Verroeste gespen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-01 14:56

Raar woord eigenlijk, gespen... Verward

Maar eh... ik ben mijn zadel en hoofdstel genadeloos aan het schoonmaken en invetten, maar nu stoot ik op verroeste gespjes. (zijn die metalen dingen eigenlijk gespen?)
Wie heeft voor mij de gouden tip om die gespen weer zilverkleurig te krijgen? De gesp van de springteugel begint een klein beetje te roesten, maar die van het hoofdstel toch wel behoorlijk!

En het bit schoonmaken: gewoon met een schuursponsje en wat jif?


Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:57

bit doe ik gewoon met heet water in een teiltje met afwasmiddel.. ff laten liggen en hij is zo schoon.. of iid met schuursponsje!

"Some memories are best forgotten"

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 15:00

ze zeggen coca cola, maar bij mij helpt het niet.. (ik had een ander merk Knipoog )

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 15:13

Ik heb het eens geprobeerd met zilverpoets, maar ik kreeg een rare doffe aanslag: dus niet proberen!!
Misschien hebben andere een beter idee...

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 15:27

hallo,

ik heb pas mijn singel voor reparatie naar de schoenmaker gebracht en ook die gespen waren erg geroest. hij kon ze wel een beetje opschuren en polijsten maar de roest blijft.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 15:32

Je moet de gespen een uurtje of langer in de cola leggen. Als het nog leren riempjes aan zitten is dat denk ik niet de oplossing. Anders moet je even met een schuurpapiertje te werk gaan. Het bit leg ik altijd in een teiltje kokend water om het vuil wat er misschien op zit, er van af te weken. Daarna even met een borstel er overheen schrobben en even afspoelen en afdrogen.

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 21:43

Hoi Kitty,
Als er roest op de gespen zit, dan is het gemakkelijk te verwijderen met Commandant.
Dit kun je kopen bij zaken die onderdelen voor auto's en fietsen verkopen, bijvoorbeeld bij Halfords.
Let er wel op dat de gespen niet beschadigd mogen zijn, dan helpt het niet (bij sommige gespen zijn piepkleine stukjes af, dan heeft het geen nut, de roest moet er echt OP zitten).
Veel poetsplezier !!! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 07:26

Je krijgt het ook weer goed schoon door t eschrobben met zo'n schuursponsje met riose spul er in. Metaalachtig sponsje voor aangekoekte pannen enzo, Brillo oid.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 08:15

Die gespen heb ik geen tip voor, helaas. Het bit: de afwasmachine! (of als je die niet hebt: even weken in warm water een uurtje en daarna kun je hem zo schoonmaken!!!)

DIe gespen: ik heb een heel duur hoofdstel (Divoza: type oxford, geloof ik), en daarbij heb ik gelukkig geen last van roest! (niet dat jij hier iets aan hebt, maar ik vertel het toch even, grinnik!)

Als je het er voor over hebt, kun je misschien nieuwe gespjes eraan laten zetten door de zadelmaker??

Gr, Br

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 08:40

Startclean van de Blokker of Marskramer. echt superspul dat geen doffe vlekken geeft. Is een tube met witte smurrie erin en is 9.95 geloof ik.

Niets zo charmant als een paard in her land.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 10:32

cola hielp bij mij heel er goed

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 17:58

ongeveer anderhalf uur in de cola leggen, daarna ging het er bij mij toch wel makkelijk van af.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123 en 27 bezoekers