[LO] Correct gebruik van de chambon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

[LO] Correct gebruik van de chambon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 16:59

Bij het vorige paard heb ik tnt altijd gebruik gemaakt van een gogue en dit vond ik een hele fijne hulpteugel.

Bij het nieuwe paard zit een chambon in de inventaris. Ik heb deze nu 1 keer gebruikt, maar ik ben er niet helemaal wild van. Nu vraag ik mij af of ik hem wel correct gebruikt heb en hoe andere bokkers de chambon gebruiken (ik heb nl het idee dat de touwtjes wat te lang waren waardoor het niet zoveel uitmaakte of de chambon er op zat of niet).

Heeft er misschien iemand een plaatje of een tekening van hoe je de chambon hoort in te stellen? Hoe is jullie ervaring met de chambon?

Ik hoor jullie al denken: 'weer een chambon topic'. Ik heb ook gezocht met de zoekfunctie maar ben eigenlijk geen duidelijke plaatjes tegen gekomen (ook de divoza gids geeft mij geen duidelijkheid).


dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 18:34

bedoel je met een chambon eigenlijk een longeerzweep? dan zal ik even zoeken

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 19:59

Nee, met een chambon bedoel ik een chambon Haha!

Moeilijk uit te leggen zo zonder plaatje hoe het eruit ziet. Loopt iig van het paard zn bit naar zn buik.
Toch bedankt voor je aanbod!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:10

volgens mij loopt een chambon van het bit door ringetjes aan de frontriem :S naar de singel. Dus andersom dan de goque...

GELOOF ik he Lachen
Ik heb het ook van onduidelijke plaatjes, heb t nog nooit gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 00:49

Een chambon loopt van de singel, naar de oren en dan naar het bit. De gogue ook, maar die gaat ook nog door het bit terug naar de singel. De werking is nagenoeg gelijk, behalve dat de gogue ook nog druk geeft op de lagen en niet alleen op de mondhoeken.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:46

dundee bedoelt een chambriere *LOL*

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:13

apple schreef:
Bij het nieuwe paard zit een chambon in de inventaris. Ik heb deze nu 1 keer gebruikt, maar ik ben er niet helemaal wild van. Nu vraag ik mij af of ik hem wel correct gebruikt heb en hoe andere bokkers de chambon gebruiken (ik heb nl het idee dat de touwtjes wat te lang waren waardoor het niet zoveel uitmaakte of de chambon er op zat of niet).


Gelukkig ik ben niet de enige kluns...Knipoog Ik heb er ook een liggen, maar kan er niets mee. Als ik hem vastmaak zoals Lovely zegt zijn de touwtjes zo lang dat mijn paard(van 1.68) nog steeds kan sterrenkijken zonder dat er ook maar een klein beetje spanning op komt Verward
Ik gebruik dat ding nooit en weet ook niet hoe ik er aan kom, maar ik kan er in ieder geval helemaal niets mee en laat hem maar liggen waar hij ligt...*LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 11:46

Lovely schreef:
Een chambon loopt van de singel, naar de oren en dan naar het bit. De gogue ook, maar die gaat ook nog door het bit terug naar de singel. De werking is nagenoeg gelijk, behalve dat de gogue ook nog druk geeft op de lagen en niet alleen op de mondhoeken.


BlonT Haha!. Dat losse onderdeel waarvan ik niet snapte wat ik er mee moest hoorde ik dus achter z'n oren vast te maken Bloos.

Ok het is dus: singel, oren, bit (het onderdeel oren had ik overgeslagen Haha!). Nogal logisch dat ik dan het idee heb dat het er een beetje los bijbungeld.

De gogue was wat dat betreft duidelijker, daar had ik geen losse onderdelen bij, maar dat liep gewoon rond Haha! .

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:53

Dat van dat losse onderdeel had ik wel begrepen, maar dan is dat ding nog steeds buitengewoon lang...Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:57

gomir schreef:
Dat van dat losse onderdeel had ik wel begrepen, maar dan is dat ding nog steeds buitengewoon lang...Verward

Dat kan toch. Zo'n hulpteugel is gemaakt voor een gemiddeld paard, en niet alle paarden zijn hetzelfde. Ik heb een gogue voor mijn fjorden, daarvan heb ik de touwtjes een stuk ingekort. Fjorden hebben nou eenmaal een kortere hals dan een gemiddeld paard Haha!

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:02

Mijn paard is 1.68 en heeft geen extreem kort halsje *LOL* En mijn andere paardje heeft een aardig lange hals, maar die verzuipt er ook in Verward

Misschien probeer ik het wel een keer met een knoop erin *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:25

gomir schreef:
Mijn paard is 1.68 en heeft geen extreem kort halsje *LOL* En mijn andere paardje heeft een aardig lange hals, maar die verzuipt er ook in Verward


Lijkt me best logisch dat ze m zo groot maken dat zelfs een Shire xGiraffe erin past. Touwtjes korter maken is altijd makkelijker dan langer Haha!

Ik zou er idd gewoon een knoop in leggen..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:40

Je kunt m ook als gogue gebruiken, misschien past het dan wel??

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 14:48

Lovely schreef:
Je kunt m ook als gogue gebruiken, misschien past het dan wel??




Goed idee! Ik ga nu iig eerst kijken hoe het past op de 'normale' manier. Als ik dan nog het idee heb dat het een raar geval is bouw ik hem gewoon om tot gogue Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:51

Dat is een kwestie van de touwtjes door het bit halen en bij de singel weer vastmaken Lachen.

dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:55

Lielle schreef:
dundee bedoelt een chambriere *LOL*


ja dat bedoelde ik. ik was gewoon niet zeker omdat men in nederland soms een andere woordenschat gebruikt dan in belgie (bovendien rij ik in een franstalige manege).
nu zie ik pas wat je bedoelt.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:23

Dat is nog eens een idee Lovely *LOL*
Misschien dat ik dat eens probeer, kan dat ding zich ook nog eens nuttig maken Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 12:33

hoi,

ik heb toch nog enkele fotos gevonden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[img]http://www.boro.co.jp/lunging/lg_img/chambon.JPG[img]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en zo als gogue:
Afbeelding
Lachen Lachen Haha!


Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-03 20:11

Thanks! Idd dat is hem! Haha!

Duidelijke foto's trouwens.
Ik heb het losse onderdeel er weer bijgezocht en nu ga ik eerst proberen om hem als chambon te gebruiken. Als dat niet bevalt dan maak ik er een gogue van Lachen

Zoals op die laatste foto en eerste foto ziet het losse ding er ook uit. Met twee grote ringen aan weerskanten waar de touwtjes doorheen kunnen.

dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 23:33

Afbeelding
dit was er eentje waar ik de/ was vergeten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers