Vreselijk

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Vreselijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 22:22

Ik zat net Noordhollands dagblad te lezen,
vreselijk, ik vind sadam een sadist, maar bush is het nu ook,
hij vond de aanslagen op 11 spetember toch ook vreselijk, die mensen waren toch ook ontschuldig !? maar hij doet het nu zelf ook, vreselijk voor die mensen daar.
Ik ben niet VOOR en ook niet TEGEN oorlog, maar ik heb zo'n medelijden met die mensen daar Verdrietig

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 22:24

Laten we hopen dat er zo min mogelijk slachtoffers onder de bevolking vallen. Maar als ik hoor dat er al een heleboel Iraakse soldaten zich hebben overgegeven, denk ik dat het niet erg lang gaat duren...ik hoop het in ieder geval dat het niet lang duurt....

Je suis Charlie.

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 22:28

Ja ik hoorde het al,
op het schooltv weekjounaal had een speciaalist het erover dat er gelukkig meer zullen volgen, ik hoop ook dat het niet te lang duurt, die mensen hebben net alles weer een beetje in orde na de Golfoorlog, en dan gebeurt dit...

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 22:30

Tja...je kunt het ook zo bekijken: had Bush sr. zijn klusje toen afgemaakt, was dit nu niet nodig geweest. Saddam heeft 12 jaar de tijd gehad om zijn zaakjes op orde te krijgen....en dat heeft hij niet gedaan...

Je suis Charlie.

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 22:44

Het ging volgens mij alleen maar om de olie

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 22:57

En om al de massavernietigingswapens, die Saddam op mensen ook heeft uitgeprobeerd. Gifgas, en Anthrax, liters chemische en biologische wapens, die, als hij ze ooit gaat gebruiken, heel veel mensen kunnen doden. Wat zou je zeggen als de pest de kop weer opstak? Grote pokkenepidemie? Ebola? Het nieuwe virus dat in Azie de kop op heeft gestoken en waar mensen aan zijn gestorven en waar niemand weet wat het is? Als dat nou eens de wereld rondging? Hoe zou je dan reageren? Als dat door 1 persoon allemaal de wereld in is gezet?

Nee, het gaat niet alleen om olie. Saddam heeft nu chemische en biologische wapens. Maar als ze nog langer wachten heeft hij kernwapens, en die wil niemand in de handen van die gek zien....Een gek die zijn eigen dochter en schoonzoon om het leven heeft gebracht omdat ze het land uit zijn gevlucht en het hebben gewaagd zich tegen hem te keren...

Saddam is beslist geen lieverdje hoor...hij heeft 12 jaar de tijd gehad om de chemische en biologische wapens te vernietigen. Dat heeft hij niet gedaan. Erger nog, hij heeft de inspecteurs dwars gezeten....dat gaat een bepaalde tijd goed, maar dan is het geduld op.

Hoe lang had je nog met je willen laten spelen?

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 23:40

Twinkie schreef:
Het ging volgens mij alleen maar om de olie


Dat van de olie kun je ook nog over twijfelen. De wereld draait al 12 jaar zonder Iraakse olie. Sinds de vorige oorlog geldt het embargo en kan Irak zijn olie niet afzetten in de internationale wereld. De olie-opbrengst is in Irak dus niet hoog, maar juist laag op het moment. Dus waarom zou Bush de Iraakse olie willen, door het embargo speelt Irak geen rol op de wereldoliemarkt. Zou Bush dat willen veranderen?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 08:03

En ik denk dat het geld wat deze oorlog kost, niet te vergelijken is met de waarde van de olie.....

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 08:06

ja inderdaad en ben ok niet VOOR en ook niet TEGEN de oorlog.

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 09:11

Lovely"]
[quote="Twinkie schreef:
Het ging volgens mij alleen maar om de olie


Dat van de olie kun je ook nog over twijfelen. De wereld draait al 12 jaar zonder Iraakse olie. Sinds de vorige oorlog geldt het embargo en kan Irak zijn olie niet afzetten in de internationale wereld. De olie-opbrengst is in Irak dus niet hoog, maar juist laag op het moment. Dus waarom zou Bush de Iraakse olie willen, door het embargo speelt Irak geen rol op de wereldoliemarkt. Zou Bush dat willen veranderen?
[/quote]
Als het om de olie gaat, dan gaat het er niet om dat Bush die olie op de wereldmarkt wil, maar voor zn eigen land. Amerika staat geloof ik voor ongeveel 1/4 van het wereldverbruik, en heeft maar 3% eigenproduktie. Hij wil die olie dus zodat de VS onafhankelijker kunnen zijn van de wereldeconomie. Maw, zodat hij minder op zijn tellen moet passen. Dit is wat Hitler bijvoorbeeld ook deed. Hij heeft toen Oekraïene (dacht ik) ingenomen omdat dit de "graanschuur van Europa was". Proberen zoveel mogelijk alle benodigde goederen zelf te produceren, zodat je onafhankelijk bent van bijvoorbeeld enventuele embargo's die tegen je gesteld worden. Geen goed teken hoor, moest het hem om de olie te doen zijn...

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 18:51

Deze oorlog gaat evenveel om olie als de tweede wereldoorlog. Alhoewel, nou ik erover denk, de tweede wereldoorlog ging meer over olie dan deze oorlog.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-03 19:47

Volgens mij bedoel je de golfoorlog Verward

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:40

Twinkie: nee, dat heb je fout geraden. In de tweede wereldoorlog was het Hitler om de olievelden in het zuiden van de Sovjetunie en in Noord-Afrika te doen. Daarom ging hij recht naar die plaatsen toe. Winston Churchill sneed hem de weg af in Noord-Afrika, Stalin sneed hem de weg af in de Sovjetunie. Zonder olie stond de oorlogsmachine van Adolf erg snel stil en was zijn slagvaardigheid dus ernstig beperkt. De tweede wereldoorlog ging voor een heel belangrijk deel om Olie..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 17:02

joostvangestel schreef:
De tweede wereldoorlog ging voor een heel belangrijk deel om Olie..


Jammer dat er ook nog even 6 miljoen joden vergast moesten worden. Ook nu worden burgers niet ontzien. Er wordt steeds gezegd dat Sadam zijn eigen mensen vergast heeft, maar dat waren Koerden die hij net zo hoog acht als Hitler de joden deed.

Deze oorlog gaat om olie, om macht, om geld, de wapenindustrie etc. Vergeet niet dat het Amerika was die als grootste wapenleverancier de meeste gifgassen en wapens aan Sadam geleverd heeft.

Stel dat de wereld zou willen dat Amerika openheid geeft over alle wapens, kernwapens, gifwapens etc etc die zij bezitten. Zou Amerika dat doen??????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

r0b1n

Berichten: 974
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 18:21

sarabande"]
[quote="joostvangestel schreef:
De tweede wereldoorlog ging voor een heel belangrijk deel om Olie..


Jammer dat er ook nog even 6 miljoen joden vergast moesten worden. Ook nu worden burgers niet ontzien. Er wordt steeds gezegd dat Sadam zijn eigen mensen vergast heeft, maar dat waren Koerden die hij net zo hoog acht als Hitler de joden deed.

Deze oorlog gaat om olie, om macht, om geld, de wapenindustrie etc. Vergeet niet dat het Amerika was die als grootste wapenleverancier de meeste gifgassen en wapens aan Sadam geleverd heeft.

Stel dat de wereld zou willen dat Amerika openheid geeft over alle wapens, kernwapens, gifwapens etc etc die zij bezitten. Zou Amerika dat doen??????
[/quote]

Er wordt een btje appels met peren vergeleken hier..
Het verschil tussen Amerika en Irak is dat er nog politiek wordt gediscussierd in Amerika voordat er iets wordt ondernomen (democratie). In Irak gebeurt iets omdat Saddam dat bepaald heeft zonder enige discussie (dictatuur). En een dictator met chemische/biologische/kernwapens is heel wat gevaarlijker dan een democratie met diezelfde wapens.

Natuurlijk is het fout om met oorlogen alles proberen op te lossen, maar sommige dingen kunnen alleen maar met een oorlog worden opgelost.

Daarnaast moet je je ook beseffen dat het Amerika is geweest die ons bevrijd heeft in WO2 (waarbij btw iedereen tegen een oorlog was tegen Hitler, ze dachten namelijk dat het nooit zover zou komen dat Hitler daadwerkelijk allerlei landen ging innemen) en ons beschermd heeft tegen Rusland tijdens de Koude Oorlog.

All your horses are belong to us! Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:15

Amerika is pas in WO 2 gesprongen nadat zijzelf door japan zijn aangevallen die een aliantie met Duitsland had.

In de koude oorlog waren wij geen doelwit, maar de opgeklopte anti communisme rethoriek in de USA bestempelde het oostblok als enorme vijand. Toen de USA hier kernbommen wilde plaatsen gericht tegen Rusland zijn 500 duizend mensen twee keer de straat opgegaan om daar tegen te protesteren. Wat riepen die: liever een Rus voor mijn deur dan een bom in mijn achtertuin. Amerika is het meest agressieve land ter wereld. Ze beginnen geen oorlogen om anderen te helpen, alleen om er zelf beter van te worden, dat is nu ook het geval. Er is niet aangetoond dat Irak al die vernietigingswapens nog heeft. Maar de Amerikanen zullen vandaag of morgen wel met een filmpje komen dat ze iets gevonden hebben.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:59

r0b1n schreef:
Er wordt een btje appels met peren vergeleken hier..
Het verschil tussen Amerika en Irak is dat er nog politiek wordt gediscussierd in Amerika voordat er iets wordt ondernomen (democratie).


Het enige verschil wat dat betreft is dat Bush gekozen (niet dat dat nou allemaal zo netjes gegaan is Lips are sealed ) is en Saddam niet. Zowel in de VS als in Irak wordt alles door een select groepje bepaald, daar zie ik toch echt weinig verschil in. En de VN wordt volledig gepasseerd.
En dat er gediscussieerd wordt lijkt me nou niet echt een kenmerk van democratie, want ook tussen Saddam en consorten zal er gediscussieerd worden.

Citaat:
Daarnaast moet je je ook beseffen dat het Amerika is geweest die ons bevrijd heeft in WO2 (waarbij btw iedereen tegen een oorlog was tegen Hitler, ze dachten namelijk dat het nooit zover zou komen dat Hitler daadwerkelijk allerlei landen ging innemen) en ons beschermd heeft tegen Rusland tijdens de Koude Oorlog.


Dat is toch echt puur eigen belang geweest, inclusief de Marshallhulp, ze waren als de dood dat het communisme ook in west Europa voet aan wal zou krijgen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 08:26

Over het communisme valt weinig meer te zeggen. Dat systeem is definitief failliet. Finland heeft geen Marshallhulp gehad, maar is toch wel o zo blij dat ze nooit communistisch zijn geweest.

Amerika geeft geen openheid over hun massavernietigingswapens. Dat hoeven ze niet, iedereen weet dat Amerika ze heeft. Anders dan Irak, heeft Amerika sinds Hiroshima en Nagasaki geen chemische en/of kernwapens meer gebruikt. Goed, er was Agent Orange en Napalm in de Vietnam oorlog. Dat waren behoorlijke afdwalingen, maar toch even iets anders dan een Sarin, Ricine of Mosterdgas.

Saddam Hoessein heeft die wapens wel ingezet, en wel tegen zijn eigen volk en in de Iran/Irak oorlog. Daarnaast zijn zij de aggressor geweest toen Koeweit bezet werd. Ze hebben de consequenties van die oorlog nooit genomen, die nemen ze pas nu.

Voor wat bescherming tegen Rusland betreft: tot op zekere hoogte kunnen we daar nog dankbaar voor zijn. Tot dusver heeft Stalin veel meer mensen om zeep geholpen dan Hitler. Geen van beiden had veel met de democratie op.

Voor wat ontzien van burgers betreft, vind ik dat het zo gek nog niet gaat. Irak komt met betrekkelijk lage aantallen burgerslachtoffers. Toegegeven, idere burgerslachtoffer is er een te veel, maar weet wel dat Saddam er zelf ook voldoende de nek omdraait.

Maar goed, dit is natuurlijk geen humanitaire missie. Dit is een missie om Saddam + 2000 topmensen in het Baath regime op non-aktief te zetten. Het gemakkelijkste was geweest om niks te doen en te wachten tot het regime van Irak een fout maakt. Dat gebeurt toch vroeger of later. Schijnbaar zijn Bush en de Amerikanen zo geschrokken van 911, dat ze dat niet nog een keer willen laten gebeuren.

Amerikanen moeten inderdaad wel voortdurend gecontroleerd worden. Wat ze in Cuba doen met de krijgsgevangenen uit de oorlog met Afghanistan, is behoorlijk dom.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:27

joostvangestel schreef:
Voor wat bescherming tegen Rusland betreft: tot op zekere hoogte kunnen we daar nog dankbaar voor zijn. Tot dusver heeft Stalin veel meer mensen om zeep geholpen dan Hitler. Geen van beiden had veel met de democratie op.


Je hebt helemaal gelijk dat Stalin een hele enge vent was en de dood van erg veel mensen op zijn geweten heeft, maar wat ik probeerde te zeggen dat de hulp van de VS aan Nederlands destijds niet was omdat ze nou zoveel medelijden met ons hadden en ons een hoop ellende wilden besparen, maar dat het puur eigen belang was, zij waren bang dat het communisme te groot zou worden en ze probeerden ons aan hun kant te houden door (Marshall) hulp te bieden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:23

Ik heb ook zware twijfels aan de oprechtheid van de amerikanen over het "bevrijden van Irak". ER zullen wel degelijk economische belangen bij zijn. Wat zou het fantastisch zijn als de olie van de aarde verdween. Het zou ook zo veel vervuiling (zinkende tankers op zee) schelen en andere ellende.

Ook afghanistan is door de amerikanen van de regen in de drup geholpen door hun misselijke bemoeienissen. I.p.v. het communisme kwam de Taliban aan de macht. Toen kwamen ze dus nog verder van huis. Dan had Afghanistan toch beter communistisch kunnen worden.

De hond is de betere mens

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:03

Gaan ze nu ook onschuldige paardjes bombaderen?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 22:40

Hij doet het niet zelf. Het is Saddam die er mee begonnen is, als Saddam zijn mensen niet in verdrukking had gebracht, was er niets aan de hand geweest, de burgers die nu sterven, sterven door de stommiteiten van hun eigen leider, niet door Bush.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bengell, Fly_high, Hawkeye, IASCrawler, Kirrietje, Lipstick, Sjokki, Spike2019, xPabloBokt en 37 bezoekers