Welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 16:51

Apollon luistert niet goed meer naar een gebroken trens, als ik haar in wil houden loopt ze gewoon verder.
Daarom zou ik graag een ander bit willen proberen, geen stang want dat vind ik irritante dingen maar een ander bit.
weet iemand iets? Niet zo'n bit waarmee je het paard z'n mondhoeken helemaal optrekt maar iets fatsoenlijks!


Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:00

Oke mijn mening, een paard moet terugkomen op je zit en benen en niet op de teugelhulpen dus neem een goede instructeur/instructrice en ga niet klooien met scherpere bitten. Succes ermee!!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:28

Lisette schreef:
Oke mijn mening, een paard moet terugkomen op je zit en benen en niet op de teugelhulpen dus neem een goede instructeur/instructrice en ga niet klooien met scherpere bitten. Succes ermee!!

hier ben ik het ook mee eens. maar mijn pony luistert na veel oefening ook veel beter naar mij, ze wilde eerst alleen maar rennen. Ik heb alleen wel met springen op de club soms een stang in. Dit omdat ze sterk in haar hals is en vast poakt. En na het springen wordt ze nog wel eens heet (en dat voor een haf Haha! ). en als ik met een hete pony over straat moet heb ik toch liever het zsekere voor het onzekere.
Maar ik zou zeker niet elke keer met een sterk bit gaan rijden, daaqr worden ze hard van in de mond, en dan ben je nog verder van huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:29

een dubbel gebroken trens.
Er zijn paarden die een enkel gebroken als een notenkraker aanvoelen, dus dat niet accepteren.
Een dubbel gebroken bit is dus ook niet scherper, dus dat kun je gerust een keer proberen.

Verder sluit ik me voor 300% bij lisette aan.
In de meeste gevallen is het een rijtechnisch probleem.

En laat haar gebit ook controleren.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 18:56

Ik reed Zilvia eerst met een enkel gebroken trensje, maar af en toe was ze wat hard in de mond (vooral bij het halthouden), toen kon ik van iemand een rubberen bitje lenen en ik had niet verwacht dat het zou helpen omdat het juist zachter is, maar ben het toch gaan proberen, want proberen kan geen kwaad. Het beviel me prima en heb er zelf een gekocht, nu is ze veel ontspannender en zachter in de mond en loopt ze ook mooier. Dus als ik jou was zal ik niet meteen naar iets scherpers grijpen, want dat kan fout gaan als je het verkeerd gebruikt.

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 19:11

of een rubberen ( kan ook gebroken) omdat dit meestal vriendelijker is voor het paard.
wat je ook kan doen is zonder bit rijden.
als je wil en kan.
ik vind een hackamore bv erg prettig rijden.
en het paard waarmee ik het rijd, reageerd er fantastisch op ipv een bit!

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 19:14

vamp schreef:
of een rubberen ( kan ook gebroken) omdat dit meestal vriendelijker is voor het paard.


Dat bedoelde ik ook net duidelijk te maken Haha! (zie boven)

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 20:06

vamp schreef:
of een rubberen ( kan ook gebroken) omdat dit meestal vriendelijker is voor het paard.
wat je ook kan doen is zonder bit rijden.
als je wil en kan.
ik vind een hackamore bv erg prettig rijden.
en het paard waarmee ik het rijd, reageerd er fantastisch op ipv een bit!


Kan een paard daar nog mee leren rijden als ze al haar hele leven met een trens loopt?
en moet je dan zo'n heel hoofdstel kopen of hoe zit dat?

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 20:07

ik heb namelijk niet echt verstand van een hackamore maar ze lijken me wel erg fijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 20:42

rubber is NIET vriendelijk....
Dit gaat nl schuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 20:53

idd stef
Het is een grote misvatting van vele ruiters.
Rubber is niet zacht maar erg stroef.

Kunstof is wel zacht, maar daarmee moet je erg opletten dat het niet stuk gaat want dan komen er scherpe haken aan.
Dus die moet je echt elke dag controleren.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 17:54

stef schreef:
rubber is NIET vriendelijk....
Dit gaat nl schuren

dit heb ik idd ook altijd gelerrd, en dat zeggen ze bij veel ruitersportzaken ook.
Bij Bel hielp een dubbelgebroken bit helemaal niet, dat pakt ze ook gewoon vast. Maar je kan het altijd proberen, beter eerst te licht dan later te scherp.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 19:48

Het is ook niet mijn bedoeling om er zo'n heel ijzerwerk in te hangen hoor, ik vroeg me alleen af of er bitten waren waarnaar een paard wat beter luistert zonder dat ze te scherp zijn ofzo.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:24

Vaak wil een dubbelgebroken bit idd wel helpen, Ik rijd ook ooit met een bit waar een ringetje in het midden op gelast is, daardoo kan het bit niet dubbel klappen en heb je dat notenkraker efect dus niet.
voor een hackemore hoef je geen nieuw hoofdstel te kopen en je kunt er een oud paard ook nog stuurbaar mee maken, maar ik zou het niet gebruiken, omdat het juist heel erg scherp ken zijn, en heel erg onvriendelijk oogt ivm. de grote hefboom, bovendien mag je er op concous pas vanaf het Z-springen mee rijden...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:29

xxappiexx schreef:
ik heb namelijk niet echt verstand van een hackamore maar ze lijken me wel erg fijn.

Uitkijken dan!! Met slecht gebruik van een hackamore kan je het neusbeen van je paard breken. Het is dus geen vriendelijke optoming, als je niet weet hoe je er mee om moet gaan.

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:33

Eerst de tandjes na laten kijken! Het paard heeft er vast een reden voor als hij een dubbelgebroken trens niet fijn vindt. Een dubbelgebroken trens kan vervolgens beter zijn, die licht lekkerder in de mond. Je pony moet trouwens terug komen op je zit en niet alleen op de teugelhulpen! (ja ik weet het, dat kan heeeel moeilijk zijn, ik heb er zelf ook lang mee geklooid, maar uiteindelijk is er dan toch een keer resultaat Haha!) Anders wordt ie van voor steeds sterker en harder in de mond en dat willen we natuurlijk niet! Dus veel overgangen rijden op je zit. Ik hoop dat hij gauw weer wat beter luistert! Groetjes yvette

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 11:53

yvetje schreef:
Eerst de tandjes na laten kijken! Het paard heeft er vast een reden voor als hij een dubbelgebroken trens niet fijn vindt. Een dubbelgebroken trens kan vervolgens beter zijn, die licht lekkerder in de mond. Je pony moet trouwens terug komen op je zit en niet alleen op de teugelhulpen! (ja ik weet het, dat kan heeeel moeilijk zijn, ik heb er zelf ook lang mee geklooid, maar uiteindelijk is er dan toch een keer resultaat Haha!) Anders wordt ie van voor steeds sterker en harder in de mond en dat willen we natuurlijk niet! Dus veel overgangen rijden op je zit. Ik hoop dat hij gauw weer wat beter luistert! Groetjes yvette


Haar tanden worden elk jaar nageken zodat de haken er optijd weer af gevijlt kunnen worden. ik ben nou met die overgangen bezig en het lukt al redelijk, alleen af en toe gaat ze nog gewoon haar eigen gangetje.
p.s. ik heb een gewoon enkelgebroken trensbit niet een dubbelgebroken.

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:11

Afbeelding

volgens mij bedoelden sommige mensen hierboven dit bit
Het is een heel vriendelijk bit en het wordt een africhtingsbit genoemd, en het heeft een dik midden stuk (als je een platte zou nemen is die al scherper).

als je hem van k&k zelf wilt hebben betaal je er 70 euro voor, maar je hebt ze ook van harry's horse en dan betaal je iets van 40 euro geloof ik!

ik rijd er ook mee en vind het een heerlijk bit maar dat verschilt natuurlijk per paard
succes

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:46

ik rijd ook altijd met een dubbelgebroken bit (vind het heel fijn *LOL* ) ik heb voorheen cita altijd met enkelgebroken trens gereden maar ze reageerde daar gewoon bijna niet op daarna heb ik andere scherpe bitten geprobeerd maar ze pakte daardoor alleen maar sneller het bit tussen de tanden bij dit bit niet Knipoog ze is ook veel meer ontspannen nu.

succes verder

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 20:10

Bedankt! ik zal het dubbelgebroken bit eens proberen!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:22

misschien dat je eens een aantal verschillende bitten kan lene,m dat is veel goedkoper dan elke keer weer een nieuw bit kopen.

marjoleinb
Berichten: 6
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 21:05

Wat erg fijn is: Als je de tandarts een keer laat komen om naar het begit te kijken en dan gelijk te vragen of je huidige bit goed ligt. Een goede tandarts kan je ook een goed advies geven over je bit.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 21:42

Lizz schreef:

als je hem van k&k zelf wilt hebben betaal je er 70 euro voor, maar je hebt ze ook van harry's horse en dan betaal je iets van 40 euro geloof ik!



je hebt ze ook goedkoper hoor. ik heb er ook een gehad voor 22,5 euro geloof ik, maar hij paste nie dus heb hem teruggebracht (ze hadden geen grotere maat in koperkleur)


xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 10:24

Carolien007 schreef:
misschien dat je eens een aantal verschillende bitten kan lene,m dat is veel goedkoper dan elke keer weer een nieuw bit kopen.


Ja, maar waar? niet elk paard heeft dezelfde maat bit. en omdat Apollon nu verkouden is doe ik dat die mensen ook maar niet aan.
Ik ga trouwens vandaag een dubbelgebroken bit kopen, bij een handelaar dus daar zijn ze niet zo duur, vandaar dat ik ze meestal koop ipv leen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 20:35

ik heb er een gekocht, niet bij een handelaar maar bij CVS ruitersportartikelen en hij kostte 19,95 euro valt mee dus.
En het werkt goed, (heb er vanmiddag me gereden) ze luistert nu veel beter naar de beenhulpen en let meer op mij, dat deed ze eerst dus niet echt!
het is trouwens een bustrens met zo'n dik stukje ertussen, niet zo'n heel dus ijzertje, die hingen er wel maar die heb ik maar niet gepakt.
doei!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, fro, Mediatoolkitbot, RoRo44 en 31 bezoekers