[waarschuwing: suffe vragen] wie kan helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

[waarschuwing: suffe vragen] wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 10:36

Hoi allemaal,
Ik heb een vraag die misschien heel stom overkomt maar ik hoop toch op jullie reacties!
Sinds een jaar of 15 woon ik in Nederland, maar ik heb in deze tijd door studie, geld en tijdgebrek nooit kunnen paardrijden sinds ik hier woon omdat dat te duur was. Daarvóór heb ik in het buitenland wel een jaar of 10 gereden, maar alleen op paarden, nooit op pony's.
Nu heb ik een baan en ook nog voldoende tijd en kan ik dus eindelijk mijn droomwens laten uitkomen en een pony/paard kopen (yessssssss!!!) Haha! . Mijn man is al overstag! Natuurlijk ben ik hartstikke in de wolken en helemaal blij, alleen loop ik tegen een paar praktische vragen aan, omdat hier in NL de zaken wel wat anders (en beter) geregeld zijn dan in Afrika waar ik dus voorheen woonde. Ik hoop dat jullie mijn vragen (die in sommige gevallen misschien heel suf zijn Verward ) kunnen en willen beantwoorden.

Voor mij is het alleen de bedoeling lekker recreatief (buiten) te gaan rijden, dus beslist geen wedstrijden, dressuur en dat soort zaken. Ik zoek dus een eenvoudige pony of paard. Omdat ik helemaal verliefd ben op het uiterlijk van de Haflinger zou ik eigenlijk het liefst een haflinger hebben. Alleen vraag ik me dus af of ik daar niet te groot voor ben (??). Ik ben 1.72 meter en weeg 62 kg. Wat voor stokmaat moet ik minimaal aan denken? Kan ik überhaupt op een pony?

Verder heb ik begrepen dat ik voor stalling ongeveer 200 euro p.m. moet rekenen. Wat is voor dat bedrag gebruikelijk dat bij de prijs inbegrepen zit?

Ohja, ik heb (gelukkig) wel al een paar mensen in mijn omgeving die veel verstand van zaken hebben, dus wanneer ik zo ver ben dat ik ga kijken voor een mogelijke koop zullen zij mij helpen daarbij. Maar: alle tips zijn natuurlijk heel erg welkom!
Vast bedankt!
PS: natuurlijk post ik hier een fotootje als het eenmaal zo ver is Pling Tong uitsteken


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:59

Je kan nog makkelijk op een haflinger!! Die beesten zijn zo sterk! En idd heel leuk voor recreatie! Stokmaat maakt dan niet eens zo veel uit... Ze houden je toch wel!
Ik betaal op mijn stal ook 200 euro, ik heb dan een buitenbak en een paddock. En van april t/m oktober elke dag weidegang. Voer en stro zit er ook bij (3 x kuil en 2 x biks), ik moet wel zelf uitmesten en opstrooien.
Succes met een paardje zoeken!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:09

Als ik het goed begrijp heb je al 15 jaar niet meer gereden, als ik jou was zou ik eerst een opfris cursus doen (les nemen Knipoog ) Bij ons staat er een vrouw op stal die ook heel lang niet meer had gereden (en wat ze had gedaan was alleen maar buitenritten, nooit les gehad) en zij kocht een fries veulen, ze wilde wel les nemen maar toen ze het beesje nog geen jaar had werd ze zwanger, dus geen les, toen ze bevallen was begon ze met lessen, maar een half jaar later was ze weer zwanger, ze is nu in Februari bevallen en dit jaar moet het paard ingereden worden, maar ze kan zelf niet rijden Frusty.
En het moraal van dit verhaal Haha! verdiep je eerst weer eens in de paarden voordat je aan een eigen paard begint


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:21

Nijntjuh, waar heb je gewoond in Afrika? Ik heb lang in Ghana gezeten, en daar ook veel gereden, welllicht kunnen we ervaringen uitwisselen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:42

Ik heb gedeeltelijk dezelfde ervaring als jij.
Namelijk:
Ik was 31 toen ik (opnieuw) begon met rijden.
Na 17 jaar niet gereden te hebben.... Haha!

Nou geloof me maar, ik was weer helemaal een beginneling.
Natuurlijk, veel dingen die je vroeger geleerd hebt komen automatisch en snel weer terug.
Bepaalde handelingen doe je alsof het nooit is weggeweest.

Maar je lichaam spreekt andere taal.
Ik had eerst enkele maanden (!) nodig om weer wat conditie te krijgen, want spierpijn... errug... niet te geloven.
En toen had ik nog niet eens kanker gehad, die daar vlak achteraan kwam.

Echter de borstkanker leerde mij wel:
als ik wat van mijn leven wilde maken, moest ik dit NU doen.
En dat deed ik ook.
HUP NU verzorgpaard zoeken, en meteen 3x in de week rijden/verzorgen/longeren enz.

Toen ik dit anderhalf jaar gedaan had en met dit paard moest stoppen, kwamen er uitzaaiingen in mijn longen... Boos!
Mijn man zei: "Zo gauw jij beter bent kopen we een paard!"

Natuurlijk zei de arts dat ik minimaal 6! maanden chemokuren moest, maar na 3 maanden vond ik dat het al zo goed ging (chemo sloeg aan), dat ik per se met mijn man op zoek wilde naar een paard.

We hadden er snel eentje gevonden, maar ik moest nog 3 maanden rustig aan doen voordat ik 'echt' weer kon gaan rijden.
Ze was namelijk nogal frisjes deze merrie, en als ik wat zou breken tijdens de chemo... Haha!

Nu heb ik WEER uitzaaiingen sinds afgelopen zomer, weer chemo, maar ik rijd wel.
Ondertussen ken ik mijn paard wat beter en zij mij ook. Extreme duivel
Wel heb ik 2 bijrijdsters sinds kort, eentje voor de zaterdag en eentje voor 1 of meerdere dagen doordeweeks.
Want alleen kan ik het gewoon niet aan.

Wat ik dus wil zeggen:
een 'opfriscursus' is echt nodig, in hoeverre, daar kom je vanzelf achter.
Ga gewoon eens les nemen elke week en kijk hoe het gaat.
Vraag aan je instructeur/trice wat hij/zij vindt, of je vooruit gaat enz.

Wat de verzorging betreft: ik ken iemand die al drie jaar rijdt maar als die een eigen paard zou kopen...
Ze weet nauwelijks hoe ze moet longeren, waar ze naar moet kijken als ze een deken gaat passen op een paard (wat is 'te groot', 'te klein').
Ze ziet ook nog niet goed wanneer een paard kreupel is of niet...

Maar mocht je daarin goede begeleiding hebben, door bijv. je haflinger op een manege te stallen waar mensen rondlopen die je kunnen helpen, dan scheelt dit wel.
Echter als je paard op een boerderij staat waar je een beetje 'aan jezelf overgeleverd bent', dan zou ik als ik jou was eerst veel leren over de verzorging enz. voordat je begint, ik weet natuurlijk niet hoe dit in Zuid-Afrika was en wat je al weet Verward

Wat het stallingsgeld betreft:
Dit is erg afhankelijk van de provincie.
Als je in het westen woont.... Bloos Daar is de grond duurder en daardoor ook de stalling.
In het noorden, of Noord-Brabant, Limburg, Drenthe, enz. waar veel platteland is, zijn de stallingen meestal goedkoper.

Als je je paard op een manege stalt is (vaak) de brok, het hooi, en de stalbodem-bedekking (stro of zo) inbegrepen. Vaak ook weidegang maar niet altijd.

Je kunt misschien via Bokt of een andere site, of via een manege in de buurt, wat mensen met eigen paard aanspreken die bij jou in de buurt wonen.
Aan hen kun je vragen wat 'redelijk' is aan stallingsprijs in jouw omgeving, wat je kunt verwachten aan kosten, enz.
Succes!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:13

haffie past makkelijk. Ik ben 174, weeg rond de 60 kilo en mijn haf is maar 139

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:36

Een haf kan je prima houden, ik ken iemand die 100kg weegt en op een haf rijdt, ziet er niet helemaal ok uit, maar de pony heeft er geen problemen mee.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:45

Ik ben zelf 172, geen idee wat ik weeg, maar zal rond de 65 zijn en mijn haf is 1.39 Dat gaat ook prima!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:09

Een haf lijkt me een goed keus voor jou.
Verder sluit ik me aan bij wat hiervoor al gezegd is over een mogelijke "opfriscursus".

* To Belg, or not to Belg *

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:29

haf kan prima, zeker als je een beetje een stevig model neemt. Ik zou zoals al meer zeiden eerst weer even wat lessen volgen of je laten begelijden in het begin als je je paard hebt. Als je buiten wil rijden zijn een paar dressuurbeginselen toch ook wel handig om te weten.

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 16:48

letizia80 schreef:
Als ik het goed begrijp heb je al 15 jaar niet meer gereden, als ik jou was zou ik eerst een opfris cursus doen (les nemen Knipoog ) ...
En het moraal van dit verhaal Haha! verdiep je eerst weer eens in de paarden voordat je aan een eigen paard begint


Je hebt helemaal gelijk! Ik had niet ind e gaten dat ik meteen zoveel reacties zou krijgen, anders had ik wel e.e.a. verduidelijkt!
Ik heb de laatste jaren nog wel af en toe gereden, als ik de kans kreeg bijvoorbeeld 'te gast' bij iemand op zijn of haar paard, en als ik bij mijn ouders op vakantie ging die wél nog (toen) in Zimbabwe woonden, dan huurden/leasden zij voor mij voor de duur van mijn zomervakantie een paard en kon ik de hele zomer lang elke dag rijden! (heeeeerlijk dus) effectief heb ik nu 4 jaar geleden voor het laatst gereden, voor mijn conditie ben ik niet zo heel erg bang want ik ben sportinstructeur en sport me dus al wel redelijk te pletter. Ben wel bang dat ik vreselijke spierpijn krijg de eerste keren, maar daar kom ik met een behoorlijke massage (kwestie van mijn man lief aankijken) wel overheen *LOL*

Mijn nichtje koopt een Fjord, het idee was om de eerste paar maanden op haar pony er weer even lekker 'in te komen' en vervolgens mijn toekomstige pony op dezelfde stal te zetten als de hare, zodat we ook samen kunnen gaan rijden en zij mij in het begin een beetje kan helpen.

Ik hoop dat ik daarmee in elk geval mezelf een beetje kan indekken, zij rijdt de laatste jaren namelijk actief en heeft tot dusverre ook les. Ik denk dat ik sowieso ook wel in het begin wat lessen neem erbij, nooit weg Lachen

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 17:00

Lielle schreef:
Nijntjuh, waar heb je gewoond in Afrika? Ik heb lang in Ghana gezeten, en daar ook veel gereden, welllicht kunnen we ervaringen uitwisselen.

Ik heb vanaf mijn 2e gewoond in achtereenvolgens Botswana, Libanon, Mozambique, swaziland (op kostschool Scheve mond ) en Zimbabwe. De langste periode heb ik in Mozambique doorgebracht. Je mag me natuurlijk mailen! (nijntjuh@cistron.nl) zou het leuk vinden Lachen

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 17:04

Ohja, en dat vergeet ik vervolgens nog te melden: Voor wat de verzorging betreft: ik wilde in elk geval de eerste tijd dus bij een stal/manege waar daarin begeleid wordt, en profiteren van de actuele kennis van mijn nichtje. Dan kost het maar wat extra, maar ik wil geen risico's nemen in dat opzicht. Liever eerst wat meer hulp en dan kan ik later altijd zien. Wanneer ik hem/haar onderbreng op dezelfde stal als mijn nicht kunnen we ook voor elkaar opvangen als een van ons ziek/weg is Lachen

Haha! Een Fries is leuk..... twee Friezen is nog leuker! Haha!
NynkeBeerYissyMachoJusty In liefdevolle herinnering aan Sam en Beau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:36

Zoals al vaker geschreven, haffies is geen probleem, zeker als je er een van het oude type neemt. Nieuwe type zijn niet zo sterk. Ik heb zelf een haflinger van 1.37 (zonder ijzers Haha! ) en ik ben 1.76 en weeg rond de 70 kg. Ik ben er ietwat lang voor, maar niet te zwaar, en daar gaat het voornamelijk om. Wel zou ik je adviseren om iets groter te kopen dus 1.40-1.45 m. is toch net iets fijner voor zowel jezelf als de haf.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:48

maar: ik zou toch echt minstens een les nemen!!!
al is het maar een!

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 19:23

Als jij in Afrika altijd op paarden gereden hebt, zou ik toch eerst eens kijken, buiten de andere adviezen die ook heel goed zijn, of je niet eens op een paar haflingers kan rijden. Ze zijn heel anders qua karakter en gangen dan de paarden die jij gewend was en misschien vind je het helemaal niet lekker rijden. Dan ben je straks helemaal stapel op je beestje en rijd je niet naar je zin, dat is ook zonde.

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 19:58

Hey allemaal,
nogmaals, heel erg bedankt voor alle tips en hulp! Hier heb ik echt wat aan, fijn te weten dat er een forum is waar ik met mijn vragen terecht kan Lachen .
Een (paar) les(en) nemen ga ik dus zeker doen, gezien de reacties hier, en daar heb ik zeker ook de tijd voor, want ik wil ruim de tijd nemen om wat te zoeken, alles voor te bereiden en zo voorts.
Ben in elk geval heel blij dat het een haf kan worden, want ik had ze4lf wel het idee dat dit, kwa gebruik wat ik ervan denk te zullen maken, het meest geschikt is

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:51

Nijntjuh, mailtje volgt zeker! Ik heb van mijn 22e tot mijn 27e in Ghana gewerkt, en heb er zeer goede herinneringen aan! Overigens denk dat Jet een goed punt wb het soort paarden. Mijn paardje in Ghana was een echt bloedpaardje met waarschijnlijk veel arabier en ik vermoed dat dat voor 'jouw' paarden ook geldt. Een Hafje is dan wel echt iets heel anders om te rijden.

boyke
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:31

ik ken een stal waar je € 150, 00 in de maand moet betalen. Daar gaan de paarden altijd naar buiten. in de winter gaan ze naar 's avonds naar binnen. in de zomer staan ze overdag soms binnen omdat het anders te warm is en te veel horzels zitten. wel staan ze dan de hele avond buiten. is het niet te warm staan ze de hele dag buiten.in de winter worden de stallen voor je gedaan. er zit hooi bij de prijs ingegrepen. er is een buitenbak en sins binnenkort ook een binnenbak. maar ik geloof dat de prijs verhoogd is naar €180 per maand omdat er nu een binnenbak bij is.

Palomino's are the best!

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 14:39

boyke schreef:
ik ken een stal waar je € 150, 00 in de maand moet betalen. Daar gaan de paarden altijd naar buiten. in de winter gaan ze naar 's avonds naar binnen. in de zomer staan ze overdag soms binnen omdat het anders te warm is en te veel horzels zitten. wel staan ze dan de hele avond buiten. is het niet te warm staan ze de hele dag buiten.in de winter worden de stallen voor je gedaan. er zit hooi bij de prijs ingegrepen. er is een buitenbak en sins binnenkort ook een binnenbak. maar ik geloof dat de prijs verhoogd is naar €180 per maand omdat er nu een binnenbak bij is.

Hoi Boyke
Ik heb inmiddels hier in de buurt wat "onderzoek" gedaan, en ik denk dat de prijzen hier zo rond die bedragen liggen die jij noemt. Mijn nichtje gaat haar paardje stallen voor 200 euro, met ongeveer dezelfde condities als wat jij noemt, ook met buiten en binnenbak. Dank voor de info!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:20

volgens mij heb je er wel goed over nagedacht, en als het op die fjord van je nicht lukt zal het met een haf ook wel gaan. Ze zijn niet helemaal hetzelfde maar het is wel hetzelfde soort paard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, monsera, xSuuzerd en 141 bezoekers