Zichzelf vangen (klappen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Zichzelf vangen (klappen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 17:47

ff een vraagje, onze 5 jarige hengst is nu net zadelmak, alleen hij vangt zichzelf heel erg!! Niet alleen hoef tegen hoef maar hij loopt de achterkant van zijn voorhoeven echt kapot. Ik heb de hoefsmid er al bij gehad en hij heeft hem achter steiler gezet en voor een opzetje in de hoef geveild.... Tijdens het rijden draagt hij nu springschoenen....
Volgens de hoefsmid heeft dit te maken met het feit dat Graffiti nog erg jong is en nog moet leren lopen met mij op zijn rug. Heb ik genoeg gedaan om hem te helpen? Ik hoor het nu nog steeds af en toe, maar hij loopt zichzelf niet meer kapot.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 19:21

Waarschijnlijk is hij gewoon nog een beetje klungelig. ik denk dat het vanzelf over gaat. Ik denk dat je niet meer kunt doen dan wat je tot nu toe gedaan hebt.

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 22:29

Pardouz heeft in het begin ook met springschoenen gelopen omdat ze én haar voeten kapot liep én haar ijzers, die ze voor heeft, eraf trapte. Na ong. een maand had ze ze niet meer nodig. Het gaat nu goed! Succes ermee!!!

Groetjes Patricia en hoeffies Pardouz

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 22:43

Ik had een vraagje... vangt hij zichzelf ook zo erg bij het longeren?

Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 10:16

Hij vangt zichzelf anders nooit, niet bij longeren of bij het spelen met de andere paarden... alleen als ik erop zit....:-?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 10:31

Zichzelf vangen komt dus doordat hij voor niet snel genoeg weg komt. De smid kan hem een beetje helpen maar het is bij jonge paarden vaak vooral een balansprobleem. Ze zoeken teveel steun op de voorhand.

Let erop dat je, ook al is hij nog maar net onder het zadel, probeert om hem niet teveel stuwend "de voorhand in" te drijven. Zoek een rustig arbeidstempo dat hij gemakkelijk kan aanhouden en waar hij het beste in balans loopt. Dat is je uitgangspositie. Van daaruit kun je gaan proberen om hem in plaats van groter en vlakker wat korter en meer omhoog te laten draven. Langzaamaan zal hij leren om zijn gewicht meer naar de achterhand te verplaatsen waardoor hij voor meer vrijheid krijgt.

Vaak wil je als ruiter een te hoog tempo aanhouden, waardoor je hem in feite zijn eigen benen in drijft. Dat wordt nog weer versterkt door het gevoel dat je op een jong paard wat voorover zit (wat niet per defenitie zo is) zoek dus naar een arbeidstempo waar hij in balans kan lopen, en leer er zelf in balans op te zitten.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 18:32

Vergeet ook niet dat je jonge paard nog groeit. Het kan komen en het kan gaan, het aantikken....
Mijn paardje is het sinds kort ook weer gaan doen. Mij is opgevallen dat hij achter wat overbouwt is geworden. Dat kán dus een van de redenen zijn.
En natuurlijk zoals voorheen werd vermeld: ook de hoefstand en het "eronder rijden" van de achterhand zijn hierop van invloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 19:30

In aanvulling op wat al naar voren is gebracht, kan het ook zijn dat je paard niet vlot genoeg is in zijn voorbeen, dat die dus te lang op de grond blijft staan. Iets meer lenigheidsoefeningen kan hem helpen om wat vrijer te worden in de voorhand zodat het voorbeen niet te lang onder hem blijft.