Hoe kan ik dit de volgende keer voorkomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Hoe kan ik dit de volgende keer voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 12:29

Of zoveel mogelijk?

Ik was laatst aan het langeteugelen met Passion toen sprong hij een berg op en werd hij helemaal wild, tot ik hem echt niet meer kon houden is hij weggerent richting wei en stopte gelukkig bij de andere paarden.

Hij heeft een halster om, maar normaal gaat dit altijd perfect. hij was die dag wel erg druk.
Ik wil hem nog geen hoofdstel om doen, omdat het soms nog niet helemaal duidelijk voor hem is, de bochten enzo en ik wil niet teveel in z'n mond zitten.
Als het met halster perfect gaat, wil ik het wel met bit gaan doen.

M'n leidsels heb ik bij het uiteinde vast, dus ik dacht er zelf aan om voor langere leidsels te zorgen, zodat als hij wild gaat worden hij nog iets verder kan zonder die dingen uit m'n handen te trekken.


Maar misschien heeft iemand nog een beter idee? Ook tegen dat hij soms bergen opklimt, die erg steil zijn en dat is gevaarlijk. waarom hij dat doet weet ik ook niet Verward

Het is maar 1x gebeurt, maar ik wil het natuurlijk het liefst voorkomen zoveel mogelijk voorkomen dat dit een 2de keer gebeurt Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 15:03

Ik zou niet meer met een halster gaan langteugelen. Echt niet. je hebt zo verdomde weinig te zeggen met een halstertje, voor je het weet ben je hem kwijt en dat zal niet de bedoeling zijn!
Als ik jou was zou ik hem eens rustig in de weide laten wennen aan een hoofdstel. Ik ben ff kwijt hoe oud hij is maar afhankelijk daarvan kun je best wat longeren en langteugelen in de weide.
Pas als dit helemaal keurig gaat zou ik de straat op gaan achter hem.
Uiteraard moet je het HELEMAAL zelf weten maar zelfs met mijn kleintje zou ik het niet aandurven...

Succes ermee

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 17:35

Ik sluit me aan bij Pinky, ik denk dat dit de enige oplossing is.
Langere leidsels lijkt me geen oplossing omdat ik denk dat je redenering niet helemaal klopt. Hoe verder je paard/pony bij je vandaan is, hoe moeilijker je hem in bedwang kunt houden. Je zou denken dat je door wat meer ruimte te geven je paard makkelijker onder controle kunt houden doordat je wat meer tijd hebt om in te grijpen, maar mijn ervaring is dat het juist averechts werkt. Hoe dichter je bij hem in de buurt bent, hoe meer kans je hebt om de controle te behouden.
Veel succes !

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 17:54

Hoofdstel in met een bit.

Dan iemand ernaast en jij erachter en zo gaan sturen.
In een goed omheinde bak en niet in de wei.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 22:08

Dat van lange leidsels bedoel ik dat hij ze niet meteen uit m'n hand kan trekken. Hij blijft vaak niet lang wild, en als de leidsels bij het uiteind zijn, is hij vast weer rustig.

Het is ook echt niet dat hij het nog moet leren, ik heb een tijd in de wei en in een paadje geoefend. dit ging perfect dus ben ik de weg op gegaan wat ook perfect ging behalve die laatste keer dan.

Mijn eerste gedachte was trouwens ook hoofdstel met bit de volgende keer. ook een reden waarom ik dit topic heb gestart, misschien weet er iemand nog wat beters Lachen

een bak heb ik trouwens niet helaas.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 02:59

Lijkt mij niet verstandig om met een paard dat het lange teugelen nog niet gewend is de weg op te gaan! Zorg dat hij eerst goed begrijpt wat je van hem wilt.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30628
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 09:31

Langteugelen oftewel mennen zonder kar eigenlijk is wel link met alleen een halster.
Zelfs wij met een WelshCob met een stangetje in en dan op onderste gaatje (volwassen man) konden hem niet houden. Dus zou in ieder geval een hoofdstel indoen.
Dan moet je zelf zorgen dat je de leidsels alleen gebruikt als nodig is zeg maar.
Maar idd om dit op de weg te doen kan eigenlijk niet. Ook wij doen dit, omdat we met die oogkleppen niet in een bak (15x15m) willen, want dan wil het weleens fout gaan. En voor de rest hebben we geen eigen omheind terrein.
Wel doen we dit alleen op tijden en dagen dat het rustig is op de weg.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 12:13

De weg waar ik het doe ik altijd rustig, heel af en toe een auto.
Linda250, hij is het lange teugelen wel gewend, anders ga ik natuurlijk niet de weg op!
Zoals ik al zei; verder gaat alles perfect alleen die ene keer dan niet, dat wil niet zeggen dat het nog eens zal gebeuren maar ik wil het natuurlijk liever voorkomen!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 17:19

En ik zou nooit alleen gaan...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:28

Ik zou nooit met een halstertje de weg op gaan, zeker niet aan de lange leidsels.
Verder lijkt het me voor je paard juist duidelijker als je wel met een hoofdstel en bit gaat werken. Als je gewoon zachte handen hebt en duidelijke hulpen geeft is er niet in de hand.