Pigmentverlies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 21:34

Mijn 3,5 jarige merrie is voskleurig en heeft de laatste tijd "last" van pigmentverlies rond de ogen en de mond. Een andere oudere merrie op stal, ook een vos, heeft dit ook gehad maar daar is het bij weggegaan.

Weet iemand hoe dit komt? Komt het door een verminderde weerstand? Is er wat aan te doen?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:11

Ik weet wel dat het bij veulens wel eens voorkomt, als die alleen op de wei staan waar niet voldoende mineralen/vitaminen inzitten. Ze krijgen dan een zilver/grijze haarglans. Laat anders je DA eens bloedprikken.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 08:40

Mijn oude shetlandmerrie heeft dat ook! Ze heeft het al een aantal jaar en heeft ondertussen "witte lippen". Denk niet dat het nog weg gaat.

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 18:34

Dus vitamine/mineralen tekort? Ze heeft het alleen rond de ogen en de mond. Het gedeelte waar eigenlijk niet zoveel haar zit. De rest van haar vacht is gewoon. Niet dof in ieder geval.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 19:29

Wanneer de huid echt wit wordt, dan is het vertiligo.
Daar doe je niets aan. In sommige lijnen komt het vaker voor dan in andere. Hoogst waarschijnlijk gaat het ook niet over.

Mijn merrie heeft het ook. Is pas op komen zetten toen ze 4,5-5 jaar was. Op de foto's die op de keuring zijn gemaakt is het nog maar net te zien, een heel klein plekje onder het oog, terwijl er nu een grotere vlek zit.