casteratie vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

casteratie vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 19:33

Het zijn er nou echt aan te komen dat mijn kleine ventje gecastereerd word }>
Ik wilde er eigenlijk nog 3 weekjes mee wachten, maar er zijn nu al zoveel vliegen, dus denk dat ik het deze week of volgende week ga laten doen... Verdrietig Maar ja het is het best voor hem... en voor mij... Knipoog
Maar ik had nog wat vraagjes:
Hoe lang blijven ze ongeveer vruchtbaar?
Hoe lang blijven de hormonen werken( wanneer stopt ie met op elk paard springen als ie de kans krijgt Scheve mond )?
En ik weet dat het beste is om hem dag en nacht op het land te zetten. Maar denk dat ze dan nog alleen overdag buiten staan en welk strooisel is dan het beste in de stal?
Hoe kan ik het best onstekingen tegen houden?
Voorderest mensen nog tips?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:33

[ITP] Bouke´s castratie

Kijk hier maar even Haha!
Het gaat erom dat ze veel beweging krijgen, overdag buiten is wel voldoende hoor! Denk dat het soort strooisel niet echt uitmaakt, hoewel zaagsel vast zachter is dan prikkend stro.

Geloof dat ze nog een week ofzo vruchtbaar zijn, maar zou gewoon hem even apart houden (van merries) tot de wond mooi genezen is, duurt toch wel 2/3 weken voodat het mooi dicht is. Veel afspuiten met water (2 a 3 keer per dag) om onsteking te voorkomen en de wond schoon te spoelen, de wond moet zegmaar open blijven zodat eventueel vuil eruit kan.

Bouke was nog niet echt super hengst, maar merk nu dat hij al stukken kalmer is tegenover zijn shetten vriendjes, en daar ging het ook om. Het is nu bijna 2 maanden terug. Het licht eraan hoe jou paard is, maar het kan soms wel een paar maanden duren voordat de hormonen echt uitgewerkt zijn bij sommige paarden. Als jou paardje al echte 'hengsten-neigingen' heeft zal het waarschijnlijk langer duren.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:53

Meavey schreef:
[ITP] Bouke´s castratie

Denk dat het soort strooisel niet echt uitmaakt, hoewel zaagsel vast zachter is dan prikkend stro.


zaagsel is dan wel zachter maar het plakt wel meer en op een wond is dat nie echt handig

MissPippin

Berichten: 2324
Geregistreerd: 21-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:31

het paard is nog ongeveer 6 weken vruchtbaar, dus kan eerst nog niet tussen de merries. hoe lang het duurt eerdat het springen ophoudt verschilt per paard, de ene naa een week of 2, de andere later. strooisel maakt nie uit, als je het maar goed schoon houdt. en qua beweging daarna gewoon wat afstappen of rustig in land laten lopen. 's nachts op stal kan helemaal geen kwaad.