sloom!! paard 25 normaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

sloom!! paard 25 normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 16:54

ik rij op un paardjuh van 25 maar ze is zo ongelofelijk sloom!!!! je moet egt keihard trappen anders gaat ze gewoon niet vooruit. is dit normaal voor een paard van 25 jaartjuhs?

groetjes Lianne



Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 16:58

Er ooit bij nagedacht dat ze het misschien niet zo prettig vindt als je zo hard schopt?
Misschien is ze wel erg stijf. Hoe lang is ze al niet bereden?

Trouwens MSN taal mag niet...ff de regels op Algemeen lezen...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 17:02

ze rjid al 21 jaartjuh 8er elkaar Knipoog en ik rij er zowat elke dag en zo bedoel ik tniet met hard schoppen je moet gewoon vaak en nie theel z8jes schoppen want dan rageerd ze niet! ik schop der niej verrot.. en anders doe ik spoortjuhs om
Trouwens MSN taal mag niet...ff de regels op Algemeen lezen...
wat bedoel je daarmeej??

gr lianne

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 17:21

bonney4evver schreef:
ze rijd al 21 jaar achter elkaar Knipoog en ik rij er zowat elke dag en zo bedoel ik het niet met hard schoppen, je moet gewoon vaak en niet heel zachtjes schoppen want dan reageerd ze niet! Ik schop Haar niet verrot.. en anders doe ik spoortjes om
Trouwens MSN taal mag niet...ff de regels op Algemeen lezen...
wat bedoel je daarmee??

gr lianne


Hoi Lianne,
Het paard is 25, misschien is ie een beetje langzaam omdat hij al wat ouder is......
Ik zou lekker rustig aan doen met je paard....... 25 is al een hele leeftijd....
wat betreft je taalgebruik en je vraag daarover:

regel 7 van Bokt:

Let op je taalgebruik. Lappen tekst zonder ook maar één lege regel of teksten die overlopen van de taal- of typefouten worden door veel mensen meteen overgeslagen. MSN-achtig taalgebruik ('boeiuh', 'nix', 'd8', 'me fiets', 'paardjuh' en meer van dat soort fraais) is ook niet toegestaan. Op deze manier blijft Bokt.nl voor iedereen leesbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 18:16

25 is al oud voor een paard.
Dus misschien heeft ze meer moeite met lopen dan voorheen.
Ik zou dus ook niet meer te veel van haar vragen, maar gewoon rustige ritje maken.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 18:32

amon, liep op z'n 30e nog keurig iedere dag. natuurlijk is niet ieder paard hetzelfde.

blijf correct met het paard, maar onthou dat ie extra stijf kan zijn, of niet meer zo vlot als vroeger,....

zo lang ie het tof vind zou ik verder blijven rijden!

weet wel dat je geen schop moet geven om een paard vooruit te krijgen. zelfs een oud paard voelt een vlieg op z'n vel zitten. *LOL*

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:29

bonney4evver schreef:
ik schop der niej verrot.. en anders doe ik spoortjuhs om


Sporen zou ik niet aan beginnen, die zijn er namelijk voor om een paard harder te laten lopen.
Het paard is oud en gaat waarschijnlijk gewoon niet zo hard meer als vroeger, omdat hij stijf en sneller moe is.
Kijk zelf maar eens naar je oma of opa die zijn waarschijnlijk ook niet meer de snelste Knipoog

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 19:32

oke bedankt voor jullie tips. Inderdaad met de eigenaar heb ik duidelijke afspraken gemaakt. extra lang uitstappen en niet te veel galoperen enzo Schijnheilig maar ik wou het eens weten! bedankt voor jullie tips

groetjes Lianne

p.s idd bonney kan nog heel veel aan we doen rusitg maar het liefst wil ze elke dag in volle galop ober hoge hindernissen majah we denken aan der hartjuh he Lachen :

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:03

Ineke2"]
[quote="bonney4evver schreef:
ik schop der niej verrot.. en anders doe ik spoortjuhs om

Sporen zou ik niet aan beginnen, die zijn er namelijk voor om een paard harder te laten lopen.

=> dat denk ik niet, zijn sporen er niet
gewoon om fijnere hulpen te kunnen geven? *LOL* ik weet ook best dat vele sporen gaan dragen als hun niet voorwaartse paard zelfs met een 'schop' niet meer vooruit te branden is, maar dit is de oplossing niet!

de oplossing ligt eerder in consequente hulpgeving. verbeter me indien ik fout ben!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:12

ik ken zelf 2 paarden (allebei oud)...eentje kan niet meer goed hoeken draaien dan krijgt ze last van haar rug en de andere kan niet goed meer draven. 25 is erg oud en daarom kan ze niet zo snel..laat haar rustig aan doen ze heeft al haar hele leven hard gewerkt ga liever alleen wat stappen en rustig draven...alles begint gewoon te verslijten en een oud mens kan toch ook meestal niet meer hard rennen en begint moeite te krijgen met lopen? hetzelfde is met dit paard......je kunt beter rustig rijden of eventueel alleed nog wandelen dan haar te dwingen dingen te doen (door haar overigens pijn te doen) die ze gewoon niet meer goed kan.......

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:35

is het niet eens langzaam tijd voor een rustige oude dag??

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 08:23

op pensioen gaan, heeft ze wel verdient!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 09:08

Ik weet niet of je gelegenheid hebt om buiten te rijden. Ga lekker een uurtje relaxed met het dier buiten stappen. Ik zou voorzichtig zijn met een paard van die leeftijd. Als je vaker gaat, zal haar conditie ook beter worden. De meeste paarden vinden het heerlijk om buiten in de vrije natuur te lopen. Ze zal dan ook wat voorwaartser worden. Als je geen bossen hebt, kun je misschien in de bermen een leuke ronde maken.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:25

Ja het is normaal dat een paard van 25 sloom is, maar t is niet normaal dat je keihard gaat trappen! Dat beestje heeft zn hele leven hard gewerkt en die verdient nu toch wel rust?? Lekker op de wei zetten en buitenritjes maken! Je oma en opa laat je toch ook niet de marathon rennen...

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 18:52

jaja mensen luister! hartsikke bedankt voor jullie tips maar ik rij gewoon zowat elke dag op haar stap,draf galop springen alles:j.. maar ik doe alles ontzettend rusitg aan niet meer dan 1.5 rondje galoperen enz. egt waar ze gaat volgend jaar met pensioen maar de eigenaar en ik hebben besloten om dat bonney nog zoo graag van alles wil!! onwjis rustig aan doen maar ik heb wat foto;s dan voor jullie Afbeelding
[img] http://www.clubs.nl/ClubsData/109766/in ... .jpg[/img]
Afbeelding

jajaja wat is ze nog mooi he voor der leeftijd Kwijl *LOL*

xxxx lianne

reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:16

Mijn paard was eerst ook behoorlijk 'zwaar' voor je been. Dat is er helemaal uitgegaan toen ik hem ben gaan rijden. Maar ik doe dan eigenlijk ook alleen nog maar leuke dingen met hem, heeft hij ook wel verdiend op zijn leeftijd!
Misschien kan je ook eens kijken wat jouw paard leuk vindt om te doen. En dat keiharde schoppen vind ik niet normaal, daar zou ik ook niet op reageren als paard zijnde!

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 18:23

Eh berichie eerder zijn sporen namelijk NIET voor om harder te laten lopen, sorry!!! Vergat het woordje NIET perongeluk Bloos

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 18:29

Prachtpaardje. Happy van Mariska is 27 en loopt nog endurance. En niet zonder succes. Ik denk als je Happy stil zet ze binnen no time er niet meer is. Maar.... Happy is wel getraind. Ik weet niet hoe het met de training van dit, overigens erg mooi diertje zit, maar ik zou wel wat voorzichtig zijn. 25 is niet niets. Ze verdiend wel wat respect.

'Paint' it 'Black'

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:08

bonney4evver schreef:
egt waar ze gaat volgend jaar met pensioen maar de eigenaar en ik hebben besloten om dat bonney nog zoo graag van alles wil!!


als ze nog zo graag wilt waarom is ze dan sloom?!? Verward

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:43

kattebeest schreef:
op pensioen gaan, heeft ze wel verdient!


Ik zou mijn paard nooit met pensioen laten gaan! tenzij het niet anders kan vanwege een mankement of gronische blessure. een paard dat gezond is met pensioen gaat wordt alleen maar stijver en stugger. het is beter om je werkschema aan te passen rij bijvoorbeeld 5x per week en dan 3 kwartier. ga 3x per week lekker naar buiten en de andere twee x doe je wat dressuur zo kan je je paard tot aan zijn 30ste rijden hoor!
mijn zus heeft een paard dat nu 27 is en dit was het advies van haar dierenarts.
een paard dat sloom is is nooit goed misschien moet je eens kijken of je voer wel goed is of misschien heeft hij ergens anders last vas (wormen, te dik enz) misschien kan je iets van een oppepper geven of zo...
veel succes.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 18:07

hier staan anders 3 paarden op pensioen ene in de 30 (geloof ik) en 2 ver in de 20 en die zijn anders helemaal niet stijf en stug, en die hebben hard genoeg gewerkt. wil jij na je 65e ook altijd blijven werken. ik vind dat die paarden een rustige ouwe dag wel verdiend hebben. lekker op de wei staan, wat wandelen en een beetje verwend worden.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:15

Heey Lianne, leuk dat je hier ook zit!
Tjah, ik ken Bonney een beetje en ik weet dat ze al heel veel jaren sloom is. Hoeveel voer krijgt ze trouwens?

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 16:26

Evy schreef:
Heey Lianne, leuk dat je hier ook zit!
Tjah, ik ken Bonney een beetje en ik weet dat ze al heel veel jaren sloom is. Hoeveel voer krijgt ze trouwens?


ze krijgt de laatste tijd na t rijden ff minder dan een kilo nix,... en nat hooi die reden weej ik niej die moet ik nog ff horen van de eigenaar.. ennuh 1x in de wek wat vitamine door t voer heen!

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 16:28

Okkie1 schreef:
hier staan anders 3 paarden op pensioen ene in de 30 (geloof ik) en 2 ver in de 20 en die zijn anders helemaal niet stijf en stug, en die hebben hard genoeg gewerkt. wil jij na je 65e ook altijd blijven werken. ik vind dat die paarden een rustige ouwe dag wel verdiend hebben. lekker op de wei staan, wat wandelen en een beetje verwend worden.


ze krijgt genoeg rust en ze heeft t hartsikke naar haar zin en wil nog lang niet stoppen je kan dit niet van een paard beoordelen als je haar nog niet ken kijk maar eens naar de foto;s ziet ze eruit als iemand van 25?!

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 16:30

Okkie1"]
[quote="bonney4evver schreef:

als ze nog zo graag wilt waarom is ze dan sloom?!? Verward


Omdat de laatstste tijd veel op haar is gereden en omdat als ze buiten is en je ga naar de ponyclub en ze ziet een hindernis staan is ze niet meer te houden elke dag word ook saai voor ghaar! dus dat snappie t tog wel?! en we gaan nog weinig gnaar buiten wegens haar gevoelige hoeven.. maar in de zomer weer meer dan is er ook goed gras!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 15 bezoekers