Nieuw zadel kopen, waar let je op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Nieuw zadel kopen, waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-03 14:31

Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt, ik wil een nieuw zadel!
Maar als je een nieuw zadel koopt, waar let je dan zoal op?

Wat zijn de kritieke puntjes bij het passen ed.?

Ik heb nu hoogstwaarschijnlijk de mogelijkheid om iemand met een busje vol zadels over te laten komen, dus ik kan gelukkig passen en even "voelen".
Voorheen kocht ik een zadel op het oog met de garantie dat ik hem mocht komen ruilen, maar dat is ook zo'n gedoe Boos!

Nu kan ik dus verschillende zadels uit proberen, maar ik wil eigelijk van te voren wat dingetjes weten, zodat ik me niet iets aan laat smeren.



Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 16:51

*voel aan de voorkant van het zadel of het niet knelt(ook als je erop zit)

*schoft en ruggegraat moeten vrij liggen

*zadel mag niet klapperen/verschuiven tijdens het rijden

*het moet lekker zitten

*pas het zadel ook altijd zonder sjabrak.

*eventueel een wit sjabrak erbij nemen om na het rijden de drukverdeling te bekijken.


Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt. Kun je niet eerst eens naar de ruiterzaak om voor jezelf te alvast wat ideeen op te doen en dat ze dan met die zadels aan huis komen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:13

Nog een paar dingetjes:
* kijk of de kussens overal met evenveel druk de rug raken
* kijk of de huid niet opstroopt voor het zadel als hij loopt, dat betekent dat het zadel te dicht op de schouders ligt
* het zadel moet zowel met als zonder ruiter erop goed passen, longeer het paard dus ook even en kijk of het zadel niet klappert, schuift enz.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:38

Denk goed na wat je er mee wilt gaan doen. Wat is je doel van het nieuwe zadel? Springen, dressuur of buiten rijden?? Of wellicht van alles een beetje ? Haha!
Houdt dat in je achterhoofd met de keuze van je zadel. Niet dat je met een super lekker zittend dressuurzadel thuis komt waar je helemaal weg van bent, terwijl je regelmatig ook graag een sprongetje maakt.

En wat voor een stof? Leer of kunststof? Met of zonder verstelbare boom? Heb je lange of korte benen? Daar kan die man/vrouw vast wel goede adviezen over geven.

Heel veel succes. Laat je weten wat je hebt gekocht?? Ben benieuwd!

Op zoek naar de zon!!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:02

Even nadenken wat je precies wilt hebben, vzh of dressuur, weinig of veel wrong, wel of geen diepe zit, hard of zacht zadel, nog een bepaalde voorkeur voor merken? En waar je op moet letten? Kijk het zelf heel goed na of het bij de schoft niet drukt, of het nergens anders drukt, of het niet schuift of klappert, etc. etc.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 17:12

Het moet iig een dressuurzadel worden, daar ben ik zeker van. Ik rijd dan wel niet zo heel veel fanatiek dressuur, maar nadat ik een aantal keren op dressuurzadels van bokkers ritten gemaakt heb, vond ik dat wel erg fijn zitten. Ik heb bij mijn VZ toch ook altijd mijn beugels vrij lang.
Springen doe ik toch maar 1x in de 5 jaar, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken Haha!

De tips die ik erg handig vond is even longeren met zadel op, om te kijken hoe het ligt. Daar had ik niet aangedacht!

Ik heb iig gedacht dat het naast goed op Isolda moet liggen:
van leer moet zijn
diepe zit moet hebben
middelmatige wrongen
en dat het wat verder naar achteren moet liggen met meer schoudervrijheid voor Isolda. Maar welk zadel dat gaat worden Verward

Vind ik heel moeilijk!
Maar ik heb het nu zo voorelkaar dat er zondag een busje vol zadels komt, in verschillende prijsklasses (tweedehands, duurdere merken en iets goedkopere nieuwe) en ze neemt ook zadels met "cair" mee, maar dat weet ik nog zo net niet.....
Net als een verstelbare boom... lijkt me ook niet perfect Verward

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 19:34

Dat is volgens mij ook het beste, zo'n buslading vol en dan maar passen. Ik zou zeker zonder schabrak passen en rijden! Kijk vooral ook wat jij lekker vindt zitten en pin je niet gelijk vast op een diepe zit (vind ik juist helemaal niet fijn! Haha! Zit je zo opgesloten). Hij moet recht liggen (voor en achter gelijk hoog) en dus niet kantelen, goed blijven liggen dus niet verschuiven, mag inderdaad voor niet knellen en wat ik heel belangrijk vind is dat je zorgt dat de schouder vrij ligt!!!
Verder heb ik zo'n verstelbare boom en daar heb ik goede ervaringen mee: ik heb een Ainsley en met een soort schroefje kan de de boom iets smaller/wijder maken. Daar kan je niet heel veel mee veranderen qua ligging, maar als hij 's winters een dikere vacht heeft zet ik m iets breder dan zomers.

Succes!

...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 19:38

Met een busje vol zadels kom je al een heel eind.
Zo heb ik mijn dressuurzadel ook gekocht.

eerst kijken of het zo dus goed lag en dan erop zitten.
Uiteindelijk had ik 2 zadels over en die heb ik allebij nog een keer geprobeerd en vond de Ainsley het fijnste.

En ik heb het zadel gekocht, maar met de vermelding dat ik de dag erop les kreeg en dat ik de instructrice ook nog naar het zadel liet kijken en mocht die zeggen dat het niet goed lag, of dat ik raar erop zat dat ik het dan nog terug kon brengen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:03

O ja, kijken of het dieptepunt van het zadel in het midden ligt, dus niet te veel naar voren of (meestal) naar achteren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, ComscoreBot en 35 bezoekers