kribbebijten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

kribbebijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 19:06

Ik denk dat mijn verzorgpony een kribbebijter is. Ze staat elke dag buiten, alleen 's nachts op stal. Ze krijgt ook verdeeld over de dag hooi, en wortel waar ze dus wel een tijdje mee bezig. Ze heeft een grote wei, met een ander paardje, staat dus niet alleen. Ook krijgt ze regelmatig beweging, buiten de wei en ze heeft een speelappel en een liksteen. Ze gaat naar de onderdeur van de stal, zet haar tanden er in en dan spant ze haar spieren in de nek aan en maakt een raar geluid. Is dit kribbebijten en zo ja wat kan je er aan doen?
Alvast bedankt

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 19:59

ja dat is kribbe bijten, ook wel luchtzuigen. Is niet af te leren, maar soms wil zo'n mirracle band wel een uitkomst zijn. Die kun je bij de paardenwinkel kopen.

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 11:37

Is kribbebijten dan hetzelfde als luchtzuigen? Een buurpaard heeft ook zo'n band maar die deed naar mijn weten alleen in de lucht luchtzuigen zeg maar.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 13:00

Kribbebijten gaat meestal gepaart met luchtzuigen, dat is het aanspannen van de spieren in de hals wat je ziet.
Mijn Kevin is ook een kribbebijter maar hij zuigt daarbij gelukkig geen lucht! Het is dus niet zo dat het altijd gepaart gaat met luchtzuigen maar in de meeste gevallen wel.
Als je pony er verder geen last van heeft hoef je er niets aan te doen, Kevin heeft er nog nooit hinder van ondervonden maar dat komt denk ik omdat hij niet zuigt, doet jouw pony dat wel dan moet je het goed in de gaten houden, ze kunnen er volgens mij wel van alles van krijgen.....Kevin heeft alleen slijtage aan zijn tanden maar hij is nu bijna 11 jaar en doet het al vanaf de dag dat ik hem kocht (toen was hij 4.5 jaar) nu doet hij het alleen als hij gefrustreerd is en verder is hij er mee opgehouden. Zo zie je maar, soms stoppen ze er ook uit zichzelf mee.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 09:52

wat jij beschrijft is luchtzuigen....Het kan volgens laatste onderzoeken geen kwaad. Laat je pony zoveel mogelijk buiten, vaak doen ze het dan niet. En band kan sommige paarden helpen, maar denk eraan dat die banden ook beschadigingen kunnen opleveren. Mijn paard heeft als gevolg van de band een beschadiging bij haar strottenhoofd gekregen, waardoor haar rechter stemband niet meer helemaal goed functioneert. Sindsdien heeft ze de band af. Nooit problemen mee gehad. Kortom: maak je niet druk, zoek hier op bokt op de term "luchtzuigen" en je krijgt alle adviezen en meningen die er over luchtzuigen in omloop zijn.