Welke hengst voor een Ferro x Nurpimus?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Welke hengst voor een Ferro x Nurpimus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 22:46

Welke hengst zouden jullie kiezen voor deze merrie?
Ze krijgt dit jaar een veulen van Sir Sinclair.
Ben heel benieuwd!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 23:27

obsession schreef:
Ben heel benieuwd!


Ik ook

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 23:32

sarabande"]
[quote="obsession schreef:
Ben heel benieuwd!


Ik ook
[/quote]

Misschien kan je beter niet reageren als je toch niks nuttigs kan zeggen?
Barts waarschuwing niet gelezen ????

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 23:45

Ik vind het niet onnut ik ben heel nieuwsgierig naar alle kinderen van deze hengst die voor het eerst dit jaar veulens zal laten zien. Benieuwd of hij alle tamtam en opgeklopte veilingprijs waarmaakt, vandaar.
Niet zo onvriendelijk hoor en al helemaal niet gaan dreigen, hou ik niet zo van

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 23:48

Ik dreig niet en de vraag is niet of jullie benieuwd zijn naar het veulen van dit jaar maar ik ben benieuwd welke hengst jullie zouden kiezen voor deze merrie.
Ze word dit jaar weer gedekt dus vandaar......

Ik dacht dat je opmerking sarcastisch bedoelt was.....sorry als ik je verkeerd begrepen heb.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 00:08

Je afstamming zegt me zo niet alles, zou meer gegevens vooral moederlijn, karakter en bouw moeten hebben. Omdat ik altijd heel serieus over deze zaken nadenk voor ik iemand ergens naar verwijs, kan ik het niet met zulke summiere gegevens afdoen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 00:11

Ik zou puur op papier voor Jetset D gaan:

Jetset D (Zirkoon x Le Mexico x Amor)
Op 12 mei 1991 werd de bruine hengst Jetset-D geboren. Hij werd gefokt door P.H. Meinen te Berkhout. De moeder van Jetset-D, Escansan, is keur verklaard. In het verrichtingsrapport wordt ze omschreven als een goed ontwikkelde merrie met ras en kwaliteit.
In 1994 nam de hengst deel aan het verrichtingsonderzoek en werd tot de dekdienst toegelaten. Tijdens het verrichtingsonderzoek liet de bruine zien, over enorme kwaliteiten te beschikken. "Jetset-D is een royaal ontwikkelde, zeer rijtypische, zeer langgelijnde hengst met ras en uitstraling."
Met negens op alle bewegingen, rijproef, karakter, stalgedrag en trainingsrapport behoorde hij destijds tot de toppers van zijn jaargang. "In het dressuurwerk laat de hengst zich zeer goed bewerken en toont hij een opvallend goed voorbeen gebruik." aldus de jury. Mede hierdoor gaf de jury aan dat Jetset-D zeer veel aanleg heeft als dressuurpaard. Zijn afstamming doet vermoeden dat de hengst ook enigszins kan springen. Dat bleek ook zo te zijn. Voor zowel het vrijspringen als het springen onder de man scoorde hij een 7,5. De argumentatie van de jury was dat "de hengst zich bij het springen goed laat rijden, maar beter zou kunnen terugspringen." Tevens werd vermeld dat de hengst "een goede bascule heeft en over veel vermogen blijkt te beschikken."

De fokkers waren, evenals de jury, snel overtuigd van de klasse van de hengst. In het eerste jaar dekte Jetset-D maar liefst 115 merries, waar van in 1995 er 24 veulens van werden beoordeeld. Een goede hengst hoeft niet altijd goed te fokken. Zodoende wordt van iedere tot de dekdienst toegelaten hengst een groep veulens beoordeeld. Deze groep veulens bestaat voor een deel uit geselecteerde veulens (deze veulens worden door de eigenaar van de hengst uitgezocht. Dit zijn over het algemeen de betere veulens van een hengst) en een geprikte groep (deze groep wordt samengesteld door uit het totaal aantal levende veulens een aantal 'at random' te selecteren).

Bij de beoordeling van de Jetset-D veulens viel op dat deze "een zeer uniforme groep royaal ontwikkelde veulens had afgeleverd." Er was geen waarneembaar kwaliteitsverschil tussen de geselecteerde groep en de geprikte groep. De veulens waren, net als Jetset-D zelf, "rijtypisch, langgelijnd en beschikten over voldoende ras". Hoewel het been werk "goed is ontwikkeld, zou het nog wat harder kunnen zijn."

Over de bewegingen vermeldde de jury het volgende: "de stap is ruim en soepel, maar sommige veulens missen tact. De draf is sterk en ruim. De veulens dragen de hals goed, ze kunnen schakelen en draven goed door het lijf." De moeders van deze veulens waren van "goede kwaliteit".
De kwaliteit van zijn nakomelingen heeft ervoor gezorgd dat fokkers nog steeds veelvuldig gebruik maken van de hengst. De eerste nakomelingen van deze hengst worden momenteel in de sport uitgebracht. Uit de indexen van 2001 blijkt dat de hengst bij zowel het springen als de dressuur bovengemiddeld presterende nakomelingen geeft (de betrouwbaarheids percentages zijn nog relatief laag).

In 2001 heeft Jetset een springindex van 132 (54%) en een dressuurindex van 150 (63%): een echte allrounder!

Afbeelding

De vader van Meinens JetSet D is de bekende dressuurhengst Zirkoon. Zijn moeder is de keur-preferent-prestatiemerrie Escansan die een zeer bekende verschijning is in de keuringsbaan met vele overwinningen. Meinens JetSet D was tijdens de hengstencompetitie '98/'99 een van de opvallendste verschijningen in de dressuurring.

De elegante combinatie die hij met zijn amazone Nathalie Smeets vormde heeft grote indruk achtergelaten. Ze wonnen vier van de zes wedstrijden met een hoogste score van 73%.

Bovendien werd deze combinatie NBVR Winterkampioen 1999. Daarna is Meinens JetSet D met succes uitgebracht in de Prix St. George met Susanne de Klein. De kinderen van Meinens JetSet D doen het uitstekend, zowel in de keuringsbaan als in de sport.


In 2000 behaalde het merrieveulen Thelma (Meinens JetSet D x Hemmingway) de eerste plaats tijdens de Havikerwaard Veulen Promotieprijs. Bij de 4-5 jarige merries met veulen, Otina (Meinens Jetset D x variant), 1e te Veghel. Op het CK Gorredijk behaalde Navratilova (Meinens JetSet D x Rivaal) de 1e plaats 5-jarigen in de Pavo selectie. In de finale van de Pavo Cup werd zij zesde.
In 2002 behaalde Mr A (mv Ferro) de eerste plaats bij de Pavo Cup Selectie op de C.K. te Utrecht.

Het duurste veulen op de veiling te Maren Kessel was Tornado (Meinens JetSet D x Aktion). Tijdens de KNF Indoorkampioenschappen dressuur 2001 te Ermelo werd Navratilova reserve kampioen Z1 met Christa Laarakkers.

Voor de wereldkampioenschappen 2001 jonge dressuurpaarden te Verden waren van Meinens Jetset-D twee kinderen geselecteerd. Bij de vijfjarigen was dat Olando (mv Rinaldo), en bij de 6-jarigen Navratilova (mv Rivaal), fokker J. Berendsen te Ermelo.

Voor de wereldkampioenschappen 2001 jonge dressuurpaarden te Verden waren twee kinderen van Meinens JetSet D geselecteerd. Bij de 5-jarigen was dat Olando (m.v. Rinaldo), fokker : H.A. van Geffen, Ammerzoden. Bij de 6-jarigen was dat Navratilova (m.v. Rivaal), fokker: J. Berendsen, Ermelo.

Ook in 2002 nam een zoon deel aan het wereldkampioenschap, namelijk Proud (mv Purioso), van fokker de Dalhoeve te Wamel.

Zijn zonen Jetstream W en J. Orlando zijn goedgekeurd bij het NRPS.

Bij de voorselectie hengstenkeuring 2001/2002 werd een goed springende zoon (m.v. Zeoliet) doorverwezen naar de 2e bezichtiging.

Bij de voorselectie hengstenkeuring 2002/2003 werd een goed bewegende zoon (mv Cocktail) doorverwezen voor de 2e bezichtiging in Den Bosch.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 00:16

Dankjewel! Leuk dat je zoveel moeite hebt genomen!

Zou je nog even willen uitleggen waarom je nou voor deze hengst kiest?

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 13:12

Het is natuurlijk maar een gok omdat je geen informatie over de moeder hegt gegeven (karakter bouw gangen) of wat je doel is met dit veulen. Maar ik heb van Jetset veel leuke paarden gezien. De combinatie Jetset X Ferro had twee deelnemers bij de pavocup vorig jaar. Jetset is zeer langgelijnd, ik vind ferro zelf nogal propperig. hij geeft paarden die ook leuk kunnen springen, ferro is van oorsprong ook een springhenst, dus ik denk dat je een leuk veelzijdig veulen kunt krijgen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 13:41

Ik weet niet of je Ferro al eens aan de hand hebt gezien maar zo propperig is hij dan bij lange na niet.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 14:19

Als je nou gewoon ff info geeft over de merrie kun je nog wat nuttigs verwachten. Wat wil je eraan verbeteren ?
Sterke punten ?
Mindere punten ?
Welk doel fok je ?

etc etc