Onderhals, hoe komt ze eraan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 21:50

Mijn merrie loopt al sinds 1/2 jaar iedere dag netjes aan de teugel met een goed ruggebruik (wat we eerst dachten dat fout was maar bleek niet zo). Ik rij al wedstrijden met haar op L2 nivo en toch heeft ze een onderhals. Ze heeft er ook een bovenhals bij, en heel mooi rond. Maar hoe komt ze aan die onderhals als ze die spieren nooit gebruikt?? Ze loopt dus wel correct naar beneden en ik heb 1x per week prive les.


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 23:01

Sommige paarden hebben van zichzelf een flinke onderhals. Als hij niet steeds groter wordt en je rijdt hem goed, zou ik me er maar geen zorgen over maken.

Navragen is beter dan afvragen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 10:44

Wat Jasmijn zegt is volgens mij waar. Ik denk dat je die hals misschien wel weg kan krijgen als je er heel erg mee zit, maar als je pony goed loopt en er geen last van heeft, lijk het me niet nodig. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 10:46

Om goed opgericht te lopen heeft een paard zijn hele hals nodig, ook het onderste deel voor de steun. De aanspanning ziet er dan wel anders uit hoor. Kijk maar eens naar foto's van GP paarden, de onderhals hangt dan niet slap.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-01 15:59

Nee, de onderhals wordt niet groter, maar hij is nog wel iets groter als de bovenhals. Ze heeft wel flink wat bovenhalsspieren en als ze goed loopt zie je de hele hals vol spieren en dus ook het onderste gedeelte.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 16:38

queen heeft ook een flinke onderhals maar ik heb er weinig last van tijdens het rijden alleen kan ze af en toe als ze weer wat stug is die onderhalsspier er wel zo lekker oner zetten en dan krijg je haar dus echt nie meer ontspannen

Love the life that you live, live the life that you love

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 11:01

Toen ik mijn paard kocht had ze ook een flinke onderhals en als je de foto's van toen bekijkt is ze nu mooier. Natuurlijk was ze toen ook al mooi anders had ik haar niet gekocht! Schijnheilig Even off-topic.
Dus ik heb haar op aanraden van mijn instructrice met een half jaar met een slof gereden om haar spieren in haar hals op een normale manier te laten ontwikkelen. Nu heeft ze dus onder de manenkam een boog stevige spieren en haar onderhals lijkt slap maar als je er aan voelt is hij vrij stevig bespierd. Eigenlijk is haar hals nu het omgekeerde van toen ik haar kocht: hard bespierd van onderen en slap van boven en nu hard van boven en minder hard van onderen. Dus ik denk dat je best met een bijzetteugel kunt gaan rijden (daarom geen slof) en longeren.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 08:45

Vaak een groter probleem is hoe kom je van een onderhals af zucht. Verward

Bij mijn paard wordt het steeds minder maar iest zal hij wel houden. Door vooral veel training en ontspanning gaat het iedere keer beter.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:49

hai mensen.

wat ik denk is: ieder paard heeft nou eenmaal een onderhals. De kunst is, om de boven hals zo goed gespierd te krijgen, dat je de onderhals niet echt meer ziet. Als je je paard goed rijd, zul je zien dat ie in de dressuur de boven hals aanspant ende onderhals juist onspant. hierdoor lijkt de bovenhals dus groter en valt de onderhals niet op. Ik raad aan om nooit met een slof te rijden, alleen omdat ie een te dunne bovenhals heeft. Hoogstens vaak longeren met bijzet. Met een slof krijg je vaak net net genoeg ontspanning om die bovenhals te trainen. Met een bijzet met longeren wel. want dat moet ie wel de bovenhals aanspannen en de onderhals ontspannen, omdat ie anders niet normaal kan lopen. Ook door de constante druk zal ie dit doen., met een slof ga je vaak trekken, en daar wordt ie alleen stug van. oja, ik heb een pony die waarschijlijk eerst op de renbaan heeft gelopen en daarna alleen heeft hoeven springen. Sinds ik haar gewoon regelmatig dressuur rijd, heeft ze al een veel mooiere bovenhals. dus ik zou zeggen: probeer met veel les je paard correct te trainen, en help jezelkf en je paard een beetje, door hem aan de longe bij te zetten.

Haha!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-01 16:49

En waarom zou ik met een slof gaan rijden als mijn paard de hele tijd naar beneden loopt? Heeft een slof totaal geen nut. ze doet nooit haar hoofd omhoog.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers