kosten veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sabrientje
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

kosten veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 14:09

Hallo!

Mijn zus en ik willen al heel lang een eigen paard, zoals iedereen Lachen. Nu hebben mijn familie (zus, moeder) en ik na lang de voor- en nadelen van een volwassen paard(en) en een veulen(s) afgewogen te hebben, besloten dat we graag 3 veulens willen. Een Fries, een KWPN-er en een Shetlander.

We hebben al goedkope stalling gevonden maar nu willen we graag een kostenplaatje hebben voor veulens. Dus waar moeten we allemaal aan denken en waar kunnen we op rekenen dat een veulen eet? (veulenbrok? is dat duurder dan gewone basisbrok?). De kosten van stro weet ik, en we willen graag de veulens zo veel mogelijk buiten houden. Maar verder hoeveel hooi mag een veulen hebben? als het op stal staat en in de wei of als het alleen op de wei staat? Dit zal natuurlijk sterk verschillen voor de paardveulens en het shetlandertje. En natuurlijk all andere kosten als dierenarts, inentingen, wormenkuur, hoefsmidt?, verzekeringen enz.. wie heeft ook een veulen (gehad) en kan mij een kompleet kostenplaatje geven? alvast bedankt!!!

En dan is er natuurlijk de aanschaf.. de prijs voor volwassen paarden hebben we wel aardig in ons hoofd zitten maar waar kunnen we op rekenen dat een veulen precies kost? Het Friesje zal het duurst worden neem ik aan.. we hoeven er geen met een dure afstamming of papieren, het gaat er ons om dat hij (we willen graag een hengstje) gezond is en verder ze goedkoop mogelijk. We willen graag een veulen van tussen de 6 maanden (of eerder als het veulen eerder gespeend is) en 1 jaar oud.

Dan het KWPN-ertje.. ook bij deze gaat het erom dat hij (ook graag een hengstje) gezond is, en niet om wat voor afstamming hij heeft. Dus ook zo goedkoop mogelijk.. ik wil er later wel wedstrijden mee gaan rijden. Ook deze willen we het liefst zo jong mogelijk hebben, tot 1 jaar oud.

En als laatste het Shetlandertje! Deze omdat mijn moeder en zusje erg weg van Shetlanders zijn en we dus al goedkope stalling en weidegang hebben. Het Shetlandertje hoeft ook geen bijzondere afstamming te hebben, het gaat ons erom dat het een lief karakter heeft, gezond is en als hij volwassen is goed voor een karretje kan lopen. Al met al gaat het eerder een knuffelpaardje worden dan een wedstrijdpony'tje. wel willen we graag een ponyshetlander en geen minishetlander.

Mijn laatste vraag (dan hou ik echt op hoor *LOL*, als de veulens nog heel jong zijn (we gaan proberen ze allemaal even oud te kopen) is het dan een verstandig idee om ze samen in 1 box te zetten (mits de boxen groot genoeg zijn natuurlijk) of allemaal apart? En omdat ze nogal in grootte zullen verschillen (vooral het shetland veulen zal veel kleiner zijn natuurlijk) is het dan nog wel een idee om ze samen te stallen? het gaat hier om boxen van normale tot iets grotere grootte en niet om veulenstallen of loopstallen.

Nou, dit waren mijn vraagjes, ik hoop dat er iemand is die de tijd genomen heeft dit te lezen want we willen graag meer informatie, voor we echt over gaan tot het zoeken naar de juiste veulens! we zijn ook nog lang niet zeker of het wel gaan doen dus..

Alvast heel erg bedankt!!!!!!


citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:06

ik kan je niet echt helpen met de fries en de kwpn-er maar wij hebben in de zomer altijd shetland veulen van grote maat en ze moeten weg anders worden ze geslachr er zijn er op dit moment nog geen geboren.
en de prijs van een hengstje in euro ongeveer: 80€ en een merrietje: €90.

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:14

So hee. Jij hebt een boel fantasie… Bloos Sorry, maar dit kan ik echt niet serieus nemen...

1. Wat denk je dat een veulen aan DA kosten met zich mee gaat brengen?
2. Dan moet je het dier ook nog in laten rijden, want dat zal je zelf wel niet lukken.
3. Hengstjes zijn nou niet het makkelijkst in de omgang, wat als ze dadelijk vervelend gaan doen
4. Je wil zo goedkoop mogelijk een paard (of doe maar 3, wat maakt het uit), maakt het je niet uit of een paard zo krom is als de weg naar Metusalem?

Zo kan ik nog wel een hele tijd doorgaan, maar ik zou zeggen:

DROOM LEKKER DOOR!!!!!!!! Slapen Dromen

Toos paardloos

gelderfan

Berichten: 101
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:21

Ik vind dat zulke jonge veulens op een groot stuk land horen en niet in een stal. Ze moeten in die leeftijd lekker buiten staan en in een groep paarden opgroeien dat ze ook een beetje sociaál gevoel ontwikkelen. Ook is bewezen dat zulke veulens veel sterker en gezonder zijn. Het zijn geen troetelbeestjes, ook al zien ze zo uit.


abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:28

DREAM ON...

Sabrientje
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 15:33

Nou dat is ook leuk.. stel ik eens een vraag reageren jullie zo.. wij hebben heel lang erover nagedacht om een veulen te kopen.. samen met mijn oudere zus. zij wou al heel lang een Fries en ik een KWP'N-er en we hebben besloten om niet 1 veulen te kopen. aangezien we een stalleing hebben gevonden met ruime weidegang en stallen is het zielig om er maar 1 veulen neer te zetten dus zo hebben we besloten op zoek te gaan naar 2 veulens zodat ze in elk geval een maatje hebben. Omdat mijn moeder en mijn zusje dol zijn op shetlanders wou mijn moeder er dan graag een shetje bij (omdat we toch al weidegang, stalling en maatjes voor hem hebben dan) waar zij dan voor betaald.

Natuurlijk komen de veulens voornamelijk op de wei!!! maar omdat we nog niet zeker wisten of we ze ook 's winters, als het erg gaat vriezen op de wei willen laten was daar mijn vraag over de stalling, omdat we ze het liefst bij elkaar willen houden.

En wat betreft het zo goedkoop mogelijk. Tja, Friezen en/of KWPN-ers van fokkers of erg dure afstammingen zijn niet te betalen voor ons. daarom zijn we op zoek naar paardjes (zonder papieren vinden we ook goed) die voor ons betaalbaar zijn! dus liever een KWPN veulen van 1000 euro dan van 4000 euro! ( ik heb geen idee van de prijzen maar dta is maar ff een voorbeeld) begrijp je?

En natuurlijk blijven daar de dierenartskosten! en daarom plaatste ik nou juist dit bericht, om uit te vinden hoeveel kosten wij ongeveer moeten berekenen (dierenartskosten had ik zelf ook al aan gedacht, hjet ging mij meer om het voer, omdat ik dat niet weet..)

Ik vind het erg naar dat mensen mij zo niet serieus nemen.. maar ik kan me het wel voorstellen omdat er veel gelogen verhalen overal tussen zullen zitten, maar in dit geval is dat absuluut niet waar!!!

Groetjes, Sabrina

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:43

Sorry, maar je denkt toch zeker niet dat ik zoiets serieus ga nemen. Laat me niet lachen. Het spijt me, maar je leeft niet echt in de realiteit.

Toos paardloos

Sabrientje
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 15:46

En waarom dan niet?

Sabrientje
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 15:47

Dan nog over het inrijden en het feit dat we hengstjes willen.. hengsten zijn inderdaad moeilijker in omgang, maar we willen er wel ruintjes van maken als ze daarvoor oud genoeg zijn. En het inrijden wordt ook geen probleem, ik rij ondertussen al bijna 8 jaar (ik ben 17 jaar oud) en mijn zus bijna 7 jaar (zij is 20) en heb al heel veel ervaring met paarden. ik heb ook al een aantal keer geholpen bij het inrijden van paarden, natuurlijk zal het inrijden alleen (nou ja, samen met mijn zus) heel wat anders worden maar we kunnen rekenen op heel wat hulp en steun uit onze buurt (gelukkig wonen we in een echte paardenomgeving *LOL*, van onze vrienden en kennissen.

En tja, dat hengsten moeilijker zijn.. dat hebben we er graag voor over en ik weet zeker dat we het aankunnen! Misschien is het dan ook een idee om voor merrie's te gaan, maar over het algemeen vind ik toch het karakter van merrie's minder fijn dan dat van hengsten. omdat tja, hoe leg je dat uit, ze een toch wat onstabieler karakter hebben.. de meeste van mijn verzorgpaarden die ik heb gehad waren merrie's en van hen heb ik wel zowel geleerd dat ik voor een eigen paard liever voor een ruin ga.

Sabrientje
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 15:47

Maar volgens jullie moeten we het dus niet doen..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:48

Ik denk dat ik hier mijn tijd maar niet meer aan ga verspillen.

Veel plezier met al je veulens Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Toos paardloos

Sabrientje
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 15:54

ok dan.. we bedoelen het echt serieus en het was nog maar een idee om te gaan voor veulens in plaats van een volwassen paard.. en daarom wilde ik het kostenplaatje weten.. maar als ik hele grote nadelen van het houden van alleen veulens over het hoofd gezien heb wilde ik die graag weten.. maar goed ik geloof dat ik ook mijn tijd hier verdoe en informatie bij mensen/instanties ga vragen die mij tenminste een beetje serieus nemen..

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:06

Wat is de reden dat je een veulen wilt en niet een volwassen paard, een netjes beleerde ruin?

skysari

Berichten: 825
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:06

imker als jij niks beter te zeggen heb hou dan op met dit topic te verpesten
maar voor wat je +- voor een veulen van een bep ras betaald kun je meschie op marktplaats vergelijken met mekaar of een aantal fokkers op bellen kan je ook vast wel helpen ik wens je succes met zoeken
gr elene

"Everyone has talent. What is rare is the courage to follow that talent to where ever it might lead."

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:06

imker schreef:
Ik denk dat ik hier mijn tijd maar niet meer aan ga verspillen.

Veel plezier met al je veulens Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed


Doe niet zo achterlijk Dat zijn reacties van niets, niemand heeft er wat aan. 1x reageren is genoeg, het is duidelijk hoe jij erover denkt!

Ik wil best antwoord geven op je vraag, ongeacht of het realistisch is of niet....

Een friese hengst met goed papier rond die leeftijd kan je al voor 2000 euro krijgen. Kijk maar in mijn profiel, wij hadden ook dat geluk en het is een fantastisch mooie twenter geworden.

Een KWPN merrie rond die leeftijd met gewoon papier kan je zo rond de 2500 a 3000 euro kopen. Met goed papier zit je al gauw rond de 4000 euro.

Een shetveulen is aanzienlijk goedkoper. Zo rond de 100 euro als het niet nog goedkoper kan.

Ik zou de veulens in ieder geval tot hun 1e jaar veulenbrok geven, daarna gewoon basisbrok. Ik weet niet wat duurder is. Maar zoveel hoeven ze ook niet van de brok. Bij ons kregen de fries en de kwpner 2 kilo per dag als jaarling. Hooi of kuil zou ik veel geven. Ik heb geen idee hoe duur dat is....

Ik zou ze niet samen in een box doen. De shet in ieder geval niet bij die grote.. En omdat het hengsten zijn kan je erop rekenen dat ze elkaar zo rond de leeftijd van 1,5 jaar in de haren gaan vliegen als ze samen in een box staan. In het land hebben ze meer ruimte maar toch denk ik niet dat je ze lang als hengsten samen bij elkaar kan houden..
Ik zou er nog goed over nadenken. Merrie's zou in deze situatie makkelijk zijn, denk ik.
En als je perse ruinen wil zou ik 3 ruinen kopen van min 3 jaar bij voorkeur al beleerd, dan heb je dat in ieder geval erbij.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en denk er nog maar eens goed over na.

skysari

Berichten: 825
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:07

manda en ik reageerde denk ik op het zelfde moment

"Everyone has talent. What is rare is the courage to follow that talent to where ever it might lead."

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:11

Hoi,
Ik neem jullie wel serieus.
Ik vind wel dat veulens zoveel mogelijk naar buiten moeten, maar zo als ik lees en begrijp gaat dat ook wel lukken. In de winter zou je kunnen overwegen om de veulens alleen overdag buiten te zetten en s'nachts op stal. Dit gebeurt ook bij ons op stal met een veulen.
Ik vind het wel goed dat je niet kiest voor 1 veulen maar in iedergeval 2 dan kunnen ze elkaar gezelschap houden.
Over de prijs kan ik je alleen adviseren om eens op de marktplaats.nl te kijken, daar worden ook veel veulens aangeboden.
Verder qua voer kan je niet helpen. Het enige wat ik wel weet is dat het veulen bij ons op stal op dit moment nog veulenbrok krijgt en ook hooi. Het ligt er ook aan hoe groot je veulen ongeveer gaat worden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik wens je veel succes verder.

Ps Imker: kun jij uitleggen waarom je dit niet serieus neemt???

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 18:47

Ik vind dit een heel serieuze vraag. Vooral voor een eerste bericht is dit heel netjes hoor! Als je ziet wat voor berichten sommige hier neerzetten.

Ik weet alleen niet veel over veulentjes. Wel dat een Shet niet al te duur is maar dat stond hierboven al. Ik denk ook dat je de veulens gewoon in de wei kunt laten staan. en misschien alleen in hele natte periodes ze binnen kunt zetten.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 19:28

Jezus man, zij die vrij van zonde zijn werpen de eerste steen?
Is het nou zo moeilijk om hier normaal op te reageren? Je kent haar geeneens en veroordeelt ze maar meteen via 1 berichtje!!! Zijn jullie zo perfect? Geef haar liever het voordeel van de twijfel, en wees niet zo bekrompen en bevooroordeelt!
Zij, haar zus en moeder willen alle 3 een eigen paard en zijn geintereseerd in het kopen van veulens. De stal en wei hebben ze reeds voor elkaar en ze is slim genoeg om info te verzamelen over de kosten die het met zich meebrengt.
Bovendien zullen die veulens leeftijds en geslachtsgenoten hebben, op de wei staan en 's avonds op stal als het echt heel hard mocht vriezen.
Gaat het er op een opfokbedrijf ook niet zo aan toe? Of was de lap tekst weer te lang om hem goed te begrijpen? Als je niet normaal kunt reageren, reageer dan in het vervolg gewoon helemaal niet. Jullie hebben geen idee wat voor een slechte (eerste) indruk jullie nu hebben gemaakt.

En nu terug on-topic.
Een volwassen paard kopen is makkelijker en goedkoper dan een veulen.
Hengstjes zijn over het algemeen niet zo duur maar vragen over het algemeen wel meer aandacht. Met het geld dat je in een veulen steekt in de periode van 0 tot 3 jaar ben je in staat om een leuke rijklare ruin te kopen die je kunt laten keuren op eventuele gebreken (bij een veulen is het nog maar afwachten).
De kosten die eraan zijn verbonden zijn dus zeker niet niets, maar kunnen echter ook nogal wat varieren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 19:39

hmm volgens mij hebben ze er goed over nagedacht en het boeltje goed geregeld. Ik ben absoluut geen voorstanden van mensen die als eerste paard een veulen willen maar dat terzijde. Ik vind dat ze er goed over nagedacht hebben en in ieder geval ervoor gezorgd hebben dat de dieren op het land kunnen met leeftijds/ geslachtsgenootjes. Dat is al meer dan ik hier regelmatig tegenkom. Ik zal (omdat ik dat nou eenmaal vind) als advies geven om eerst een ouder paard te kopen waar alledrie eens op en mee kan ondervinden wat het nou eigenlijk is om een paard te hebben. Willen hun dat niet dan moeten ze vooral voor de veulens gaan EN onthouden dat niemand de wijsheid in pacht heeft en iedereen altijd hulp nodig heeft.....Ook dan komt het wel goed

Vitje
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 20:25

Nou ik vin het onwijs leuk dat je een veulen wil kopen.. Maar ik vraag me af waarom een veulen?? Omdat het goedkoper is?? In aanschaf misschien maar det tijd die jij nix kan doen met je veulen moet je dr ook voor betalen dat is wel zonde en je kan van te voren ook niet weten of het een goedkarakter heb met het rijden.. Ik heb meegemaakt dat we een heel lief veulen hadden maar onder het zadel was het een rot beest.. Is ook niet egt meer goed gekomen liet gewoon zich zelf omvallen of tegen de muur aan lopen.. Maar ja ik zou ook wel liever een veulen willen is wel goed voor een goede band...Een KWPNer zal zo rond de dek prijs zijn plus nog iets er bij denk ik duss licht maar weer aan de vader.. Nou ik hoop dat je leuke veulentjes krijgt en als je ze heb laat je dan een fotowtje zien?? Veel suc6 he..

Sabrientje
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 21:53

Hallo allemaal!
Als eerste: onwijs veel bedankt voor al jullie leuke reacties!!!!! Ik was me na die eerste reacties helemaal rot geschrokken!! Ik schreef mijn bericht op school en ben met een heel naar gevoel naar huis gegaan.Ik heb zelfs mijn moeder al verteld dat we het misschien maar beter niet konden laten doorgaan met de veulens! En ik had me al voorgenomen om nooit meer naar bokt.nl te gaan.. Maar ik ben blij dat mijn nieuwsgierigheid het won van mijn teleurstelling en dat ik toch even ben gaan kijken weer! Lachen
We zitten er al ruim 4 jaar over na te denken een eigen paard te kopen, en dat was nu eindelijk erg dichtbij gekomen nu mijn zus een goedbetaalde baan gevonden heeft en ik ook weer ben gaan werken en we bovendien een zeer goedkope stalling hebben gevonden. Maar ik heb al jullie berichten erg goed doorgelezen (heel erg bedankt voor alle tips!) en misschien dat we ons plan maar een beetje moeten bijstellen. Want misschien is het beter om eerst alleen een 4-jarige (of rond die leeftijd) beleerde ruin te zoeken.. alleen rest ons dan het probleem dat hij alleen staat! Ik ben een fel tegenstander van paarden die alleen staan, omdat een paard toch een kuddedier is. En voor 2 volwassen paarden hebben wij nog geen tijd/geld.. zou het dan een idee zijn om er een volwassen shetje bij te nemen als weidemaatje? En natuurlijk als rijpony voor mijn zusje en menpony voor mijzelf.. maar gaat dat goed? Misschien is het een beetje dom om te denken, maar wordt het shetje dan niet helemaal omver gelopen door de grote KWPN? Hoe dan ook, dan kunnen we eerst eens uitvinden hoe alles gaat met een eigen paard en dan over een jaar of 3, 4 als we beiden een vaste baan hebben, gaan kijken naar de Fries! Want jullie hebben zeker gelijk dat je met een veulen nog niet kan zeggen hoe hij later met rijden wordt, en misschien wordt het wel een kreng met rijden of absoluut geen springpaardje (wat toch wel mijn favo onderdeel is)..
De redenen waarom we voor een veulen gekozen hadden was inderdaad een beetje het geld, omdat een veulen in aanschaf en onderhoud (alleen dus niet de dierenartskosten!) de eerste jaren goedkoper is de tweede reden was dat en veulen nog geen geschiedenis heeft. Maar de grootste reden was wel dat we dan een goede (hopelijk) band met het veulen konden opbouwen, van jongs af aan!
Maar in ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties, ik (wij) heb er echt wat aan gehad!!!!!!!!! Lachen
Groetjes, Sabrina

Sabrientje
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 21:58

Maar we gaan er eerst nog maar eens heel goed over nadenken en praten!! Lachen

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 22:27

Een WPN'er gaat heel goed samen met enkel een shetje hoor.
Soms heb je er van die krengen bij maar die heb je overal, als zo een groot paard enkel samen staat met een Shetje wordt ie daar evengoed vriendjes mee als met een paard van z'n eigen grootte.
En die Shetten moet je ook echt niet onderschatten ... Knipoog

Bonfire staat ook samen met zo ee kleine Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 22:28

je kan idd beter een beleerd (jong) paard kopen!
al het geld wat je in een veulen steekt tot hij oud genoeg is om bereden te worden, daarvan kan je een heel erg goed bereden paard kopen!! en hoef je niet nog 2 of 3 jaar te wachten voor je kan gaan rijden!

zoek gewoon een leuke bereden ruiin, en een shetje of andere gezelschapspony erbij, dat lijkt me een goed begin! mocht het dan allemaal goed gaan, dan kunnen jullie altijd nog gaan kijken naar een leuke fries, of een fries veulentje!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__ en 38 bezoekers