Vleeswondje, maar niet kreupel. Kan ik gewoon rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-01 21:07

Onze Yslander Lyngvi had 3 weken geleden meerdere sneden opgelopen tijdens een ruzie met onze andere 2 Ysjes. Een been is toen gaan ontsteken en nu wel weer helemaal genezen. Zondag had hij weer een vleeswondje. Ongeveer zo groot als een vingertopje en echt het bovenste laagje eraf. Die huid was al afgestorven (bruin met zwarte rand) en heb ik eraf gehaald. Het zit op zijn achterbeen aan de voorkant van zijn hak, op het gewricht dus. Ik heb het afgespoten en aluspray erop gespoten (= ter bevordering van de heling en laat het wondvocht erdoor, maar geen vuil van buitenaf). Hij krijgt arnica en echinaforce druppels door zijn voer, ook voor het helingsproces en tegen ontsteking. Maar hij is zo temperamentvol dat ik eigenlijk wel wil rijden en hij is niet kreupel. Kan ik dat doen of niet? Wie weet het? Het is echt niet onstoken (niet warm of dik).

Alvast bedankt voor de (hoop ik komende) adviezen. Groetjes van Heleen.

Have fun with Icelandic Horses!!!



Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 21:32

Waarom niet? Gaat het onder het rijden toch niet zo goed en gaat hij kreupelen, dan kun je altijd stoppen. Doe dan wel rustig aan.

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 21:33

Hoi Heleen,
Vervelend hoor, die knokkende IJslanders Boos!
Mijn vorige paard heeft weleens iets soortgelijks aan de hand gehad, en daar ben ik gewoon mee gaan rijden.
Kon volgens de dierenarts totaal geen kwaad, dus heb ik hem maar aan het werk gezet.
Regelmatig afspuiten met koud water is altijd goed (geen keiharde straal water op het wondje, maar meer "verstuiven").
'k Zou hem dus maar eens fijn gaan berijden, er is mooi weer in aantocht, dus wat let je Party!!
Veel rijplezier gewenst !

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-01 21:57

Oke, bedankt voor jullie reactie. Ik ga morgen meteen proberen. Hij heeft laatst al 2 weken op rust gestaan, toen 3 keer gereden en nu staat hij al weer een week stil. Ben benieuwd hoe het gaat. Ik rijd sinds kort al met een pelham, omdat hij niet te stoppen was. Er is altijd telgang met hem gereden en daardoor is hij zo temperamentvol. Dat is hetzelfde effect als wanneer je met een renpaard dressuur wilt gaan rijden. Dat gaat niet Frusty . Nou, ik zie het wel morgen. Doei, groetjes van Heleen.

Have fun with Icelandic Horses!!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 08:58

Ik zou rustig aan beginnen hoe meer hij nu beweegt hoe beter het been wordt dan niet stijf desnoods doe je veel stap oefeningen Verward .

Let wel op dat hij erna geen dik been ofzo heeft en misschien erna afspuiten en schoonmaken.

Succes Lovers

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StonedRomy, Wieke en 40 bezoekers