Hoe betrouwbaar is de buigproef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Hoe betrouwbaar is de buigproef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 19:35

Dit n.a.v een pony die hier vandaag op is afgekeurd, en omdat Tasja hier 2 jaar geleden ook al op is afgekeurd, maar waar (tot nu toe) *klopt af* Haha! nog niks mis mee is, en volgens de hoefsmid ook niks mis mee is...

Ik heb gehoord dat ze hem bijvoorbeeld kreupel kunnen buigen, hieronder werd dan verstaan, dat ze te ver doorbogen.
De pony die vandaag is afgekeurd was duidelijk niet goed, draafde heen kreupel, en terug nog steeds.

Toch vraag ik me af hoe betrouwbaar zo'n proef nu eigenlijk is, is het niet een proef die je heel makkelijk verkeerd kunt uitvoeren?

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:58

Je kan met een buigproef echt geen nieuwe problemen veroorzaken. Wel kan je zwakheden aan het licht brengen waar je later problemen van kan krijgen.
Je wil een indruk krijgen van het zachte weefsel dat op een rofoto niet zichtbaar te maken is. Als koper wil je tenslotte ook geen verborgen gebreken!

Wel is het zo dat het een beetje een momentopname is. Bij een paard dat voor het eerst gekeurd wordt en dan positief is op een buigproef, zou ik 'm 2 weken vrij geven en dan nog eens kijken.
Blijft een dier dan positief dan zou ik het niet voor de hoofdprijs aandurven. Je weet dat er een verhoogde kans op problemen is.

Nog even over dat "kreupel trekken" Tuurlijk lijkt het net of een DA een paard kreupel maakt wanneer hij voor de buigproef rad lijkt te gaan en daarna niet meer.
Maar dat is dan toch echt een al bestaand probleem dat alleen wat duidelijker aan het licht komt.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:00

Ik ben niet zo'n fan van de buigproef. Het is maar net hoe de persoon het uitvoert, als hij het been iets te strak vast houdt dan is ie altijd positief. Sommige paarden mankeren nix maar reageren toch op de buigproef. Natuurlijk kun je het als indicator gebruiken maar het is niet zalig makend. Bij mij trokken ze de pony (25) s morgens van stal en deden de buigproef en natuurlijk liep ie kreupel weg. Er werd gelijk geroepen dat ie hoefkatrol had. Nou zo lust ik er nog wel een paar.

Come over to the dark side, we have cookies!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:32

Ik denk dat de buigproef wel erg betrouwbaar is. Het is idd wel zo dat een da geen nieuwe problemen kan veroorzaken, maar door middel van een buigproef zwakheden constateert. Een da weet echt wel wat hij doet! En wat betreft de pony, als hij/zij twee jaar geleden ook al is afgekeurd op de buigproef, kun je er vanuit gaan dat er dus echt ergens iets niet goed zit. En dan kan het toch wel zo zijn dat de pony er in het dagelijks leven geen last van heeft!!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 14:55

Cookies schreef:
Ik ben niet zo'n fan van de buigproef. Het is maar net hoe de persoon het uitvoert, als hij het been iets te strak vast houdt dan is ie altijd positief. Sommige paarden mankeren nix maar reageren toch op de buigproef.


Dat bedoel ik dus, als iemand jouw hand richting pols vasthoud, tot het punt dat het net een beetje zeer begint te doen, en dat een minuut lang en je vervolgens vraagt de handstand te doen (oid Haha! ) zak je er waarschijnlijk ook doorheen toch? Als iemand anders het dan de volgende keer doet, en je hand minder ver buigt lijkt het of er niks aan de hand is..

Dat een da je paard niet kreupel kan buigen begrijp ik wel natuurlijk, maar ik bedoel meer, de een buigt zover, dan ander weer wat verder... dan loopt ie bij de een toch beter weg dan bij de ander...

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:38

Cookies schreef:
Ik ben niet zo'n fan van de buigproef. Het is maar net hoe de persoon het uitvoert, als hij het been iets te strak vast houdt dan is ie altijd positief. Sommige paarden mankeren nix maar reageren toch op de buigproef. Natuurlijk kun je het als indicator gebruiken maar het is niet zalig makend. Bij mij trokken ze de pony (25) s morgens van stal en deden de buigproef en natuurlijk liep ie kreupel weg. Er werd gelijk geroepen dat ie hoefkatrol had. Nou zo lust ik er nog wel een paar.


Als die pony 25 is dan is het logisch dat hij wat kreupel loopt na de buigproef..
Toevallig zei onze DA het gister..
Deed 2 buigproeven bij Michelle,omdat ze last had van spat..
Bejaarden pony's lopen zoiezo wat naar na de buigproef, ze zijn oud en zijn wat meer versleten..

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 21:41

En ook bij paarden is de één wat kleinzeerderiger dan de ander.
De één loopt bij een miniem kiezeltje al met een pootje te trekken en de ander staat met een grote open wond nog l*llig om zich heen te kijken met een blik van 'wat is er nou'.

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:52

Wat dacht je van paarden die zo panisch voor een DA zijn dat het paard het zo voor elkaar krijgt net het been los te krijgen voordat de tijd verstreken is.......zodat de DA wel drie een proef moet doen aan hetzelfde been.
Nou dat duurt wel effe voordat dat paardje weer rad loopt!

doorntje
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 17:13

Bij hele jonge paarden en pony's wil het ook wel eens misgaan. Als je door de buigproef bij een jong dier veel spanning op een nog niet volledig ontwikkelde spier zet willen ze wel eens kreupel wegdraven.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 19:24

Het is nog steeds een advies dat gegeven wordt bij een aankoopkeuring.
Men maakt nog steeds ZELF de keuze om een paard wel of niet te kopen.

Alleen vind ik dat je dan geen recht op zeuren hebt wanneer er wel wat gebeurd, wanneer er een negatief advies is gegeven.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 00:37

Klopt helemaal Jantien.
Maar mijn ervaring is dat veel onervaren mensen een paard kopen, daar niet zeker over zijn, en het geheel in handen leggen van de keurende dierenarts.Wat die zegt is waar.
En dat zo'n veearts een paard niet zo makkelijk meer goedkeurt, daar kan ik me iets bij voorstellen.
Als er naderhand wat mis is, belt men naar hem!
Toch kan zo'n veearts ook adviseren bij een( jong )paard, wat verder ruim loopt in de beweging, dat men niet helemaal bang hoeft te worden van een positieve buigproef, zeker als het aan alle 2 of 4 de benen is.
Ook juist bij een ouder paard kan het totaal geen belemmering zijn , om toch aan dit paard een tof recreatiedier te hebben.
Maar idd, mensen laten ZELF het paard keuren.
Terwijl veel lievelingen van de manege er echt niet doorheen komen!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 11:09

Jantien schreef:
Het is nog steeds een advies dat gegeven wordt bij een aankoopkeuring.
Men maakt nog steeds ZELF de keuze om een paard wel of niet te kopen.

Alleen vind ik dat je dan geen recht op zeuren hebt wanneer er wel wat gebeurd, wanneer er een negatief advies is gegeven.


Nee dat is natuurlijk logisch, als de da je paard heeft 'afgekeurd' moet je niet achteraf gaan zeuren als er wel wat mis is met je paard.
Tasja was trouwens pas 2 toen die buigproef werd gedaan, dus misschien lag het daaraan...
Nou ja, ik vind die da toch niet zo geweldig, hij schijnt er heel veel af te keuren bij de buigproef, vandaar m'n vraag ook. Tis toch vreemd dat er zo weinig paardjes door de buigproef komen bij hem.

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, djinnie, GoogleAdsense, LiannePuthzy, MarjanB, Rijsa, RoxanneJessy, SabrinaB en 79 bezoekers