er ook weer startplannen voor dit jaar, maar ik denk persoonlijk dat ook een trainer een trainer nodig heeft.

Ik leste hiervoor bij Jan van Beerendonk (moest daar helaas mee stoppen omdat ik niet de mogelijkheid had om daar elke week heen te gaan met de paarden en ik te ver weg woonde voor Jan om bij mij te komen) en die was altijd erg enthousiast over een of andere Canadees die regelmatig in Nederland komt, en waarbij Jan dan weer trainde. Dit merkte je dan ook meteen in z'n lessen, waren meteen NOG geinspireerder.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 23:26

vera schreef:
Krijg je bij die video's alleen les in NH of ook bv. in reining op een PP manier?

Ik heb het level 1 en level 2 thuisstudiepakket. Een pakket bestaat uit 1 a 2 video's, 1 casette bandje, 1 theorieboek en 10 kleine zakboekjes waar de lessen in staan. De video is onder het mom van 'leuk video kijken' doodsaai. Alles wordt heel vaak en langzaam voorgedaan met heel veel uitleg erbij. Dit bekijk ik dus eerst heel goed en als ik dat bv die dag gedaan heb met pride kijk ik later terug of mijn paard net zo reageerde, of ik ook zo deed etc etc. Op het casettebandje staat voor level 2 bv uitgebreid de 4 verantwoordelijkheden van het paard en de 4 verantwoordelijkheden van de ruiter. Dan heb je nog het grote theorieboek. Voor level 1 staat er een artikel in over hoe een paard denkt, hoe straf overkomt en vooral hoe om te gaan met bijten, trappen, slaan etc etc. En hoe je dat gedrag van te voren aan kan zien komen en wat het betekend en of het paard op dat moment left-brainded (onstpannen) was of right-brainded (flight/fight modus). Het dikke theorieboek van level 2 bestaat uit nog meer paardenpsychologie, uitleg van de 7 games en wat ze nou precies inhouden en doen etc, uitleg over de gangen, de 8 verantwoordelijkheden, en noem het allemaal maar op. Vervolgens neem je de lesboekjes mee naar je paard. Daar staat heel duidelijk met foto's in wat de bedoeling is en hoe je dat voor elkaar krijgt. Aangezien veiligheid een belangrijk iets is staat er ook altijd bij hoe je e.e.a. op een veilige manier kunt doen. Na uitleg over de 'ideale' situatie heb je ook een kopje 'pitfalls' (bv mijn paard reageert niet en wat doe je daaraan of bij verkeerde reakties etc) en een kopje 'troubleshooting' hier staan nog wat meer tips. Zo werk je alle 10 de lesboekjes af en werk je aan je 'savvy' (horsemanship) Dit werkt op 4 niveau's: at liberty (in vrijheid), on line (aan een touw) freestyle (onder het zadel met een halster rijden ) en finesse (onder het zadel met bit). Alles wijst zich eigenlijk vanzelf wel, er zijn dus verder diverse mailinglijsten beschikbaar en je kan eddy modde bellen voor info of het probleem opnemen op video en dan krijg je bericht terug. Als je een baaldag hebt (ik ben een mislukkeling, dingen lukken nooit als mensen kijken (ikke Haha! ), ik heb te weinig tijd, ik schuif dingen voor me uit etc etc dan kan je weer kijken op www.parellinet.com en wordt je door deze dingen heengeloodst. Eigenlijk een heel compleet programma en ik kan mij er prima mee redden. Zoals ik eerder al schreef, je houding, zit etc aan alles wordt gewerkt. Parelli is van oorsprong een westernruiter dus hier komt ook heel veel van terug, zijwaarts, spin, stop, snelle/langzame cirkels, wissels, noem het allemaal maar op. Maar ook dit programma kost tijd, ik ben er net een jaar mee bezig maar dat wil zeker niet zeggen dat ik het nu al allemaal perfect zou kunnen en meteen kampioen zou worden ofzo. Er zijn in totaal 10 levels maar als je level 1 t/m 3 hebt ben je al een heeeeeeeeel eind. Maar nogmaals, als een westerntrainer hier in nederland mij dit ook allemaal kan bieden zou ik daar zeker graag les volgen Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 23:50

Trinity schreef:
Xono: Angelique heeft een keer een clinic gevolgd van Craig Johnson.


Ok Haha! Zo leer je nog eens wat Lachen

Maar verder traint Angelique ook samen met Henk. Henk rijdt dan zelf niet (meer), maar weet er theoretisch heel veel van af. Ik geloof ook dat hij zelf heeft gereden wat het allemaal nog net iets makkelijker maakt. Henk geeft zelf geen les (behalve les in de band tussen paard en ruiter/eigenaar, longeren...dat soort dingen). Hij kan soms wel met goede tips komen als je zelf aan het losrijden bent en iets niet helemaal lukt, of als hij denkt dat je iets verkeerd doet.

Verder volgt An dus blijkbaar weleens clinics *LOL* Michel krijgt ook nog les van Angelique. Zo leren ze allemaal van elkaar en houden ze elkaar scherp. Ik krijg les van zowel Michel als Angelique, dus krijg zo ook 2 inzichten te zien en kan daaruit weer mijn eigen manier halen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:56

Wat voor mij qua trainer belangrijk is, is dat de persoon zelf met regelmaat naar Amerika gaat om daar te trainen (bijvoorbeeld voor 1 of 2 weken) en daarbij ook op wedstrijden binnen Europa de ogen open houdt hoe andere trainers aan het werk zijn met de paarden.
(Een trainer die ooit een keer een clinic heeft gevolgd, nee, diegene die dit regelmatig bijhouden zijn degenen die ik interessant vind.)

Op deze manier hebben wij 2 trainers over gehouden met wie we erg tevreden zijn. Deze 2 weten van elkaar dat we bij beiden lessen en zelfs al zijn we op wedstrijd en ze zijn er alletwee dan zijn er geen scheve of boze gezichten omdat de ander staat te coachen. Dat noem ik nou toppie.
Weet niet of we nu wel of niet namen mogen noemen, nou ja, dit is niet negatief, dus hierbij: De een is Peter Simons en de andere Volker Schmitt.

Dit is voor Paulus zijn wedstrijdprogramma.

Voor mij is een trainer belangrijk om te helpen mijn paard puur correct op manoevres te houden dus in de stelling op de cirkel, recht op rechte lijnen, zorgen dat je het paard soepel kunt maken etc. etc. Daarvoor heb ik geen westerntrainer nodig, gewoon bij ons op stal dressuurles volgen.

Dus, zo werkt Paulus met het paard aan specifieke stukken van stops, spins, roll backs, en houd ik het basiswerk bij.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 09:27

leuk om iemands mening te horen en dat is een positieve uitkomst.
Groetjes Trin

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think


Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:18

Sonja schreef:
[Ik leste hiervoor bij Jan van Beerendonk (moest daar helaas mee stoppen omdat ik niet de mogelijkheid had om daar elke week heen te gaan met de paarden en ik te ver weg woonde voor Jan om bij mij te komen) en die was altijd erg enthousiast over een of andere Canadees die regelmatig in Nederland komt, en waarbij Jan dan weer trainde. Dit merkte je dan ook meteen in z'n lessen, waren meteen NOG geinspireerder.
[/quote]


Die Canadees is toch Fred Tornton (hoop dat ik het goed geschreven heb) dacht ik. Een vriendinnetje van mij lesde bij Jan en die heeft ook wel eens zo'n clinic van die Fred Tornton gevolgd en daar had ze heel veel van opgestoken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:20

Yep klopt, kon niet op de naam komen Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers