hengstenvlecht?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

hengstenvlecht?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 21:34

Lobke rijd ik altijd met een hengstenvlecht in. Maar nu loopt ze buiten tussen de jaarlingen en ben ik bang dat ze der manen er een keer afeten (is bij Lyfke al gebeurd). Van de week lag er een dikke bos haar in de bak. Kan ik de vlecht dus laten zitten?? of is dat slecht voor de manen??? En als dat niet kan wat dan????? Ik zou het zo zonde vinden als het eraf wordt gegeten!!!

p.s. ze heeft erg dunne lange manen....


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 21:52

Volgensmij kan het best maar ik heb wel altijd geleerd dat gevlochten manen (dus ik neem aan ook een hengstenvlecht) snel gaan jeuken. Zodra de pony gaat schuren heb je vaak metteen een grote pluk die eruit valt. En dat wil je vast ook niet.
Maar je kunt het uiteraard best eens proberen.

PS Pinky heeft tijdens het werk ook eigenlijk altijd een hengstenvlecht in Haha! Lekker stoer, simpel en toch die (lange en dikke) manen uit de weg!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 23:18

Manen insmeren met hertshoornolie. Stinkt een uur in de wind en de anderen blijven er wel vanaf.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 08:20


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 11:54

Hengstenvlecht zou ik niet echt lang in laten zitten, hierdoor komt er best veel gewicht aan de manen te hangen en dat kan idd snel irriteren.

Mijn Piropo staat dus niet buiten met andere paarden maar mijn leenpony wel en die heeft nooit vlechten in maar had ook lange manen, hier is nu de helft van weg door de andere paarden, dus wel of niet ingevlochten dat maakt in DIT geval weinig uit denk ik, beter idd goed insmeren met een of ander smerig goedje Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 12:04

Wel of niet ingevlochten kan wel degelijk uitmaken.....
Ik had Mambo altijd met Kevin buiten staan, Mambo met de manen los en Kevin ging daar dan vaak inhangen. Als ik ze binnenhaalde moest ik meestal wat manen van Mambo tussen de poezelige tandjes van Kevin weghalen...... Extreme duivel
Tot ik besloot dat ik Mambo's manen aan 1 kant wilde hebben, dus een mooie hengstenvlecht erin.....nu heeft hij dus manen of de ratten eraan gevreten hebben want het was voor Kevin nu veel makkelijker om een brok vlecht te pakken en daar eens goed hard aan te gaan trekken.....en het resultaat is dus dat er nog grotere plukken manen kapot zijn gegaan, hij kon in 1x een veel grotere hap nemen
Het ligt er natuurlijk wel aan bij wat voor paarden je je paardje hebt staan, ze doen het natuurlijk niet allemaal maar wees wel op je hoede wat betreft een vlecht.....ik doe het nu alleen nog als hij op stal staat (zodra de vlecht er weer in kan natuurlijk, nu zijn de manen te erg gehavend)

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 13:41

Ik heb bij siës ook het probleem dat zijn manen nu net lekker lang zijn..maar hij gaat nu weer in de wei overdag en dan speelt hij altijd met een paardje die altijd in zijn manen hangt.
Maar ik heb van dat anti-bijt spray gekocht die in in zijn manen en de bovenkant van zijn staat doe, en dat help super!!
Alle paardjes komen er niet meer aan (en ik ook niet want je word er misselijk van Misselijk )

Ik doe siës ook altijd een hengstenvlecht tijdens het rijden in. En nu ook op stal en buiten in de wei want dan blijven zijn manen langer lang doordat ze niet afbreken.

Siësti van de Rythpluim

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:20

Ik heb mijn hengsten met manen van meer dan 1.10m lang altijd een hengsten vlecht in. Doordat je weinig elastiekjes gebruikt knappen de manen niet af. Alleen wel even uitkijken, sommige veulens eten ook aan een vlecht, en dan heb je dus echt niks meer over! maar met hertshoorn oilie is dat zeer goed te verhelpen, echt niet dat ze dat nog een keer in de mond nemen!!! Misselijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Kempi001 en 11 bezoekers