[LO] Dubbele longe, in 's hemelsnaam....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

[LO] Dubbele longe, in 's hemelsnaam....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 20:16

Hoe doe je dat? *LOL*
Natuurlijk weet ik wel HOE, maar ik raak hopeloos in de war met lijnen en zweep.
Dan leg ik alles weer netjes in mijn hand, maar dan kan mijn zweep er niet meer bij en is alles veel te zwaar. Die lijnen zijn ook zo lang en ik heb toch een heel normale dubbele longe Verward

Dus wat zijn jullie ervaringen? Of tips?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:28

Ik ben naar een clinic geweest. Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik kan me levendig voorstellen dat je giga in de knoop raakt. Je kunt de lijnen overigens ook in twee handen pakken, dan is het risico alweer iets kleiner en kan de zweep er nog bij. Veel succes ermee.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 21:38

Ik heb altijd in m'n ene hand de longe en m'n andere hand m'n zweep. Ik werk met 2 losse gewone longeerlijnen. Het gaat eigenlijk altijd prima. De ene lijn aan de boven kant van m'n hand en de ander aan de onder kant, dan kan je nog iets corrigeren mocht dat nodig zijn.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 21:41

Sinds ik sinds vrijdag mijn koetsiers bewijs heb gehaald doe ik het dus op het achenbach systeem, echt heel handig en je raakt niet in de knoop, wel is het soms lastig om het achenbach teleren.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 21:51

Achenbach is bij mij goed bekend. De leidselvoering op zich is niet zo'n probleem, maar je hebt zoveel in je hand! Eerst geprobeerd met alles in 1 hand, overige hand de zweep. Maar dan zat mijn ene hand veel tevol met al die meters longe.
Vervolgens in twee handen, dat ging veel beter, maar dan past mijn zweep weer niet zo makkelijk in mijn andere hand, dan kan ik weer niet zo gericht aansporen.
Wat ik ook erg storend vond, is dat als zij haar achter-buitenbeen beweegt en flink doordraaft, de teugel die om haar achterhand loopt erg heen en weer gaat. Daardoor werd het nogal onrustig in haar mond.

Al met al was ik dus niet al te enthousiast Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:48

In het begin had ik hier ook echt super veel problemen mee. Het is dus geregeld compleet uit mijn handen gevallen omdat ik letterlijk in de knoop zat Haha!
Na een keer of 4 ging het steeds beter en merkte ik dat ook echt aan Pinky's lopen.
Ik heb gewoon 2 losse lijnen. De ene in mijn linkerhand en de andere in mijn rechter. Als Pinky rechtsom loopt dan heb ik de zweep in mijn linkerhand en bij linksom uiteraard recht.
Echt waar, oefening baart kunst!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:58

Dressuur houding aan nemen en niet alles in een hand, daar zijn de lijnen te dik voor. Ik heb ook nooit de andere lijn achter langs maar over de rug lopen, die van mij is al erg voorwaarts met een redelijk goed achterbeen gebruik en daardoor kom ik nog wel eens in de problemen als de lijn wel achterlangs loopt, komt ook bij dat ik het soms er erg vind.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 10:12

zie PB

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 17:52

ach, ik longeer ook zo, maar vind het heel moeilijk om de zweep er goed bij te houden, baloe gaat namelijk anders snel heeel langzaam lopen Boos!
ik zorg gewoon altijd dat er nog iemand anders bij is Haha!

dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 12:51

je kunt altijd aan iemand vragen om erbij te zijn en je te helpen. het gaat altijd wel beter met twee. jij neemt dan bv de longe en een vriendin ofzo de zweep. dan vermijd je veel knopen

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 00:25

Je kan ook de lijn die je over hebt op je schouder leggen.
Ik heb de lijn die ik over heb opgerold in mijn pink (grote handen) of als dat zo uitkomt gewoon op de grond. Die pak ik later wel weer op.
Ik maak de uiteinden wel aan elkaar en gebruik een pinkriempje als bij mennen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 18:33

Moet de buitenste lijn overigens om de achterhand gaan, of kan je die ook over de rug laten lopen? Ik heb hier werkelijk geen verstand van, maar het lijkt mij voor het paard minder hinderlijk dan achter de achterhand om, met het risico dat je paard er in verstrengeld raakt natuurlijk.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:31

als je goed longeerd raakt het paard er niet in verstrengeld.... maar over de rug kan ook hoor
Ik doe zelf achter de kont langs, omdat ik het paard dan mooier bij elkaar heb lopen....
Snap je?

Rietje_oud

Berichten: 76
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Meppel, in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:46

hallo allemaal,

Als ik dubbel longeer en ik heb ter ondersteuning een zweep nodig, dan kan je daar behoorlijk mee zitten ja Haha!

Ik heb de zweep achterstevoren vast. Hoe zal ik dat uit moeten leggen.
Hou je handen eens zoals je de lijnen vasthebt.
normaal heb je dan je handvat vast en de zweep naar voren gericht in je linkerhand, maar mijn zweep is dus naar achteren gericht.

Ik ben namelijk mijn zweep alleen als ondersteuning nodig op bepaalde momenten en kan dan mijn pols draaien om de zweep tot uiting te laten komen.

Misschien dat iemand anders een idee heeft, en anders, oefening baart kunst, het moet kunnen.

Gr Rietje