Benen stil en lang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 06:27

Hoe kan ik mijn benen lang en stil houden zonder ze te gespannen te houden. Eerst had ik namelijk een veel rustigere beenligging maar ik kneep te veel met mijn knieen waardoor het te gespannen werd. Dat ben ik hel fanatiek gaan afleren (dat knijpen) met als gevolg dat ik nu flubber benen heb.
Hoe leer ik het nu op een goede manier aan?
Op de oude manege moest je soms met bierviltjes tussen je knie en het zadel rijden, vandaar die te vastte knieen. Op mijn huidige manage zeggen ze dat je benen om je paard heen moet sluiten, dat klopt wel maar dan ga ik teveel met mijn onderbeen proberen en die moet juist netjes stil afhangen en alleen aangespannen worden als het nodig is.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 07:47

hoi
Misschien zijn je beugels toch net 1 gaatje te lang.
Ik kan men benen stil houden door een beetje druk op de beugels te hebben als ik men beugelriemen te lang heb, heb ik ook flubber benen.
Verder helaas geen tips voor je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 08:01

Voor het zicht zitten mijn beugels nu heel mooi. Langer moeten ze echt niet en korter eigenlijk ook niet. Maar misschien dat ik het toch eens probeer met 1 gat korter, als ik ze dan stiller kan houden probeer ik dat een tijdje.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 08:51

Ik heb een veel stillere beenligging gekregen door aanschaf van een dressuurzadel. En nu zit ik ook netjes op mijn oude zadel.
Maar goed, dat zal een beetje een dure oplossing zijn...

Misschien als je eens een heel uur consequent bezig bent met je benen. De hele tijd erbij nadenken dat je ze stil wilt houden Verward


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 08:55

Aan mijn zadel ligt het niet want ikheb een heerlijk dressuurzadel (Hulsebos). Ik ondekte gister pas dat mijn benen te veel waren gaan bewegen. Ik ga er gewoon heel erg veel aan denken en op letten dan komt het vast wel weer goed maar ik hoopte op "de tovertruc"-tip. Superlijm helpt vast ook wel maar tsja daar zitten ook weer zoveel nadelen aan vast.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 18:15

in het boek 'beter paardrijden , maar hoe? van c. penquitt en in het boek 'natuurlijk paardrijden' van kf hempfling staan veel nuttige tips voor een perfecte houding. lees die boeken maar eens zorgvuldig door. bij mij is m'n zit ook sterk verbetert door dit in de practijk te brengen.
oh ja, als echt niks helpt kan je altijd nog een seatsaver kopen. daardoor zit je zowieso veel stiller op je paard, dus ook je benen. ik hebn er 1 voor m'n slechte rug, maar ik ging er ook stiller door zitten!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 18:40

Ik heb zelf dat probleem ook enigszins.
Je moet een evenwicht zien te vinden tussen ontspanning en aanspanning (makkelijker gezegd dan gedaan!)en er vooral voor zorgen dat je je niet teveel fixeert, daar krijgt je alleen maar meer spanning van.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 20:55

ik heb dat probleem ook maar dat komt omdat ik een beetje groot ben voor de pony *LOL* *LOL*

en ik heb laatst een drszadel gekocht en is het alleen maar erger door geworden
omdat ik nou dus langere beugels heb

Love the life that you live, live the life that you love

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 09:32

ik ben ook vrij groot voor m'n pony en in het begin toen ik m'n dressuurzadel had gekocht werd het bij mij ook erger. ik kan je geruststellen; dit is gewoon een kwestie van wennen! ik heb m'n zadel nu ongeveer 4 jaar en al minstens 2 jaar heb ik er absoluut geen last meer van! sterker nog ik heb nu wiebelbenen bij m'n oude veelz. zadel...
in bovenstaande boeken staan goede tips voor goede zit en rustige beenliggen. kijk goed naar het plaatje in het boek natuurlijk paardrijden. bij mij ging het daarna als vanzelf. het is namelijk een heel natuurlijke houding en het kost (als je het goed doet) GEEN ENKELE MOEITE OM HET VOL TE HOUDEN. veel succes ermee!

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 12:28

Hé, wat leuk! Ik ben toevallig net bezig met exact hetzelfde probleem. Ook ik klemde teveel met mijn knieën en ga nu 'zwabberen' met mijn benen als ik los probeer te laten.

Ik heb het klemmen waarschijnlijk 'geleerd' door het lichtrijden zonder beugels. (Ik was daar overigens vrij goed in, en nou lees ik hier op 'bokt' dat dat waarschijnlijk de oorzaak is van mijn 'beenspanningsproblemen'! Boos! )

Ik kan niet zeggen dat ik de 'wondertip' heb (daar gaat het nog te vaak fout voor Lachen ), maar zelf had ik veel aan de 'ontdekking' dat ik met mijn benen op en neer moest schuiven langs het zadel.
Voor de meeste mensen misschien een vanzelfsprekend iets, maar voor mij was het een hele openbaring!

Ik had, mede door het klemmen, altijd het idee dat je benen op exact dezelfde plaats moesten liggen, maar dat is dus niet zo! Je veert in je enkels en daardoor schuift je been (dat in de zelfde houding blijft) op en neer. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar als je je concentreert op het gevoel dat je been 'glijdt' langs het zadel, dan hou je je knieen los (anders kun je niet glijden) en toch aan het zadel (anders voel je het zadel niet).

In ieder geval moeten mijn enkels véél soepeler worden. Misschien dat jij daar ook wat aan hebt???

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 12:56

Daar ben ik ook al een tijdje mee bezig.
Ik probeer tijdens het rijden losjes en soepel op mijn paard te zitten. Hij moet niet anders (slechter) gaan bewegen omdat ik op zijn rug zit.
Verder probeer ik in m'n achterhoofd te houden dat hij het werk moet doen en ik zit er alleen maar op om hem de opdrachten te geven (dus alleen been geven als het echt nodig is en dan in de juiste mate).
Tot nu toe wil het aardig. Hopelijk heb jij er ook wat aan. Lachen

Groetjes,

Ellen en Lurano

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 16:55

Misschien helpt het als je een keer je paard laat longeren terwijl jij erop zit, dan hoef je alleen maar op jezelf te letten, ook goed concentreren op je hakken uitdrukken en je benen terug houden. Misschien helpt het.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers