Gespannen galop.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Gespannen galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-03 21:55

Na heel lang gewerkt te hebben aan de galop heb ik haar nog steeds nooit ontspannen gehad in galop.

Ze heeft heel lang gehad dat ze alleen maar kon crossen in galop, ze galoppeerde op links alleen met heel veel mazzel goed aan.

Na lang aan het goede tempo en de linkergalop gewerkt te hebben word het nu eens tijd voor meer ontspanning. Ze zet echt alles vast zodra ik ga galopperen, ik heb in stap en draf vrij weinig been nodig om de achterhand eronder te rijden en met ook vrij weinig teugeldruk.

Als ik in galop aanspring krijg ik eerst een soort van konijnengalop, daar rijdt ik haar vrij snel doorheen dmv gigantisch veel been. Dan nog proberen er meer sprong in te krijgen dmv weer gigantisch veel been en vrij veel teugeldruk, op lichte teugeldruk reageert ze dan gewoon niet meer.

Ik rijd al veel voltes (klein en groot) en tempowisselingen.
Iemand tips om haar meer ontspannen te krijgen?

28-09-2007
Nothing compares too you...


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 11:21

flair schreef:
Na heel lang gewerkt te hebben aan de galop heb ik haar nog steeds nooit ontspannen gehad in galop.

Ze heeft heel lang gehad dat ze alleen maar kon crossen in galop, ze galoppeerde op links alleen met heel veel mazzel goed aan.

Na lang aan het goede tempo en de linkergalop gewerkt te hebben word het nu eens tijd voor meer ontspanning. Ze zet echt alles vast zodra ik ga galopperen, ik heb in stap en draf vrij weinig been nodig om de achterhand eronder te rijden en met ook vrij weinig teugeldruk.

Als ik in galop aanspring krijg ik eerst een soort van konijnengalop, daar rijdt ik haar vrij snel doorheen dmv gigantisch veel been. Dan nog proberen er meer sprong in te krijgen dmv weer gigantisch veel been en vrij veel teugeldruk, op lichte teugeldruk reageert ze dan gewoon niet meer.

Ik rijd al veel voltes (klein en groot) en tempowisselingen.
Iemand tips om haar meer ontspannen te krijgen?


Ik denk dat je eerst eens moet proberen overgangen draf/galop te rijden. Door deze overgangen leert je paard zijn rug te ontspannen.

De hulp die je beschrijft als veel teugeldruk en veel been is eigenlijk een tegengestelde hulp. Je wilt dat je paard naar voren gaat (eronder komt) mbv je beenhulp, maar je houdt hem weer tegen met je teugelhulp. Hierdoor komt er teveel spanning op het totale paard. Probeer voordat je je been eraan hebt om je paard eronder te rijden, eerst ervoor te zoren dat hij goed door de kaak is. Liefst iets meer dan normaal, zodat je wat "over" hebt. Zodra hij er goed doorheen is, kan je mbv je zit (dieper in je zadel zitten, echt op je kont, zodat je het gevoel hebt, dat je op zijn achterhand kan inwerken)ervoor zorgen dat hij meer opwaartse sprong krijgt. Probeer dus je been minder eraan te hebben en meer met je zit te werken.

Succes!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 13:02

Zonder veel teugeldruk veel been krijg ik er dus geen sprong in, dan krijg ik een soort van konijnengalopje. Ik denk alleen dat veel teugeldruk bij mij voor een ander normale teugeldruk is, omdat ik verder met hele lichte teugeldruk rijdt.

En goed door de kaak, dat lukt dus niet, ik heb wel een filmpje voor je aan de longe in galop daar kan je ook duidelijk zien dat ze overgang draf-galop gelijk spant, daarop laat ze ook haar konijnengalop met weinig sprong zien..

28-09-2007
Nothing compares too you...

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 14:42

Ik heb dit zelf altijd met Jamir gehad. Die ging in galop ontzettend vluchten in het begin en als je dat tegenhield met je zit werd het een soort betonblok. Echt een en al spanning.
Ik moest hem heel erg lang laag rijden, vooral in galop en na een maand of twee werd het echt veel beter. Hij bleef zijn rug gebruiken in de galop en bleef mooi ontspannen onder me *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 16:58

Ik ben toch van mening dat je paard er eerst doorheen gereden moet worden (in de kaak dan), alvorens je de galop probeert te corrigeren. Anders ontstaat er geen totale durchlassigkeit. Je paard hoort hierdoor de totale bovenlijn te ontspannen, en daarvoor moet hij toch eerst de druk van voren weglaten.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 18:21

Ik snap wat je bedoelt maar dat is dus het moeilijke, voor de galop is ze ontspannen maar zodra ik aanspring is het over.

Ik heb vandaag veel galop-draf, draf-galop overgangen gereden maar ze werd er zo gigantisch heet van dat ze niet meer te rijden was. Ze liet trouwens wel veel meer los, alleen ging dus flink over haar tempo heen wat ik niet kon opvangen.

En Carina, komt het maar proberen hoor, lang en laag in galop. doet Flair dan Haha! je weet toch toch haar kamelenloopje nog wel?

28-09-2007
Nothing compares too you...

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:20

Ik kan haar gehobbel nog wel voor me halen ja Knipoog
Maar ik wil het wel een keer komen proberen hoor Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:39

flair schreef:
Ik snap wat je bedoelt maar dat is dus het moeilijke, voor de galop is ze ontspannen maar zodra ik aanspring is het over.

Ik heb vandaag veel galop-draf, draf-galop overgangen gereden maar ze werd er zo gigantisch heet van dat ze niet meer te rijden was. Ze liet trouwens wel veel meer los, alleen ging dus flink over haar tempo heen wat ik niet kon opvangen.

En Carina, komt het maar proberen hoor, lang en laag in galop. doet Flair dan Haha! je weet toch toch haar kamelenloopje nog wel?


Als je paard tijdens de overgangen draf/galop te heet wordt, moet je een tandje terug schakelen: even stappen=> rust vinden. Is hij weer ontspannen, dan weer aanspringen in galop. Tot hij weer korter gaat springen, dan weer draf. Probeer inderdaad altijd rust in de oefeningen te vinden, als je wat probeerd te corrigeren bij je paard. Anders heeft het alleen maar een averechts effect. Dan zal je zoals boven geschreven toch eerst even moeten stappen...
Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers