1e 2 dgn Houding&Zit cursus, Gijsbrecht van Marel, fysiother

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 23:55

Lange titel, maar er is zoveel gebeurd in 2 dagen:

Zondag Bolivia weggebracht in de trailer. Ging prima.
Maandagochtend om half tien begonnen met theorie over zwaartepunt van het paard en van de ruiter. Daarna zitles aan de longe zonder zadel op een Fjord. 's middags op Bolivia gereden. Geleerd om je bovenbeen aan het zadel te houden en om te voelen hoe je zit.
Degene die de cursus gaf vond Bolivia niet zo lekker lopen en dacht dat ze misschien iets aan haar rug had. Aangezien ik dat ook al heel lang denk, heb ik de fysiotherapeut opgebeld die woensdagavond ook een lezing komt geven. Nou die zou de volgende dag komen.
's Avonds een lezing van een hoefsmid, heel interessant en hij heeft naar het beslag van Bolivia gekeken en constateerde 1 grote fout namelijk dat het achterijzer onder de hoef vandaan komt terwijl juist de hoef aan de voorkant iets over het ijzer moet vallen. Nog wat kleine dingen en ik heb gevraagd of hij hem donderdag wil beslaan. Dat gaat ie doen. Echt een goede vent, gaat naar Canada om daar te kijken, volgt continu bijscholingen en cursussen en legt goed uit.
Na die eerste dag was ik helemaal stuk, lekker geslapen en vanmorgen begonnen met rijden. Op een paard van daar, aan de longeerlijn, met zadel en dan weer op je zit oefeningen doen.
Daarna theorie en toen begon er een erg groot kwartje bij mij te vallen.
We hebben daarna gereden, ik op Bolivia en echt een super openbaring: ik kan wel doorzitten!!! Ik heb gewoon door hoe het moet. Ik kan mijn benen al beter houden, zit veel meer rechtop en ik kan gewoon doorzitten. Bij de theorie hebben we geoefend op een opblaasbare poef en dan voel je goed wat je gewicht doet.
Bij mij werkt dat echt zo: eerst begrijpen dan rijden.

Daarna kwam de fysiotherapeut en die heeft haar onder het zadel bekeken en aan de longeerlijn. Daarna heeft ze gevoeld en constateerde dat de bilspieren stijf zijn en dat de hamstring aan de rechterkant stijf is en de spieren die bij de lendenen (achter het zadel) zitten. Ze heeft Bolivia gemasseerd en morgen doet ze het weer bij die lezing als voorbeeld en dan vrijdag weer. Dan geeft ze me ook oefeningen voor aan de longeerlijn en geeft me de naam van een goede fysiotherapeut in Rotterdam.
En toen vanavond....een lezing van Gijsbert van Marel, biologisch (alternatief mag ik niet zeggen) dierenarts. Hij werkt op basis van acupressuur en homeopathie.
Nou ik was niet blij: weer mijn paard erbij (ik ben de enige die zijn eigen paard heeft meegenomen), hij heeft gedrukt op de acupressuurpunten en kwam (heel kort gezegd) tot de conclusie dat ze problemen heeft met haar luchtwegen dat haar buigpees in haar linkervoorbeen overbelast is.
Hij vroeg ook of ze snel hijgde en of de neusgaten snel groot werden en dat klopte wel volgens de cursusleidster. Ik heb er nooit zo opgelet en nu is het 29 graden dus vind ik het wel logisch, maar als ik goed terug denk dan heeft ze inderdaad geen goede conditie.
Ik was echt helemaal in een dipje, maar nu komt hij 4 augustus langs om haar te behandelen. Kent iemand hem en wat zijn jullie ervaringen??

En als laatste: ik heb daar een ieneminiboltmeeting met Ody (vooral veel op Rijtechnisch forum). Zij doet ook mee. Leuke meid!

Nou dit was het even voor nu, het is 1 uur 's nachts. Morgen mis ik een halve dag want moet naar een nieuwe klant en die is erg belangrijk voor me. Wel balen want het is heerlijk om zo actief en intensief met je paard bezig te zijn. Wel een dipje van de dierenarts, maar ja nu weet ik het in ieder geval (al twijfel ik nog wel een beetje, want diagnose op basis van drukpunten is echt iets anders dan op basis van foto's ofzo...).

Groetjes en de rest horen jullie zaterdag

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl



Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 08:11

Klinkt echt goed die lessen. Ik snap dat je baalt dat er wat mankeert aan Bolivia, maar als er iets aan te doen is, is dat straks een hele opluchting. Ze zal hier door ook fijner te rijden worden.

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 13:15

Lijkt me best wel leuk, zo 'n cursus.

Maar nu gaat liz op de computer(ik ben bij liz)

doei, en veel plezier morgen en overmorgen op de cursus.

Groetjes Skipper(pris)

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 13:23

Balen! Dat er wat met Bolivia is.
Maar verder heeft ze het er wel naar haar zin?

Was die Fjord lief? Haha! Daar is Pris helemaal fan van hahaha, Orlotte heette ze toch?

Maar, het is verder toch wel gezellig?
Veel plezier nog verder

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, FCSA, komone en 6 bezoekers