welk bit buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

welk bit buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 23:23

mijn pony is een ex-renpaard.
en wil buiten dus nogal soms vaak gek doen.
ik rij in de bak met een gewoon zacht bitje,maar buiten rent ze me gewoon door dit bit heen,en luistert er gewoon helemaal niet naar.
ik heb dus alles met een pesoabit gereden,maar dat ging al wat beter,niet echt maar toch al veel.
en nou wou ik vragen heeft iemand tips voor mij?
ik hoorde ook al een thiedeman bit en zo.
tips?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 23:42

Om te beginnen zou ik je eigen onderschrift ter harte nemen. Daarnaast zou ik in een dergelijk geval een redelijk scherp bit gebruiken en dan aan een losse teugel rijden. Zolang het goed gaat, niks aan de hand, niet luisteren bekkie au.
Mijn paard heeft ook ernstig de neiging om buiten niet naar het bit te luisteren, daar hangt een kleine westernstang in. Werkt uitstekend, ik rijdt met een los teugeltje door het bos, ze reageert op lichte teugeldruk en zo'n twee keer per jaar of zo, dan luistert ze niet, bekkie au.
Ik heb iets soortgelijks gezien met iemand die ook de grootste moeite had om haar draver bij zich te houden. Dit was op een trektocht, waar ik bagage reed. Ik had een pelham-bit in de wagen en dat hebben we erin gehangen en de ruiter op het hart gedrukt dat het een heel scherp bit was. De ruiter durfde vervolgens bij niet meer aan de teugel te komen met gevolg dat het paard heel relaxed achter de groep aanhobbelde en duidelijk zielsgelukkig was.
Voor paarden zoals jij omschrijft geldt over het algemeen: blijf uit de mond, onder alle omstandigheden!!! Druk in de mond=rennen!!!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 00:30

ja,ja mij werd ook al gezegd van een thiedemann bit of pesoabit,daar twee teugels aan en alleen de tweede teugel opnemen als ze gek zou gaan doen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 17:23

Ik heb ook een ex-renpaardje, en de teugel stevig aannemen maakt hem alleen maar wilder. Hij is sowieso veel beter te rijden aan de lange teugel, omdat hij die korte teugels linkt met zijn renbaanverleden. Ben nu ook bezig om met hem naar buiten te gaan, maar als ik geen zelfvertrouwen heb hoef ik er sowieso niet aan te beginnen. Ik hang er trouwens geen ander bit in. In dit geval zou het heel handig kunnen zijn als je je even in het western-rijden verdiepte, daar vind ik vaak de oplossing, terwijl ik toch echt Engels rijdt.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 17:24

Ohw ja, in je profiel staat dat je paard 1,65 is. Dan is het allang geen e-pony meer. Vanaf 1.58 mag je al spreken over een paard.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 21:12

mijn pony is 1,65,ik had die twee omgedraaid Knipoog

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:27

Ik ben het helemaal met het commentaar van Ikke eens!
Toen ik mijn paard net had, kon ´ie ook nog wel eens gek doen buiten !
Ik heb hem toen 2 weken met een pelham-bit gereden en daarna hebben we nooit meer last gehad Lachen !
(Ik rijd hem nu trouwens met een Kimblewick bit met D-ringen; zowel in de bak als buiten en dat gaat prima Lachen !!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:39

Persoonlijk heb ik geen problemen met een stangetje met kinketting buiten, maar dan moet je wel weten hoe je er mee om moet gaan en een erg stille en consequente hand hebben.

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:53

ik heb dan een draver en die weet ook wel raad met scheuren buiten.
Ik rij haar dan ook verder met niets anders dan met een gebroken D-trensje met koperen rolletjes erin.

Dit bit laat het paard meer ontspannen en speelt telkens met het bit waardoor zij dit niet meer vastpakken. Hier door heb je veel meer grip over je paard en rijdt het veel makkelijker.

Ik ben geen voorstander om een super scherp bit te nemen omdat ik denk dat je je paardenmond alleen maar omzeep helpt, vooral als je wilt remmen trekken veel ruiters toch aan de teugels. (persoonlijke mening)

Ik zou dus echt zeggen probeer het D-trensje is en kijk wat het doet , ik kan je wel bijna garanderen dat het probleem uit de wereld is en dat je hem terug kan nemen wanneer jij dat wenst..
Toevallig heb ik mijn merrie van de week buiten nog is gereden op haar oude gebroken trens, niets mee te beginnen met die knol, gaan met die banaan en alles wat ik zei of deed , dacht zij ik kan nog harder..

(ook een idee om heel veel op je stem te doen en als je wilt remmen niet te gaan zitten maar in je beugels te gaan staan?)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...