Zijn er meer mensen die hun paard moeten delen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Zijn er meer mensen die hun paard moeten delen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 14:08

Ik moet mijn paard delen met mijn zusje, op zich is dat geen probleem. Maar zij rijdt dus helemaal anders dan mij. We rijden allebei wedstrijden, ik nu M1 +wp's en zij rijd nu L2, en dat lijkt nog nergens op.
Nu is het probleem dat mijn zusje meestal geen zin heeft om te trainen. Ze laat Emeraldo eigenlijk maar een beetje zijn gang gaan. Hij heeft al moeite met aan de teugel lopen en omdat hij dat de ene helft van de week niet hoeft, denkt hij dat hij dat bij mij ook niet hoeft.
Maar dat is het niet alleen. Emeraldo zit moeilijk door, mijn zusje hobbelt en bonkt op zijn rug, waardoor hij bij mij zijn rug niet zo goed ontspant.

Ik oefen en oefen dan totdat het goed gaat, na een paar dagen gaat mijn zusje weer rijden, en kan ik weer op nieuw beginnen....

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben en/of weet iemand een oplossing?

PS Het klinkt misschien wel heel gemeen, maar zo is het niet bedoeld (tegenover mijn zusje).

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 14:52

Het is halen en brengen als ik dat zo lees. Je paard zal toch regelmatig goed gereden moeten worden.
Is het onwil van je zus of kan ze gewoon niet beter?

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:02

ik heb nooit een paard hoeven delen maar ben wel vaak het zusje zoals die beschrijft...
ik zie het dus uit haar ogen en ik zou zeggen praat gewoon eens met haar en mischien heb jij gewoon veel meer gevoel voor het paard rijden...
ik vind dus de manier hoe jij het opschrijft erg banketstaaf tegenover haar!
ze zal zeker haar best wel doen maar dat zie jij dan niet...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 20:30

Ik heb ook een tijd samen met mijn zusje Tiko gereden. In het begin ging het heel goed, maar toen we wat verder wilden in zijn africhting, kwamen we toch ook het probleem tegen dat we heel verschillend reden. Ik heb hem toen eerst een tijdje niet gereden, maar Myrthe had toen ook niet voldoende tijd, dus ben ik hem weer twee keer in de week gaan rijden. Inmiddels ben ik wel helemaal gestopt met hem berijden omdat het simpelweg niet klikte tussen Tiek en mij.
Zolang je hem samen moet rijden, praat er dan met je zusje over en geef elkaar wat tips bij het rijden. Het moet natuurlijk wel allemaal van twee kanten komen.
Ik vind het plaatsen van zo'n berichtje overigens niet helemaal eerlijk tegenover je zusje.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 20:40

Ik moet Magic ook met mijn zus delen. En tot op heden hebben we geen problemen daarmee gehad. Ik heb wel eens het gevoel dat als ik een tijd gereden heb mijn zus Magic weer moet bijschaven.
Maar haar hoor ik er nooit over.

Verder rijden we wel verschillend, maar wel een beetje op hetzelfde niveau. En rijden we haar allebei ontspannen.
Verder rijd mijn zus heel rustig en laat Magic op eigen benen lopen. Ik rij er echt meer aan.

Het lijkt me heel rottig dat het met jullie niet samen gaat. En erover praten zal ook weinig uitmaken. Succes ermee.

Verder mocht ik ooit een echt 'eigen' paard nemen weet ik wel wie mijn bijrijder mag worden, juist mijn zus Tong uitsteken

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 22:57

Ik rijd 6 paarden voor eigenaren, dus ik "deel" ook soort van paarden. Ik probeer mij meestal aan te passen aan het paard, (voorbeeld een vlug paard trager te maken, een luie actief, enz.) Jullie moeten dr samen op rijden en samen plezier op hebben... misschien dat jullie eens met zn tweetjes aan de tafel moeten gaan zitten, en is uitvinden wat ieder van jullie wil met jullie paardje, en wat ieders "doelstellingen" zijn. Kijk of jullie het zelfde idee voor ogen hebben... en misschien dat jullie dan dr samen over kunnen uitkomen welke training het beste bij jullie paardje past... suc-6 dr mee, jullie komen dr vast wel met zn drie-tjes uit!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 23:42

Ik moet Rocky ook "delen."
Hij is zo'n 3 dagen per week gewoon manege-pony en 3 dagen rijd ik hem.
Ik denk alleen niet dat jij je zusje er de schuld van kan geven, van wat er bij jou niet goed gaat als zij hem heeft gereden.
Een paard weet dondersgoed wie er op z'n rug zit, als je dus goed genoeg rijdt loopt hij ook zo weer op jouw manier (natuurlijk zijn er ook uitzonderingen hoor Tong uitsteken)
Ik zou er gewoon met je zusje over gaan praten, misschien kun je haar wat dingen vertellen waar jij problemen mee hebt, waarvan je denkt dat het door haar rijden komt, zodat ze er een beetje op kan gaan letten.
Het is natuurlijk voor haar ook niet leuk, als er even achter haar rug om over haar geklaagd wordt, terwijl je er niet zelf met haar over hebt.
(Ik heb niets gezegd als je dus wel al met haar erover praat/gepraat hebt Knipoog)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 23:57

Ik deel mijn pony met zijn verzorgster Knipoog Vrijwillig dus... Ik heb er mer moeite mee als ze hem met haar hand probeert te dwingen, dan dat ze hem aan een lang/los teugeltje voorwaarts rijd... Waarom? Omdat je met dat "aan de teugel rijden" meer kan verknoeien dan met dat losse teugeltje... Misschien kun je samen praten over jullie manieren van trainen (of niet trainen), en er met respect voor elkaar uitkomen hoe je het paard het minst verkeerde dingen leert. Een plusje zulje er toch echt zelf aan moeten rijden denk ik Knipoog

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 10:14

praten.
dat helpt denk ik het meeste.
misschien kan jij haar les geven, of iemand anders.
heel veel succes!

Amiro

Berichten: 108
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 11:45

Hallo,
Ik deel MIJN pony maar iemand deeld haar pony met mij (ik heb dus een verzorgpony)Zij rijdt veel beter binnekort gaat ze me elke week les geven zodat de pony op de zelfde manier gereden wordt, mischien vind je zus het wel oke als jij haar les gaat geven!Ik denk trouwens dat je zus best heel goed kan rijden , ze zit niks voor niks in de L2!!Ik hoop dat het allemaal gaat lukken .doei

Amiro

Berichten: 108
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 11:46

hehe na MIJN pony hoort niet te komen ^

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 14:17

Ik deel Dundee met mensen die ik niet eens ken Haha!, maar goed het is dan ook een manege pony. Wat ik in 1 les bereik, ben ik een week later al weer kwijt.

Ik denk dat je het er met je zus over moet hebben. En al die niet wil luisteren kijken of je ouders iets bij je zus kunnen bereiken...

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 14:24

Ik heb hetelfde als Shiloh. Ik deel Shalan dus ook met herel veel mensen omdat het een manegepony is alleen hoef ik niets te bereiken dus heb ik er nu niet veel last van.
Als shalan van mij alleen zou zijn dan zou ze wel anders gaan lopen denk ik want ik heb toch wel een iets andere manier dan andere mensen denk ik.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 18:02

Praat er met je zusje over...want zo is het natuurlijk ook niet helemaal geweldig...
Misschien kunnen jullie les nemen van de zelfde instructeur/instructrice? Dan krijgen jullie misschien een beetje dezelfde rijstijl...

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:20

ik denk dat jullie gewoon erover moeten praten en gewoon met je zusje samen op een limiet komen dat ze bepaalde dingen op zijn minst heel even moet oefenen......want het is natuurlijk jammer als je paard zo dan achter uitgaat. Ik moet ook mijn pony delen nu heel erg omdat haar pony pas 2 is.....maar wij rijden dan ongeveer hetzelfde dus ja..... maar misschien ook erbij zijn en dan maar gewoon zeggen wat ze moet doen en misschien rijdt ze jullie pony wel niet aan de teugel omdat ze dat bijv. nog helemaal niet zo goed kan als jij haar er dan bij helpt dan lukt het haar wel en dan doet ze het misschien wel.......gewoon aan haar vragen waarom en proberen samen het erover eens te worden......

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:20

Feetje schreef:
Praat er met je zusje over...want zo is het natuurlijk ook niet helemaal geweldig...
Misschien kunnen jullie les nemen van de zelfde instructeur/instructrice? Dan krijgen jullie misschien een beetje dezelfde rijstijl...


Ik denk dat dezelfde instructeur er weinig mee te maken heeft. bijvoorbeeld, voor zover ik weet, hebben tanja15 en ik altijd les gehad van dezelfde instructeur, namelijk oscar. Toch rijden wij ontzettend verschillend!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:53

Shiloh"]
[quote="Feetje schreef:
Praat er met je zusje over...want zo is het natuurlijk ook niet helemaal geweldig...
Misschien kunnen jullie les nemen van de zelfde instructeur/instructrice? Dan krijgen jullie misschien een beetje dezelfde rijstijl...


Ik denk dat dezelfde instructeur er weinig mee te maken heeft. bijvoorbeeld, voor zover ik weet, hebben tanja15 en ik altijd les gehad van dezelfde instructeur, namelijk oscar. Toch rijden wij ontzettend verschillend!
[/quote]
Ja maar ik denk dat ze bedoelt, de ene instructeur vind zagen een goede manier om 'aan de teugel te rijden' en een ander niet, dan zul je daar meestal dezelfde mening over hebben

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 18:06

Bedankt allemaal...

karleylover

Berichten: 484
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Leidschenveen (Den Haag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:26

hoi..

ja praat er met je zusje over!!

ik deel mijn paard niet maar als ik een keer weinig tijd heb dan ga ik toch liever zelf ookal heb ik maar heel kort, want op de een of andere manier vind ik als ik 1 van mijn 2 stalgenootjes erop laat dat karley weer "verpest" is wat ik de dag ervoor heb zitten oefenen...daarom heb ik ook altijd heel veel moeite om bijvoorbeeld op vakantie te gaan want als ik terug kom moet ik vaak weer helemaal "overnieuw" beginnen

xxx lisanne en karley

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:15

ik heb wel met mijn zus een paard moeten delen
mijn zus reed z op hem en ik toen m1 als ik reed helpte ze mij altijd dan wil het wel praad met je zusje en help haar.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:20

Emeraldo schreef:
Ik moet mijn paard delen met mijn zusje, op zich is dat geen probleem. Maar zij rijdt dus helemaal anders dan mij. We rijden allebei wedstrijden, ik nu M1 +wp's en zij rijd nu L2, en dat lijkt nog nergens op.
Nu is het probleem dat mijn zusje meestal geen zin heeft om te trainen. Ze laat Emeraldo eigenlijk maar een beetje zijn gang gaan. Hij heeft al moeite met aan de teugel lopen en omdat hij dat de ene helft van de week niet hoeft, denkt hij dat hij dat bij mij ook niet hoeft.
Maar dat is het niet alleen. Emeraldo zit moeilijk door, mijn zusje hobbelt en bonkt op zijn rug, waardoor hij bij mij zijn rug niet zo goed ontspant.

Ik oefen en oefen dan totdat het goed gaat, na een paar dagen gaat mijn zusje weer rijden, en kan ik weer op nieuw beginnen....

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben en/of weet iemand een oplossing?

PS Het klinkt misschien wel heel gemeen, maar zo is het niet bedoeld (tegenover mijn zusje).


ik heb net hetzelfde!! maar ik kan er niets aan doe want het kleine meisje is de eigenaar van de pony

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:38

ik vind dat je je niet beter moet voelen dan die andere persoon (sorry als ik het fout opvat maar zo komt het over). als zij/hij beter kon dan deed ze dat vast wel. het is heel oneerlijk om geen respect te tonen voor die persoon terwijl hij/zij haar of zijn best doet.

je moet het van de andere kant ook eens bekijken hoe zouden jullie het vinden als jullie in de schoenen van die ander stonden?

ik kan me het probleem heel goed voorstellen maa probeer er eens met die persoon over te praten en een oplossing te zoeken die voor jullie alletwee goed is.

groetjes

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:51

Ik deel mijn verzorgpaard met nog een andere verzorgster. De eigenaresse rijdt er niet (nauwelijks) op. Het is voor mij een heel fijn idee deze verzorgster. Hoewel ik vooral in het begin tegen dingen aanliep waarvan ik ze niet begreep. Zoals stilstaan voor een kruispunt. Echt waar ben je lekker aan het stappen stopt je paard ineens. Bleek nou, dat hadden ze haar geleerd. En meer van dat soort dingen. Nu weet ik het en hou ik er rekening mee. Ik kan 4-5 dagen in de week trainen met haar (nu niet ze is kreupel) en het andere verzorgstertje rijdt 2-3 keer in de week met haar buiten met het western zadel. Beestje heeft een super leven zo en wij hebben allebei wat we willen. Ik kan trainen en zij kan lekker relaxen buiten! Tuurlijk lopen wij ook tegen dingen aan, maar daar hebben wij een kladblok voor op stal liggen en wij schrijven naar elkaar hoe het gaat en wat er minder gaat. Werkt echt super!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 22:36

Ik deel Lotte ook met een andere verzorgster,de eigenaars kijken er toch niet naar om,dus van hun rijstijll hoef ik me niks aan te trekken.Nu rijdt Liesbeth (jaja,ze is nog een naamgenote van me ook) ongeveer hetzelfde als ik,dus het heeft nooit voor problemen gezorgd

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 23:11

Ik heb avalla ong 3 jaar gedeelt met mijn zusje. Toen had ik haar voor mezelf opgeist Haha! .

Maarre, praat er gewoon over met haar, werkt het beste en voorkomt een hoop ergenissen.