Paard luisterd echt helemaal niet!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Paard luisterd echt helemaal niet!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 19:26

Dit stukje gaat niet over mijn paard, maar over het paard van mijn vriendin.
Haar paard heeft dus echte kuren, hij bokt en stijgert niet een beetje, maar eigenlijk de hele tijd. Het begon ongeveer 1,5 jaar geleden. De dag dat ze het paard kreeg. Ze ging hem longeren, paard draait zich om bokt en heeft mijn vriendin in het gezicht geschopt. (Weet je over wat voor een paard ik nu praat)...

Het paard bokt alleen maar, of loopt alleen maar achteruit. Het meisje doet echt helemaal niks verkeerd. Maar het echte probleem is niets helpt meer. Met sporen durft ze eigenlijk niet meer te rijden, omdat ze letterlijk gaatjes in hem prikt. Ze rijdt wel altijd met zweep, maar dat helpt dus niet meer. Hij doet precies wat hij zelf wil.

Ze weet niet meer wat zij met hem moet doen, weet iemand van jullie het????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 19:31

Ze doet misschien niets verkeerd, maar ze doet niets! Denk dat dat het probleem is.

Een ervaren ruiter het dier laten doorrijden, en daarna met begeleiding overnieuw beginnen. Paard is niets mis mee, ruiter is volgens mij te passief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 19:49

Ja, goede begeleiding zoeken!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 20:34

Weet je wel 100% zeker dat er een medische oorzaak voor het probleem is?

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 09:39

Ik denk niet dat het aan het meisje ligt, want hij reageert gewoon niet meer op de zweep. (Meisje rijdt nu L2 met wp's, maar die haalt ze alleen als het pard tijdens de proef geen kuren heeft, want hij doet ook gewoon gek op wedstrijd)

Er zijn verschillende mensen bij geweest. De instructrice vande ponyclub, weet ook geen raad meer.
En de manegeeigenaar die ook al jaren parden inrijdt enz... heeft erop gereden, paard luistert gewoon helemaal niet.
Maar het echte probleem is dat het paard nergens meer op reageert.
En longeren kan ook niet omdat ze het niet aan durft na wat er de eerste keer is gebeurt.

Iets medisch is het niet, hij is goedgekeurd, en er zijn ook al veeartsen bij geweest, hij kreeg eerst alleen poeder zodat hij zijn rug beter kon ontspannen.
Weet iemand een oplossing???

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 09:39

hmm, mijn vriendin had zo'n paard, ze heeft hem moeten verkopen, wat je ook kan doen is hem zoals iedereen zegt onder begeleiding rijden

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 09:55

Emeraldo"]
Ik denk niet dat het aan het meisje ligt, want hij reageert gewoon niet meer op de zweep. (Meisje rijdt nu L2 met wp's, maar die haalt ze alleen als het pard tijdens de proef geen kuren heeft, want hij doet ook gewoon gek op wedstrijd)
[/quote]
Rijdt ze wedstrijden met hem terwijl hij niet te hanteren is? Vind ik dan wel een hele prestatie Haha! Op de een of andere manier klinkt mij dit niet logisch in de oren.
[quote="Emeraldo schreef:
Maar het echte probleem is dat het paard nergens meer op reageert.
En longeren kan ook niet omdat ze het niet aan durft na wat er de eerste keer is gebeurt.

Kan iemand anders hem niet eens longeren als ze het zelf niet durft (wat ik me heel goed voorstellen kan)?
Het klinkt mij alsof het dier weinig respect heeft voor mensen. En freestyle "longeren", is dat niks? Dan heb je die ellendige longeerlijn (frustraties van mij uit het verleden Haha! ) niet vast, en ben je zelf veel flexibeler. Met een zweep kun je hem dan op afstand houden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 09:56

als ze de tijd heeft zou ik hem lekker een jaar het land op gooien, dan nog een keer proberen en als dat niet werkt zou ik hem wegdoen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 10:35

Idd gijsenkim eerst maar lekker de wei op daar komen lekeer tot rust de zou dat paard ook bijv. to na de heft erin laten en in de winter weer beginnen, we moet hij dan met andere paarden de wei op.
Is wat voor stal staat hij? Komt hij er weleens uit? Gewoon losgegooid wei op.
Mischien het paard veel aandacht geven en belonen bij dingen die hij wel leuk vind mischien ee wandeling naar buiten lekker laten grazen.

Maar er is hier ook een andere kant: Eerst leider voor het paard dan pas een vriend.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 11:51

Trixy"]
[quote="Emeraldo schreef:
Ik denk niet dat het aan het meisje ligt, want hij reageert gewoon niet meer op de zweep. (Meisje rijdt nu L2 met wp's, maar die haalt ze alleen als het pard tijdens de proef geen kuren heeft, want hij doet ook gewoon gek op wedstrijd)

Rijdt ze wedstrijden met hem terwijl hij niet te hanteren is? Vind ik dan wel een hele prestatie Haha! Op de een of andere manier klinkt mij dit niet logisch in de oren.
[/quote]

Ik vind het rijden van wedstrijden in deze situatie geen prestatie maar zeer onverantwoord. Lips are sealed

Zoals pipo al zij niks doen is ook fout. Ik krijg het idee dat er vanaf het begin af aan er een grote miscommunicatie is geweest tussen paard en ruiter, wat nu zeer de verkeerde kant op dreigt te gaan.

Zoek of professionele begeleiding of zet hem voorlopig op het land. Probeer terug te gaan in de tijd. Hoe is dit proces verlopen, zijn er goee periodes geweest of is er in een keer zo'n omslag. Was het paard voor aankoop ook al zo????

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 12:58

Ik ben trouwens echt altijd ontzettend beineuwd naar hoe ze nou in het echt zijn, als je het zelf kan zien.
Zelf had ik toen ik 13 was een verzorgpaard, nou die was net gecastreert en was 3. Dus ik er mee lopen werd mee gesleurd dat beest spring zo over de longeer bak heen over mij heen want ik stond bij de kettingen van de ingang. We konden hem totaal niet aan dus en hij mocht daar van die pension eigenaars ook niet los in de bak.
Nou toen heeft dat paard een half jaar in zijn stal gestaan, het was vooral het verzorgpaard van mijn vriendin maar ik kwam ook nog gewoon.
Echt een heel trist geval volgens mij is dat paard ook helemaal gek in zijn hoofd geworden.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 17:15

Als hij echt zo idioot doet, dan was ze vast niet zover gekomen.
Als ze L2 rijdt, dan valt het denk ik wel mee. Ik bedoel, het paard doet blijkbaar wel iets. Ik denk dat er een grote miscommunicatie is, idd.

Ik denk idd, dat er even opnieuw begonnen moet worden. En dan met een wat vastere hand en discipline. Geen harde aanpak, maar wel duidelijkheid.

Nog een vraagje: Ze is in haar gezicht geschopt???? Dan had ze vast en zeker letsel.......

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 18:19

Hoe oud is het paard?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 19:29

Eén keer een heel ervaren ruiter erop, die zo'n paard durft aanpakken.
Als het paard er dan doorgereden is, helemaal vanaf 0 beginnen (doen alsof het een groen paard is, en die wedstrijden laten voor wat het is)
onder constante begeleiding.
Was het paard al zo voordat ze hem kreeg?
Of is het toen pas begonnen?

Volgens mij heeft het paard, toen ze hem voor de 1e keer longeerde, geleerd hoe hij dat meisje bang moet maken.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:43

Avanti schreef:

Maar er is hier ook een andere kant: Eerst leider voor het paard dan pas een vriend.


Ik denk dat dit het grootste probleem is, het paard loopt gewoon over haar heen en kent zijn plaats niet. Daar moet eerst wat aangedaan worden. Laat dat rijden maar even zitten. Stap er pas weer op als het duidelijk is dat niet het paard, maar de mens (dat meisje dan) de leider is!
Zoek goede begeleiding (erkende, en die zijn er wel in Nederland!) en steek er wat geld en tijd in om dit samen met het paard op te lossen. Ik denk dat je er dan zeker de vruchten ervan kunt plukken!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:45

Pipo"]
Ze doet misschien niets verkeerd, maar ze doet niets! Denk dat dat het probleem is.
.
[/quote]
was ook het eerste waar ik aan dacht. Ik hou heel veel van paarden en het mag ze aan niets ontbreken. Maar schoppen in het gezicht........... Als een paard dat bij mij deed, ranselde ik hem helemaal af en liefst zo dat hij niet meer kon lopen!
Dit paard is namelijk niet eerlijk. Mijn paarden zouden afgezien van mijn opvoeding nooit zoiets doen.

[quote="Emeraldo schreef:
Maar het echte probleem is dat het paard nergens meer op reageert.


Ook onder paarden vind je gestoorde exemplaren. Misschien is dit beest wel "autistisch".

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:50

dat het paard niet eerlijk is, komt doordat de rangorde niet duidelijk is. Het kan heel anders. Als dat beest weet wie hij moet volgen (de leider, de baas) zal hij dit niet doen. En geloof me, dat dier wil niets liever dan duidelijkheid, hij begrijpt er zo ook niks van. Dus zorgen dat duidelijk is wie de leider en wie de volger is! Daar zul je vele gevaarlijke situaties mee voorkomen!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:53

Citaat:
Ook onder paarden vind je gestoorde exemplaren. Misschien is dit beest wel "autistisch".


De mens heeft hem gemaakt zoals hij nu is. Ik zou hem niet meteen autistisch gaan noemen.
Het is een kwestie van "hoe ga je met paarden om" als je dat maar genoeg op de verkeerde manier gaat doen, krijg je zulke uitwerkingen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:08

Kyra schreef:
Citaat:
Ook onder paarden vind je gestoorde exemplaren. Misschien is dit beest wel "autistisch".


De mens heeft hem gemaakt zoals hij nu is. Ik zou hem niet meteen autistisch gaan noemen.
Het is een kwestie van "hoe ga je met paarden om" als je dat maar genoeg op de verkeerde manier gaat doen, krijg je zulke uitwerkingen.


O, en een baby die wordt geboren en die later een of andere geestelijke afwijking heeft, dat komt ook door de opvoeding van de mens? WAt een onzin. Natuurlijk gebeuren zulke dingen ook bij paarden. Ook paarden kunnen geboren worden met geestelijke afwijkingen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:11

even duidelijkheid: ik heb het over dit paard en dan ook over het feit dat ik het VERMOEDEN heb dat dat meisje dus niet consequent is zie reakties van mij verder naar boven. (die kans lijkt me groter dan een aangeboren afwijking, wat ik trouwens nooit uitgesloten heb.)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:14

haar instructeurs weten anders ook niet wat ze er mee aan moeten en ze zegt al "hij reageert nergens op". Ik vind dat merkwaardig. Dat duidt op meer dan een rangorde verstoring.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:22

als het nou zo een stinkmodderbok is dan ga je er toch niet meer over discuseren dan is het toch duidelijk. Of je gooit het beest op het land en doet er verder niets meer mee, of je verkoopt hem aan een andere ruiter die wellicht wel wat met het paard kan of je geeft hem een enkele reis eeuwige graslanden.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:25

gijsenkim schreef:
als het nou zo een stinkmodderbok is dan ga je er toch niet meer over discuseren dan is het toch duidelijk. Of je gooit het beest op het land en doet er verder niets meer mee, of je verkoopt hem aan een andere ruiter die wellicht wel wat met het paard kan of je geeft hem een enkele reis eeuwige graslanden.


verder heb ik niks meer te zeggen, ik sluit me hierbij aan.

crina
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:01

hey,
dit probleem komt me bekend voor.
Toen ik ongeveer een klain halfjaar geleden mijn paard terug kreeg, had hij ook totaal geen respect voor mij en deed alleen maar wat ie zelf wou.
Ik was natuurlijk ook alweer een schijterd geworden en in plaats van te straffen blijf je er mar passief op zitten.
Hetgeen wat ik moest doen begon al in stap, luisteren naar het been.
Zo gauw ik mijn been aanlegde was het nix anders dan bokken en nog eens bokken. ik moest in stap blijven en het paard maar uitgaan dagen been er aan en gewoon in stap blijven, mijn paard heeft het ander half uur volgehouden en gaf het toen op. De dag erna begon die weer te bokken zodra ik mijn been aanlegde, Toen ben ik verder gegaan weer vanuit stap been eraan. Na een kwartier was het over, en mijn paard begint steeds meer respect voor me te krijgen, zolang ik maar duidelijk naar hem toe ben.

snap ie?
groetjes carina

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:33

Hij heeft blijkbaar een zeer strenge en consequente ruiter nodig en waarschijnlijk kan zij dat niet zijn. Ik zou het nog een tijdje aankijken en anders verkopen die handel! Het paard loopt gewoon over haar heen.
Het kan dan wel zijn dat er meerdere mensen af op gereden hebben, maar zo'n paard verandert niet van de ene op de andere dag.