Stagiares :(

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Stagiares :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 14:56

Wij hebben sinds een paar weken een stagiare!!
Maar soms wordt ik echt moe van haar.

Pakt ze de telefoon op en dan kan ze iemand niet bereiken zegt ze "ik kan die persoon niet bereiken dan moet u het straks maar even proberen" Frusty. Vooral dat moet irriteert me heel erg.
Het is een buitenlands meisje, dat is opzich niet zo erg, maar de Nederlandse taal beheerst ze niet zo heel goed. Soms dan zegt ze zinnen en dan denk ik hoe komt ze erbij Verward.
Haar vriend loopt hier constant rond te hangen Verward.
Ze vraagt heel vaak aan ons of we nog werk voor de hebben (is heel goed van haar) en als we niets hebben zit ze te zeuren dat ze geen werk heeft en hebben we wel wat dan wil ze het niet doen Frusty.
Op dit moment is ze ruzie aan het maken met haar vriend omdat hij niet tot vier uur wil wachten tot ze vrij is.

Mijn collega heeft haar ingewerkt en ik heb al tegen haar gezegd dat als het volgende week nog zo is dan ga ik er wat van zeggen. Dat zeg ik nu wel, maar aan de andere kant weet ik dat ik het toch niet doe omdat ik het dan een beetje l*llig vind tegenover haar.

Hoe denken jullie hierover?? Moet ik er wat van zeggen of niet.
Ik vind dat zoals ze tegen mensen aan de telefoon praat dat dat niet kan!!
Wat zouden jullie doen in zo'n geval??

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:05

Ik zou er wat over zeggen tegen de stagaire zelf Gewoon op een vriendelijke manier duidelijk maken dat ze haar vriend buiten werktijden om kan zien, dat kantoor (of wat het ook is) daar niet voor bedoeld is en dat ze aan de telefoon naar de klanten toe beter over zou komen als ze wat meer beleefdheidsfrases in de strijd gooit "Kan ik vragen of mijn collega u terug belt?" "Mijn collega zit momenteel niet op zijn/haar werkplek, kunt het over 10 minuutjes nog een keer proberen alstublieft" etc. etc. etc Lachen Ze loopt immers stage om te leren, dus het lijkt mij logisch dat ze wel zou luisteren... zou eerst haar aanspreken... en als dat geen effect heeft...tja.... Schijnheilig

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:07

maak het haar maar op een nette manier duidelijk; dat is beter dan wanneer ze je klanten allemaal heel onaardig tewoord staat.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:08

Tuurlijk moet je er wat van zeggen! Die stagiaire heeft er ook niks aan om alle 'kritiek' pas te horen in een evaluatiegesprek.
Het is wel zo eerlijk om het gelijk te zeggen, misschien ontpopt ze zich wel tot een hele leuke collega (you never know) en daarbij erger jij je dan ook misschien niet meer zo. Succes er mee! Lachen

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 15:13

Ik ben niet degene die haar straks moet beoordelen.
We hebben ook tegen haar gezegd dat ze geen turks mag praten, maar ze doet hel wel gewoon (weet niet of het bewust of onbewust is)
Mijn collega heeft haar ingewerkt en ik heb al tegen haar gezegd dat ze er wat van moet zeggen (mijn collega is inprincipe hier haar begeleider)
In het begin was het zelfs zo erg dat ze tijdens telefoongesprekken gewoon ging wachten totdat wij zeiden wat ze moest zeggen tegen die mensen aan de telefoon, dat hebben we haar gelukkig wel kunnen afleren. Ook heb ik het idee dat ze heel onzeker is aan de telefoon, misschien dat het daardoor komt dat ze soms niet de goede zinsopbouw gebruikt. Ik weet het niet.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:24

Idd ondanks dat je niet haar begeleider bent kun je haar nog wel helpen. Ze loopt stage om te leren. En dat ze onzeker is zal zeker meewerken.
Probeer het idd op de manier zoals vikki omschrijft, dan trap je niemand op zijn/haar ziel denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:31

Misschien kun je iets op papier zetten voor haar? Dan denk ik aan een paar A4'tjes met leidraden. Bijvoorbeeld wat standaardzinnen die ze dan maar moet oplepelen zoals, "zal ik vragen of hij terugbelt, of probeert u het liever zelf later nog", "kan ik misschien een boodschap aannemen"?, "mag ik uw naam nog een keer horen, ik heb het niet goed verstaan". Met zo'n lijstje is zij geholpen (leerzaam), zij is van haar onzekerheid af en jullie van je frustratie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:36

Wij hebben ook 2x per jaar een stagiair voor 20 weken. Ze komen van dezelfde school waar ik vroeger heb gezeten en ik schaam me soms diep over het niveau wat hier komt. Kan me niet herinneren dat dat "in onze tijd" zo laag was.

We hebben er nu eentje, die ziet niets (geen werk dus) en als je een klusje voor hem hebt, vraagt ie of je niets leukers hebt. Verward
De brutaliteit, hij moet blij zijn dat ie niet de hele dag rotklusjes hoeft te doen. Dat komt namelijk ook regelmatig voor op stageplaatsen.
Verder heeft hij nogal last van zijn geheugen en vraagt altijd naar de bekende weg of iets wat je al 20x hebt uitgelegd. Ik zeg altijd dat hij er eerst zelf maar eens over moet gaan denken, mijn collega is echter wat makkelijker daarin en kauwt het gerust nog een keer voor. Gelukkig neemt dat ook al iets af en laat ie hem ook wat meer "zwemmen".

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:09

Ik zou zeker een keer met die stagiaire gaan praten. Ze komt tenslotte bij jullie om iets te leren en misschien heeft ze zelf helemaal niet door dat ze fouten maakt. Het zou dan l*llig zijn als ze pas bij haar beoordeling te horen krijgt dat ze haar werk niet goed deed.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:32

Doen jullie niet aan tussentijdse beoordelingen trouwens? Dan weten ze tenminste waaraan ze kunnen werken om hun cijfer nog op te krikken.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 16:34

Ja daar doen we wel aan, maar ik en mijn collega zijn die degene die haar moeten beoordelen. Ze werkt bij ons op de plek 2 middagen en de rest op een andere plek, de mensen die daar werken moeten haar beoordelen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 10:49

ze loopt stage en als stagiaire mág je juist nog fouten maken, om ervan te leren. het is jullie taak om dat vriendelijk duidelijk te maken...

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 11:32

Ik zou er zeker wat van zeggen ...
En zeker waarom haar vriend er constant rond hangt ???
Snap ik even niets van ....
Maar ik zou gekozen hebben om inderdaad de stagaire zelf aan te pakken ...

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 11:38

mmm die vriend zou ik gewoon weg sturen, als ie nou 1 keer heel even zou komen maar nee hij hangt er contstant rond.
Spreek haar wel aan op verkeerde dingen daar is ze stagaire voor, ze moet nog dingen leren, en ik vind dat iedereen dat moet doen en niet alleen jij.
suc6 ermee

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 13:02

Ik ben zelf een stagiaire en ik vind het juist dat mijn collega's mij moeten aanspreken op de dingen die ik fout doe. Ik ben er om te leren en over 1,5 jaar moet ik alles helemaal in mijn eentje doen. (nu heb ik een geweldige stage dat super loopt en ik zie de beroepskrachten ook als collega's en zij mij ook...) maar je bent er om te leren. Breng het gewoon op een goede rustige manier. Het zijn voor haar leerpunten. Opzicht het maken van een herinnerings vel is goed, maar laat haar dat zelf doen. Ga met haar om de tafel zitten en leg haar dat ook uit.
Wat ik persoonlijk wel vind is dat veel instellingen die stagiares aannemen zelf denken van o mooi een hulpje erbij, maar ze zijn in een leerproces en de begeleiding moet er erg veel werk instoppen...
Maar ik zou het dus gewoon bespreekbaar maken.