Wat verwacht je van de dekhengst van je keuze

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Wat verwacht je van de dekhengst van je keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-03 22:08

Er zijn hier veel topics die zich toesptitsen op een bepaalde hengst. Maar wat verwacht je, zonder een hengst bij naam te noemen, van de hengst die je voor jouw merrie kiest, of zou willen kiezen???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:24

Haha een veulen..... nee serieus± een verbetering van de merrie, meer toegespits op het gebruikersdoel van het veulen, en een meewerkend karakter!

En natuurlijk hoopt iedereen op een zeldzaam talent, een eyecather!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-03 22:42

Ja een veulen is natuurlijk een inkopper.

Een topper is altijd het doel, alhoewel iedere fokker weet dat dat zelden of nooit voorkomt. Maar door het proberen dat zeldzame te bereiken, wordt het goede geschapen.

Vandaag zei iemand tegen mij dat maar weinig ruiters beseffen dat de paarden of pony's waarop zij rijden met zoveel toewijding en inzet ontstaan zijn en grootgebracht.

Ik had daar nog nooit bij stil gestaan, voor mij is het normaal dat ik mijn uiterste best doe om een gezond fijn en werkwillig sportpaard te fokken. Een fokker krijgt daar inderdaad zelden de dank voor die hij/zij verdient.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:55

Dan heb ik nu een inkopper voor je Haha!: dan moet je niet gaan fokken en je wordt ervoor betaald bij verkoop.

Het is leuk als je nog te horen krijgt wat er geworden is van jouw veulen maar ik denk dat veel mensen daar niet bij nadenken.
Zelf heb ik wel contact opgenomen met de Duitse fokker, maar het is bij een telefoontje gebleven. Zodra hij hoorde dat hij geen fokkerspremie meer kreeg omdat Fitz in Nl. stond was hij niet echt meer geinteresseerd.
Dan laat ik het de volgende keer wel uit mijn hoofd om de fokker nog te benaderen.

On topic: ik denk dat de meeste mensen uiteraard hopen op een verbetering van hun merrie met goede bewegingen en een fijn karakter.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 09:20

Je selecteert een hengst op de punten waarvan jij graag ziet dat je merrie wordet verbetert. Je wilt uiteindelijk dat het veulen minstens beter wordt dan zijn moeder, liefst ook nog dan zijn vader. In feite streef je dan naar een topper, maar ik ben al heel tevreden met een deugdelijk fijn rijpaard met een heerlijk karakter. Want uiteindelijk is dat een paard dat een echt baasje zal krijgen, en niet van handelsstal naar handelsstal wordt geleurd met stempels als 'lastig', en '' probleemgeval'. Want daar doe je het als fokker niet voor....

ik dnek dat fokkers het over het algemeen heel leuk vinden als ze nog eens wat terughoren over hun veulentje. Niet de fokkers die 15 veulens of meer per jaar hebben, die willen ze vast alleen maar terug zien bij de internationale wedstrijden...
Ik schrijf de fokker altijd zodra ik een paard aan huis heb. tot nog toe hebben ze dat altijd leuk gevonden, als moet je natuurlijk geen intensieve correspondentie-vriendschap ervan verwachten...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Suzanne F.

Berichten: 49168
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:03

Een goed dressuurpaard voor mezelf! Een heet, bloederig liefst zwart paard met stokmaat van rond de 1,68 m. en met iets meer bot en dus iets meer maat dan de merrie. Ik hoop dat de hengst net wat meer kracht geeft aan de bewegingen van de merrie. Verder hoef ik eigenlijk niet veel te verbeteren op de merrie..

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:45

Ramony is heel chique maar voor een KWPN te tenger. Ik wil dus een hengst met meer bot en meer maat. Moet leuk kunnen lopen maar ik vindt dat hij ook enigszins moet kunnen springen. Fijn karakter. Mooie ruime regelmatige stap. Mooi voorbeen.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 00:23

Dan moet je bij de goed bewegende KWPN goedgekeurde Holsteiners gaan kijken. Kijk maar bij VDL stud, van de Lageweg dus, daar zit vast wat tussen

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 00:25

Ik verwacht eigenlijk als eerste een gezond veulen, daarna zou het leuk zijn dat het dier de kwaliteiten heeft waarop je hoopt als je een hengst gekozen hebt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:20

Ik hoop dat:
- de hengst een vergrotende factor inbouwt voor het veulen en die kans is aanwezig;
- ik hoop dat het veulen zijn karakter vererft en niet dat van de moeder.

Een goede beweging hebben zowel vader als moeder overigens.

De hond is de betere mens

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:37

Ik hoop op een verkleining en verbetering van type (luxer).
Ook iets meer knieactie in de draf (hon is wat dat betreft iets te vlak naar mijn zin, kan beter).
En een leuk kleurtje (bont) is leuk mee genomen

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:10

Als je op een landelijke wedstrijd gaat kijken (vroeger NKB) lopen er een kleine 1000 paarden rond. Ik denk dat merendeel van die ruiters zich niet beseffen dat hun paard door iemand gefokt is. Dan heb je natuurlijk nog wel fokkers en fokkers (fokkers met 200 fokmerries of kleinschalige fokkers).

Fitzroy, je hebt het erover dat je betaald krijgt bij verkoop, maar hoeveel fokkers verdienen daadwerkelijk aan hun fokproduct? In een ander topic is al eens berekend hoeveel de dekking + opfok kost voordat je het paard uiteindelijk verkoopt (als je het paard tot zijn 3 jaar houdt tenminste). Dan heb ik het nog niet eens over de tijd en liefde die men in het diertje stopt. Inerdaad, als je dat er niet voor over hebt moet je niet gaan fokken. Toch denk ik dat wat meer waardering voor de "maker" van je paard helemaal niet verkeerd is!

Ik heb de fokker van mijn vorige paard benaderd na aankoop en ken ook de fokkers van mijn huidige paarden. Het leuke is ook dat je op die manier meer te weten kan komen over je paard, de eerste jaren zijn toch van cruciaal belang! Voor de fokker is dit vaak ook leuk, omdat ze dan te weten komen wat er van hun fokproduct terecht is gekomen. Ikzelf wilde bijv. heel graag weten waarom de fokker van Kyvaso hem Kees had genoemd bij zijn geboorte,...

Nu weer even ontopic (sorry Haha!): ikzelf zou allereerst een gezond, goed bewegend en werkwillig (sport)paard willen fokken. Geen bles en witbenen en dan ben ik toch wel vrij tevreden Knipoog.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:16

Anoukie schreef:
Fitzroy, je hebt het erover dat je betaald krijgt bij verkoop, maar hoeveel fokkers verdienen daadwerkelijk aan hun fokproduct? In een ander topic is al eens berekend hoeveel de dekking + opfok kost voordat je het paard uiteindelijk verkoopt (als je het paard tot zijn 3 jaar houdt tenminste). Dan heb ik het nog niet eens over de tijd en liefde die men in het diertje stopt.

.


Maar wat willen jullie dan als fokkers zijnde? Dat weet je dan toch vantevoren. Ik neem dus aan dat het hobby is, dus dan heb je toch 3 jaar plezier om je veulen op te zien groeien. Ik zie niet in dat ik dan de fokker extra dankbaar moet zijn?

Maar ik ben dan ook geen fokker en het ligt ook niet in de bedoeling dat ooit te gaan doen.
Ik koop paarden liever op 3-jarige leeftijd zodat ik een beetje kan inschatten of de maat wel overeenkomt met mijn wensen.

Sorry voor het offtopic gaan, misschien een nieuw topicje openen?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:21

Fitzroy schreef:
Sorry voor het offtopic gaan, misschien een nieuw topicje openen?


Is al gebeurd Haha! : Fokkers, bloed zweet en vooral TRANEN (sorry dat het geen link is,...)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 17:36

[quote="Fitzroy
Maar ik ben dan ook geen fokker en het ligt ook niet in de bedoeling dat ooit te gaan doen.
Ik koop paarden liever op 3-jarige leeftijd zodat ik een beetje kan inschatten of de maat wel overeenkomt met mijn wensen. [/quote]

Even een vraagje, niet om het een of ander en zeker niet om denigrerend te doen. Puur uit nieuwsgierigheid: wat is jouw fascinatie voor F&A Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:52

Ik neem aan dat iedereen een hengst zoekt die bij de merrie past. en haar +punten versterkt en haar -punten probeert te verbeteren. Dus kort samen gevat een beter veulen krijgen om zo het moederbeeld te verbeteren.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:08

Even in het kort: Een goede galop, goed karakter, wat meer maat en massa dan mijn merrie en ook nog eens goed kunnen springen *LOL*

En ik heb hem denk ik nog gevonden ook Haha! Nu nog afwachten of er volgend jaar iets naast loopt en wat er dan naast loopt Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:14

Heel simpel: een tweede Voice. Voice is een goede, dat hebben niet de minste mensen gezegd. Wat ze in de toekomst gaat doen, kan ik niet voorspellen. Ik hoop alleen dat de volle broer of zus veel van haar wegheeft zo niet nog wat beter is Tong uitsteken. Moet tenslotte 'het' tweespan worden.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:15

DendroFleur schreef:
Ramony is heel chique maar voor een KWPN te tenger. Ik wil dus een hengst met meer bot en meer maat. Moet leuk kunnen lopen maar ik vindt dat hij ook enigszins moet kunnen springen. Fijn karakter. Mooie ruime regelmatige stap. Mooi voorbeen.


Democraat???

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 22:19

Democraat heeft ook veel kleintjes gegeven. Ik had zelf een kleine uit een Beaujolaismerrie. Verwachtte ook verzwaring en vergroting, maar uiteindelijk bleef hij kleiner dan zijn moeder en grootmoeder

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:21

Ik wil een hengst welke een goede galoppade bezit en lijkt door te geven, ruim in de bewegingsmanieren, lang voorbeen, modern kruis en ook wil ik geen consessie doen aan het fornt van mijn merrie.
Dat vind ik zo mooi dus wil ik absoluut behouden!

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 00:47

sarabande schreef:
[uote="Fitzroy
Maar ik ben dan ook geen fokker en het ligt ook niet in de bedoeling dat ooit te gaan doen.
Ik koop paarden liever op 3-jarige leeftijd zodat ik een beetje kan inschatten of de maat wel overeenkomt met mijn wensen.
[/quote]

Even een vraagje, niet om het een of ander en zeker niet om denigrerend te doen. Puur uit nieuwsgierigheid: wat is jouw fascinatie voor F&A Verward


Het lijkt me dat als je een goed sportpaard wilt het wel handig is om het een en ander af te weten van met name de A: Afstamming Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 09:25

[quote="Fitzroy"]Dan heb ik nu een inkopper voor je Haha!: dan moet je niet gaan fokken en je wordt ervoor betaald bij verkoop.quote]

Maar hoe denk jij aan een goed sportpaard te komen als fokkers jouw advies zouden opvolgen Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:50

Er blijven altijd hobbyfokkers, sarabande dus dat zie ik niet zo somber in. Bovendien zijn er genoeg grote fokkers.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 10:06

Nee jij had het over niet fokken. En dat je er geld voor krijgt.
Niet fokken is niet die wel en die niet.
En dat je geld krijgt bij verkoop, nou als je alles goed doet, valt dat erg tegen.
Hoe zie jij het verschil tussen een hobbyfokker, een grote fokker en de fokker die niet meer moet fokken Verward Verward

Er zijn een heleboel grote hobbyfokkers en een heleboel kleine zeer goede en toegewijde fokkers.
Dus wie moet er nu eigenlijk stoppen terwijl jij toch aan je goede sportpaard wilt komen?

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 bezoekers